BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 04 juni 2021, 08:50:34
-
Arriva heeft een aanvraag ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om vanuit Maastricht en Groningen nachttreinen te laten rijden naar de Randstad. Daarmee wil de vervoerder de concurrentie met NS op het hoofdrailnet aangaan. Arriva wil vanaf 2023 op beide trajecten in eerste instantie één keer per week naar Schiphol rijden.
De rest van het artikel vind je o.a. op: https://www.ovpro.nl/trein/2021/06/03/arriva-doet-aanvraag-voor-nachttreinen-van-regio-naar-randstad/?gdpr=accept
-
Is daar eigenlijk wel een markt voor om het zo te zeggen ?
Drugskoeriers dan ofzo ? Als je vlucht s nachts/s morgens vroeg vertrekt, dan doe je toch probleemloos de rit met de wagen zet je hem daar op de parking of je laat je droppen door iemand.
-
Mss verwachten ze dat nu alle nachttreinen gesubsidieerd worden ;D?
Grtz Gerard
-
Ben benieuwd naar het tarief!
-
Ben benieuwd naar het barrijtuig.
-
Ik denk dat je daar niet op hoeft te rekenen, zal gewoon een Flirt zijn die in de nacht toch al ongebruikt overstaat :)
-
Is daar eigenlijk wel een markt voor om het zo te zeggen ?
Drugskoeriers dan ofzo ? Als je vlucht s nachts/s morgens vroeg vertrekt, dan doe je toch probleemloos de rit met de wagen zet je hem daar op de parking of je laat je droppen door iemand.
Als een treinkaartje goedkoper is dan drie weken parking, lijkt me dat een prima alternatief. Daarnaast willen we geloof ik mensen liever voor een milieu vriendelijker vervoer laten kiezen (aan de andere kant, is vliegen dat ook niet, maar goed). Ik zelf zou het wel fijn vinden eigenlijk. 's nachts opgevouwen in een vliegtuig zitten, slecht geslapen en dan nog drie uur naar huis moeten rijden, trein lijkt mij dan een stuk fijner, dan zelf moeten rijden.
Groeten Edwin.
-
Ik pak vanuit Barendrecht ook bij voorkeur de trein naar Schiphol.
Parkeren kost een vermogen en omdat je zo ongeveer bij Haarlem geparkeerd staat moet je ook nog een stuk met de bus vanaf de parking naar Schiphol, wat ook weer tijd kost. De trein is zo gek nog niet, zowel qua kosten als reistijd maar uiteraard hangt dat af van je woonplaats in ons land.
-
Ik weet niet of dit een NSR regel is, wij mogen niet zonder een HC een tunnel in met reizigers...
-
...alle nachttreinen gesubsidieerd...
Het heeft zelfs meer gemeen met die nachttreinen;
Ze komen ook uit gebieden die gerust 'buitenland' kunnen worden genoemd. 't Volk spreekt daar ook een andere taal, andere organisatie vorm van de overheid (Limburg; Gouvernement), etc etc ;D
Jan-Peter.
(Is natuurlijk een geintje.... :-*)
-
Kan Arriva mss die oude Belgische rijtuigen gebruiken die een andere "concurrent " van NS, Lovers niet gebruiken ?
Hebben nog een mooie beschildering met tulpen ook. ;D.
Peter
-
Die zijn natuurlijk al jaren verdwenen, plus dat Arriva in de nacht gewoon ongebruikt materieel over heeft staan en dus helemaal geen materieel nodig zal hebben ;)
-
Arriva heeft hier geen materieel wat door de Schipholtunnel mag, want diesel. Benieuwd wat ze daar voor bedacht hebben.
-
Wat over de betuwe lijn rijd is alles behalve diesel ;)
Maar of dat inzetbaar is voor zoiets ??
-
Arriva heeft hier geen materieel wat door de Schipholtunnel mag, want diesel. Benieuwd wat ze daar voor bedacht hebben.
Ik weet niet waar "hier" is (ik gok in het Noorden?), maar zowel in Limburg als Friesland heeft Arriva elektrische treinstellen. Daarentegen rijden er op de Betuwelijn juist wel diesels: GTW DMU's.
-
Laat Arriva, als dochteronderneming van de DB, eerst maar invloed uitoefenen om de spoorbrug bij Leer gerepareerd te krijgen.
Arriva reed een reguliere verbinding tussen Groningen en Leer, totdat deze brug over de Eems kapot werd gevaren.
Nu rijden ze vanaf Groningen tot een klein dorpsstationnetje in Duitsland en moet je verder met een bus....
-
Dat lijkt mij meer iets voor de opdrachtgever (de provincie) of de netbeheerder (Prorail).
Arriva heeft hier geen materieel wat door de Schipholtunnel mag, want diesel. Benieuwd wat ze daar voor bedacht hebben.
Het werd hier boven al gezegd, maar Arriva heeft 36 elektrische Flirts in hun collectie.
Wat over de betuwe lijn rijd is alles behalve diesel ;)
Maar of dat inzetbaar is voor zoiets ??
Je bedoeld de Betuwe route waarschijnlijk, en ook daar rijdt regelmatig wel dieseltractie onder de draad en niet louter elektrisch materieel.
-
Lees je tweede zin nog eens en denk dan na over wat je zegt in de derde zin. ;)
Ik weet niet waar "hier" is (ik gok in het Noorden?), maar zowel in Limburg als Friesland heeft Arriva elektrische treinstellen. Daarentegen rijden er op de Betuwelijn juist wel diesels: GTW DMU's.
Elektrisch in Friesland en niet op de Betuwelijn?
-
Die nieuw WINK-treinstellen zijn hybride en dus geschikt voor bovenleiding (danwel snel te maken). Op de Oostelijke Betuwelijn (Tiel-Elst) hangt nog altijd geen bovenleiding.
-
Je bedoeld de Betuwe route waarschijnlijk, en ook daar rijdt regelmatig wel dieseltractie onder de draad en niet louter elektrisch materieel.
NEE,de lijn van Dordrecht naar Geldermalsen is niet de betuweroute,maar de betuwelijn,en daar rijd arriva met electrische treinstellen,niks diesel.
Betuweroute is cargo only,en wat men daar rijd,is dus niet voorzien van reizigers ;)
Blijft de vraag,kan en wil men bij arriva iets met die stellen als ze sávonds grotendeels allemaal overstaan in Dordrecht,wachtend op de opstart de volgende morgen ?
En hoe blij moet je worden van een rit in die stellen over dat traject ::)
-
Arriva rijdt al een paar jaar niet meer op Ddr-Gdm, dat is tegenwoordig QBuzz.
-
En aan treinstellen in Dordrecht heb je niet zo veel als je nachttreinen vanuit Maastricht en Groningen wil laten rijden.
-
Gezien de beoogde vertrektijden zijn alleen de treinen van respectievelijk Groningen en Maastricht naar Amsterdam nachttreinen te noemen. De terugtreinen zijn eerder vroege treinen en komen te laat aan om het materieel voor de regionale ochtendspits te gebruiken.
Ik ben er niet zo zeker van dat Arriva denkt dat dit kostendekkend kan. In de persberichten zijn ze in ieder geval duidelijk waar het ze om gaat, een stok tussen de deur op het hoofdnet krijgen. Dat mag wat kosten. Wordt dan wel een interessante zaak bij de ACM. Praten we over een kleine speler die gebruik wil maken van nieuwe Europese regelgeving? Of praten we over een grote speler (DB) die gebruik maakt van diepe zakken om Nederland te veroveren?
-
NEE,de lijn van Dordrecht naar Geldermalsen is niet de betuweroute,maar de betuwelijn,en daar rijd arriva met electrische treinstellen,niks diesel.
Betuweroute is cargo only,en wat men daar rijd,is dus niet voorzien van reizigers ;)
Blijft de vraag,kan en wil men bij arriva iets met die stellen als ze sávonds grotendeels allemaal overstaan in Dordrecht,wachtend op de opstart de volgende morgen ?
En hoe blij moet je worden van een rit in die stellen over dat traject ::)
De Betuwelijn loopt van Elst naar Dordrecht, en betreft niet alleen Geldermalsen - Dordrecht.
En daar ontstaat de hele verwarring in jouw verhaal, want op het stuk wat jij bedoeld rijdt Arriva al tijden niet meer, en omgekeerd op het stuk Elst - Tiel rijdt Arriva juist maar dan dus met dieselmaterieel waardoor ik daar aan dacht ;)
-
Ben benieuwd naar het barrijtuig.
👍 🍻 🥃
-
Dat lijkt mij meer iets voor de opdrachtgever (de provincie) of de netbeheerder (Prorail).
Het werd hier boven al gezegd, maar Arriva heeft 36 elektrische Flirts in hun collectie.
Je bedoeld de Betuwe route waarschijnlijk, en ook daar rijdt regelmatig wel dieseltractie onder de draad en niet louter elektrisch materieel.
die elektrische treinen van Arriva rijden toch in Limburg? Heel handig in Groningen 😇
-
Die nieuw WINK-treinstellen zijn hybride en dus geschikt voor bovenleiding (danwel snel te maken). Op de Oostelijke Betuwelijn (Tiel-Elst) hangt nog altijd geen bovenleiding.
Al een poosje geleden heeft Arriva de optie om die winks om te batterijen naar power packs met bovenleiding & accu te laten vervallen, want volgens hen niet terug te verdienen in de looptijd van de huidige concessie (dat is tot 2035). Voor diezelfde winks zouden ze dan aparte electrische power packs moeten hebben klaar staan om er tussen te zetten ipv de (bio-)diesels?
-
Ik weet niet waar "hier" is (ik gok in het Noorden?), maar zowel in Limburg als Friesland heeft Arriva elektrische treinstellen. Daarentegen rijden er op de Betuwelijn juist wel diesels: GTW DMU's.
Benieuwd te horen waar Arriva elektrisch rijdt in Friesland?
-
Wat is de status van de bestelling voor elektrische stellen voor Arriva voor de Maaslijn? die zouden bij het aanvaarden van de concessie al besteld zijn omdat toen de verwachting was dat die waslijn er nu al zou hangen. dat duurt nog wel even, maar als die stellen er toch (binnenkort) zijn, zitten ze ruim in hun jasje met elektrische stellen, en zouden deze wel inzetbaar zijn voor zo'n nachtlijn.
-
Benieuwd te horen waar Arriva elektrisch rijdt in Friesland?
Hier dus:
Die nieuw WINK-treinstellen zijn hybride en dus geschikt voor bovenleiding (danwel snel te maken).
Dat lijkt mij geen elektrisch maar kennelijk telt het...
Arriva rijdt al een paar jaar niet meer op Ddr-Gdm, dat is tegenwoordig QBuzz.
Ah dat wist ik niet, ik dacht dat het Arriva in R-Net kleuren was.
En daar ontstaat de hele verwarring in jouw verhaal, want op het stuk wat jij bedoeld rijdt Arriva al tijden niet meer, en omgekeerd op het stuk Elst - Tiel rijdt Arriva juist maar dan dus met dieselmaterieel waardoor ik daar aan dacht ;)
Dan nog blijft het vreemd om in een topic over reizigersvervoer te beginnen over goederentreinen, zeker als je al weet dat op een deel van de lijn wél elektrische treinen rijden. ;)
-
De Arriva Wink is gewoon elektrisch inzetbaar, alleen loopt de toelating als elektrisch treinstel nog.
-
Dus ze hebben behalve diesels ook omvormers voor 1500V naar wisselstroom voor aandrijving aan boord? Dat wist ik niet. kDacht altijd dat daar een ander powerpack 🙄 voor nodig was.
-
Het gaat door. Eerst van Maastricht naar Schiphol vanaf 16 december 2022. Groningen naar Schiphol start ergens januari 2023.
Info via: https://www.arriva.nl/a/nachttrein.htm
Kaartjes zijn alleen online via Arriva te koop. De OV-chipkaart is geen geldig vervoersbewijs.
-
Eigenaardig, ik dacht dat de OV-kaart verplicht is voor openbaar vervoer. Die trein van Arriva is toch geen besloten vervoer?
-
Jawel. Hij wordt als charter in de markt gezet. Dat iedereen vervolgens een kaartje kan kopen, is een tweede.
-
En afgelopen nacht was het dan zover!
Op het traject Maastricht-Schiphol heeft vannacht voor het eerst een nachttrein gereden. De trein van de regionale vervoerder Arriva vertrok om 01.01 uur uit Maastricht en reed via onder andere Eindhoven, Utrecht en Amsterdam-Zuid naar Schiphol. Daar kwam hij om 03.15 uur aan.
De nachttrein gaat voortaan elke vrijdagnacht rijden. Arriva maakt voor de verbinding gebruik van nieuwe Europese wetgeving, meldt 1Limburg.
Sinds vorig jaar kunnen vervoerders verbindingen aanbieden,........
De rest kun je hier lezen: https://nos.nl/artikel/2456734-hapjes-drankjes-en-livemuziek-op-eerste-nachttrein-maastricht-schiphol
-
Eigenaardig, ik dacht dat de OV-kaart verplicht is voor openbaar vervoer. Die trein van Arriva is toch geen besloten vervoer?
Je reserveert van te voren en het is geen concessie gebonden trein en maakt daarom geen deel uit van het OV en dus ook niet van de OV Chipkaart.
-
Openbaar vervoer is volgens de Wet personenvervoer voor een ieder openstaand personenvervoer volgens een dienstregeling met een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem ... De Arriva nachttreinen voldoen aan beide onderstreepte criteria. Als het inderdaad besloten vervoer was, had Arriva geen toestemming hoeven te vragen om in concurrentie met NS op het hoofdrailnet te rijden.
-
De Fryske Nasjonale Partij (FNP), een politieke partij die in Friesland actief is, ergert zich aan de komst van de Arriva-nachttrein tussen Groningen en Schiphol. Arriva laat die trein naar verwachting vanaf januari rijden. Tegelijk schrapt het bedrijf vooral in Friesland op structurele basis in de dienstregeling vanwege het huidige personeelstekort.
De nachtelijke treinrit is een initiatief van Arriva zelf. Vanwege nieuwe Europese regels mogen vervoerders dat doen. Voor eigen kosten dus. Eventuele winst is ook voor het bedrijf.
Vooral in Friesland minder treinen
Arriva heeft eerder laten weten dat de treinen door 'eigen personeel' worden gereden. Behalve een machinist rijden er ook twee stewards mee. Het is niet duidelijk of het personeel dat de Schipholtrein bemant uit Groningen, Friesland of elders vandaan komt.
De nachttrein wordt geïntroduceerd op een moment dat er al maandenlang structureel treinen uitvallen in Groningen en Friesland. Met ingang van 11 december rijden er weer meer treinen in Groningen, maar snijdt Arriva in Friesland juist extra in de dienstregeling.
'Skandalich'
'Ik heb er in deze tijd best begrip voor dat je problemen hebt om je personele invulling rond te krijgen', zegt Sijbe Knol, fractievoorzitter van de FNP in de Friese Provinciale Staten. 'Dat zie je overal. Maar het is vreemd dat je tegelijkertijd wel personeel inzet op een spoorlijn waar niemand om gevraagd heeft', zegt hij. Op Twitter noemt hij de keuze van Arriva 'skandalich', Fries voor 'schandalig'.
-
Nadat er nogal wat ophef was ontstaan, te lezen bij rtvnoord, kwam er een tweet van Arriva dat personeel op de trein van Groningen naar Schiphol door extern personeel gereden gaat worden. Of dat daadwerkelijk zo is, dat zien we dan in januari wel. Wel is het zo dat Arriva geschoven heeft met diensten en personeel. Was dit jaar Groningen de klos. Komende tijd is Friesland de klos.
