Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Ben
Vandaag om 18:50:58
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:16:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eric B
Vandaag om 17:17:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
  

Auteur Topic: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad  (gelezen 9055 keer)

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #15 Gepost op: 08 June 2021, 00:45:06 »
Laat Arriva, als dochteronderneming van de DB, eerst maar invloed uitoefenen om de spoorbrug bij Leer gerepareerd te krijgen.
Arriva reed een reguliere verbinding tussen Groningen en Leer, totdat deze brug over de Eems kapot werd gevaren.
Nu rijden ze vanaf Groningen tot een klein dorpsstationnetje in Duitsland en moet je verder met een bus....


Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #16 Gepost op: 08 June 2021, 01:17:34 »
Dat lijkt mij meer iets voor de opdrachtgever (de provincie) of de netbeheerder (Prorail).

Arriva heeft hier geen materieel wat door de Schipholtunnel mag, want diesel. Benieuwd wat ze daar voor bedacht hebben.
Het werd hier boven al gezegd, maar Arriva heeft 36 elektrische Flirts in hun collectie.

Wat over de betuwe lijn rijd is alles behalve diesel  ;)
Maar of dat inzetbaar is voor zoiets ??
Je bedoeld de Betuwe route waarschijnlijk, en ook daar rijdt regelmatig wel dieseltractie onder de draad en niet louter elektrisch materieel.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2021, 01:21:07 door Thom »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8467
  • Spoor N
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #17 Gepost op: 08 June 2021, 07:02:31 »
Lees je tweede zin nog eens en denk dan na over wat je zegt in de derde zin.  ;)

Ik weet niet waar "hier" is (ik gok in het Noorden?), maar zowel in Limburg als Friesland heeft Arriva elektrische treinstellen. Daarentegen rijden er op de Betuwelijn juist wel diesels: GTW DMU's.
Elektrisch in Friesland en niet op de Betuwelijn?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #18 Gepost op: 08 June 2021, 07:22:17 »
Die nieuw WINK-treinstellen zijn hybride en dus geschikt voor bovenleiding (danwel snel te maken). Op de Oostelijke Betuwelijn (Tiel-Elst) hangt nog altijd geen bovenleiding.
No dress rehearsel, this is our life.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12215
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #19 Gepost op: 08 June 2021, 19:12:12 »
Je bedoeld de Betuwe route waarschijnlijk, en ook daar rijdt regelmatig wel dieseltractie onder de draad en niet louter elektrisch materieel.
NEE,de lijn van Dordrecht naar Geldermalsen is niet de betuweroute,maar de betuwelijn,en daar rijd arriva met electrische treinstellen,niks diesel.
Betuweroute is cargo only,en wat men daar rijd,is dus niet voorzien van reizigers  ;)

Blijft de vraag,kan en wil men bij arriva iets met die stellen als ze sávonds grotendeels allemaal overstaan in Dordrecht,wachtend op de opstart de volgende morgen ?
En hoe blij moet je worden van een rit in die stellen over dat traject  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
    • flickr fotopagina
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #20 Gepost op: 08 June 2021, 20:08:47 »
Arriva rijdt al een paar jaar niet meer op Ddr-Gdm, dat is tegenwoordig QBuzz.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #21 Gepost op: 09 June 2021, 10:43:13 »
En aan treinstellen in Dordrecht heb je niet zo veel als je nachttreinen vanuit Maastricht en Groningen wil laten rijden.
No dress rehearsel, this is our life.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22491
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #22 Gepost op: 09 June 2021, 10:58:47 »
Gezien de beoogde vertrektijden zijn alleen de treinen van respectievelijk Groningen en Maastricht naar Amsterdam nachttreinen te noemen. De terugtreinen zijn eerder vroege treinen en komen te laat aan om het materieel voor de regionale ochtendspits te gebruiken.

Ik ben er niet zo zeker van dat Arriva denkt dat dit kostendekkend kan. In de persberichten zijn ze in ieder geval duidelijk waar het ze om gaat, een stok tussen de deur op het hoofdnet krijgen. Dat mag wat kosten. Wordt dan wel een interessante zaak bij de ACM.  Praten we over een kleine speler die gebruik wil maken van nieuwe Europese regelgeving? Of praten we over een grote speler (DB) die gebruik maakt van diepe zakken om Nederland te veroveren?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #23 Gepost op: 09 June 2021, 12:57:46 »
NEE,de lijn van Dordrecht naar Geldermalsen is niet de betuweroute,maar de betuwelijn,en daar rijd arriva met electrische treinstellen,niks diesel.
Betuweroute is cargo only,en wat men daar rijd,is dus niet voorzien van reizigers  ;)

Blijft de vraag,kan en wil men bij arriva iets met die stellen als ze sávonds grotendeels allemaal overstaan in Dordrecht,wachtend op de opstart de volgende morgen ?
En hoe blij moet je worden van een rit in die stellen over dat traject  ::)
De Betuwelijn loopt van Elst naar Dordrecht, en betreft niet alleen Geldermalsen - Dordrecht.

En daar ontstaat de hele verwarring in jouw verhaal, want op het stuk wat jij bedoeld rijdt Arriva al tijden niet meer, en omgekeerd op het stuk Elst - Tiel rijdt Arriva juist maar dan dus met dieselmaterieel waardoor ik daar aan dacht ;)

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #24 Gepost op: 09 June 2021, 19:43:41 »
Ben benieuwd naar het barrijtuig.
👍 🍻 🥃

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #25 Gepost op: 09 June 2021, 19:51:27 »
Dat lijkt mij meer iets voor de opdrachtgever (de provincie) of de netbeheerder (Prorail).
Het werd hier boven al gezegd, maar Arriva heeft 36 elektrische Flirts in hun collectie.
Je bedoeld de Betuwe route waarschijnlijk, en ook daar rijdt regelmatig wel dieseltractie onder de draad en niet louter elektrisch materieel.
die elektrische treinen van Arriva rijden toch in Limburg? Heel handig in Groningen 😇

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #26 Gepost op: 09 June 2021, 20:03:26 »
Die nieuw WINK-treinstellen zijn hybride en dus geschikt voor bovenleiding (danwel snel te maken). Op de Oostelijke Betuwelijn (Tiel-Elst) hangt nog altijd geen bovenleiding.
Al een poosje geleden heeft Arriva de optie om die winks om te batterijen naar power packs met bovenleiding & accu te laten vervallen, want volgens hen niet terug te verdienen in de looptijd van de huidige concessie (dat is tot 2035). Voor diezelfde winks zouden ze dan aparte electrische power packs moeten hebben klaar staan om er tussen te zetten ipv de (bio-)diesels?

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #27 Gepost op: 09 June 2021, 20:13:13 »
Ik weet niet waar "hier" is (ik gok in het Noorden?), maar zowel in Limburg als Friesland heeft Arriva elektrische treinstellen. Daarentegen rijden er op de Betuwelijn juist wel diesels: GTW DMU's.
Benieuwd te horen waar Arriva elektrisch rijdt in Friesland?

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #28 Gepost op: 10 June 2021, 08:03:01 »
Wat is de status van de bestelling voor elektrische stellen voor Arriva voor de Maaslijn? die zouden bij het aanvaarden van de concessie al besteld zijn omdat toen de verwachting was dat die waslijn er nu al zou hangen. dat duurt nog wel even, maar als die stellen er toch (binnenkort) zijn, zitten ze ruim in hun jasje met elektrische stellen, en zouden deze wel inzetbaar zijn voor zo'n nachtlijn.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8467
  • Spoor N
Re: Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad
« Reactie #29 Gepost op: 10 June 2021, 08:33:39 »
Benieuwd te horen waar Arriva elektrisch rijdt in Friesland?
Hier dus:
Die nieuw WINK-treinstellen zijn hybride en dus geschikt voor bovenleiding (danwel snel te maken).
Dat lijkt mij geen elektrisch maar kennelijk telt het...

Arriva rijdt al een paar jaar niet meer op Ddr-Gdm, dat is tegenwoordig QBuzz.
Ah dat wist ik niet, ik dacht dat het Arriva in R-Net kleuren was.

En daar ontstaat de hele verwarring in jouw verhaal, want op het stuk wat jij bedoeld rijdt Arriva al tijden niet meer, en omgekeerd op het stuk Elst - Tiel rijdt Arriva juist maar dan dus met dieselmaterieel waardoor ik daar aan dacht ;)
Dan nog blijft het vreemd om in een topic over reizigersvervoer te beginnen over goederentreinen, zeker als je al weet dat op een deel van de lijn wél elektrische treinen rijden.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.