Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Zillertalbahn002
Vandaag om 08:28:33
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:26:02
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:25:48
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: aanschaf nieuwe camera  (gelezen 6210 keer)

BartvD

  • Online Online
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: aanschaf nieuwe camera
« Reactie #30 Gepost op: 05 juni 2021, 11:44:52 »
@Ronald; a) Het is eigenlijk een GSM oftewel "Global System for Mobile Communications" waarin het ouderwets bellen van ondergeschikt belang is geworden. Zowel de I-phone 12 als de Samsung S21+ worden eigenlijk geadverteerd voor hun foto en film prestatie. En als je er mee om weet te gaan kun je er hele mooie foto's en films mee maken. Kleurnuance en hardheid van de foto, die je ook wel met andere digitale camera's heb, kun je instellen en of later bijwerken op de computer.

Kwaliteit van 12 MP vind ik voor een snapshot camera echt wel verdienstelijk en laten we even eerlijk zijn. De meeste mensen hoeven niet meer. Je moet wel regelmatig, ook hier, de lensjes schoonmaken.

@Arjan. De Sony Pen heeft een sport instelling en zolang je niet vliegtuigen gaat fotograferen kun je daar ook F1 auto's mee schieten. Er zit er altijd een tussen die goed is  ;D

Maar meest belangrijke is de fotograaf. Wat voor toestel hij/zij ook heeft!!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: aanschaf nieuwe camera
« Reactie #31 Gepost op: 05 juni 2021, 13:17:40 »
Wat ik mis is de vraag of Evert (mass am see) nog verwisselbare lenzen wil. Als het gesleep met een DSLR teveel is, hoeveel te veel is dat? Wil je iets echt compacts of liever iets als een DSLR (dus met verwisselbare lenzen) maar dan kleiner?
Mocht dat tweede het geval zijn: Ik kies doorgaans de goedkoopst mogelijke body waarop de mogelijkheden die ik ook daadwerkelijk gebruik aanwezig zijn en investeer liever in goede lenzen, want die moete uiteindelijk zorgen dat het beeld goed bij de sensor aankomt. Een uitgebreide body met tal van mogelijkheden die ik toch niet gebruik, vind ik zonde van het geld.
Groetjes, Bart

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: aanschaf nieuwe camera
« Reactie #32 Gepost op: 05 juni 2021, 13:31:09 »
Nog even iets anders wat van toepassing kan zijn bij de te maken keuze,als je nu alllemaal lenzen hebt voor je canon camera,dan is de kans aanwezig dat je die niet kan gebruiken op een soortgel;ijke camera van een ander merk.
Slijtage na x kliks,dat geloof ik ook niet,dat zou enkel van toepassing kunnen zijn als je dagelijks vele malen van lens wisselt,en dat daardoor de ring van zowel camera alsook de lens wat gaan "slijten" en daardoor bij aandraaien van de lens op de body wat slechter "contact" maken met elkaar.
Maar dan nog,voor dat dat kan gebeuren ben je heel wat kliks verder alsook heel wat jaren  ;D
Canon heb ik nooit gehad,na camera's met rolletjes en cassetes heb ik een korte tijd een systeemcamera gehad,een digitale "wegwerp"camera  ;)
En ben toen op een nikon D50 gekomen,na wat jaren en hogere eisen een D80 en nu al jaren een blij mens met m'n D7000  8)
Daar is ook al heel wat aan foto's mee geklikt,en nog altijd perfect qua resultaten.

Maar zoals al gezegd ieder heeft z'n smaak en voorkeuren en al heb je de duurste camera ter wereld,als de persoon die m hanteert niet weet hoe t ding werkt,dan heb je er nog niks aan  :angel:
Ow nog een kleine hint voor zover nog niet bekend,als je fotos maakt,doe dat dan in RAW formaat,ofwel ruw formaat en niet in jpg,bij de 1ste kan je eventueel nog wat corrigeren zonder dat de kwaliteit van je foto eronder lijd,bij jpg (wat qua grote al klein is) is elke correctie een "aanslag" op de gehele foto.

Je bent er als T.S. nog niks mee opgeschoten met al die adviezen,het belangrijkste is eigenlijk:
Wat wil je met een nieuwe camera.
Wat mag dat ongeveer kosten.
Wil je een zelfde soort camera als je nu hebt.
Vind je lenzen wisselen nog steeds geen probleem,(indien wel,dan vallen camera's zoals je nu hebt af)

Een telefoon inzetten voor prof fotos maken,da is het zelfde als proberen met je fiat500 mee te doen aan een F1 wedstrijd,dat werkt niet  ;D
Koop daarom ook geen telefoon voor de functie van fototoestel  ;)
Wat moet die nieuwe camera allemaal kunnen ?
Kijk of je potentiele nieuwe camera je huidige SD kaartjes kan lezen,dan bespaar je daar in elk geval wat geld mee.
Als je met je lenzen van je huidige camera wilt werken,weet dan zeker dat je kandidaat ook met je huidige lenzen overweg kan.
Als laatste,denk je gekomen te zijn tot 2 finale kandidaten,ga ze in de winkel bekijken en houd ze is vast,van plaatjes kopen werkt niet,gedachte en werkelijkheid liggen vaak te ver van mekaar in dit soort situaties.

Suc6 met de zoektocht  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22431
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: aanschaf nieuwe camera
« Reactie #33 Gepost op: 05 juni 2021, 14:16:36 »
Hallo Evert,

Een nieuwe camera en welke dan? Best een moeilijke keuze.

Zelf ben ik als fotograaf erg verwend met de meest mooie camera's zoals de Hasselblads en Leica's.
Maar sinds mijn pensionering ben ik af naar extreem basic.
Ik fotografeer met een Canon camera van 25 euro  :angel:
Je kent mijn foto's en die zijn, al zeg ik het zelf, voor zo'n goedkope camera nou niet bepaald verkeerd.
De foto's komen zelfs in kalenders  ;)

Wat bijna altijd wordt vergeten is dat niet de camera de foto maakt maar de man of vrouw achter de camera. Dit bedoel ik helemaal niet negatief, in tegendeel zelfs, maar zo is het wel.
Ik ben jarenlang gastdocent op de fotoacademie geweest en heb dit vele malen verteld.

Mijn tip.
Staar je niet blind op een super camera want dat is meestal helemaal niet nodig. Of fotografie moet een stevige hobby zijn of worden.


Met vriendelijke groet,
Wim

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7044
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: aanschaf nieuwe camera
« Reactie #34 Gepost op: 05 juni 2021, 16:09:51 »
Eens.

Al had je Stratocaster #0001, je wordt nooit Dave Gilmour.
Moet je ook niet willen, want die is er al.

shine on
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9163
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: aanschaf nieuwe camera
« Reactie #35 Gepost op: 05 juni 2021, 20:54:23 »
Die Stratocaster maakt het spelen wel makkelijker als een plank met een hals als een boomstam.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9163
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: aanschaf nieuwe camera
« Reactie #36 Gepost op: 05 juni 2021, 21:01:45 »
Ok kan foto's maken.... maar....

a  is bedoeld als telefoon  (woord zegt het al Phone.);
b  de kwaliteit laat nog wel eens te wensen over;
c  de kleur nuance is niet altijd volgens de werkelijkheid;
d  harde foto's (verschil licht donker);

Ronald Visser
(en zoals altijd weer: dit is mijn interpretatie. Net zoals anderen een eigen interpretatie hebben).

a. Mijn iPhone 12 Pro doet qua foto prestaties echt niet onder voor de instant camera’s waar Wim mee werkt.

b. Ook dat is net als bij camera’s

c. De meeste instant of compact camera’s kleuren bij.

d. Harde foto’s is meer de situatie cq de belichting waar je in fotografeert. Net als een film registreert een sensor.

Ben zelf aardig content met de iPhone 12 pro. Vooral omdat je dat ding dus meestal bij je hebt. Bijkomend voordeel is dat je er ook nog eens mee bellen kunt. Makkelijk maar ook niet echt meer van deze app tijd.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: aanschaf nieuwe camera
« Reactie #37 Gepost op: 05 juni 2021, 22:23:27 »
Voordeel van iphone&co is ook nog eens dat je hem op je baan overal wel bijgewurmd krijgt. Een realistische foto op H0-ooghoogte ergens op je baan, dat lukt alleen als de lens (zoals bij een iphone) aan de rand zit.

Bij iphone is dan ook nog eens de software heel goed op de camera-hardware aangepast. De hoeveelheid rekenkracht die gebruikt kan worden om het maximum aan kwaliteit uit de camera-hardware te persen... Wow. Het wordt ook steeds beter qua gebruik met weinig licht.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • de hondsrug baan
Re: aanschaf nieuwe camera
« Reactie #38 Gepost op: 06 juni 2021, 15:47:49 »
hallo allemaal,

hartelijk dank voor jullie adviezen kan er zeker wel wat mee, eigenlijk gebruik ik voor de 40 en 50 D een sigma lens 17-70 , deze lenzen passen ook op de M50 van canon ,maar wel met een adapterring.
Ben gisteren even wezen kijk bij de mediamarkt bij ons in het dorp, maar de medewerker had er weinig kaas van gegeten , want vroeg hoe ik de diafragma of sluitertijd moest veranderen  en de man zocht het op
kreeg keurig netjes antwoord en de wedervraag of ik nog meer wou weten, en ze wilden niet eens een batterij in doen zodat ik kon zien het het instellen werkte via het scherm.(ben toch niet gek)

Ga binnenkort naar cameraexpres in Almelo , deze is het dichtste bij voor ons want Konijnenberg is er mee gestopt, daar in Almelo krijg voldoende info neem ik aan en als het voldoet aan mijn eisen dan neem ik de camera mee naar huis.
Maar hou mij 40 en 50D gewoon er nog bij wel ga ik uitzoeken wat er met de lezen aan de hand is.

zodra ik de camera gekocht heb of er nog vragen overheb meld ik mij , nogmaals dank voor de adviezen.



mvgr Evert

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: aanschaf nieuwe camera
« Reactie #39 Gepost op: 06 juni 2021, 18:30:55 »
Hallo Evert,

De consumentenbond heeft onlangs nog diverse camera's getest.

https://www.consumentenbond.nl/fotocamera
Jeroen

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 499
Re: aanschaf nieuwe camera
« Reactie #40 Gepost op: 06 juni 2021, 18:51:34 »
Je kan ook de site van Ken Rockwell bezoeken, die plaatst ook zeer lezenswaardige recensies https://www.kenrockwell.com/


1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: aanschaf nieuwe camera
« Reactie #41 Gepost op: 06 juni 2021, 20:31:34 »
Ga binnenkort naar cameraexpres in Almelo , deze is het dichtste bij voor ons want Konijnenberg is er mee gestopt, daar in Almelo krijg voldoende info neem ik aan en als het voldoet aan mijn eisen dan neem ik de camera mee naar huis.

Dat is dezelfde winkel met grotendeels hetzelfde personeel. Kamera Express heeft Konijnenberg overgenomen en het bedrijf verhuisd naar Almelo. Ik vind het nog steeds een prettige winkel en kwam er voor de corona-crisis met enige regelmaat. Daar kunnen ze je ongetwijfeld goed van advies voorzien (y)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22431
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: aanschaf nieuwe camera
« Reactie #42 Gepost op: 08 juni 2021, 23:30:49 »
Is dat zo of lijkt dat zo?

Full frame geeft minder scherptediepte.
En daarom wordt voor mij het voordeel van full frame tenietgedaan door de mindere scherptediepte.
Echt jammer  :-\
Met vriendelijke groet,
Wim

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15421
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: aanschaf nieuwe camera
« Reactie #43 Gepost op: 09 juni 2021, 10:21:33 »
(ben toch niet gek)


Evert, ofschoon ik er best wel eens bestel en ook wel eens binnenkom is een goed advies bij een speciaalzaak ook wel wat waard... we hebben er hier eentje in het dorp (Aalten) die echt wel verstand van zaken heeft. En ja, dan zal de camera er best duurder zijn maar dan heb je er ook een meer dan prima advies bij. En dat mag dan ook wat kosten vind ik ;)

Ik heb helemaal geen verstand van fotografie en vind het al heel wat dat ik met mijn 550D van 2011 op de automaat leuke platen schiet ;D En de meeste foto's maak ik toch met mijn Samsung S9 en over enkele dagen de S21. Die camers zijn gewoon goed voor wat ik ermee wil ;)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9163
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: aanschaf nieuwe camera
« Reactie #44 Gepost op: 09 juni 2021, 13:49:30 »
Full frame geeft minder scherptediepte.
En daarom wordt voor mij het voordeel van full frame tenietgedaan door de mindere scherptediepte.
Echt jammer  :-\

Ondertussen dus redelijk wat over dat onderwerp zitten lezen. De sensor heeft dus absoluut geen invloed op je scherptediepte. Het is door de afstand die je hebt tot het onderwerp dat het zo lijkt.

Citaat
Scherptediepte
Bij full frame camera’s wordt als verkoopargument aangegeven dat de camera’s makkelijker het effect van weinig scherptediepte kunnen bereiken. Hoe dat komt heeft te maken met de afstand die je tot je onderwerp in moet nemen. Hoe dichter je op je onderwerp staat, hoe sterker je het effect van onscherpte in de achtergrond zult zien. Om iets beeldvullend in beeld te brengen met een full frame camera dien je er dichterbij te staan dan bij een crop factor camera. Hierdoor ontstaat automatisch minder scherptediepte in je beeld.


En dan heeft het nog altijd te maken met de lens die je gebruikt, bij een 50mm op een fullframe gebruik ik 50mm, dit is dus bij een MFT dus al x2 dus een 100mm vertaald naar een fullframe formaat.

Verhaal dat de sensor dus verantwoordelijk is voor meer of minder scherptediepte is volgens mij dan ook grote lariekoek. Zal me dan wel wat nuanceren en zeggen dat de grootte van de sensor wel indirect invloed heeft op de scherptediepte.  Maar goed, wie ben ik, heb er wat dat betreft toch geen verstand van en kan me beter bij mijn groenzooi houden..
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2021, 14:01:24 door Martin Welberg »