Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Railroader
Vandaag om 11:21:02
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
  

Auteur Topic: Een soort modules voor onder de bank  (gelezen 25455 keer)

HuubvG

  • Online Online
  • Berichten: 3737
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #120 Gepost op: 14 december 2022, 17:18:30 »

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #121 Gepost op: 14 december 2022, 18:58:26 »
Geen probleem Huub, ook een trouwe volger vergeet wel eens iets.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #122 Gepost op: 13 januari 2023, 23:04:19 »
Deze druilerige dagen zijn ideaal om voor de eerste keer de combinatie van Wohnzimmer Rbf en Wohnzimmertalbahn operationeel te krijgen. Beide waren al los van elkaar uitgeprobeerd, maar nu wordt het tijd om het hele plan uit te leggen:



Het kost nog heel wat uurtjes om alle stukken Roco line met bedding schoon te maken (ik gebruik stroken golfkarton) en ze zo te leggen dat het parcours netjes onder de banken door past, langs piano en boekenkast en om de eettafel heen. In de tekening is te zien dat er, om strakker langs de boekenkast te kunnen, een S-bocht toegevoegd kan worden. Dat geeft ook meer ruimte om in het Wohnzimmer AW te kunnen werken zonder de treinenloop te verstoren. Hoewel de aansluiting op het Wohnzimmer Rbf dan wel ongunstig uitkomt, zag ik tijdens het uitleggen van het traject. De precieze plek van de sjoelbakken moest nog even uitgevogeld worden.

Eerst maar eens in detail kijken naar de wisselverbinding tussen Wohnzimmertalbahn en het Rbf. In Anyrail ziet het er zo uit:



De S-bocht had ik direct links van de piano gedacht, om niet midden onder het bureau door te lopen. Daarop aansluitend zou de wisselverbinding liggen. Maar dan zou de aansluiting op het Rbf weer lastig worden.
De tweede variant hierboven vervangt de S-bocht. Daarmee wordt de aansluiting makkelijker.

Waarom het rechte stuk 42511? De aanleiding is dat ik een elektrische scheiding wil tussen de vrije baan van het Wohnzimmertal enerzijds en het Rbf, inclusief in- en uithaalspoor, anderzijds. Dat kan natuurlijk ook met, eh, scheidingslasjes. Maar ik haal liever ergens een stukje uit ;D. En mijn wissels blijven nu zo maagdelijk mogelijk.
Het rechte stuk 42511 is ook speciaal bedoeld voor deze diagonale verbinding (DG1). Het is iets langer dan de “gewone” halve lengte 42512 (G1/2). Hierdoor passen er precies vier hele lengtes 42510 (G1) tussen de buitenste wissels.

Op de vloer wordt de eerste variant:



Dat betekent dat de bedding moet worden bijgesneden. Hier op het forum kan ik geen verslag vinden van iemand die het al eens gedaan heeft. Omdat het mij wel nuttig lijkt, heb ik in een apart onderwerp beschreven hoe het mij vergaan is. Tips & trucs kunnen daar gegeven worden.

Het was nog even puzzelen op het rechte stuk tussen de twee onderste wissels. Het afbuigende stuk van zo'n wissel is net iets langer dan het rechte stuk:



Dit heeft te maken met de geometrie van de Roco line. Het meest rechtse wissel in de tweede variant van mijn wisselverbinding is andersom (rechts in plaats van links afbuigend). Daardoor is de lengte precies andersom:



Wat eerst rechtdoor was (in de foto horizontaal) is nu, vanuit het wissel gezien, afbuigend en dus het kortere stuk. Om de hele wisselverbinding weer kloppend te maken moet dan het rechte stuk tussen de twee onderste wissels ook iets langer worden. Maar hoeveel? Volgens AnyRail past het als je, in plaats van één standaard recht stuk (G1), twee halve diagonalen gebruikt (2x DG1). Daarmee is het verschil (van 8mm) weer opgeheven.

Ik heb nog niet die twee extra diagonalen in huis. Voor nu moeten moeten de treinen even alle vier wissels nemen om in het Wohnzimmertal rondjes te blijven rijden:


(Zicht vanaf de boekenkasten, onder het Wohnzimmer AW door, in de richting van het Rbf.)

Helaas lopen de sporen zo'n beetje midden onder het bureau door, dat het Wohnzimmer AW vormt. De werkzaamheden daar zullen vanaf de kop van het bureau gedaan moeten worden, in perioden dat de W.E.G. actief is.

De twee diagonalen die wél al in de wisselverbinding zitten, heb ik doorgezaagd:



Daardoor vormt de wisselverbinding de elektrische scheiding tussen de vrije baan en het Rbf met in- en uithaalspoor. Er kan straks een trein rondreiden terwijl een andere wordt samengesteld.
Maar morgen kan er begonnen worden met uitgebreide testritten! En het weer lijkt mee te gaan werken :)
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2023, 08:31:02 door Ferdinand Bogman. Reden: Extra toelichting »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #123 Gepost op: 14 januari 2023, 09:39:20 »
 :)
Succes, mooi weer om binnen te spelen!

