Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
  

Auteur Topic: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte  (gelezen 14826 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #45 Gepost op: 22 juli 2021, 14:49:30 »
Iedere wissel zal bediend moeten worden en heeft dus een aandrijving nodig, die aandrijving kan handmatig zijn, of electromagnetisch of met motortjes, en dan nog met draadjes, stangen of servo's.

Als je het een beetje handig doet, heb je overigens voor deze 10 wissels maar 6 aandrijvingen nodig.

Voor het principe van bediening met een diodematrix zie hier.
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2021, 16:01:23 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #46 Gepost op: 22 juli 2021, 15:21:49 »
Citaat
Als je het een beetje handig doet, heb je overigens voor deze 10 wissels maar 7 aandrijvingen nodig.
Je hebt toch per setje wisseltongen een aandrijving nodig of ben ik nu gek??? Ik kom uit op 12 ovb dat de 3-weg wissels er 2 nodig hebben.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #47 Gepost op: 22 juli 2021, 16:46:12 »
Je kunt een aantal wissels (mechanisch) parallel schakelen. Het kan zelfs met 6 aandrijvingen zie ik nu:



Schakeltabel (voor b.v. diodematrix):
W1 W2 W3 W4 W5 W6
S1 L L L L
S2 L L L R
S3 L L R
S4 L R L
S5 L R R L
S6 L R R R
S7 R L L
S8 R L R L
S9 R L R R
S10 R R L L
S11 R R L R
S12 R R R L
S13 R R R R

... ben ik nu gek???

Eh... ja, van treintjes, zoals iedereen hier.

« Laatst bewerkt op: 22 juli 2021, 20:21:02 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #48 Gepost op: 22 juli 2021, 17:19:21 »
Creatieve oplossing, heb ik nog niet eerder gezien  (y).

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #49 Gepost op: 22 juli 2021, 18:20:45 »
Pfffff zou bijna bang gaan worden om nog wat te zeggen hier....🤐

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #50 Gepost op: 22 juli 2021, 18:43:24 »
Niet doen hoor Frank. Gewoon blijven posten   :angel: Goede input wordt altijd gewaardeerd. :police:
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #51 Gepost op: 22 juli 2021, 22:56:33 »
Haha,

Mooi dat uitgerekend Veroniek zich opwerpt als hoeder van dit spoor, als ik er even niet ben! En ze heeft het goed gelezen: ik ben (nog) niet op zoek naar informatie over elektrische of digitale bediening. Het idee om wissels die in één lijn liggen gelijktijdig te bedienen vind ik wel erg creatief. Omdat ik een dunne bodemplaat heb, zie ik niet zo goed hoe ik dat kan uitvoeren; de trekstangen zouden dan tussen de biels door gevoerd moeten worden. Niettemin: goede input wordt zeker gewaardeerd. En wat er op dit spoor langskomt kan ook voor anderen interessant zijn.

Veroniek wijst er terecht op dat ik niet van plan ben de wissels elektrisch aan te drijven, laat staan ze digitaal te gaan besturen. Omdat een deel wel elektrisch kán worden aangedreven, verandert dat in de toekomst misschien wel. Daarvoor start ik wel weer een nieuw spoor.

Misschien heb ik zelf verwarring gesticht, omdat ik het over de aandrijvingen heb. In het aanwezige wisselmateriaal zit enige variatie: er zijn wissels waar de bediening van afgesloopt is (2), er zijn er met een vast handbedieningskastje (6), er zijn er met zelf geëlektrificeerde handbedieningskastjes (2) en er zijn er met een afneembare elektrische aandrijving van Roco (2). Ik ging in eerste instantie hiervan uit maar ben al snel afgeweken door het verleidelijke aanbod van een driewegwissel. Dat heeft ook elektrische aandrijving van Roco. De twee wissels zonder enige bediening kunnen daardoor vervallen, maar ik blijf uitgaan van handbediening. Tot ik van gedachten verander ;).

De komst van een tweede driewegwissel, zónder aandrijvingen, werpt het dilemma op over de aandrijving. Dat wissel maakt het mogelijk de straat nóg compacter te maken - en dáár gaat het over op dit spoor. Maar ja, die twee tientjes en die twee overblijvende wissels dan? Om nou alleen daarvoor met Bowden-kabels aan de slag te gaan (heb je ze weer ;))...

Nu eerst maar even de rauwe praktijk. Waar ik mee zit is dat die kastjes in de weg zitten. Ik heb het ontwerp even provisorisch uitgelegd:



En wat meer in detail:



Nu zie je duidelijk dat de wisselaandrijvingen elkaar danig in de weg te zitten. De aandrijvingen van het tweede driewegwissel verhinderen dat dat direct op het eerste kan aansluiten. Van het rechte stukje ertussen moeten wat stukken biels afgehaald worden, om de aandrijvingen van de twee buitenste wissels kwijt te kunnen. Ik ga er maar van uit dat er dan geen aspotten of cilinders tegenaan lopen. Als de twee buitenste wissels moeten opschuiven, kom ik in de knel met de hart-op-hart afstand van de opstelsporen. Als het zo past, heeft het voor het ontwerp geen grote gevolgen. Alleen leveren de middelste drie sporen ieder zo'n 5cm in (het rechte stukje op de foto kan iets korter).

Ik neig er dus naar om tóch maar die aandrijvingen te kopen, maar ik ga er nog een nachtje over slapen.

Welterusten,

Ferdinand.

Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

VvKan

  • Gast
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #52 Gepost op: 23 juli 2021, 11:02:47 »
Ik ga er maar van uit dat er dan geen aspotten of cilinders tegenaan lopen.
Dat zou ik maar niet doen.
 De wet van Murphy zegt, dat dat juist wèl gaat gebeuren, in ieder geval met een aantal loc's/rijtuigen. Meestal met die welke je niet uitgeprobeerd hebt. De foto's laten dat ook min of meer al zien.

VvKan

  • Gast
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #53 Gepost op: 23 juli 2021, 11:04:25 »
PS  Ik pleit voor een integrale aanpak van ontwerp en bediening, want zo kun je nog heel veel ontwerpen wat niet kan.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #54 Gepost op: 23 juli 2021, 14:46:11 »
Ferdinand,

Aangezien je toch alles met de hand wil gaan bedienen, is het niet mogelijk om die externe aandrijvingen te demonteren?
Dan zou je wel kort op elkaar kunnen aansluiten. En dus nog net wat ruimte winnen aan lengte.

Eventuele bediening zou je dan mogelijk ook aan de rand van de bakken kunnen centreren, zodat je niet onverhoed iets omstoot bij het bedienen van de wissels achter materieel.
Of ga je steeds om de bakken heen lopen?
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #55 Gepost op: 23 juli 2021, 20:41:08 »
Dag Marcel,

Het linker driewegwissel laat zien wat je overhoudt als je de aandrijvingen van het rechter driewegwissel verwijdert. De wisseltongen blijven dan niet gefixeerd in de eindstand. Het rechter driewegwissel vervangt twee rechte wissels zonder aandrijving. Het lijkt me eenvoudiger eerst te kijken of die aandrijvingen ertussen passen, dan een constructie te verzinnen (nee, ik ga het niet noemen :-X) die dat vervangt.

Langs het linker driewegwissel is genoeg ruimte voor een aandrijving. Daar kan ik drie oplossingen bedenken:
  • iets met kabeltjes dus ;)
  • twee handbedieningskastjes afslopen van de twee andere wissels die vervallen en dan proberen ze te monteren aan het driewegwissel.
  • twee elektrische aandrijvingen aanschaffen (volgens mij zijn er geen monteerbare handbedieningskastjes verkrijgbaar)
Het bedienen doe ik, zo stel ik me voor, zittend op de grond: gehurkt, op mijn knieën (misschien op een "hondje"?). Gezien de breedte van de bakken (75cm) en de naar één kant weglopende wisselstraat, denk ik het op die manier allemaal te kunnen bereiken.

De volgende stap zal zijn het monteren van rechte opstelsporen op de ene sjoelbak en de compensatierails als overgang op de ander. Dan liggen de punten vast waar de wisselstraat op moet uitkomen. Op de rest van de sjoelbak kan ik daar dan mee experimenteren, voordat ik het definitief vastzet.

Zo ziet mijn integrale planning er dus uit, Veroniek: je weet inmiddels hoe ik te werk ga. Ik probeer eerst hier op het forum mijn ideeën uit, voordat ik ze in praktijk breng. Schrijven is nadenken en met jullie suggesties erbij kom ik tot nu toe steeds tot een bevredigend resultaat. Waarvoor dank!
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2021, 13:58:03 door Ferdinand Bogman. Reden: Verkeerde persoon aangesproken »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #56 Gepost op: 25 juli 2021, 13:05:45 »
Als afsluiter van dit spoor nog een vooruitblik op het beoogde resultaat. Ik heb even alle stootjukken, flexrails, compensatierails voor de overgang en de wisselstraat los uitgelegd, om een indruk te krijgen. Het lijkt erop dat ik uitkom met alle flexrails die ik nog in voorraad heb, aangevuld met korte rechte stukken. Zo wordt al het oude materiaal volledig benut:



Op de verste bak heb ik al hartlijnen getrokken. Om aan de voorkant een strakke aansluiting de bak uit te krijgen, begint de wisselstraat niet direct bij de rand.

Het wordt nog een leuke puzzel om alles zo efficiënt mogelijk in te zetten. Er zijn her en der wat bielzen beschadigd aan de uiteinden en ik wil het wel een beetje mooi hebben. Ook ligt er nu Fleischmann messing modelrails (2,7mm), Roco standaardrails (2,5mm, messing en nieuwzilver) door elkaar. Ik heb zelfs nog een enkel recht stuk van Jouef of merkloos (Lima?), ook 2,7mm hoog.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #57 Gepost op: 25 juli 2021, 21:01:28 »
Ferdinand houdt er erg in wanneer je Fleischmann en Roco rail met elkaar verbindt, dat je de railverbinders goed aanknijpt.
Ik had contactproblemen, doordat de Rocorail geen goed contact maakte met de (gebruikte) railverbinders van de Fleischmann rail.
De speling zorgde af en toe voor stoppende treinen, kwam ik na lang zoeken achter.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #58 Gepost op: 25 juli 2021, 21:52:24 »
Ik wil niks doordrammen ofzo hoor maar vandaag zag ik op de BMB branchlijn deze ijzerdraad constructie:


Dit hier is hand bediend, en je kan het altijd 'upgraden' met spoel of servo aansturing.

+ ik zag dat ding wat ik laatste zelf al had bedacht, maar al bestond..

Je kan er dus redelijk simpel digitaal aangestuurde wissels mee aansturen.

Misschien dat er inspiratie van komt, misschien ook niet, even goede vrienden  ;)

Ik wacht iig op de volgende update  :laugh:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #59 Gepost op: 25 juli 2021, 21:59:29 »
Die oude Jouef & Lima rails zeker niet meer gebruiken.
Deze zijn van ijzer en gevoelig aan roestvorming , zodus oxidatie , wat wil zeggen problemen bij het rijden.
zoals al aangehaal door anderen , de raillassen van Fleischmann in combinatie met Roco , goed dicht nijpen , omdat de railzool van de Roco iets smaller is dan die van Fleischmann.