De nachttrein vanuit het zuiden was op de heenweg best wel op tijd. Op de terugweg had het +88 opgelopen. Dat kwam dus door een aanrijding bij Amsterdam-Zuid. Omrijden via Amsterdam Centraal en Amstel naar Utrecht en verder kon niet in verband met werkzaamheden ter hoogte van Muiderpoort.
-
Nadat er nogal wat ophef was ontstaan, te lezen bij rtvnoord, kwam er een tweet van Arriva dat personeel op de trein van Groningen naar Schiphol door extern personeel gereden gaat worden. Of dat daadwerkelijk zo is, dat zien we dan in januari wel.
Wat weer de vraag oproept, als het kennelijk zo makkelijk is om extern personeel in te huren, waarom doen ze dat wel voor dit rare prestige projectje, maar niet voor de concessies waar dagelijkse hele reeksen aan ritten uitvallen, de helft van het personeel weggelopen is, de andere helft staakt en met hetzelfde idee speelt, en er door de concessie-verleners met miljoenen-boete's gedreigd wordt.
-
De Arriva nachttreinen voldoen aan beide onderstreepte criteria. Als het inderdaad besloten vervoer was, had Arriva geen toestemming hoeven te vragen om in concurrentie met NS op het hoofdrailnet te rijden.
Het belangrijkste probleem is het feit dat er buiten Arrivagebied geen kaartlezers zijn van die vervoerder en je dus niets met je OV-chipkaart kan. Dat dat weer een typisch voorbeeld is hoe er vooral níet nagedacht is over wat die kaart moet kunnen, is wat anders.
@ Gino: ik vermoed dat er, door het tijdstip, flinke toeslagen betaald moeten worden, waardoor de betreffende rit financieel aantrekkelijk is voor personeel om te rijden.
-
Dan nog blijft het een suboptimale inzet van personeel. Alleen bedoeld om een stok tussen de deur te krijgen op het IC-net. Want dat is de reden dat Arriva dit doet. Het gaat ze echt niet om een zinvolle verbinding.
-
Het belangrijkste probleem is het feit dat er buiten Arrivagebied geen kaartlezers zijn van die vervoerder en je dus niets met je OV-chipkaart kan. Dat dat weer een typisch voorbeeld is hoe er vooral níet nagedacht is over wat die kaart moet kunnen, is wat anders.
En hoe komen de Arriva reizigers dan op bijvoorbeeld Utrecht door de poortjes?
-
Je zal ongetwijfeld een code krijgen als je zo'n kaartje koopt.
@Gino, "makkelijk" is natuurlijk een groot woord, het maakt vast wel een beetje uit of je een machinist (en beveiligers) voor één dienst in de week nodig hebt of 25 per dag. NS en misschien ook de goederenvervoerders zoeken ook dagelijks een hele stapel personeel...
-
En hoe komen de Arriva reizigers dan op bijvoorbeeld Utrecht door de poortjes?
Dat staat netjes in het artikel te lezen en is precies zoals timtrein zegt: je krijgt gewoon een QR-code. Meer dan een passage-recht is dat overigens niet voor die poortjes, het geeft (in dit geval) geen info over je reisrecht.
-
...en als die QR code niet wenst mee te werken is er gelukkig altijd vriendelijk NS personeel aanwezig om ook de Arriva klant te helpen :o
Die zijn er toch, dus....
Mvg
Sander.
-
En hoe komen de Arriva reizigers dan op bijvoorbeeld Utrecht door de poortjes?
Op dezelfde manier hoe Dinertrain reizigers op verschillende stations door de poortjes komen.
Hetzelfde zal ook wel gelden voor Nightjet reizigers en reizigers van andere charter treinen.
-
https://nos.nl/artikel/2460637-eerste-nachttrein-uit-groningen-met-65-reizigers-naar-schiphol (https://nos.nl/artikel/2460637-eerste-nachttrein-uit-groningen-met-65-reizigers-naar-schiphol)
François
-
Die vanuit Limburg heeft al 2 achtereenvolgende weekenden niet gereden. Gebrek aan personeel.