Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Een soort modules voor onder de bank  (gelezen 25198 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #60 Gepost op: 05 december 2021, 11:20:40 »
Handig hulpstukje, gesierd door de eenvoud.  (y)

Over het kromtrekken; de plaat ligt op de vloer; onder is kouder, luchtvochtigheid trekt omhoog; boven warmer en droger; hout trekt krom. Te laat nu, maar een dampwerende folie tussen vloer en plaat zou geholpen hebben, ook de plaat van de vloer af bewaren met klossen ertussen zou helpen. Helaas, mosterd na de maaltijd.

Weer plat krijgen is lastig, misschien moet je het zo laten en de bouw een beetje aanpassen.  :'(

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #61 Gepost op: 05 december 2021, 11:43:14 »
Waarom lijm je de rails vast ?
Er zitten gaatjes in de bielzen, met railspijkers van Peco kan je perfect en onzichtbaar de rails vastspijkeren, en ook gemakkelijk terug losmaken als het nodig is. Je hoeft zelfs niet in elk gaatje een spijker te kloppen.
Peco SL-14 is een zakje met ongeveer 250 spijkers.
Hier zie je tijdens de opbouw de aansluiting van de flexrails aan de wissels, in sommige gaatjes zitten de spijkertjes.



 

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #62 Gepost op: 05 december 2021, 12:02:49 »
Op mijn vroegere modelbaan gebruikte ik ook spijkertjes, maar dat was een redelijk dikke spaanplaat. Ik zie dat die Peco-spijkers 14mm lang zijn. Dan steken ze zo'n centimeter uit aan de onderkant van mijn 4,5mm dikke triplex ondergrond...

Ik heb nog wel kortere railspijkertjes van Fleischmann, maar daarmee is mijn ervaring dat ze niet stevig genoeg vastzaten. Ik ben bang dat ze losschieten als ik de ene plaat omklap om de boel onder de bank te schuiven. De plaat "zwabbert" dan een beetje. Ik denk dat de Bison Kit daartegen beter bestand is.

Over dat verschil in temperatuur en luchtvochtigheid: het is opvallend dat juist de plaat die bovenop ligt in opgeruimde toestand is kromgetrokken. Dan ligt de andere plaat op de vloer. Dat kan natuurlijk ook toeval zijn; ook onder de bank is er misschien wel een verschil tussen de ruimte tussen de platen en de bovenkant. Maar ik vraag me af of ik iets kan bereiken met een plantenspuit en wat gewicht?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

VvKan

  • Gast
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #63 Gepost op: 05 december 2021, 12:08:13 »
Het zou zomaar kunnen dat de coupure dit veroorzaakt heeft.
Je was gewaarschuwd, ook voor iets anders, met hetzelfde effect.  Helaas is dit dan werkelijkheid geworden.

Maar misschien een oplossing: geen hout, maar een stalen strip (voldoende dik !) tegen de voorkant van de plaat aanschroeven.  Dat staal zal a/ de plaat rechttrekken, dus je moet hem wel onder spanning monteren  b/ het kromtrekken en het andere effect in de toekomst voorkomen.

Kijk even of je een strip met hoogte 9 mm. kunt vinden, of anders een hogere met net als in het hout een inkeping.  Maar dan moet je de inkeping NIET met rechte hoeken doen, maar met afrondingen, anders doe je veel van het beoogde effect weer teniet.  (spanningsconcentratie op de scherpe hoeken van de inkeping)

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #64 Gepost op: 05 december 2021, 12:38:53 »
Het lijkt me lastig te maken, maar wel een oplossing. Ik neem aan dat je zoiets in gedachten hebt:



Ik heb de omtrek van de te maken plaat in rechtgetrokken positie getekend. De lijn is ter plaatse van de coupure niet horizontaal, maar dat kon ik in Paint niet zo mooi krijgen.

Met de schuifmaat meet ik maar 8mm tussen de bovenkant van de plaat, ter hoogte van de coupure, tot de vloer. Zou dat genoeg zijn om de krachten op te vangen?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #65 Gepost op: 05 december 2021, 12:44:03 »
In aanvulling op de suggestie van Veroniek: schroef een minstens 3mm dikke hoeklijn (L-profiel) tegen de kopse kant. De ene zijde tegen de onderkant en de andere zijde, staand tegen de voorkant. Slijp dan bij de doorgang in het hout ook een opening in de staande zijde van het profiel. Het resterende materiaal biedt dan nog genoeg kracht om de ronding in de plaat recht te houden. Aan de onderzijde in ieder geval schroeven aan weerszijden van de opening.
Een stalen profiel is mooi, maar niet iedereen heeft de spullen om in staal te boren en te slijpen. Maar 3mm dik aluminium kan ook prima. Zo'n profiel kan door zijn vorm vrijwel niet buigen.
Als je toch staal wilt: https://www.gamma.nl/assortiment/hoekprofiel-ijzer-35x35x3-5-mm-1-meter/p/B034844
Boren: https://www.klium.nl/blog/boren-in-metaal/
Voor aluminium: https://www.gamma.nl/assortiment/hoekprofiel-aluminium-30x30x3-mm-2-meter/p/B302057
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

VvKan

  • Gast
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #66 Gepost op: 05 december 2021, 15:05:40 »
Tekening is goed.  Vraag is dan of je 8mm. plaat hebt gebruikt of 9mm.  Volgens mij zou dat 9mm. moeten zijn, ik ken geen 8mm. maar wie weet.
Nog iets is de hoogte van de strip.  Die hoeft niet de volledige hoogte van de voorkant te zijn, zoals in de tekening.  Dat voegt aan de op te vangen kracht niets toe, tenzij er in de zijstukken ook sprake is van kromming.  In principe zou dus 8/9 mm. genoeg zijn, maar een uitvoering met wat extra en een mooi afgeronde inkeping lijkt me voor de krachtenverdeling wat beter.  Ik denk dan aan 10-15 mm.

Bij gebruik van aluminium krijg je hetzelfde probleem als bij het hout, ben ik bang.  Het profiel is sterk genoeg, maar daar maak je weer die inkeping in.  Dus je houdt toch maar weer 8/9 mm. over.  Dan is aluminium weliswaar taai, maar of die overblijvende millimeters genoeg zijn, daar heb ik mijn twijfels over.  Staal is en blijft veel onbuigzamer.

Overigens:  een hoekprofiel levert nauwelijks meer sterkte op.  Het gaat om de opstaande rand.  Dus een strip is te prefereren.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2021, 15:07:20 door VvKan. Reden: toevoeging »

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #67 Gepost op: 05 december 2021, 16:29:51 »
Ah, vandaar dat je over 9mm schrijft. Zelf had ik het een paar reacties eerder over 4,5mm triplex, maar dat klopt niet. Het uiteindelijk gekozen triplex is 5,5mm dik. Niet dat dat veel uitmaakt, maar het trekt natuurlijk een stuk beter krom dan 9mm...
De strip mag tot aan de vloer komen, de 8mm die ik meet is dus de plaatdikte + de hoogte van de meubelviltjes. Ik betwijfel ook of aluminium dat houdt.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2021, 16:37:27 door Ferdinand Bogman. Reden: dubbele ontkenning verwijderd »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

VvKan

  • Gast
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #68 Gepost op: 05 december 2021, 16:50:15 »
Je kunt ook nog wat hoogte winnen door als het ware de railstaven rechtstreeks op de strip te leggen, dus zonder de bielsen.  Maar dan wel goed isoleren !

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #69 Gepost op: 05 december 2021, 17:23:39 »
Beetje basis mechanica/natuurkunde dit.
Wil je een constructie stijver maken (dus minder doorbuiging) dan heb je hoogte nodig, en dat gaat dan met een derde macht. Is de rand 3x zo hoog dat wordt hij dus 27x zo stijf. Met alleen een dikker profiel ga je dat dus nooit redden.
Verder is de zwakste plek bepalend voor de hele constructie, de inkeping bij de rails dus. Vergelijk met met een brug waar je op één plek een stuk uitzaagt, daar wordt de hele brug zwakker van/
No dress rehearsel, this is our life.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #70 Gepost op: 05 december 2021, 18:36:16 »
In de hoogte valt geen winst te behalen inderdaad. Maar dan komen we uit op materiaalkunde: hoeveel stijver is een stalen of aluminium strip, dan triplex van dezelfde dikte?

Aan het weglaten van de bielsmat op de overgang naar buiten heb ik ook gedacht. Maar dat brengt weer het gevaar mee van knikken van de railstaven op dat punt, als de "dijk" aan de buitenkant niet precies hoog genoeg is. Ik wil hier geen stijfheid inleveren ten bate van de strip.

Ik ga eerst de combinatie plantenspuit + gewicht maar eens proberen.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2021, 19:02:18 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #71 Gepost op: 05 december 2021, 19:53:01 »
"Wegens complicaties bij de bouw zijn de werkzaamheden tijdelijk stilgelegd."



De knutseltafel was het beste dat ik kon bedenken als gewicht  :).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #72 Gepost op: 05 december 2021, 20:14:20 »
Jij durft ... straks zijn de tafel, de vloer en de plaat krom!  :-X ;D

VvKan

  • Gast
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #73 Gepost op: 05 december 2021, 20:48:47 »
Plantenspuit + tafelgewicht + drogen geeft zeker het gewenste resultaat.
Voor een week of zo.
Daarna krult de hele boel op willekeurige plaatsen op, wanneer weer vocht intrekt of de boel juist droger wordt. Resultaat is onvoorspelbaar, behalve dat je erg veel geluk hebt als het wel goed gaat.  Maar voor hoe lang?

De stijfheid van een stalen strip in de lengte gezien, dus zoals die tegen het hout komt, is vele malen groter dan die van het hout.
Jouw plaat (met inkeping) vouw je moeiteloos (nou ja) dubbel.  Dat zal je met de strip niet gebeuren.  Nogmaals: wel onder spanning monteren.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #74 Gepost op: 05 december 2021, 20:57:55 »
Dan wordt het toch een schaduwstation, met de tafel permanent erop :laugh:.
Maar serieus Veroniek: die strip is een goed idee en de volgende kandidaat. Maar eerst probeer ik de simpele methode.
En Huub, ik beloof dat ik een foto plaats als ze alledrie kromtrekken!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf