Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:29:39
Yet Another Servo Decoder door Mar-Cas
Vandaag om 13:27:39
365 "Het is weekend foto's" door Prutsert
Vandaag om 13:18:39
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:59:45
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 12:52:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door RetroJack
Vandaag om 12:44:50
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 11:09:40
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 11:08:50
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:24:01
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
US diorama in H0 door Ronald Halma
07 July 2025, 19:15:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
07 July 2025, 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
07 July 2025, 15:10:13
Sfeer op je modelbaan door RobVille
07 July 2025, 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
07 July 2025, 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
07 July 2025, 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
07 July 2025, 13:13:16
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
07 July 2025, 12:22:12
  

Auteur Topic: Wat is vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen voor 160km/h ? En verkanting?  (gelezen 9456 keer)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 587
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #15 Gepost op: 27 July 2021, 20:56:44 »
Moet je voorstellen hoe het was om 3 weken lang zo scheef te hangen, bij de treinkaping bij De Punt destijds.

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 365
    • Flickr fotopagina
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #16 Gepost op: 28 July 2021, 00:22:22 »
Bij 160 km/h (= 44,4 m/s) en 100 mm wordt de boogstraal 1120 m.
Bij 200 mm wordt de boogstraal 800 m.

Hoe heb je deze berekend en wat is de 100 mm? :)

Met een snelheid van 160 km/u en straal 1120m kom ik op verkanting van 150mm en 120mm verkantingstekort, wat de uitzonderingen zijn en niet haalbaar is vanuit verkantingsoverschot. De minimale boog op norm komt uit op een straal van 1360 meter (verkanting 120mm en 100mm verkantingstekort), maar met langzamer rijdend verkeer en goederenverkeer kan je beter uitgaan van stralen groter dan 2750m. Straal van Harderwijk boog ligt ergens rond de 580 meter.

Is dit wat je zoekt Peter?
« Laatst bewerkt op: 28 July 2021, 09:20:35 door Sikje248 »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #17 Gepost op: 28 July 2021, 12:07:38 »
De belangrijkste reden waarom een trein in het spoor blijft is de tapsheid van de wielbanden. Als je moet gaan vertrouwen op de flenzen, dan zit je al op het randje van ontsporing.
Het zijn toch echt de flenzen die bij een wissel zorgen dat de trein ook daadwerkelijk de hoek om gaat als de tongen afleidend liggen.
En als je bogen berijd die verkanting hebben voor een hogere snelheid, en jij rijdt daar met een veel lagere snelheid dan zijn het toch diezelfde flenzen die de trein juist in het spoor houden.

Sterker nog, jij stelt dat als je zou vertrouwen op de flenzen je al op het randje van ontsporing zit, maar in de praktijk zou een trein zonder flenzen nog geen kilometer op de baan blijven.


Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #18 Gepost op: 28 July 2021, 17:24:09 »
En wat zou je denken van een trein zonder flenzen op een recht baanvak, met flinke zijwind. Die ligt na een meter al van het spoor af. Regelmatig in het open veld in zo'n trein gezeten, dat beukt echt tegen een spoorstaaf en rijdt zeer zwaar.
Niet te vergelijken dus met een soort van laboratorium opstelling van een modeltreintje in een beurshal.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #19 Gepost op: 28 July 2021, 21:16:05 »
...de zijkanten van de spoorstaven op een recht traject zijn egaal roestkleurig, slechts de bovenzijde is blank (afhankelijk van de leeftijd en daarmee hoe "plat" de bovenkant gereden is, is dit blanke deel wat breder of smaller.)

Klaas, ik rij jouw flensloze trein wel op het rechte stuk hoor. Durf ik wel aan  (y)


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #20 Gepost op: 28 July 2021, 21:35:16 »
In het boek "Sporen door het water" ,  dat over de  NS  tijdens de watersnoodramp van 1953 gaat ,vertelde iemand van het stoomlok personeel van een goederentrein dat de lok veel werk had om de trein te trekken die vanuit Zeeland naar Bergen Op Zoom reed vanwege de zware Noordwester storm op de zijkant van de trein.
Toen liepen de flensen zeker tegen de rechter rail aan.
Peter

