Doel:€250.00
Donaties:€10.00

Per saldo:€-240.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 00:09:12
Draaischijf automatiseren voor pendelverkeer door Duikeend
06 juli 2022, 23:40:51
Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu … door Peter J K
06 juli 2022, 23:38:44
Edits Booster kapot ? door JanO
06 juli 2022, 23:26:12
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Antal
06 juli 2022, 23:24:46
Rondom Charlois door Huup
06 juli 2022, 23:24:31
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door NS1220
06 juli 2022, 23:11:16
Raadplaatje door DJV
06 juli 2022, 23:09:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
06 juli 2022, 22:55:34
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
06 juli 2022, 22:43:24
Labbern in Rotzbach Allerlei door ex44
06 juli 2022, 22:38:40
Witmoosdorf door H0ppakee
06 juli 2022, 22:19:33
LS models ICR door Benelux795
06 juli 2022, 22:02:45
Spoormuseum in H0 door Eegtrain
06 juli 2022, 21:51:06
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 juli 2022, 21:27:35
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Wim Vink
06 juli 2022, 20:32:24
Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218 door Bahn-AG
06 juli 2022, 20:24:01
Spoor op industrieterrein Lage Weide door WouterMarklin
06 juli 2022, 20:11:54
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
06 juli 2022, 19:38:16
Toon hier je (model)treinfoto's door Rob Ellerman
06 juli 2022, 19:29:14
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
06 juli 2022, 19:18:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
06 juli 2022, 18:54:33
Ervaringen met Piko A-gleis, wissels gevraagd door Ben
06 juli 2022, 17:29:25
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
06 juli 2022, 17:10:34
Roco wagen Akzo, info gezocht. door jandcargo
06 juli 2022, 17:07:15
Roco 1600, versie 2022 door Jamie
06 juli 2022, 16:57:04
Brawa UIC koelwagen (1:45) Interfrigo modern logo door jandcargo
06 juli 2022, 16:53:58
DR4018 of DK50018 door ronaldvd2000
06 juli 2022, 16:09:16
Info gezocht over SBB Graantrein; lengte, inzet, vervoerder, etc. door Rick
06 juli 2022, 15:48:15
Bouwproject Zolderspoorbaan DB epoche III Hoofdstation met zijlijn door H0_trainiac
06 juli 2022, 15:41:23
  

Auteur Topic: Een soort modules voor onder de bank  (gelezen 12971 keer)

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #45 Gepost op: 05 oktober 2021, 20:58:40 »
@Veroniek, dat heb ik eerder al toegelicht.
@Erwin, ik ben benieuwd waar je denkt dat het knelpunt zit.
Mijn onderbuikgevoel is dat we hier nog wel op terugkomen ;).

Intussen is het TreinenBevrijdingsFront (TBF) langsgeweest en heeft een gat in de muur gehakt:



De treinen kunnen nu uit de sjoelbakken ontsnappen naar de vrije baan!
Altijd een beetje pijnlijk om iets kapot te maken dat je zelf zo zorgvuldig in elkaar hebt gezet. Wie goed kijkt ziet dat ik alweer vergeten was dat ik ook vanaf de onderkant had geschroefd :-\.

Om te kijken hoe het allemaal uitkomt, heb ik de wisselstraat eerst maar eens op tafel uitgelegd. Ik heb de benodigde passtukjes gemaakt, één extra voor W1-W4, zodat nu alle wisselkastjes uit de weg liggen. De meeste stukjes zijn maar drie dwarsliggers lang, waardoor de wisselstraat lekker compact blijft.
Met het oog op de polarisatie heb ik alvast alle puntstukken van een aansluiting voorzien, als ze dat nog niet hadden. Van de driewegwissels heb ik ook het derde puntstuk aangesloten.

Daarna heb ik alles los uitgelegd op de sjoelbak. Met wat er voorhanden is aan standaard rechte en boogstukken heb ik het begin gemaakt van de opstelsporen. Ter vergelijking nog maar eens het theoretische sporenplan uit AnyRail:



In de praktijk ziet dat er dan ongeveer zo uit:



Een van de dingen waar ik nog over maal is de hart-op-hart-afstand (HOH) tussen de sporen. Ik heb geen documentatie van de railgeometrie van de oude Roco standaardrails. Ik had de breedte van de sjoelbakken op 5cm HOH gekozen. in AnyRail nam ik dat daarom over. Maar, omdat ik daar zag dat het soms minder is, heb ik op de sjoelbakken 4,8cm uitgetekend.

Als ik het goed zie in AnyRail is de HOH 4,6cm tussen spoor 3, 4 en 5, ten gevolge van de ligging van de wissels. Dat is dan ook bij spoor 1 en 2 (en spoor 11 en 12), vóór de boog naar het rechte stuk. Maar wil je dat ín de boog? Niet met wat langere rijtuigen of wagons met draaistellen.
En welke boogstraal heb ik nodig voor spoor 2, om daar ook 4,6cm HOH te krijgen met spoor 1 en 3?
Bij spoor 6 heb ik weer een andere nodig, omdat W10 anders ligt dan W9.
Ook de te gebruiken boogstralen voor de sporen 7 t/m 9 en 10 t/m 13 kosten nog wat hoofdbrekens.
En waar begin ik dan met leggen?

Wie dit ook niet meer kan volgen, snapt in ieder geval hoe het in mijn hoofd ook een kluwen is. Laat ik het eens op een rijtje zetten.

Ten eerste: het idee van een vaste HOH van 5cm voor alle sporen moet (mag?) ik loslaten. De wissels bepalen soms dat het anders is/kan. Dan lijkt het me goed om het volgende stappenplan aan te houden:
  • Als eerste leg ik W1, W2 en W6. Voor de ligging kan ik uitgaan van de al getekende hartlijn van spoor 4. Die ligt op 3x 4,8cm HOH vanuit het midden (spoor 7). Er was ruimte voor 5cm HOH. Dus ik heb genoeg speling tot de rand van de sjoelbak, voor spoor 1, 2 en 3.
  • Dan leg ik W5 en W9. Die bepalen de HOH tussen 3 en 4, en van het begin van spoor 1 en 2.
  • In eerste instantie is daarmee ook de HOH tussen spoor 1 en 2 bepaald: gelijk aan die tussen spoor 3 en 4. En de HOH tussen spoor 2 en 3! Dat is zo als de boog in spoor 1 parallel loopt aan die in spoor 2.
  • Het stukje boog van W9 naar S2 is te kort om materieel op te parkeren. Lange rijtuigen en wagons op spoor 1 lopen geen gevaar als ik de vrijbalk ver genoeg naar achteren leg. Andersom wel: geparkeerd lang materieel in de boog van spoor 1 kan geraakt worden door rangerend materieel op spoor 2. Om dit te voorkomen zou ik de boog van spoor 1 later kunnen laten beginnen of flauwer maken. (In de situatie op de foto is dit toevallig al zo, doordat het rechte stuk direct na W5 wat lang is uitgevallen.) Maar dat oogt minder mooi, ook omdat dan de HOH tussen spoor 1 en 2 groter wordt.
  • Het leggen van W10 bepaalt de HO van spoor 4 en 5.
  • De minimale HOH tussen spoor 5 en 6 is groter dan die mogelijk tussen spoor 2 en drie, door de andere ligging van W10.
  • Dan leg ik W3. Op de foto liggen de sporen 7, 8 en 9 (die van het driewegwissel afkomen) niet helemaal netjes parallel aan W10. Dat is wel de bedoeling. De HOH tussen W10 / spoor 6 en spoor 7 is een stuk groter. Met flexrails heb ik daar ruimte voor een zwierige overgang naar een kleinere HOH op het rechte stuk. De drie bogen zijn weer zo kort dat er weinig risico is op schaafwonden bij het wat langere materieel.
  • Tenslotte leg ik W4, W7 en W8. De HOH van spoor 11 en 12 ligt dan in eerste instantie vast. Dit is de gespiegelde situatie van W2, W5 en W6. Maar nu moeten alle vier sporen 10 t/m 13 afbuigen naar het rechte stuk. In deze bogen bestaat het meeste risico op schampen van materieel. Zaak is om hier veel ruimte te nemen voor een zo groot mogelijke HOH.
Nou, dat is helemaal duidelijk, lijkt me :).

Wat ik hierboven doe is een beetje tegen jullie aanpraten (schrijven), zonder dat ik direct verwacht dat jullie iets terugzeggen. Laat staan dat je er iets van hoeft te begrijpen. Maar door dat "praten" hoop ik vanzelf alle denkfouten te kunnen ontdekken en zo tot een werkbare oplossing te komen. Ik heb er inderdaad al een paar kunnen weghalen.
Dit fenomeen is in de programmeerwereld bekend als "Rubber Duck debugging". (Hebben we daarom op dit forum een Duikeend?)

Laat dat je er niet van weerhouden om te reageren hè.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2021, 21:01:51 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22732
    • Pagina van klaas
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #46 Gepost op: 05 oktober 2021, 21:28:35 »
Om de HOH afstand tussen de sporen aan te passen hoef je niet met de boogstralen te stoeien. Eenvoudiger is om rechte stukjes tussen te voegen. In bijgaand plaatje heb ik een paar voorbeelden gegeven. Op de plekken met de rode streepjes kun je een stukje recht tussenvoegen.

Voorbeelden:
Door een recht stuk tussen W2 en W5 kun je de bundel S1, S2, S3 naar boven schuiven.
Door een recht stuk achter W5 verschuif je S1 t.o.v. S2
Door een recht stuk achter W9 verschuif je S2 t.o.v. S3.

Andere verschuivingen mag je zelf uitzoeken.



VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1481
  • Veroniek
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #47 Gepost op: 06 oktober 2021, 10:16:36 »
@Veroniek, dat heb ik eerder al toegelicht.
Altijd een beetje pijnlijk om iets kapot te maken dat je zelf zo zorgvuldig in elkaar hebt gezet.
Kijk, nou zeg je het zelf !
Daarom nogmaals mijn toelichting:

"Altijd een beetje pijnlijk om iets kapot te maken dat Roco zo zorgvuldig in elkaar heeft gezet. "

Terwijl dat dus nergens voor nodig is om het resultaat te bereiken, zoals door jou aangegeven.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22732
    • Pagina van klaas
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #48 Gepost op: 06 oktober 2021, 12:32:18 »
Veroniek, lees even reactie #42 aandachtig. Dan zie je wat Ferdinand van plan is.
Ik vond het eerst ook maf wat hij aan het doen is, maar nu snap ik de bedoeling.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1481
  • Veroniek
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #49 Gepost op: 06 oktober 2021, 14:51:47 »
Klaas, ik weet van de plannen en juist daardoor vind ik het totaal onzinnig.
Kijk maar even naar zijn plaatje en zijn, notabene, eigen opmerking daarover.

Waarom de 2 rode draadjes niet NA een isolatielasje aansluiten ?   Géén hoop extra werk, géén onomkeerbare acties, geen verlies of problemen in de toekomst.

Als het stukje rail na het puntstuk nou nog een functie had in de zin van extra lengte, dan zou ik het nog kunnen begrijpen.  Maar daar kan helemaal niks staan, want dan zou een trein naar het andere spoor daar tegenop knallen.

En natuurlijk is dat ook met isolatielasjes te realiseren. Het doorfrezen maakt de situatie slechts onomkeerbaar
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #50 Gepost op: 06 oktober 2021, 15:39:55 »
(Hebben we daarom op dit forum een Duikeend?)

nee joh, ik praat gewoon tegen mezelf.. daar heb ik geen eend voor nodig  ;D
maar de werkelijke reden is heel simpel;
Mijn zoontje was een jaar of 3 toen hij samen met mama dat klei poppetje maakte dat je nu in mijn avatar ziet.
die houden we er dus gewoon in ;)
en ik gebruik een alias omdat ik soms functies bekleed waarin het handig is als niet je hele reilen en zeilen op internet staat.  ;)

voor de rest volg ik je draadje, ik weet alleen niet goed wat ik bij moet dragen  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22732
    • Pagina van klaas
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #51 Gepost op: 06 oktober 2021, 16:57:45 »
Waarom de 2 rode draadjes niet NA een isolatielasje aansluiten ? 
Omdat hij geen isolatielassen wil gebruiken.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1481
  • Veroniek
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #52 Gepost op: 06 oktober 2021, 17:43:58 »
Omdat hij geen isolatielassen wil aanbrengen, omdat hij geen zaagsnede wil maken (al dan niet in de stukjes van de wissel), maar ondertussen wel zelf stukjes op maat kan maken (zagen), daarom wil hij de wissels met behoorlijk wat inspanning vernielen. Op desastreuze wijze "aanpassen" zo je wil.

Blijf ik een bijzonder vreemde methode vinden.  Maar iemand moet de eerste zijn, en in mijn ogen hopelijk ook de laatste die zoiets wil doorzetten.

VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22732
    • Pagina van klaas
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #53 Gepost op: 06 oktober 2021, 20:48:54 »
Vernielen vind ik een beetje sterk uitgedrukt. Hij verbreekt alleen die verbindingsstripjes en omdat die helemaal ingebed zitten in het plastic moet er wat weggehaald worden. Als het wissel weer rechtop ligt zie je daar niks meer van.

Let wel, het is niet mijn methode. Ik bouw mijn wissels zelf en dan loopt het puntstuk vanzelf door tot het einde van het wissel. Maar ik denk dat Ferdinand toch wel goed heeft voorgedacht over wat hij wil.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #54 Gepost op: 05 december 2021, 00:17:15 »
Allerlei beslommeringen zorgden voor vertraging bij de verdere aanleg van Wka (Woonkamer aansluiting), waardoor de modules lange tijd vooral onder de bank gelegen hebben. Dat moest ook getest worden, zal ik maar zeggen. ;)

Ik ben daarbij vergeten om Duikeend te bedanken voor het mooie verhaal over zijn avatar. Ik zou het leuk vinden een keer een grote afbeelding van dat kleipoppetje te zien. En in je functie van Badeend draag je, zelfs als je aan mijn verhaal niets bijdraagt, toch iets bij!

Intussen heb ik wel aan de werktafel de methode met de wissels uitgewerkt. Alle wissels zijn nu gepolariseerd én "denkend". Het Proxxon-setje bevatte, behalve een freesje, ook een klein cirkelzaagje. Daarmee was het doorsnijden van de verbindingen aan de onderkant een eenvoudige ingreep. Poliklinisch, zonder verdoving en de patiënt kan meteen weer naar huis. Hier een voorbeeldje van het driewegwissel. De sneden zijn klein maar duidelijk. Het middelste hartstuk van het driewegwissel hoeft niet besneden te worden, maar wordt wel gepolariseerd:



Na de GKTS-finale was er weer volop tijd om verder te gaan met de volgende grote stap: het leggen van de eerste wissels en sporen.
Maar bij het onder de bank vandaan halen van de sjoelbakken valt mij iets op, waar Floris (Tijgernootje) voor waarschuwde:

Citaat
Vocht is geen vriend van hout,ongeacht welk hout je neemt,dus als je het hout niet helemaal "bewerkt" voor je er rails op legt,dan word het op den duur toch golfslagbad.

Inderdaad: een van de twee platen is behoorlijk kromgetrokken.



Het zou zomaar kunnen dat de coupure dit veroorzaakt heeft; op die plek en aan die kant van de sjoelbak is de buiging het sterkst. Ik heb ze al een tijdje ingeklapt in de kamer laten liggen, met flink wat gewicht erop. Maar dat heeft nog niet geholpen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #55 Gepost op: 05 december 2021, 09:35:35 »
Er bestaat de kans dat de boel krom is van staan door een verschil in krimp/uitzetten van de houden delen. Ik door geschroefd? Als je ze los maakt, wordt het dan weer (zo goed als) vlak?
groeten,
Auke

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10078
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #56 Gepost op: 05 december 2021, 10:05:45 »
Dat randje is niet hoog genoeg om de plaat strak te houden. Voor een stijve constructie heb je hoogte nodig, begin maar met een centimeter of 10. Het nut van dit randje ontgaat me een beetje.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #57 Gepost op: 05 december 2021, 10:12:05 »
Het randje bestaat uit stapeltjes triplex van hetzelfde materiaal als de bodemplaat. Het is geschroefd én gelijmd. Losmaken zou zo ongeveer opnieuw beginnen betekenen, Auke. Daar heb ik vooralsnog geen zin in.

De belangrijkste functie van het randje is om wat ruimte te scheppen tussen de platen, zodat er bijvoorbeeld rails kunnen liggen ;). Maar ik ging ervan uit dat de constructie ook wel wat stijfheid zou hebben. Dat dat zo is, blijkt volgens mij uit de coupure: precies daar heeft het kromtrekken van de bodemplaat zich geconcentreerd.

De vraag is: (hoe) krijg ik het weer plat?
« Laatst bewerkt op: 05 december 2021, 10:17:58 door Ferdinand Bogman. Reden: Ook Auke geantwoord. »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #58 Gepost op: 05 december 2021, 10:18:57 »
Ondertussen ben ik verdergegaan, komt tijd komt raad. Om stukken rails op maat te zagen gebruik ik het bekende Roco-zaagje. Het is soms lastig om niet uit te schieten en de rails goed vast te houden. Ik heb helaas geen mooie verstekbak waarmee ik dat kan doen. Dus heb ik het volgende hulpstuk gemaakt:



Een stukje triplex (dat is allemaal over van de sjoelbakken :)) met twee uitsparingen, met een spoorwijdte van 16,5mm. Dat zaagt een stuk makkelijker:

Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #59 Gepost op: 05 december 2021, 11:14:01 »
De foto waarop de buiging van de sjoelbak is te zien, verklapt ook al dat de eerste wissels zijn gelegd! De andere sjoelbak is bevorderd tot een soort stapelplaats à la Crailo:



Het sporenplan bestaat vooral uit lange, rechte opstelsporen. Lijkt simpel, gewoon je flexrails op maat maken, aan elkaar koppelen en vastmaken. Maar hoe? Er is op dit forum veel te vinden over het leggen van flexrails in bogen. Niet over het leggen van kaarsrechte stukken, gek genoeg, want dat leek me nog niet zo simpel. Over het leggen van het eerste rechte stuk heb ik dan ook lang nagedacht.

Om te beginnen: hoe maak ik ze vast? Ik ga er voorlopig vanuit dat ik niet ga ballasten. En vanwege de dunne ondergrond (4,5mm) wil ik niet spijkeren of schroeven. De methode die ik hier veel zie - rails vastzetten met schroeven en ringen, ballasten, schroeven verwijderen - ga ik dus niet toepassen. Het voor de hand liggende alternatief is om de rails direct te lijmen op de triplex ondergrond.

Bij rcgrabbag had ik gezien dat hij kurk en rails met Loctite Power Grab lijmt, dat lijkt een soort kit. Ik kon niet vinden of dat in Nederland makkelijk verkrijgbaar was. Zelf had ik ook nog wel wat witte kit liggen, maar dat droogt ook wit op. Lijkt me geen gezicht.
Uiteindelijk heb ik besloten gewone transparante Bison Kit te gebruiken. Daarvan weet ik dat het sterk is én een beetje flexibel, waardoor de rails niet meteen losraken door bijvoorbeeld het lichte kromtrekken van de triplex, of het zwabberen van de sjoelbak bij het uitvouwen en dubbelklappen. En als ik niet alle biels lijm, kan ik de boel ook eenvoudig loshalen bij een vergissing of als er iets gerepareerd moet worden.
De eerste drie wissels zijn op die manier bevestigd (en inderdaad, het moest één keer opnieuw) en zitten goed vast. Aan elk uiteinde van een wissel is één biels gelijmd. Daarna was de beurt aan het eerste stuk flexrails.

Daarmee komen we op de tweede, grootste vraag: hoe leg ik ze recht? Mijn flexrails zijn oud en krom:



(Links is overigens het eerste stukje compensatie-/overgangsrails al gelijmd.) Ook de bielsmat heeft de neiging terug te springen naar een onregelmatige verdeling:



De bovenste en onderste stukken in beide foto's zijn stugge rails. Die gebruik ik om de bielsmat van het stuk flexrails in het gareel te krijgen:



De stugge rails houden het stuk flexrails niet automatisch recht, dat drukt die stugge rails gewoon weer een beetje opzij. Ik zou het van twee kanten moeten inklemmen op de plek waar het stuk wordt vastgelijmd. Maar ik wil ook iets op de gelijmde rails leggen om ze goed vast te drukken. Daar wist ik niets voor te verzinnen. Uit de resterende triplex heb ik een derde hulpstuk gemaakt:



Een lange rechte lat van iets minder dan 16,5mm breedte!

Met dit alles heb ik het eerste stuk vastgelegd. Dit is de werkvolgorde:
- een aantal bielzen van het stuk flexrails van Bison Kit voorzien (ik nam elke biels met een spijkergaatje);
- het stuk flexrails aansluiten op het wissel;
- zoveel mogelijk rechtleggen met behulp van de lat. De overgangsrail op de andere sjoelbak dient als oriëntatie;
- de bielsmat rechtleggen door de die van de stugge rails erin" te steken;
- wat zware dingen op de lat leggen om de rails goed aan te drukken;
- een nachtje laten drogen.

Over het eerste resultaat ben ik best tevreden:



Voor een nog kaarsrechter resultaat met nog strakkere bielsmatten, moet ik meer bielsen van lijm voorzien. Waarschijnlijk heb ik het, tegen de tijd dat ik het dertiende spoor gelegd heb, volledig in de vingers ;).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank