Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21

Auteur Topic: Rails oisoleren voor terugmelders  (gelezen 7832 keer)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Rails oisoleren voor terugmelders
« Reactie #30 Gepost op: 13 March 2008, 17:11:30 »
De remweg begint bij meestal de eerste melder in het blok, heb je meerdere melders in een blok kun je opgeven bij welke melder het remmen begint. Bij aankomst op de stopmelder is de remweg teneinde en moet er gestopt worden. Je kunt dan nog wel afhankelijk hoe je rijdt, met decoderstappen of geijkte snelheid op geven of je het stoppen nog een aantal seconden wil uitstellen, of dat je nog enkele centimeters wil doorrijden. Maar Paul geeft in zijn handleiding aan dat je van deze optie zo min mogelik gebruik moet maken.
Dus terug naar de handleiding en nog maar eens aandachtig lezen.  ;)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 13 March 2008, 17:15:10 »
Wim, dank voor je reactie. Ik ga zeker nog eens goed lezen ...... Die enkele centimeters remweg had ik gelezen als een veel grotere remweg.

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
« Reactie #32 Gepost op: 04 May 2009, 08:43:53 »
De remweg begint bij meestal de eerste melder in het blok, heb je meerdere melders in een blok kun je opgeven bij welke melder het remmen begint. Bij aankomst op de stopmelder is de remweg teneinde en moet er gestopt worden. Je kunt dan nog wel afhankelijk hoe je rijdt, met decoderstappen of geijkte snelheid op geven of je het stoppen nog een aantal seconden wil uitstellen, of dat je nog enkele centimeters wil doorrijden. Maar Paul geeft in zijn handleiding aan dat je van deze optie zo min mogelik gebruik moet maken.
Dus terug naar de handleiding en nog maar eens aandachtig lezen.  ;)

Mvg
Wim.

Wim, nog even hierop in hakend:

Mijn baan bestaat uit modules.  Mijn schaduwstation-opstelsporen liggen zodanig dat de scheiding van de module ongeveer halverwege komt. Het stuk voor de scheiding varieert van 30 cm t/m ongeveer 80 cm. Het stuk daarna van zo'n 100 cm t/m 60 cm.
Dus dan krijg je dus normaal gesproken de volgende volgorde: bezetmelder1 (dus isolatie) - ongedetekteerd(dus voeding nodig) - overgang vanwege module(isolatie) - ongedetekteerd(dus voeding nodig)- bezetmelder 2(dus isolatie).
Om twee vliegen in één klap te slaan denk ik eraan om de scheiding van de modules te kombineren met het einde van de eerste bezetmelder. Een aantal bezetmelders wordt dan vrij lang en evenredig het een aantal ongedetektteerd vrij kort.
Je krijgt dan dus;  bezetmelder 1 - overgang-ongedetekteerd- bezetmelder 2.
Dit scheelt aanzienlijk in de bedrading.
Is dit verder een probleem denk je?  (spoor wordt eenzijdig bereden)

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
Re:Rails oisoleren voor terugmelders
« Reactie #33 Gepost op: 04 May 2009, 09:34:28 »
Als het spoor ALTIJD in één richting wordt bereden, kan de eerste melder de volledige lengte benutten tot aan de stopmelder.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Kieft01

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 04 May 2009, 09:49:01 »
dat is mooi, scheelt weer in bedrading :) :)

Kieft01

• Offline Offline
Re:Rails isoleren voor terugmelders
« Reactie #35 Gepost op: 06 May 2009, 13:59:38 »
Hoe kun je het beste omgaan met delen van je spoor (tussen de wissels in) die te klein zijn voor de langste lok+wagons?
Moeten deze ongedetekteerd blijven of is het verstandig om ook deze gedeelten te detekteren?

Ik heb bv een stuk waar twee sporen samenkomen en dan als één spoor verder gaan naar de opstelsporen. De opstelsporen zijn blokken en gedetekteerd en de samenkomende ook maar het stuk er tussen is te klein om er een blok van te maken.

Wat is in dit geval dan verstandig?

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #36 Gepost op: 06 May 2009, 14:08:35 »
Een bezetmeldpunt maakt deel uit van een blok, een blok bestaat bijna nooit uit slechts 1 bezetmeldpunt.
Wissels met stroomdetectie, kan, maar zonder stroomdetectie is ook mogelijk. Het is zoals wel gezegd wordt jouw feestje.

Mvg
Wim.

Kieft01

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 06 May 2009, 14:43:44 »

Even aanvulling (zie tekening); kwam na forum gelezen te hebben over gemeenschappelijke meldpunten.
Kan meldpunt drie gebruikt worden als gezamelijk meldpunt voor de vier opstelsporen?
Dan is toch het middelste stuk daarmee gedetekteerd en is het blok probleem opgelost? :)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #38 Gepost op: 07 May 2009, 18:06:21 »
Ja, dat kan, maar wat is dan hier het blok probleem? Ik zie helemaal geen probleem. Het enigste wat ik zie is gebrek aan ervaring, en een hoop veronderstellingen, en aannames, niet getoetst aan de praktijk.

Mvg
Wim.

Kieft01

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 08 May 2009, 07:53:23 »
Gebrek aan ervaring klopt incl. praktijk. Dat kan nog niet zoals je in draadje "schaduwstation" gelezen hebt.
Moet het nu nog doen met theorie :(
En als ik wel genoeg ervaring had hoefde ik uiteraard hier geen vragen te stellen.

Blokprobleem wat ik dacht er te zijn was het stuk 3b wat te kort is voor een blok. Nu dus opgelost door een gemeenschappelijke melder daar te maken.. :)
En wat hier kan, kan elders natuurlijk dan ook: of een gemeenschappelijke melder of een melder in een wisselstraat (als er nog meer plaatsen stukken rails tussen wissels tekort zouden zijn voor een blok)

Hier kom je pas achter na veel (gericht) zoeken en bestuderen handleiding Koploper en dat kost veel tijd....... wat nogal eens ontbreekt!!
En dan nog wil je graag zekerheid. :)

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 08 May 2009, 13:07:59 »
Ook van mijn kant nog even een aanvulling:

Wat Wim schrijft klopt, ik zou daar nog op willen aanvullen dat het weinig zin heeft om een deel van de baan met wissels mee te nemen in de detectie. In principe worden wisselstraten ingereden en zo snel mogelijk weer verlaten. Wat je wel wilt weten is of een trein een vrij spoor op gaat en daar begint te remmen en stopt danwel door rijdt. Ook wil je graag weten of een trein een blok verlaten heeft.

De detectie secties hebben tot o.m. tot doel een trein te detecteren. Ik zelf maak die secties een railstuk lang. Verder breng ik op stations en rangeersporen tussen de detectie secties ook bezetmelders aan, maar dan alleen met het doel in Koploper te kunnen zien of een spoor bezet is.

Een blok bestaat bij mij dus uit drie bezetmelders, een korte bij het inrijden een lange in het midden en een korte bij het uitrijden.

Zoals Wim al zei is de investering groeiende naarmate er meer bezetmelders worden gebruikt en dat is dan weer iets dat je alleen zelf kan bepalen.

Richard

Kieft01

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 08 May 2009, 15:13:21 »

Verder breng ik op stations en rangeersporen tussen de detectie secties ook bezetmelders aan, maar dan alleen met het doel in Koploper te kunnen zien of een spoor bezet is.

Dat is dus precies wat ik bedoel alleen gaat het bij om een stuk van een wisselstraat. Het stuk (3B) tussen de wissels in zo'n 80 cm lang, tekort voor een trein (en dus voor een blok) en te lang om ongedetekteerd te laten.  :)
Ik moet weten of 3B vrij is voordat een trein uit 1 of 2 verder kan!!

Plus dat ik nu twee vliegen in één klap vang: en 3B wordt bezet gehouden en ik heb minder melders nodig bij mijn opstelsporen. ;D

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #42 Gepost op: 08 May 2009, 15:44:05 »
Je kunt 3b detecteren als blok, en dan in Koploper ingeven dat in dat blok nooit een trein mag stoppen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Kieft01

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 08 May 2009, 15:52:48 »
dank je Klaas lijkt me goed idee.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #44 Gepost op: 08 May 2009, 16:57:32 »
Ik moet weten of 3B vrij is voordat een trein uit 1 of 2 verder kan!!

Nee, dat hoef je helemaal niet te weten, ook is het van geen enkel belang omdat te weten.

Om van twee naar vier te kunnen rijden, moeten er wissels gezet worden. Deze wissels worden vrijgegeven als de trein op zijn stopmelder is aangekomen in het blok waar hij naar toe reed. Dan weet je dus zeker dat 3b vrij is, zonder dat daar een melder aante pas komt. Bovendien heeft koploper de mogelijkheid om een lijn in je tekening te reserveren als zijn een onderdeel van een wisselstraat. Zodra deze reservering eindigd, dus als de trein in zijn bestemming is aangekomen wordt het weer vrijgegeven voor gebruik in een andere rijweg.
Het maakt dus geen snars uit of er nu wel of geen detectie op 3b is. Ook heeft het hier geen nut om na het vrijkomen van 3b de wisselstraat vrij te geven. Het is gewoon een kwestie van het gebruik maken van de vele mogelijkheden van het programma.

@Klaas 3b is geen blok, maar is een onderdeel in dit geval van meerdere blokken, de gezamelijke inrijder. Daar zal nooit een trein op kunnen stoppen.

Mvg
Wim.