  Reakttie 17 begrijp ik niet   Bij een snelheid van 160 en een aangenomen verkanting hoort een vereiste boogstraal, Niet te veel ,dan heb je een overschot en bij een krappere boog heb je een tekort,
Op hoge snelheids lijnen met veel verkanting (Vanwege de krappe bogen mogen langzamer rijdende goederentreinen  niet op die lijnen komen.
Die Traxxen op de HSL reden  langzamer dan de ontwerp snelheid en de verkanting was te groot ,waardoor ze  "weg gleden".
Maar eigenlijk ging mijn vraag over de situatie in Hoogeveen wat voor boogstraal  Prorail zou gaan toepassen.
« Laatst bewerkt op: 28 July 2021, 23:16:39 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #21 Gepost op: 29 July 2021, 00:28:51 »
Flinke zijwind/storm op een trein, zeker op een "windvanger" als een dubbeldekker rijdt altijd vele malen zwaarder dan wind van voren of bijvoorbeeld (heel) veel reizigers in de trein. Door de vorm van de flens is dit ook niet de hele flens, maar het gedeelte het dichts bij het loopvlak welke tegen de spoorstaaf loopt. Daarom wordt juist deze maatvoering van de flens altijd goed in de gaten gehouden, wordt de hoek loopvlak / flens te scherp, dan kan dit voor ontsporing zorgen.
Maar onder ideale omstandigheden op recht spoor hebben spoorwielen hooguit een voor de inzittenden niet merkbare vetergang waarbij de flenzen de rails niet raken.
« Laatst bewerkt op: 29 July 2021, 00:39:08 door Dwergsein »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #22 Gepost op: 30 July 2021, 01:24:18 »
Hoe heb je deze berekend en wat is de 100 mm?
Die 100 mm (en de 200 mm) staan links in de tabel bij reactie 4: cant deficiency.

Berekening: 630 x 160 x 160 / (120 x 120) = 1.120 m. Want de snelheid heeft een kwadratische invloed.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2021, 01:28:56 door Martin Hornis. Reden: berekening »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Gleisbaumachine

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #23 Gepost op: 31 July 2021, 13:58:57 »
Verkanting berekenen, Dt =11,8 x V2 / R - 40 ( Dt= theoretische verkanting, V = de snelheid.) Even terug gezocht in de cursus van 1981. Al enkele jaren niet meer gebruikt, vandaar maar opgezocht. Bij Harderwijk ligt een boog met 160mm verkanting.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2021, 14:01:22 door Gleisbaumachine »

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 365
    • Flickr fotopagina
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #24 Gepost op: 01 August 2021, 11:02:47 »
@Martin Hornis, bedankt ik ga nog eens de tabel met theoretische formules vergelijken

Reakttie 17 begrijp ik niet   Bij een snelheid van 160 en een aangenomen verkanting hoort een vereiste boogstraal, Niet te veel ,dan heb je een overschot en bij een krappere boog heb je een tekort,

Normaal benader je de verkanting uit een bepaalde boogstraal die fysiek past, maar dan zijn met de inpassing van overgangsbogen wat iteratieve stappen nodig om de beste oplossing te vinden. De theoretische verkanting kan je bepalen met de formule uit de reactie van Gleisbaumachine en die verdeel je dan in een (gekozen) toegepaste verkanting en verkantingstekort bij maximale snelheid. Ideaal is 20-40 mm verkantingstekort om een rustigere loop in de boog te krijgen (voorkomen vetergang). Verkantingsoverschot bereken je over de minimale snelheid en de gekozen verkanting.

Dt =11,8 x V2 / R - 40 ( Dt= theoretische verkanting, V = de snelheid.)

Inmiddels is de -40mm uit de formule gehaald en een losse eis geworden in minimaal en ideaal tussen de 20-40 mm verkantingstekort bij snelheden groter dan 40km/u.
« Laatst bewerkt op: 01 August 2021, 11:11:01 door Sikje248 »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Jeroen

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #26 Gepost op: 03 August 2021, 14:28:17 »
Beste allen,

De berichten over vetergang hebben een eigen draadje gekregen, en kun je hier vinden:

Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?

Gr, Bert
Team moderatoren.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Wat is vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen voor 160km/h ? En verkanting?
« Reactie #27 Gepost op: 03 August 2021, 20:02:48 »
Een word doc gevonden getiteld VERORDENING VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN ONTWIKKELING

Met op blz 11 een formule voor verkanting voor sporen met een radius kleiner dan 4000 meter.

Doc. is uit 2014, misschien ook al wel wat verouderd?
Jeroen

ecvm

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Wat is vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen voor 160km/h ? En verkanting?
« Reactie #28 Gepost op: 03 August 2021, 21:17:30 »

Als je in Polen spoor bouwt waarschijnlijk niet...
Dit is Poolse regelgeving.
Als je op Wetten.nl in de spoorwegwet kijkt zie je de "Nederlandse vertaling" van de TSI. Waarbij moet worden opgemerkt dat de regelgeving van ProRail uit de OVS (nog) niet geheel aansluit op de wet...
« Laatst bewerkt op: 03 August 2021, 21:58:28 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Groeten, Erwin

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Wat is vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen voor 160km/h ? En verkanting?
« Reactie #29 Gepost op: 03 August 2021, 21:51:40 »
Pools? Oeps, dat heb ik niet gezien.  :'(
Jeroen