Doel:€250.00
Donaties:€248.05

Per saldo:€-1.95

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tafel loep lamp door Jan-Peter
Vandaag om 08:34:02
Twee-assige rongenwagens door ES44C4
Vandaag om 07:27:08
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 07:16:42
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door Basilicum
Vandaag om 07:12:52
Ook geen Preisers meer in de VS door Pauldg
Vandaag om 07:11:52
R-bus vs Loconet. Wat zijn de voordelen/nadelen? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 07:01:14
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:17:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 04:59:11
Piko NS 2000, materieelbespreking. door Freek Heite
Vandaag om 00:43:11
Mijn LEGO modellen. door Joep-1851
24 oktober 2021, 23:59:36
Normaalspoor op zijn smalst in schaal 0 door T.Spat
24 oktober 2021, 23:42:08
Trix Koploper 22355, onderdeel op printplaat gebarsten door Biesje
24 oktober 2021, 23:31:28
Rondom Charlois door Alewijn
24 oktober 2021, 22:50:55
Modelbouwweekend Nederlands Transport Museum, 23/24 okt. 2021 door Edde
24 oktober 2021, 21:48:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
24 oktober 2021, 21:37:28
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
24 oktober 2021, 21:27:12
Asse-Bad - Assche-les-Bains door wpinkhof
24 oktober 2021, 21:15:36
Modules van Kees Gorter door Anton Maris
24 oktober 2021, 21:04:00
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
24 oktober 2021, 20:55:29
Museumdepot Beekbergen in H0 door bosje77
24 oktober 2021, 20:50:26
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 oktober 2021, 20:39:56
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
24 oktober 2021, 20:39:08
Station Veenwouden tussen 1975-1984 door Jeroenproj
24 oktober 2021, 20:38:19
Artitec Koelhuis, aanpassen van de buitenverlichting door ruudns
24 oktober 2021, 20:38:03
Kleur Simplon Orient Express periode 2 door sncf231e
24 oktober 2021, 20:28:45
Birney GETA 78-80, schaal 0 door jjg koopmans
24 oktober 2021, 20:25:03
Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models door Daan!
24 oktober 2021, 19:53:00
Eurospoor 2021, 29 t/m 31 oktober 2021. Voor- en nabeschouwing. door Jan-Peter
24 oktober 2021, 19:42:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
24 oktober 2021, 19:42:21
Werkplaats - (Baanplan H0) door AB 7216
24 oktober 2021, 19:21:34
  

Auteur Topic: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte  (gelezen 8670 keer)

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 39
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #60 Gepost op: 25 juli 2021, 22:40:37 »
Dames en Heren, even ter info, ik heb de "oude" roco 3weg wissels uit mijn baan verwijderd. Niet dat deze wissels niet goed werkten, maar de onderzijde van de Roco Silberlingen liep vast op de aandrijving. Deze is te hoog. Het is maar dat jullie het weten.
Verder veel succes met de opstelling van het schaduwstation.

Groet,
Henk Schipper
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2021, 22:44:49 door schipcas »

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #61 Gepost op: 26 juli 2021, 18:35:26 »
Beste mensen,

Bedankt weer voor de aanvullingen. Over de compacte wisselstraat ben ik wel zo'n beetje uitgepraat: compacter dan dit wordt 'ie niet. Wie daar nog idee├źn over heeft, is hier van harte welkom.

De suggesties over aandrijving en knellende railschoenen neem ik mee naar het hoofdspoor, waar ik verder verslag zal doen van de aanleg van het emplacement. Over de problemen die daarbij komen kijken, hebben we het daar of op een nieuw zijspoor.

Groeten,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • Veroniek
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #62 Gepost op: 26 juli 2021, 19:24:07 »
Laat je dan jouw rijdend materieel tegen de bediening van de driewegwissel oprijden, zoals schipcas vermeldt ? Of heb je zulk materieel niet ?  Heb je al een test gedaan ?
En volgens mij liggen de bedieningen van de 2 gewone wissels na de drieweg nog dichter tegen de rail aan. Althans volgens de laatste door jou getoonde foto's.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

arwin

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #63 Gepost op: 28 juli 2021, 21:36:07 »
Dag Ferdinand.

Roco heeft los aanschroefbare handmatige wisselaandrijvingen gehad. Ik heb een paar ms-wissels, waar ze op zitten.
Roco hanteerde voor de 2.5 mm code 100 rails een hart-op-hart afstand van 57 mm. Tussen twee wissels werd daartoe een passtukje van 26,5 of 29mm gebruikt.
Daardoor zaten de aandrijvingen niet in de weg.
Ik heb het gebruik van die passtukjes ooit eens uitgewerkt in scarm. Ik had er een jpg-image van gemaakt van ongeveer 50KB, maar ik krijg een foutmelding bij het uploaden. Als je er behoefte aan hebt zal het vooralsnog via de email moeten.
Ik heb bij gebruik van driewegwissles geen problemen met silberlingen van Roco gehad, maar mijn rijtuigen zijn 1:100.
Wellicht heeft Henk Schipper silberlingen in schaal 1:87?

Groet,
Arwin

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #64 Gepost op: 28 juli 2021, 22:50:29 »
Beste mensen,

Zie voor reacties op jullie reacties mijn nieuwste reactie op het hoofdspoor.

Groeten,

Ferdinand.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2021, 07:37:26 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #65 Gepost op: 10 oktober 2021, 20:39:00 »
Het is leuk om te zien dat het idee van een compacte wisselstraat navolging vindt: Het schaduwstation van Ruud-64 bevat twee sporen minder (11), wordt uitgevoerd met Piko A-Gleis en is gebaseerd op het ontwerp met drie driewegwissels. Dat was op dit spoor alleen een gedachtenexperiment.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2021, 20:40:57 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank