Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:54:04
Wim Moerman (MTE) overleden door Ronald Halma
Vandaag om 20:50:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:50:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 20:39:35
Station Roodeschool door Nohome
Vandaag om 20:36:40
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 20:34:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:14:32
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 19:44:59
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
Vandaag om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
  

Auteur Topic: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)  (gelezen 7897 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #15 Gepost op: 07 June 2021, 09:50:59 »
Als het inschattingsfouten zijn hoeft dat niet perse door afleiding te komen. Als je een trein ziet aankomen dan weet je niet hoe hard die rijdt. In ieder geval sneller dan vroeger (de tijd waarin de NABO's zijn aangelegd). Ik begrijp wel dat ProRail liever heeft dat wegverkeer niet zelf die inschatting hoeft te maken.
Je hoeft die inschatting ook niet te maken. Als je de trein kan zien moet je sowieso wachten tot die voorbij is. Niet denken: het kan nog wel. Gewoon geen risico nemen.

Ik vind wel dat we van die onbeveiligde overwegen af moeten. Maar dat houdt meer in dan een hek en een rij betonblokken er voor zetten. Die overwegen zijn vaak de enige mogelijkheid om een bepaald terrein te bereiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #16 Gepost op: 07 June 2021, 09:54:55 »
https://files.fietsersbond.nl/app/uploads/sites/66/2017/12/21140423/blg-827627.pdf

In dit doc staat dat de aanleg van een AHOB gemiddeld 1 miljoen euro kost.


Trouwens wel een interessant docje, waarin mogelijke andere opl. dan Ahobs worde aangemerkt.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2021, 10:01:02 door Jeronimos »
Jeroen

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #17 Gepost op: 07 June 2021, 15:22:31 »
Vrij wonderlijke discussie weer.

In 1913 werd de Lötschbergbahn in Zwitserland in gebruik genomen.
Tussen Spiez en Brig.

Aantal gelijkvloerse kruisingen bij aanleg: 0
Alles en iedereen kan via tunnels en viaducten ongelijkvloers kruisen.

Snap eerlijk gezegd niet dat hier 108 jaar later nog steeds gedacht wordt, dat een onbewaakte overweg géén stom idee is.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #18 Gepost op: 07 June 2021, 15:37:30 »
Maar ja, dat is weer een dunbevolkt berggebied daar tegen een dichtbevolkt/-bestraat laagland hier. Daar zal ook vast wel wat verschil in zitten in de benadering van overwegen.

Vr. groet, Martijn.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #19 Gepost op: 07 June 2021, 15:40:22 »
Tja, op de Nürburgring vind je ook niet één zebrapad.............

Oftewel appels met peren vergelijken. Is niet erg zinvol, zeker niet als je ook het verschil in landschap erbij gaat betrekken. In Zwitserland hak je hier en daar een beetje steen weg en je hebt een tunnel, hier in ons polderlandje is dat toch een beetje anders met daarbij behorende kosten.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 07 June 2021, 17:21:45 door Bert V »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #20 Gepost op: 07 June 2021, 15:57:22 »
Vergelijken met Zwitserland slaat nergens op. Door de natuurlijke hoogteverschillen is het daar eenvoudiger om een ongelijkvloerse kruising te maken. Zelfde b.v. in Engeland, daar vind je ook veel meer tunnels en viaducten dan gelijkvloerse overwegen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #21 Gepost op: 07 June 2021, 16:08:23 »
Ah,

vandaar dat ze langs de Lötschbergbahn ook op de dalbodem de spoorbaan hebben veranderd in een grote Zwitserse gatenkaas met om de paar honderd meter een tunnel voor het verkeer.

Gelukkig kan dat in Nederland niet, want hier ligt de spoorlijn nóóit op een spoordijk, zoals in Zwitserland

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4716
    • Filmpjes op YouTube
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #22 Gepost op: 07 June 2021, 16:41:08 »
Hoeveel overwegen kennen de Flevolijn (oude en nieuwe deel), Betuweroute en de HSL eigenlijk?  8)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #23 Gepost op: 07 June 2021, 16:51:26 »
Nou ja, dat bedoel ik dus.
Bij nieuw aan te leggen spoorlijnen is het eenvoudig om overwegen te voorkomen.
Spoorlijn op een dijk, tunnel er onderdoor et presto.

Bij bestaande lijnen hangt er een prijskaartje aan.
Maar omdat we in Nederland inmiddels het drukste spoornet van Europa hebben, lijkt me de keuze niet zo moeilijk.

Geldt trouwens niet alleen voor openbare onbewaakte overwegen. Er zijn ook nog van die privéwegen met overweg.
En ook daar kan van alles gebeuren wat niemand wil.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #24 Gepost op: 07 June 2021, 16:53:31 »
Die kennen geen overwegen. Als ik het goed heb was de Schiphollijn de eerste die is ontworpen zonder overwegen.
De oudere overwegen stammen allemaal uit een tijd waarin zowel het treinverkeer als het wegverkeer veel minder intensief was. Die kun je wel allemaal willen vervangen door viaducten en tunneltjes, maar dat is nog veel duurder dan een onbeveiligde overweg van een AHOB voorzien
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #25 Gepost op: 07 June 2021, 16:57:55 »
Achteraf vond ik mijn verhaal hier niet passen en heb het gewist.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2021, 14:50:01 door HuubvG. Reden: zie txt »
Ik heb al een trein

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #26 Gepost op: 07 June 2021, 17:21:08 »
Hendrik Jan,

Denk je dat aan het aanleggen op een spoordijk ook geen prijskaartje hangt? We hebben hier in ons landje heel wat erg zachte bodem. Om daar nog eens een spoordijk op aan te leggen kan natuurlijk best maar kost wel een veelvoud van het aanleggen op maaiveldhoogte. Ook dat gaat trouwens stukken makkelijker als je zoals in Zwitserland een stevige rotsbodem als ondergrond hebt liggen.
En zoals Klaas al zegt, dat lost het probleem van de bestaande overwegen die er soms al tientallen jaren liggen en waaromheen ook de nodige infrastructuur is gegroeid niet zomaar op.
Het lijkt mij absoluut een goede zaak om ernaar te streven zo snel mogelijk zo veel mogelijk gelijkvloerse kruisingen te vervangen door ongelijkvloerse (of onbewaakte door bewaakte) maar dat gaat heel wat tijd en geld kosten. Totdat het zover is zullen er helaas nog wel slachtoffers blijven vallen.

Groeten,
Bert

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #27 Gepost op: 07 June 2021, 17:57:16 »
Eigenlijk willen we allemaal antwoord op de vraag:
"wat mag het kosten?"

Natuurlijk kunnen we Zwitserland niet met Nederland vergelijken.
Om te beginnen is hier de bevolkingsdichtheid veel groter.
Daarnaast is het Nederlandse spoornet het drukste van Europa.

Des te opmerkelijker dat hier nog altijd onbewaakte overwegen zijn.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 800
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #28 Gepost op: 07 June 2021, 20:00:51 »
Dat dat Nederlandse spoornet het drukste zou zijn hoor je wel vaker, ik heb daar wel wat vraagtekens bij, als je bv ziet hoeveel treinverkeer je in het Ruhrgebied om de oren vliegt...

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Helaas, weer een dodelijk ongeval op onbewaakte overweg (05-06-2021)
« Reactie #29 Gepost op: 07 June 2021, 20:14:34 »
Even terug gaan naar wat er gebeurd is en niet wat er overal ter wereld is, zou hebben kunnen zijn, is gezien of er gewoon niet is.

Gewoon uit oogpunt van een automobilist: Als je een onbewaakte overgang nadert, stop je, kijkt links, rechts en nog een paar keer. Als je zeker weet dat je het spoor veilig kan passeren, dan pas ga je (in Groningen gewoond en regelmatig de lijn Delfzijl - Groningen gepasseerd als fietser, automobilist en bromfietser)

Kleine noot: Ik zie hier in ons kleine Zeeuws Vlaanderen mensen rondrijden in hele luxe auto's die meer oog hebben op hun navigatie scherm dan op het verkeer om hun heen. Sorry, meesten zijn al redelijk op leeftijd.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.