Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Een soort modules voor onder de bank  (gelezen 25177 keer)

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #90 Gepost op: 04 februari 2022, 22:36:50 »
Afgezien van een beschadigd driewegwissel liggen de sporen 1 t/m 6 helemaal vast, klaar en berijdbaar:



Van spoor 7 t/m 9 is inmiddels de lijm aan het drogen; die bogen zijn makkelijker te leggen dan van tevoren verwacht. Oefening baart kunst, lijkt het.

Intussen maar eens kijken of ik dat driewegwissel op een fatsoenlijke manier loskrijg én de wisseltong kan repareren.
Zondag lijkt een prima dag te worden daarvoor!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #91 Gepost op: 21 februari 2022, 22:17:53 »
Het is gelukt, mede dankzij het onstuimige weekend (het weer, bedoel ik): zonder ingewikkelde wiskunde zijn uiteindelijk alle wissel, bogen en rechte stukken gelegd op de eerste sjoelbak. Spoor 1a t/m 13a zijn klaar!



Er heeft lange tijd een tafel met sjoelbak pontificaal midden in de woonkamer gestaan. Ik denk dat ik het eerst maar eens even onder de bank schuif, in een volgend weekend met voorjaarsstormen een rijdag ga houden en daarna weer verder met de tweede sjoelbak.

Intussen kan ik ook nadenken over de wisselbediening. Mijn idee is om rechtsvoor op de foto een klein bedieningspaneel te maken voor de wissels en een rijregelaar voor het emplacement. Of ik daar ook die voor de vrije baan bij zet, weet ik nog niet.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • 1(6)3 modules wachten
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #92 Gepost op: 21 februari 2022, 23:10:23 »
Mooi (y)

Strak gelegd
Met vriendelijke groet,

Ruud

Het bouwen gaat langzaam beginnen K.L.ooit wordt station Ooit

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #93 Gepost op: 23 februari 2022, 12:54:27 »
Dank je Ruud! Helaas zijn spoor 1 en 2 niet goed vast blijven zitten. Te weinig lijm en/of niet goed aangdrukt. Daar moet ik het kunstje met de flexrails nog een keer doen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #94 Gepost op: 04 juni 2022, 22:53:45 »
Waar waren we gebleven? De afgelopen maanden: onder de bank!

Ik was een beetje ontmoedigd door het loslaten van wat lijm en er waren andere zaken die mijn aandacht vroegen. Maar de tafel staat weer even midden in de kamer, met daarop de sjoelbak met de wisselstraat.

Ik schreef al eerder dat de hartstukken van sommige Roco-wissels nogal opbolden. Bij de meeste heb ik dat kunnen oplossen met veel lijm eronder, maar één bleek hardnekkig. Ik had het over 0,2mm, maar dat moet zijn 2mm:



Dit hartstuk heb ik twee keer gelijmd. De linkerkant toont het hartstuk, na de tweede poging, in opgebolde stand. Te zien is dat ik flink wat Bison Tix transparant heb gebruikt! Zonder resultaat, helaas... Rechts heb ik het met de schuifmaat naar beneden gedrukt (de lijm is meteen een stuk minder zichtbaar).

Mijn hoop was nu op een klein schroefje gevestigd:




Daarvoor moest ik wel het gaatje in het hartstuk een beetje uitboren. Maar het is gelukt:




Dat betekent dat ik verder kan met het doortrekken van de sporen naar de tweede sjoelbak.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #95 Gepost op: 05 juni 2022, 07:33:33 »
Gedurfd project en gaat goed tot zover.  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #96 Gepost op: 05 juni 2022, 08:09:48 »
Bedankt, Erik. De constructie wijkt een beetje af van wat gebruikelijk is. En net als bij alle andere bouwprojecten ontstaat daardoor vertraging. Maar nu dat opgelost lijkt, ziet het ernaar uit dat Wka (Woonkamer aansluiting) daadwerkelijk gerealiseerd gaat worden.

Ik heb trouwens bewondering voor wat jij met een Fleischmann transformator kunt :).  Ik heb er ook een liggen, als dit project af is kijk ik daar eens naar.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #97 Gepost op: 28 september 2022, 21:31:25 »
Mooi weer, vakantie en andere zaken hielden de sjoelbakken onder de bank. Nu de dagen korter worden en de buien langer, had ik zin ze er eens onder vandaan te halen.

De eerste helft, met de wisselstraat, ligt op de operatietafel voor een kleine cosmetische ingreep. Ik voelde me een beetje een tandarts want er vielen her en der wat gaatjes te vullen, zoals deze:



Zo’n mooie wisselstraat verdient een mooie “smoel”, lijkt me:



Na het zien van de plaatjes van OntraXS! 2022 zingt in mijn hoofd wel het idee rond om de boel een beetje realistischer kleur te geven, maar eerst wil ik, da’s waar ook: rijden!

Dus door met de tweede helft. Die ligt nog op de grond, te wachten op de montage van de overgangen, in de vorm van Fleischmann-compensatierails. Daarna worden de 13 evenwijdige sporen simpelweg doorgetrokken tot ze eindigen in een stootjuk. Dat zou een stuk sneller moeten gaan dan de aanleg van de wisselstraat.

Om de afstand tussen de sporen goed te krijgen ga ik weer de rits-truc toepassen:



Wie weleens module-overgangen heeft gemaakt, zal begrijpen dat ik een beetje opzie tegen het goed krijgen van 13 (!) overgangen. De compensatierails maken het koppelen als het goed is makkelijker. Ik vermoed wel dat er ook nog een elektrische doorverbinding geregeld moet worden.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #98 Gepost op: 28 oktober 2022, 23:45:14 »
Inderdaad gaat de tweede bak een stuk sneller. Zonder haast te maken zijn er nu, precies een maand later, acht sporen helemaal gelegd.

Ik wilde eerst de compensatierails op hun plek lijmen, maar bij nader inzien ben ik begonnen met het leggen van het middelste spoor (spoor 7). De positie daarvan heb ik bepaald terwijl de sjoelbakken nog aan elkaar vastzaten. Daarna ging de tweede bak op de operatietafel en is het eerste stuk flexrail gelegd. Van daaruit heb ik de naastliggende sporen gelegd, ook steeds één stuk flexrail. Met de twee starre flexrails heb ik de boel recht gehouden en op constante afstand van elkaar (de rits-methode).

Daarna heb ik de sporen doorgetrokken tot aan het eind van de bak, met een stootjuk natuurlijk. Het resultaat is dat de sporen 1 t/m 8 af zijn:



Rechtsachter worden in spoor 2 nog een paar dwarsliggers op hun plek gelegd. Er zijn een paar zware walsloks aangevoerd, om de gelijmde sporen aan te drukken. (Potten verf op de lagebakwagons bleek beter te werken ;).) De stapelplaats wordt steeds leger. De twee starre flexrails liggen klaar om gehesen te worden, waarmee spoor 9 en 10 doorgetrokken worden tot het einde.

Voor spoor 11, 12 en 13 worden de oude stukken Jouef-rails opgeknapt:



De totale voorraad van 13 stuks wordt gedemonteerd en alle kapotte dwarsliggers worden uit de bielsmat verwijderd. Dan worden ze weer samengesteld en hopelijk houden we 9 complete lengtes over. Met wat reststukken van de stapelplaats kunnen dan de laatste drie sporen voltooid worden.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #99 Gepost op: 29 oktober 2022, 10:50:10 »
Lekker bezig!!
En wat een gave foto zo met die 2 kranen er op. (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #100 Gepost op: 29 oktober 2022, 11:07:39 »
Dank je! Het spelen is begonnen. Ik wilde eigenlijk een foto maken van die kranen met een stuk flexrails gehesen, maar dan vielen ze om ;D.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #101 Gepost op: 16 november 2022, 10:35:12 »
Zoals in de rubriek “Vraag en aanbod” gemeld, was de kwaliteit van de oude Jouef-railstukken zo slecht dat ik ervan afzag. In plaats daarvan heb ik van Jo (Stoombr38) vijf gloednieuwe Fleischmann-flexrails overgenomen. Daarmee heb ik de sporen 9 t/m 13 kunnen voltooien. De tweede sjoelbak is dus ook af:





Het is nu nog maagdelijk, strak en een beetje saai misschien. Maar straks staat het vol met materieel! En in combinatie met de eerste sjoelbak is het vast een mooi opstelterrein.

Gek genoeg is er ook een nadeel van het gebruik van Jo’s gloednieuwe flexrails: ze zien er veel te mooi uit. Ze sluiten aan op dezelfde rails, maar dan bijna veertig jaar oud. Die zijn al door de tijd “verweerd” en hoeven al bijna niet meer van een roestkleurtje voorzien te worden:



De volgende stap wordt het aan elkaar schroeven van de sjoelbakken en het vastmaken van de compensatierails die de sporen over de twee bakken moeten verbinden.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #102 Gepost op: 16 november 2022, 10:41:14 »
Ferme sjoelbak die je daar hebt.

Op de 'oude' rails zou ik toch maar beginnen gummen. De railkoppen moeten even mooi glimmen als bij de nieuwe. Stroomoverdracht, je kent het wel.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #103 Gepost op: 16 november 2022, 10:52:45 »
Dat @#$-klusje ontwijk ik nog even, Frans! Ik bedoelde vooral de zijkanten, maar het is voor de koppen inderdaad nodig. Ik denk erover om de rails (inclusief bielsmat) eerst af te nemen met wasbenzine, om veertig jaar stof en vuil te verwijderen.

En daarna de railstaven met golfkarton schoonmaken. Dat laatste heb ik hier op het forum eens gelezen en is volgens mij een prima alternatief voor een railgum.

Als tiener heb ik mijn rails weleens geschuurd, maar dat trekt misschien maar meer vuil en vet aan. Er zijn ook mensen die hun rails polijsten, dat lijkt me weer wat erg bewerkelijk. Het effect van golfkarton zit daar een beetje tussenin, vermoed ik.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #104 Gepost op: 16 november 2022, 19:51:30 »
Ik zou railgum gebruiken en ook steeds testen of je wel spanning op alle plekken op de rails hebt.

Wel een pracht opstelterrein. Heb je geen plan gehad om ook aan de andere kant aansluitingen te maken zodat je een groot opstel/rangeerterrein krijgt?

Welke afmetingen hebben je "sjoelbakken"?