Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 22:01:03
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 21:58:22
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:55:55
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:21
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:42:47
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
Vandaag om 21:30:50
Rail away door Huup
Vandaag om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:20:09
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Rob Bennis
Vandaag om 21:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:17:01
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:16:23
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door bellejt
Vandaag om 11:04:01
  

Auteur Topic: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte  (gelezen 18972 keer)

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 415
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #60 Gepost op: 25 July 2021, 22:40:37 »
Dames en Heren, even ter info, ik heb de "oude" roco 3weg wissels uit mijn baan verwijderd. Niet dat deze wissels niet goed werkten, maar de onderzijde van de Roco Silberlingen liep vast op de aandrijving. Deze is te hoog. Het is maar dat jullie het weten.
Verder veel succes met de opstelling van het schaduwstation.

Groet,
Henk Schipper
« Laatst bewerkt op: 25 July 2021, 22:44:49 door schipcas »
Als hadden komt, is hebben te laat!

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
  • Klaar voor vertrek
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #61 Gepost op: 26 July 2021, 18:35:26 »
Beste mensen,

Bedankt weer voor de aanvullingen. Over de compacte wisselstraat ben ik wel zo'n beetje uitgepraat: compacter dan dit wordt 'ie niet. Wie daar nog ideeën over heeft, is hier van harte welkom.

De suggesties over aandrijving en knellende railschoenen neem ik mee naar het hoofdspoor, waar ik verder verslag zal doen van de aanleg van het emplacement. Over de problemen die daarbij komen kijken, hebben we het daar of op een nieuw zijspoor.

Groeten,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

VvKan

  • Gast
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #62 Gepost op: 26 July 2021, 19:24:07 »
Laat je dan jouw rijdend materieel tegen de bediening van de driewegwissel oprijden, zoals schipcas vermeldt ? Of heb je zulk materieel niet ?  Heb je al een test gedaan ?
En volgens mij liggen de bedieningen van de 2 gewone wissels na de drieweg nog dichter tegen de rail aan. Althans volgens de laatste door jou getoonde foto's.

arwin

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #63 Gepost op: 28 July 2021, 21:36:07 »
Dag Ferdinand.

Roco heeft los aanschroefbare handmatige wisselaandrijvingen gehad. Ik heb een paar ms-wissels, waar ze op zitten.
Roco hanteerde voor de 2.5 mm code 100 rails een hart-op-hart afstand van 57 mm. Tussen twee wissels werd daartoe een passtukje van 26,5 of 29mm gebruikt.
Daardoor zaten de aandrijvingen niet in de weg.
Ik heb het gebruik van die passtukjes ooit eens uitgewerkt in scarm. Ik had er een jpg-image van gemaakt van ongeveer 50KB, maar ik krijg een foutmelding bij het uploaden. Als je er behoefte aan hebt zal het vooralsnog via de email moeten.
Ik heb bij gebruik van driewegwissles geen problemen met silberlingen van Roco gehad, maar mijn rijtuigen zijn 1:100.
Wellicht heeft Henk Schipper silberlingen in schaal 1:87?

Groet,
Arwin

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
  • Klaar voor vertrek
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #64 Gepost op: 28 July 2021, 22:50:29 »
Beste mensen,

Zie voor reacties op jullie reacties mijn nieuwste reactie op het hoofdspoor.

Groeten,

Ferdinand.
« Laatst bewerkt op: 29 July 2021, 07:37:26 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
  • Klaar voor vertrek
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #65 Gepost op: 10 October 2021, 20:39:00 »
Het is leuk om te zien dat het idee van een compacte wisselstraat navolging vindt: Het schaduwstation van Ruud-64 bevat twee sporen minder (11), wordt uitgevoerd met Piko A-Gleis en is gebaseerd op het ontwerp met drie driewegwissels. Dat was op dit spoor alleen een gedachtenexperiment.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2021, 20:40:57 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf