Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 13:35:43
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 13:33:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 12:52:15
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:22:25
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Karben
Vandaag om 12:14:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 11:58:57
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 11:33:59
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
  

Auteur Topic: Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m  (gelezen 12020 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: Her beginner graag advies
« Reactie #60 Gepost op: 09 juni 2021, 15:38:27 »
Kan ook, maar Klaas stelde al in post 9 de juiste vragen die voor ieder sporenplan opgaan.


De vraag is wat je hiermee wil.
Stel dat je rond rijdt met een goederentrein en die wil je wagens laten afleveren....

Waar dienen de kopspoortjes voor? Als er goederenwagens moeten worden afgeleverd, moet je je afvragen hoe je dat voor elkaar krijgt en hoe je ze weer weg krijgt of vervangt door nieuwe wagens. Als het een opstelspoor voor een rangeerkar is, dan is het handig als vanaf dat opstelspoor zoveel mogelijk sporen direct bereikbaar zijn zonder dat het locje eindeloos moet zigzaggen. Een dergelijk type opstelspoor is er nu helemaal niet meer.

Klinkt misschien iets te serieus, maar als je goed doordenkt hoe je met een sporenplan een beetje logisch treinverkeer mogelijk is, dan beleef je meer plezier aan het resultaat.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2021, 15:41:02 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

eriks1805

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m
« Reactie #61 Gepost op: 09 juni 2021, 15:43:16 »
Dat snap ik maar dat vind ik juist erg lastig om dat te bedenken.  Ik wil de mogelijkheid hebben om een rondje te kunnen rijden maar ook rangeren. Vandaar dat ik advies vraag van de specialisten op dit forum
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2021, 15:45:29 door eriks1805 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m
« Reactie #62 Gepost op: 09 juni 2021, 15:51:39 »
Tja, ik heb alles geleerd uit dit boek van 50 jaar terug.  ;D
https://www.bol.com/nl/p/moderne-modelspoorwegen-goederenvervoer/9200000048567119/
Beetje oubollig dus, maar de beginselen van het sporenplan zijn nog precies hetzelfde.

Weet iemand of een dergelijke uitleg ergens op het www is te vinden?
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2021, 16:05:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4049
Re: Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m
« Reactie #63 Gepost op: 09 juni 2021, 17:02:48 »
Ik zie het probleem niet, Henk.

Je hebt aan beide zijdes kopsporen + omloop mogelijkheden.

Je kan overal wagonnen maar toe duwen om dingen te laden/lossen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4049
Re: Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m
« Reactie #64 Gepost op: 09 juni 2021, 17:14:41 »
Kom anders zelf ook met een baanplan  ;)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1313
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m
« Reactie #65 Gepost op: 10 juni 2021, 09:02:48 »
De reden voor dat extra spoor linksonder was tweeledig:

1. hier kan je een loc neerzetten/heen rangeren tijdens het omlopen (loc naar de andere kant van de trein krijgen), zonder dat je meteen de hoofdbaan blokkeert (dat is wat minder realistisch).
2. Dit spoor kan je gebruiken als uithaalspoor voor de 2 sporen die linksboven lopen. Het is namelijk wel handig dat je een trein in 1x vanaf een opstelspoor weg kan krijgen, zonder dat in 2 delen te doen.

Het spoor links is wat kort inderdaad. Als je de bovenste Engelse wissel door 2 losse wissels vervangt, krijg je linksboven een langer uithaalspoor en is het minder nodig.

Je kan ook altijd eerst met een wissel beginnen en kijken of je het mist  ;D

Groeten,
Rogier

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1969
Re: Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m
« Reactie #66 Gepost op: 10 juni 2021, 09:32:09 »
Even wat rangeer bewegingen :


Als eerste, het bovenste uitloopspoor kun je langer maken door hem met de bocht mee te laten lopen. Dat maakt rangeren mogelijk over de bovenste sporen, terwijl er over het onderste spoor rond gereden kan worden.

Het onderste spoor zou ook met de boog mee kunnen lopen voor extra lengte.
Hier een rangeer beweging:
Trein komt binnen van links en stopt op onderste spoor, blauwe pijl 1
vanuit het kop spoortje komt een kleine rangeer lok die 1 of paar wagens opneemt, blauwe pijl 2.
Met die paar wagens gaat de lok weer naar het kop spoortje, zwarte pijl 3.
Vervolgens kan hij de wagens direct wegzetten, zwarte pijl 4.
Dit kun je dan herhalen voor alle wagens. Je hoeft dan niet het hoofdspoor op. Die kruis je wel vanaf het onderste spoor, dus rondrijden is nog beperkt, maar kan wel terwijl je met je rangeerlok even op dat korte spoor wacht.

Zelfde idee krijg je ook voor het bovenste spoor met het bovenste kopspoortje. Hier laat je op deze manier het hoofdspoor wel vrij om rond te blijven rijden op het onderste spoor.

Dus met die engelse wissels heb je meer vrijheid. Als je die vervangt door gewone wissels dan zijn dit soort rangeer acties niet meer mogelijk en moet je vanaf de twee onderste sporen dat altijd doen via het hoofdspoor. Dat is bij de onderste iets minder erg, al valt daar het nut van dat langere spoor dan weg, zou dan alleen een opstel zijn voor een lok.
Bij de bovenste neem je de mogelijkheid om te rangeren en rond te rijden weg door deze oplossing met 2 wissels.

Zie je die kleine kop spoortjes meer als een fabrieksaansluiting waar je enkel een paar wagens neer wilt kunnen zetten, dan maakt het niet zo veel uit.

Met ook dat kan nog gewoon met 2 engelse wissels, en met 2 gewone wissels beperk je jezelf dus in de mogelijkheden.

Groet,
Roelco

eriks1805

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m
« Reactie #67 Gepost op: 10 juni 2021, 09:35:19 »
Dank je wel voor je uitgebreide reactie.  Engelse wissels is dus een betere investering met meer mogelijkheden. 

Onderstaande kreeg ik met van de winkel aangaande het spoorplan:

Ik denk niet dat je goed uitkomt op deze manier, rechts in de bocht sluiten de rails niet op elkaar aan.
Het lijkt er op dat er teveel passtukjes gebruikt zijn, waardoor je net niet recht uit komt.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m
« Reactie #68 Gepost op: 10 juni 2021, 09:48:59 »
Hallo Erik,

Als ik het goed gezien heb, beschik je op dit moment over een bochtwissel. Die zou je rechtsonder kunnen gebruiken op dezelfde manier als de layout die je nu hebt (reactie 50). Dan kun je nog bekijken of je met een extra wissel nog een kort opstelpoortje rechtsonder wilt maken; dat kun  je ook altijd dan nog in een later stadium doen. Dat spoortje heeft voor het rangeren sowieso niet zoveel toegevoegde waarde maar zou wel als opstelspoortje voor een extra lok eventueel met een kleine lokloods kunnen dienen.
Over dat niet helemaal aansluiten met die passtukjes zou ik me niet al teveel zorgen maken. In de praktijk blijkt er vaak wat meer te "sjoemelen" dan zo'n computerprogramma aankan. Mogelijk geeft de versie met een bochtwissel ook weer een iets ander beeld.

Groeten,
Bert
 

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4049
Re: Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m
« Reactie #69 Gepost op: 10 juni 2021, 10:07:40 »
Het lijkt er op dat er teveel passtukjes gebruikt zijn, waardoor je net niet recht uit komt.
Je kan best veel wegmoffelen zoals Bert al zegt. In de praktijk zal het geen probleem zijn. De grootste 'oorzaak' van dit 'probleem' is dat de sporen aan de bovenkant schuin lopen. Als je dan alles met vaste stukken legt dan komt je nooit helemaal 100% uit.

Ik heb bovenin ook een passtukje te weinig gebruikt. Aparte geometrie....


Citaat
Engelse wissels is dus een betere investering met meer mogelijkheden. 
Niet als ik kijk naar mijn laatste opzet waarbij ik ze heb vervangen voor normale wissels. Als je het spoor links onder al helemaal weg laat, heb je daar sws al geen engels wissel nodig en die ander kan je gewoon vervangen door 2 normale wissels. Het kopspoortje naar links, kan dan ook nog eens langer zijn.

Wat wel waar is. Je kan niet direct meer vanaf het bovenste omloopspoor direct naar het linker kopspoor rijden, daarvoor moet je nu eerst steken. En dat kan prima. Ik zelf vind het altijd wel leuk als je moet steken.


Je kan die meegebogen wissel wel gebruiken, maar behalve een besparing op kosten, win je er weinig mee. Je omloopspoor onder is immers al lang genoeg. En het kopspoortje rechts onder zou ook verdwijnen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

eriks1805

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m
« Reactie #70 Gepost op: 10 juni 2021, 10:13:44 »
Bas

Ontzettend bedankt voor je hulp. Ik heb een prijsopgave gevraagd voor het laatste plan wat je hebt genaakt, ,met normale wissels.

Ik hou jullie op de hoogte.

Erik

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m
« Reactie #71 Gepost op: 10 juni 2021, 10:15:49 »
Ik neem aan dat het de bedoeling is om de baan vast te leggen op een plaat.

Je kan de problemen met mooi aansluiten en al die kleine 'kostbare' passtukjes ook prima oplossen door gebruik te maken van een 61106 - Flexgleis G800.
Dan pas je de bocht een klein beetje aan en alles komt goed.

Ik denk zelfs dat je door gebruik te maken van flexgleis in totaal ook goedkoper uit komt.

Het vraagt een beetje meer aandacht bij het plaatsen, maar daar moet je anders ook aandacht aan geven.

Edit: link aangepast naar link op Roco-site
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2021, 10:19:00 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10562
Re: Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m
« Reactie #72 Gepost op: 10 juni 2021, 11:28:19 »
Leuk hoor, al die beschouwingen over rangeerbewegingen, opstelspoortjes voor locs en vrijhouden van het hoofdspoor.  ;)
Uiteindelijk beeld je hier een zijlijn met kleinschalig goederenvervoer uit. Als daar twee keer per dag een goederentrein komt heb je het wel gehad. De treinloc rangeert de wagons uit, haakt eventueel wat andere aan en vertrekt weer. Uithalen gaat over het hoofdspoor, waar meestal ergens wel een bord staat tot waar dat mag: "Halt für rangierfahrten".
No dress rehearsel, this is our life.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m
« Reactie #73 Gepost op: 10 juni 2021, 11:36:21 »
Frans, dat is Geoline en geen Rocoline met bedding. Daarvan is er geen flexgleis, althans ik kan het nergens vinden. Wel van de Rocoline zonder bedding overigens maar dat vergt dan ook weer allerlei andere aanpassingen om daar een beetje een mooi geheel van te maken.

Groeten,
Bert

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m
« Reactie #74 Gepost op: 10 juni 2021, 13:12:16 »
[…]Rocoline met bedding. Daarvan is er geen flexgleis, althans ik kan het nergens vinden. Wel van de Rocoline zonder bedding overigens[…]

Onder de nummers 42660 en 42661 kun je losse bedding krijgen voor flexrails met houten resp. betonnen bielzen. Althans volgens de catalogus.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB