Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:30:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
Vandaag om 11:24:26
Vollmer ringloods deuren door NL-modelspoor
Vandaag om 11:15:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
28 October 2025, 22:46:27
  

Auteur Topic: Wat is vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen voor 160km/h ? En verkanting?  (gelezen 10105 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Hallo,
Volgend jaar gaat Prorail de boogstralen voor en na station Hoogeveen verruimen ,zodat niet meer afgeremd hoeft te worden tot 80 km/h nu. Ik heb bij Google Earth de boogstraal  ter plaatse gemeten ,en kom uit op ongeveer 300 m .
Ik heb gezocht naar een formule  maar  die kan ik niet goed invullen  ,hij is ook gebaseerd op een weg voor auto's waarbij met rekening houdt met uit de bocht vliegen als de banden te glad zijn . ???
De verkanting komt ook voor in de formule ,maar hoeveel die is weet  ik niet. (10 cm  b.v.   ? )
Als ik die schat op 10 cm kom ik uit op 250m ,dat is veel te weinig.  >:(
Wie kan hier wat over zeggen ?
De formule luidt : R (m) = V (m/sec ,kwadraat)/ g (zwaartekracht 9,81m/sec2 )x (f+v (verkanting))
 Peter
« Laatst bewerkt op: 03 August 2021, 14:29:19 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1438
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #1 Gepost op: 26 July 2021, 19:03:04 »
Gegevens weet ik niet maar ik woon vlak bij de boog van Harderwijk. Die radius is volgens mij ca. 900 m. en daar moeten ze afremmen tot 110 km/h. Verkanting, schreef Enter, is een centimeter of 15.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

VvKan

  • Gast
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #2 Gepost op: 26 July 2021, 19:16:07 »
Ik reken met jouw formule 2014 meter uit. Dat komt dus in ieder geval beter in de buurt in vergelijk met de 900 meter bij Harderwijk.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #3 Gepost op: 26 July 2021, 19:58:40 »
Ik meet op de kaart een boogstraal van ongeveer 1 kilometer. Bij een maximale verkanting van 15 cm is de ideale snelheid ongeveer 115 km/u. Ze zouden nog wel iets sneller kunnen, dan heb je een klein verkantingstekort maar dat is niet zo erg.
Het probleem zit er in dat er in Hoogeveen treinen doorrijden en andere treinen stoppen. Voor de stoppende treinen is een verkanting van 15 cm toch wel onplezierig veel. Dus ik denk dat ze streven naar een kleinere verkanting.

Bij Hoogeveen is zo te zien nog wel ruimte om de bogen aan te passen, maar de fameuze boog van Harderwijk is inmiddels zo ver ingebouwd dat er weinig meer aan te doen is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Online Online
  • Berichten: 8615
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #4 Gepost op: 26 July 2021, 20:34:12 »
Heb het volgende gevonden, maar ben geen kei in het rekenen. Kijk maar of het jou lukt. https://www.dbnl.org/tekst/minn004natu03_01/minn004natu03_01_0003.php en dan paragraaf 22.


Ook deze tabel gevonden op een wiki-pagina (Eng.)

This table shows examples of curve radii. The values used when building high-speed railways vary, and depend on desired wear and safety levels.


https://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_railway_curve_radius
« Laatst bewerkt op: 26 July 2021, 20:49:22 door Jeronimos »
Jeroen

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1438
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #5 Gepost op: 26 July 2021, 20:51:27 »
Ook in Harderwijk stopt de helft van de treinen, althans die voor personenvervoer. Zit je in een stoppertje vanaf Amf hang je echt wel naar een kant.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #6 Gepost op: 26 July 2021, 21:29:45 »
Een kleinere verkanting  is ook beter voor de goederentreinen,
Dat  betekent dan weer dat je een grotere boogstraal moet nemen.
Als men het station met de perrons niet wil verplaatsen , kan men de boog aan de Noordkant ruimer maken ,ruimte genoeg!
Maar aan de Zuidkant kom je midden in een woonwijkje terecht ,zo te zien.
Ik denk niet dat dat de bedoeling is van de Gemeente Hoogeveen.
Zijn er nergens Prorail tekeningen te vinden over de MER rapportage , want Prorail gaat het tracee  dit jaar  al vrijmaken.
 Latere aanvulling :
 Bij de Gemeente H, kan je veel lezen over de plannen heb ik ontdekt.
https://www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer/view?planidn=NL.IMRO.0118.2017BP8095001-VG01

Peter
« Laatst bewerkt op: 26 July 2021, 21:44:31 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #7 Gepost op: 27 July 2021, 11:09:13 »

Ik heb gezocht naar een formule  maar  die kan ik niet goed invullen  ,hij is ook gebaseerd op een weg voor auto's waarbij met rekening houdt met uit de bocht vliegen als de banden te glad zijn . ???
Ik kan mij niet voorstellen dat een formule als dat ook gebruikt zou kunnen worden bij het spoor waar de situatie geheel anders is met wielflenzen die er al voor zorgen dat een trein niet uit de bocht vliegt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #8 Gepost op: 27 July 2021, 12:43:05 »
De belangrijkste reden waarom een trein in het spoor blijft is de tapsheid van de wielbanden. Als je moet gaan vertrouwen op de flenzen, dan zit je al op het randje van ontsporing.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #9 Gepost op: 27 July 2021, 12:56:10 »
Hoe taps een spoorwiel ook is, zonder flenzen loopt deze altijd van het spoor af. Vooral de juiste hellinghoek van de flens is hierbij zeer belangrijk en voorkomt het oplopen van het wiel tegen de spoorstaaf.

Maar hoeveel is de tijdswinst voor deze zeer kostbare spoorwijziging te Hoogeveen, naast het gunstige effect op de energierekening op de langere termijn ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #10 Gepost op: 27 July 2021, 13:19:44 »
Hoe taps een spoorwiel ook is, zonder flenzen loopt deze altijd van het spoor af.
Op recht spoor zijn de flenzen niet nodig. Ik heb dat lang geleden eens gedemonstreerd op een beurs.  In bogen wel, maar de vraag is hoe ver je gaat. Als de flens oploopt tot voorbij de afronding tussen flens en loopvlak, dan gaat het echt mis.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #11 Gepost op: 27 July 2021, 17:01:20 »
Op recht spoor zijn de flenzen niet nodig.

Toch zou ik niet graag in zo'n trein stappen. Ook al was het spoor kaarsrecht van A naar B.
 8)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #12 Gepost op: 27 July 2021, 19:35:23 »
Of je moet op zoek zijn naar wat spanning tijdens je treinreis...... ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #13 Gepost op: 27 July 2021, 19:41:23 »
Bij 160 km/h (= 44,4 m/s) en 100 mm wordt de boogstraal 1120 m.
Bij 200 mm wordt de boogstraal 800 m.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #14 Gepost op: 27 July 2021, 19:59:19 »
Dank je wel, Martin.
Dat is het antwoord op mijn vraag.  (y)
Groeten ,
Peter,die ooit in een militaire trein voor Harderwijk heeft stil gestaan ,helemaal scheef in de boog !
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen