Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad  (gelezen 7887 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #30 Gepost op: 10 juni 2021, 21:53:29 »
De Arriva Wink is gewoon elektrisch inzetbaar, alleen loopt de toelating als elektrisch treinstel nog.

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #31 Gepost op: 11 juni 2021, 19:44:46 »
Dus ze hebben behalve diesels ook omvormers voor 1500V naar wisselstroom voor aandrijving aan boord? Dat wist ik niet. kDacht altijd dat daar een ander powerpack 🙄 voor nodig was.

4020 281-4

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #32 Gepost op: 10 december 2022, 16:53:21 »
Het gaat door. Eerst van Maastricht naar Schiphol vanaf 16 december 2022. Groningen naar Schiphol start ergens januari 2023.

Info via: https://www.arriva.nl/a/nachttrein.htm

Kaartjes zijn alleen online via Arriva te koop. De OV-chipkaart is geen geldig vervoersbewijs.
Met vriendelijke groet, Christiaan

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #33 Gepost op: 11 december 2022, 21:49:57 »
Eigenaardig, ik dacht dat de OV-kaart verplicht is voor openbaar vervoer. Die trein van Arriva is toch geen besloten vervoer?

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #34 Gepost op: 11 december 2022, 21:59:40 »
Jawel. Hij wordt als charter in de markt gezet. Dat iedereen vervolgens een kaartje kan kopen, is een tweede.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #35 Gepost op: 17 december 2022, 12:33:50 »
En afgelopen nacht was het dan zover!

Citaat
Op het traject Maastricht-Schiphol heeft vannacht voor het eerst een nachttrein gereden. De trein van de regionale vervoerder Arriva vertrok om 01.01 uur uit Maastricht en reed via onder andere Eindhoven, Utrecht en Amsterdam-Zuid naar Schiphol. Daar kwam hij om 03.15 uur aan.

De nachttrein gaat voortaan elke vrijdagnacht rijden. Arriva maakt voor de verbinding gebruik van nieuwe Europese wetgeving, meldt 1Limburg.

Sinds vorig jaar kunnen vervoerders verbindingen aanbieden,........

De rest kun je hier lezen: https://nos.nl/artikel/2456734-hapjes-drankjes-en-livemuziek-op-eerste-nachttrein-maastricht-schiphol

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #36 Gepost op: 17 december 2022, 23:21:55 »
Eigenaardig, ik dacht dat de OV-kaart verplicht is voor openbaar vervoer. Die trein van Arriva is toch geen besloten vervoer?
Je reserveert van te voren en het is geen concessie gebonden trein en maakt daarom geen deel uit van het OV en dus ook niet van de OV Chipkaart.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #37 Gepost op: 18 december 2022, 21:37:10 »
Openbaar vervoer is volgens de Wet personenvervoer voor een ieder openstaand personenvervoer volgens een dienstregeling met een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem ... De Arriva nachttreinen voldoen aan beide onderstreepte criteria.  Als het inderdaad besloten vervoer was, had Arriva geen toestemming hoeven te vragen om in concurrentie met NS op het hoofdrailnet te rijden.
« Laatst bewerkt op: 18 december 2022, 21:39:26 door mDDM »

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #38 Gepost op: 18 december 2022, 22:31:17 »
De Fryske Nasjonale Partij (FNP), een politieke partij die in Friesland actief is, ergert zich aan de komst van de Arriva-nachttrein tussen Groningen en Schiphol. Arriva laat die trein naar verwachting vanaf januari rijden. Tegelijk schrapt het bedrijf vooral in Friesland op structurele basis in de dienstregeling vanwege het huidige personeelstekort.
De nachtelijke treinrit is een initiatief van Arriva zelf. Vanwege nieuwe Europese regels mogen vervoerders dat doen. Voor eigen kosten dus. Eventuele winst is ook voor het bedrijf.
Vooral in Friesland minder treinen
Arriva heeft eerder laten weten dat de treinen door 'eigen personeel' worden gereden. Behalve een machinist rijden er ook twee stewards mee. Het is niet duidelijk of het personeel dat de Schipholtrein bemant uit Groningen, Friesland of elders vandaan komt.
De nachttrein wordt geïntroduceerd op een moment dat er al maandenlang structureel treinen uitvallen in Groningen en Friesland. Met ingang van 11 december rijden er weer meer treinen in Groningen, maar snijdt Arriva in Friesland juist extra in de dienstregeling.
'Skandalich'
'Ik heb er in deze tijd best begrip voor dat je problemen hebt om je personele invulling rond te krijgen', zegt Sijbe Knol, fractievoorzitter van de FNP in de Friese Provinciale Staten. 'Dat zie je overal. Maar het is vreemd dat je tegelijkertijd wel personeel inzet op een spoorlijn waar niemand om gevraagd heeft', zegt hij. Op Twitter noemt hij de keuze van Arriva 'skandalich', Fries voor 'schandalig'.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #39 Gepost op: 18 december 2022, 23:49:32 »
Nadat er nogal wat ophef was ontstaan, te lezen bij rtvnoord, kwam er een tweet van Arriva dat personeel op de trein van Groningen naar Schiphol door extern personeel gereden gaat worden. Of dat daadwerkelijk zo is, dat zien we dan in januari wel. Wel is het zo dat Arriva geschoven heeft met diensten en personeel. Was dit jaar Groningen de klos. Komende tijd is Friesland de klos.

De nachttrein vanuit het zuiden was op de heenweg best wel op tijd. Op de terugweg had het +88 opgelopen. Dat kwam dus door een aanrijding bij Amsterdam-Zuid. Omrijden via Amsterdam Centraal en Amstel naar Utrecht en verder kon niet in verband met werkzaamheden ter hoogte van Muiderpoort.
Groeten Joop, machinist Lls

Gino

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 HST N
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #40 Gepost op: 19 december 2022, 00:30:46 »
Nadat er nogal wat ophef was ontstaan, te lezen bij rtvnoord, kwam er een tweet van Arriva dat personeel op de trein van Groningen naar Schiphol door extern personeel gereden gaat worden. Of dat daadwerkelijk zo is, dat zien we dan in januari wel.
Wat weer de vraag oproept, als het kennelijk zo makkelijk is om extern personeel in te huren, waarom doen ze dat wel voor dit rare prestige projectje, maar niet voor de concessies waar dagelijkse hele reeksen aan ritten uitvallen, de helft van het personeel weggelopen is, de andere helft staakt en met hetzelfde idee speelt, en er door de concessie-verleners met miljoenen-boete's gedreigd wordt.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2022, 00:48:57 door Gino »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #41 Gepost op: 19 december 2022, 01:48:02 »
De Arriva nachttreinen voldoen aan beide onderstreepte criteria.  Als het inderdaad besloten vervoer was, had Arriva geen toestemming hoeven te vragen om in concurrentie met NS op het hoofdrailnet te rijden.
Het belangrijkste probleem is het feit dat er buiten Arrivagebied geen kaartlezers zijn van die vervoerder en je dus niets met je OV-chipkaart kan. Dat dat weer een typisch voorbeeld is hoe er vooral níet nagedacht is over wat die kaart moet kunnen, is wat anders.

@ Gino: ik vermoed dat er, door het tijdstip, flinke toeslagen betaald moeten worden, waardoor de betreffende rit financieel aantrekkelijk is voor personeel om te rijden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #42 Gepost op: 19 december 2022, 08:22:56 »
Dan nog blijft het een suboptimale inzet van personeel. Alleen bedoeld om een stok tussen de deur te krijgen op het IC-net. Want dat is de reden dat Arriva dit doet. Het gaat ze echt niet om een zinvolle verbinding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #43 Gepost op: 19 december 2022, 20:05:38 »
Het belangrijkste probleem is het feit dat er buiten Arrivagebied geen kaartlezers zijn van die vervoerder en je dus niets met je OV-chipkaart kan. Dat dat weer een typisch voorbeeld is hoe er vooral níet nagedacht is over wat die kaart moet kunnen, is wat anders.

En hoe komen de Arriva reizigers dan op bijvoorbeeld Utrecht door de poortjes?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #44 Gepost op: 19 december 2022, 20:17:27 »
Je zal ongetwijfeld een code krijgen als je zo'n kaartje koopt.
@Gino, "makkelijk" is natuurlijk een groot woord, het maakt vast wel een beetje uit of je een machinist (en beveiligers) voor één dienst in de week nodig hebt of 25 per dag. NS en misschien ook de goederenvervoerders zoeken ook dagelijks een hele stapel personeel...