Op het traject Maastricht-Schiphol heeft vannacht voor het eerst een nachttrein gereden. De trein van de regionale vervoerder Arriva vertrok om 01.01 uur uit Maastricht en reed via onder andere Eindhoven, Utrecht en Amsterdam-Zuid naar Schiphol. Daar kwam hij om 03.15 uur aan.De nachttrein gaat voortaan elke vrijdagnacht rijden. Arriva maakt voor de verbinding gebruik van nieuwe Europese wetgeving, meldt 1Limburg.Sinds vorig jaar kunnen vervoerders verbindingen aanbieden,........
Eigenaardig, ik dacht dat de OV-kaart verplicht is voor openbaar vervoer. Die trein van Arriva is toch geen besloten vervoer?
Nadat er nogal wat ophef was ontstaan, te lezen bij rtvnoord, kwam er een tweet van Arriva dat personeel op de trein van Groningen naar Schiphol door extern personeel gereden gaat worden. Of dat daadwerkelijk zo is, dat zien we dan in januari wel.
De Arriva nachttreinen voldoen aan beide onderstreepte criteria. Als het inderdaad besloten vervoer was, had Arriva geen toestemming hoeven te vragen om in concurrentie met NS op het hoofdrailnet te rijden.
Het belangrijkste probleem is het feit dat er buiten Arrivagebied geen kaartlezers zijn van die vervoerder en je dus niets met je OV-chipkaart kan. Dat dat weer een typisch voorbeeld is hoe er vooral níet nagedacht is over wat die kaart moet kunnen, is wat anders.