Is het met de baan uitgelegd niet spitsroedelopen in huis?

Ronald
Groet,
      Ronald

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #124 Gepost op: 14 januari 2023, 22:08:30 »
Vanmiddag heb ik bij Kuijpers’ Hobbyhuis even die twee diagonale stukken aangeschaft. Daarmee was ik zo ver dat ik een trein op de vrije baan kon laten rijden en tegelijkertijd rangeren op het Rbf. Om het in- en uithaalspoor voldoende lengte te geven, zal ik nog een paar boogstukken moeten aanschaffen. Dan kan het spoor ook de eettafel rond, rechtsboven.

De eerste testritten zijn succesvol maar hebben ook meteen wat werk opgeleverd voor het Wohnzimmer AW: de BR 65 (model jaren 80) moet een andere koppeling want deze is te laag en een zandwagen maakt kortsluiting doordat de wielstellen niet geïsoleerd zijn.

Het valt te overzien, Ronald. Ik heb geen vaste huisgenoten, dat scheelt. En vanmiddag kon ik gewoon bezoek ontvangen en ze aan de eettafel een kopje thee serveren. Nu het Rbf aan de kant van de piano terechtgekomen is, kan er ook gewoon op de bank gezeten worden. Terwijl mijn bezoek verder speelde, ging ik even naar de keuken voor verse thee. Ik moest even wachten voordat ik weer de woonkamer in kon; er kon nog een trein komen ;).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #125 Gepost op: 05 april 2023, 17:33:33 »
“You can’t have a cake and eat it” of, in goed Nederlands: je kunt niet alles hebben. In mijn geval: het is praktisch onmogelijk om het Wohnzimmer Rbf en het Wohnzimmer AW tegelijk in bedrijf te hebben. De aansluiting van het Rbf op de Hauptstrecke loopt onder de knutseltafel door, waardoor ik er niet goed aan kan zitten. De tafel verplaatsen naar een andere kamer kan, maar dat is minder gezellig.

Ik dacht dat het mogelijk was om de modules onder de bank te schuiven en het rondje door de kamer te behouden, zodat ik in het AW kan repareren en op de Hauptstrecke testritten maken. Maar de Hauptstrecke loopt onder diezelfde bank door, en dan liggen de modules in de weg.

Ik ga mezelf eerst nog eens in bochten wringen - nou ja, mijzelf: de Hauptstrecke - om te kijken of het niet tóch kan. Bijvoorbeeld door met twee S-bochten voor de bank langs te gaan. Een S-bocht voorbij de piano zorgt er al voor dat de Hauptstrecke niet meer midden onder het AW doorloopt. De wisselstraat is daarbij verplaatst naar het stuk voor de boekenkast langs:



Met de aansluiting op het Rbf wordt nog wat puzzelen, maar dat doe ik wel als die modules weer onder de bank vandaan komen.

Intussen is het in het AW toch weer een zooitje geworden
« Laatst bewerkt op: 05 april 2023, 18:03:04 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1877
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #126 Gepost op: 06 april 2023, 16:55:00 »
Hallo Ferdinand,

Mooie verslagen weer. Succes met het verder puzzelen. Jou kennende komt dan zonder meer goed.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

HuubvG

  • Online Online
  • Berichten: 3737
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #127 Gepost op: 06 april 2023, 19:18:31 »
De ruimte is er wel, de vloer is ook mooi vlak. Nu nog indelen tot het past. Puzzel ze.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #128 Gepost op: 30 juni 2023, 23:33:28 »
Dit weekend wordt het treinverkeer in het Wohnzimmertal hervat. Ter voorbereiding moet er wat roestrijden plaatsvinden:


Slijptrein in de boog bij Stromeck

Om een Roco railpoetswagen met een nieuwe railgum in beweging te krijgen zijn twee BR 94’s nodig!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #129 Gepost op: 01 oktober 2023, 22:29:29 »
De avonturen van Ronald Halma met verf van Le Noir & Blanc maakten me nieuwsgierig. Vanwege een verlopen betaalpas kwam ik met lege handen terug, anders had ik wel een potje Charleston Grey en Flanders Grey meegenomen.

Misschien ook wel een potje Ivory Sand White. Waarvoor? Ik heb, in tegenstelling tot Ronald, eerder een macro-layout :)
Maar ook die kan wel een beetje afwerking gebruiken. Als ‘ie onder de bank ligt, valt het niet erg op, maar het zou mooier zijn om de buitenkant van de opstaande rand wit te maken. Of zo’n extra matte Ivory Sand White, of White, daarvoor een geschikte keus is, weet ik niet. Wel zitten ze inderdaad in handige kleine potjes, genoeg waarschijnlijk voor die buitenrand. Omdat ik nu met lege handen naar huis kwam, heb ik maar een oude pot Flexa zijdeglans zandbeige, van 750ml, opengetrokken. En ben die rand gaan schilderen, het was er mooi weer voor:



En die andere kleuren dan? Eerder heb ik al eens aangegeven dat ik niet zo snel ballast zal toepassen op mijn modules, omdat een helft op zijn kop ligt onder de bank en bij het in- en uitklappen flink zwabbert. Ik betwijfel of boekbindlijm daartegen bestand is.

Maar ik zou het emplacement toch wel een wat passender kleur willen geven. De spaanplaat van mijn eerste spoorbaan, gebouwd door mijn vader, schilderde hij met schoolbordverf, als neutrale basis. Daar moest ik aan denken bij de Charcoal Black die Ronald gebruikt voor het kijkvenster van zijn diorama. Een matgrijs zoals Charleston Grey is misschien mooier? Tussen de sporen kan ik dan inspectiepaden suggereren met de Flanders Grey. Maar wordt het zo niet een beetje een zebrapad?

Eigenlijk goed dat ik die potjes niet kon meenemen, want op de terugweg sloeg de twijfel toe. Ik zou namelijk de rails wel roestbruin willen schilderen, dan valt het glimmende messing en nieuwzilver wat minder op. Ik heb pas een spuitbus Navy Brown van Tamiya aangeschaft. Ik had er geen concrete toepassing voor maar die was in de aanbieding en drukte de verzendkosten voor andere artikelen. Is dat een geschikte kleur? En is een spuitbus handig? Je moet die rails van twee zijkanten raken.

Tips zijn welkom, intussen ga ik zelf ook even op het forum zoeken.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2023, 22:33:02 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1320
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #130 Gepost op: 03 november 2023, 09:30:32 »
Een wat late reactie, maar ik zie dat je Ikea Laminaat als ondergrond gebruikt. Mijn ervaring met Ikea laminaat (in huis) zijn prima, goede prijs/kwaliteit etc, maar uitzetten was wel degelijk een ding. Over de woonkamerbreedte (5 meter) heb ik regelmatig een deel af moeten bikken omdat het laminaat na leggen toch steeds tegen de muur kwam. Dit ondanks dat we minimaal 1 cm speling aanhielden. Dus een paar cm uitzetten vind ik niet vreemd. Of je daar direct spoorspatting door krijgt op kleine lengte, dat weet ik niet. Maar naar mijn idee zit er meer beweging in dan bv multiplex of MDF.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #131 Gepost op: 04 november 2023, 22:00:52 »
Beter laat dan nooit! Maar tot nu toe houdt het Ikea-laminaat zich goed. Over de oorzaak van de spoorspatting (inmiddels gerepareerd) twijfel ik niet, dat lag aan de te strak gelegde rails.

Er is nu bijna een jaar voorbij en ik heb nog niet gemerkt dat het laminaat is uitgezet of gekrompen. Als ik het goed begrijp vindt de uitzetting vooral in de breedte plaats?

Vorige week is een kop thee vanaf de bank op de grond gevallen; dat gaf wat wateroverlast op de overgang tussen de bakken. Mogelijk heeft het schilderen van de kopse kanten van de laminaat-planken voorkomen dat die zouden uitzetten. Er is geen schade gemerkt.

De verbinding van de aansluitrails op de trafo en PWM-regelaar gebeurt nu via cinch-pluggen (die van de standaard audio-kabeltjes), dat is een stuk makkelijker dan losse draadjes. Alleen bij de aansluiting van de hoofdbaan direct aan de Fleischmann-trafo heb ik nog vijftig procent kans de draadjes verkeerd om aan te sluiten.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1320
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #132 Gepost op: 04 november 2023, 23:09:21 »
Bij ons in de kamer lag het laminaat in de lengte en zette het ook in die richting uit, in de breedte kan ik het mij niet herinneren.

Maar gelukkig dat je er niet veel last van hebt, dat is het belangrijkste  (y)

Groeten,
Rogier

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #133 Gepost op: 05 november 2023, 11:35:30 »
Dat zal ik dan toch in de gaten houden, Rogier.

Intussen, voor de administratie, even een foto als aansluitschema:



  • De rijspanning van de Fleischmann-trafo (de twee gele aansluitingen) is via de zwarte cinch-steker verbonden met de hoofdbaan.
  • De wisselspanning (de witte en de zwarte aansluiting) is aangesloten op de ingang van de Roco PWM-regelaar (artikel 10727). Die is via de rode cinch-steker verbonden met het Rbf.

Het is de bedoeling op termijn de Fleischmann-trafo te vervangen door iets anders. De bediening ervan, zo op de vloer, is niet zo handig.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2023, 17:03:49 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf