Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 08:30:16
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)  (gelezen 7177 keer)


roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #1 Gepost op: 05 juni 2021, 12:25:31 »
Wat alweer een ongeluk op de overweg ? Wat erg , dit keer , want er zijn dit keer 2 slachtoffers bij gevallen . Helaas voor hun en de nabestaanden .
De Arriva-Wink is niet erg gelukkig . Van de 18 stuks is er alweer 1 erbij betrokken . De 30616 ( zwarte haan ) is nog steeds niet hersteld . Die was betrokken bij de botsing nabij Harlingen . Nu is het de 30617 ( de slachte ) aan de beurt voor een lange buitendienststelling . Hoe lang is die voor reparatie buiten dienst ? 

Wat hebben verkeersdeelnemers toch met oversteken op een overweg . Is uitkijken er niet meer bij zoals in de verkeersregels staan ?

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #2 Gepost op: 05 juni 2021, 13:06:16 »

Hoe triest het ook is, mensen maken nu eenmaal fouten. Dat is nooit 100% te voorkomen...
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2021, 22:29:54 door Bert van Gelder. Reden: Citaat overbodig.. »
Groetjes, Bart

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #3 Gepost op: 05 juni 2021, 14:29:51 »
Triest zeg. Niet voor niets wil ProRail van dergelijke overwegen af. Groot gelijk hebben ze.
Veel sterkte aan de nabestaanden.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #4 Gepost op: 05 juni 2021, 14:58:26 »
Niet voor niets wil ProRail van dergelijke overwegen af.
En je motivatie voor deze zin is ?
Die overweg kan er niks aan doen.
Als mensen niet opletten,dan helpt een overweg met zoeklichten,zwaailampen,prikkeldraad enz enz ook niet hoor.

Ik zeg niet dat in dit geval de persoon achter het stuur niet heeft opgelet,maar vaak is de gebruiker van een overweg wel de veroorzaker van problemen op die overweg.
Wil je af van ongelukken op een overweg,haal ze dan maar allemaal weg ::),maar dat lijkt me de verkeerde motivatie.
Dat is proberen een probleem te voorkomen zonder te bekijken of gebruikers van een overweg niet gewoon meer verantwoordelijkheid moeten nemen,en daar ook actief voor te gaan zorgen dat bepaald gedrag van gebruikers van overwegen veranderd.
Anders wordt dat het zoveelste schoolvoorbeeld van: "de kleine groep" verpest het voor de grote menigte en komt er mee weg.
(die beweging moet maar is nodig een halt worden toegeroepen,dat is de omgekeerde wereld mijn inziens)

We zullen zien wat hier de oorzaak is geweest.
In elk geval veel sterkte voor de achterblijvers.
 
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #5 Gepost op: 05 juni 2021, 15:05:21 »
We moeten maar weer terug naar het toeteren.


Zoals hier: https://www.youtube.com/watch?v=53DKu_sHGdw


Gecondoleerd en sterkte aan de nabestaanden.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2021, 15:12:34 door Jeronimos »
Jeroen

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2193
  • Oude meuk in h0
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #6 Gepost op: 05 juni 2021, 15:35:45 »
Misschien een rare gedachte, maar zou de kleurstelling van de trein een rol kunnen spelen?
Met een lichtgekleurd front (en wit met lichtblauwe zijkanten) bij een bewolkte (grauwe) lucht loop je een risico dat de trein niet direct opvalt.
Niet voor niets worden SNG-treinstellen van een meer opvallende kleurstelling voorzien.
Overigens ben ik van mening dat onbewaakte spoorwegovergangen in meerderlei opzicht uiterste aandacht vereisen.
Het blijft triest dat er nog steeds (dodelijke) ongevallen plaatsvinden op dit type overweg, met een forse impact op alle betrokkenen (familie, treinpersoneel, reizigers, hulpverleners enz.)
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2021, 15:41:01 door Arjen52. Reden: Typo »

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #7 Gepost op: 05 juni 2021, 16:45:59 »
Een simpele en goedkope oplossing lijkt mij het plaatsen van een paar schrikhekken waar je omheen moet laveren, dan is de kans toch vrij groot dat men denkt hè wat is hier dan aan de hand ipv dom verdan op het mobieltje kijkend doorrijden.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #8 Gepost op: 05 juni 2021, 17:14:12 »
Dat lijkt me een buitengewoon dom plan: Je wilt immers dat mensen die trein zien aankomen en niet dat ze zich focussen op obstakels die ze moeten ontwijken. Dat zou namelijk exact hetzelfde effect hebben dan wanneer mensen op hu mobieltje kijkend doorrijden, wat ik bovendien in dit geval een misplaatst vooroordeel vind...
Groetjes, Bart

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #9 Gepost op: 05 juni 2021, 19:36:28 »
Er zijn wegen, mede door Prorail, wel dusdanig verlegd dat je niet zo maar rechtstreeks de overweg op kunt rijden. Een soort van slalom dus. Overigens is de weg over deze overweg de enige toegang naar een camping. Kan best zo zijn dat het gasten waren die geen ervaring met dergelijke overwegen hebben. Als je de overweg op Google Streetview op zoekt, staan er slechts 2 borden aan weerszijde. Die met die stoomloc... Het is dus wel verbeterd met schrikhekken en dergelijke maar nog niet goed genoeg. Eenvoudig opheffen is hier echter niet zo makkelijk.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #10 Gepost op: 05 juni 2021, 21:19:45 »
En je motivatie voor deze zin is ?
Die overweg kan er niks aan doen.
Als mensen niet opletten,dan helpt een overweg met zoeklichten,zwaailampen,prikkeldraad enz enz ook niet hoor.

Ik zeg niet dat in dit geval de persoon achter het stuur niet heeft opgelet,maar vaak is de gebruiker van een overweg wel de veroorzaker van problemen op die overweg.
Wil je af van ongelukken op een overweg,haal ze dan maar allemaal weg ::),maar dat lijkt me de verkeerde motivatie.
Dat is proberen een probleem te voorkomen zonder te bekijken of gebruikers van een overweg niet gewoon meer verantwoordelijkheid moeten nemen,en daar ook actief voor te gaan zorgen dat bepaald gedrag van gebruikers van overwegen veranderd.
Anders wordt dat het zoveelste schoolvoorbeeld van: "de kleine groep" verpest het voor de grote menigte en komt er mee weg.
(die beweging moet maar is nodig een halt worden toegeroepen,dat is de omgekeerde wereld mijn inziens)

We zullen zien wat hier de oorzaak is geweest.
In elk geval veel sterkte voor de achterblijvers.

De meeste ongevallen gebeuren (volgens mij) helaas op de onbeveiligde overwegen. Vandaag in Friesland, laatst in Zenderen en eerder Hooghalen. Dergelijke overwegen passen niet meer in deze tijd, waarin de treinfrequentie en snelheid hoger ligt dan in de tijd waarin de (meeste) van deze overwegen zijn ontstaan. Wat de oorzaak van dit ongeval ook is, elke overwegpassage geeft een hoger risico dan bij een beveiligde overweg. Men dient immers zelf in te schatten of het veilig is om over te steken. Een inschattingsfout is gauw gemaakt.

En ProRail wil inderdaad af van overwegen. De veiligste overweg is immers geen overweg. Alle NABO's moeten voor 2024 verdwenen of aangepakt zijn. Het merendeel van de beveiligde overwegen moet voor 2040 het veld ruimen (zie dit bericht)
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #11 Gepost op: 06 juni 2021, 11:17:34 »
En je motivatie voor deze zin is ?
Die overweg kan er niks aan doen.
Als mensen niet opletten,dan helpt een overweg met zoeklichten, zwaailampen, prikkeldraad enz enz ook niet hoor.
Dus met aantal dodelijke ongelukken op onbewaakte overwegen de laatste moeten we maar gewoon doen alsof er niets aan de hand is?  ::)

Ongevallen zijn altijd een combinatie van factoren, en een overweg kan daar wel degelijk een oorzaak in zijn als de situatie gewoon onduidelijk is aangegeven, of slecht zicht is waardoor een trein moeilijk waar te nemen is om maar iets te noemen.

En dat beleid is om onbewaakte overwegen liever op te doeken, is gewoon simpelweg een budgettaire aangelegenheid.
4 jaar terug waren er nog zo'n 100 onbewaakte overwegen, als men die allemaal tot AHOB verbouwd zou hebben maal 8 ton per stuk had er ergens 80 miljoen vandaan moeten komen...

Dan is het toch een stuk zinvoller om te kijken wat de alternatieven zijn...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #12 Gepost op: 06 juni 2021, 12:35:15 »
1) Dergelijke overwegen passen niet meer in deze tijd, waarin de treinfrequentie en snelheid hoger ligt dan in de tijd waarin de (meeste) van deze overwegen zijn ontstaan.
2)elke overwegpassage geeft een hoger risico dan bij een beveiligde overweg.
3)Men dient immers zelf in te schatten of het veilig is om over te steken. Een inschattingsfout is gauw gemaakt.

En ProRail wil inderdaad af van overwegen. De veiligste overweg is immers geen overweg. Alle NABO's moeten voor 2024 verdwenen of aangepakt zijn. Het merendeel van de beveiligde overwegen moet voor 2040 het veld ruimen (https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/05/31/ onbewaakte-overwegen
-Dat ben ik voor een deel met je eens,deze varianten bewust nu ergens nieuw plaatsen waar er druk verkeer is,is niet slim,bewaakte versies zijn dan de logische keus.
-Hier raak je me kwijt ,elke overwegpassage is toch een overweg,beveiligd of niet ???
-Inschattingsfouten maakt men (voor mij gevoelsmatig) tegenwoordig meer dan vroeger,door afleiding van mobieltjes,oordopjes met muziek in,denken dat je sneller bent dan de trein die je ziet aankomen en het belangrijker vinden dat je een minuut eerder op je bestemming bent ipv te wachten op die domme trein voor die irritante overweg(bomen)

Wat het je laatste stukje tekst betreft,met die link erin,ook daar gaat iets fout geloof ik,zie de dik gedrukte delen  ;)
Dus met aantal dodelijke ongelukken op onbewaakte overwegen de laatste moeten we maar gewoon doen alsof er niets aan de hand is?  ::)

Ongevallen zijn altijd een combinatie van factoren, en een overweg kan daar wel degelijk een oorzaak in zijn als de situatie gewoon onduidelijk is aangegeven, of slecht zicht is waardoor een trein moeilijk waar te nemen is om maar iets te noemen.

En dat beleid is om onbewaakte overwegen liever op te doeken, is gewoon simpelweg een budgettaire aangelegenheid.
4 jaar terug waren er nog zo'n 100 onbewaakte overwegen, als men die allemaal tot AHOB verbouwd zou hebben maal 8 ton per stuk had er ergens 80 miljoen vandaan moeten komen...

Dan is het toch een stuk zinvoller om te kijken wat de alternatieven zijn...

Dat zeg ik niet,wat ik zeg is dat tegenwoordig een deel van de ongelukken komt door gehaaste passanten,passanten die een mobiel en muziek belangrijker vinden dan opletten bij een overweg.
Dat er onbeveiligde overwegen zullen zijn waarbij het zicht je ontnomen word en luisteren of je iets op het spoor hoort aankomen erg lastig is,dat geloof ik gelijk.

Dat het beleid er gekomen is vanwege geld,is ergens flauwekul(dat men dat opgeeft als reden),als er nou juist 1 soort overweg is waar je zo goed als niks aan hoeft te doen/onderhouden,dan is het die versie wel  ;D
Als men de overwegen zou aanpakken die last hebben van slecht zicht en simpelweg niet weg kunnen omdat ze b.v. nodig zijn voor veel verkeer,of omdat ze dusdanig zijn ingebouwd in de omgeving,dan kom je niet uit op 100.
Bovendien zou dat geld dan nuttiger zijn ingezet dan in de afgelopen jaren voor andere projecten waar minder nut van in te zien is.
Er word dagelijks geld over de balk gegooid,waar je niks zinnigs voor terug krijgt of iets zinnigs van ziet,dus dat geld zou goed besteed zijn voor het doel om de samenleving te waarschuwen bij een overweg.
(hoe komt je rekensom trouwens tot stand,800.000 euro voor het plaatsen van overwegbomen een paal met lamp een soort relais langs de baan wat straks de overweg triggert en wat kabel ,plus 2 man met een graafmachine een schep en veiligheids hesjes en iemand die langs de baan staat om ze te waarschuwen voor een trein,kost dat zoveel geld  :o ,hoe prijs je je bij de maatschappij toch uit de gratie als allerlei redelijk eenvoudige dingen zo'n berg geld moeten kosten zeg  ::) )

Kijken naar alternatieven is een goed plan,zolang men er niet dusdanig veel "kijkgeld" voor nodig heeft om dan te besluiten dat het kijken naar het alternatieve plus het bouwen van dat alternatief teveel geld zou gaan kosten en men het daarom maar afblaast.
(das ook weer weg gegooid geld)
Er zijn zoveel scheve dingen die dagelijks voor normaal mogen doorgaan en echt zoals hierboven beschreven worden uitgevoerd,dat is toch appels met peren vergelijken.
Enerzijds roepen overweg aanpakken kost zoveel,zelfs als het gaat om redelijk eenvoudige aanpassingen,tig studies loslaten op situaties die veel geld kosten om dan later bij die studie de stekker eruit te trekken omdat het niet rendabel is om dan anderzijds te roepen dat iets op basis van(onderhouds)kosten maar weg moet omdat het geld kost.

Afijn het zullen wel dingen zijn die een simpele ziel zoals ik niet kan begrijpen of kan snappen en de logica er niet van kan volgen omdat de kennis ontbreekt,het zal wel.
Ik heb m'n kijk erop gegeven,daar laat ik het bij,ben wel benieuwd naar wat hier op deze overweg deze keer mis is gegaan.

« Laatst bewerkt op: 06 juni 2021, 12:36:57 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #13 Gepost op: 06 juni 2021, 13:08:48 »
@tijgernootje: Lars maakt het onderscheid tussen de NABO's (Niet Actief Beveiligde Overwegen) en de beveiligde overwegen, die ProRail óók graag kwijt wil.

Dus met aantal dodelijke ongelukken op onbewaakte overwegen de laatste moeten we maar gewoon doen alsof er niets aan de hand is?  ::)

Ongevallen zijn altijd een combinatie van factoren, en een overweg kan daar wel degelijk een oorzaak in zijn als de situatie gewoon onduidelijk is aangegeven, of slecht zicht is waardoor een trein moeilijk waar te nemen is om maar iets te noemen.

En dat beleid is om onbewaakte overwegen liever op te doeken, is gewoon simpelweg een budgettaire aangelegenheid.
<KNIP>
Niemand stelt dat we moeten doen alsof er niets aan de hand is. Maar het tegenovergestelde lijkt me ook onverstandig, namelijk het mogelijke probleem opblazen.

Wanneer er zaken bij een overweg zijn die niet deugen, kunnen die doorgaans doeltreffend worden aangepakt met een fractie van het geld wat het verwijderen van die overweg (+ aanleggen alternatieve weg) kost. Maar zoals je zelf ook aangeeft: Het beleid is om overwegen op te doeken. De keuze ligt dus vast en daarvoor is het argument veiligheid natuurlijk hoogst welkom, want wie kan daar nu tegen zijn?  ::)
Groetjes, Bart

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #14 Gepost op: 07 juni 2021, 09:30:09 »
-Hier raak je me kwijt ,elke overwegpassage is toch een overweg,beveiligd of niet ???
-Inschattingsfouten maakt men (voor mij gevoelsmatig) tegenwoordig meer dan vroeger,door afleiding van mobieltjes,oordopjes met muziek in,denken dat je sneller bent dan de trein die je ziet aankomen en het belangrijker vinden dat je een minuut eerder op je bestemming bent ipv te wachten op die domme trein voor die irritante overweg(bomen)

Wat het je laatste stukje tekst betreft,met die link erin,ook daar gaat iets fout geloof ik,zie de dik gedrukte delen  ;)

Wat ik bedoel is dat passeren van een niet beveiligde overweg (NABO) door gemotoriseerd verkeer/fietser/voetganger risicovoller is dan het passeren van een beveiligde overweg. Bij die laatste word je immers gewaarschuwd als er een trein aankomt. Bovendien zijn ze fail-safe uitgevoerd, bij storing dalen de bomen.

Als het inschattingsfouten zijn hoeft dat niet perse door afleiding te komen. Als je een trein ziet aankomen dan weet je niet hoe hard die rijdt. In ieder geval sneller dan vroeger (de tijd waarin de NABO's zijn aangelegd). Ik begrijp wel dat ProRail liever heeft dat wegverkeer niet zelf die inschatting hoeft te maken.

De goede link  ;)

Dat het beleid er gekomen is vanwege geld,is ergens flauwekul(dat men dat opgeeft als reden),als er nou juist 1 soort overweg is waar je zo goed als niks aan hoeft te doen/onderhouden,dan is het die versie wel  ;D

Onzin. Het gaat om veiligheid, ofwel acceptatie van risico's. Je weet dat een (dodelijk) ongeval veel leed veroorzaakt voor slachtoffers, nabestaanden, machinist etc. Komen de maatschappelijke kosten nog eens overheen voor het moeten stilleggen van de treindienst, herstellen van de schade, inzet hulpdiensten etc.

Een dodelijk verkeersongeval kost bijvoorbeeld gemiddeld 2,5 miljoen euro. In die zin zijn de kosten voor het aanleggen van AHOB's relatief snel terugverdiend. Ik ken niet de onderbouwing van 8 ton per installatie. Maar ik kan me voorstellen dat de gehele treinbeveiliging (inclusief systemen treindienstleider) moet worden aangepast. Kabels graven kost ook een boel geld en het zal me niet verbazen dat het buiten dienst stellen van een spoor ook geld kost (compensatie aan vervoerders).
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x