Doel:€250.00
Donaties:€187.50

Per saldo:€-62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-06-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:45:56
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model door Gert Arkema
Vandaag om 21:36:05
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 21:26:25
Hulp of mening gezocht: perronverlichting door Vroeger
Vandaag om 21:15:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Edgy
Vandaag om 21:14:18
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 21:10:51
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Hans1963
Vandaag om 21:09:45
Modelbaan Beltheim. door DJV
Vandaag om 20:55:58
H0 Rangeerbaanplan: Groezel door NS264
Vandaag om 20:50:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stedahult
Vandaag om 20:47:12
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 19:33:45
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Pauldg
Vandaag om 19:31:53
Verf voor ACTS 670x door Fritsprt
Vandaag om 18:43:14
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door jerrytrein
Vandaag om 17:53:06
Voordelige treinkaartjes door bask185
Vandaag om 17:49:18
Spoor 0 scenery: dozen gezocht door Ronald Halma
Vandaag om 17:47:27
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 17:19:47
Rondom Charlois door basjuh1981
Vandaag om 17:18:06
NS modelbaan Hoekdam H0 door MOVisser
Vandaag om 17:14:44
Toon hier je (model)treinfoto's door hrp
Vandaag om 16:51:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
Vandaag om 15:30:28
Piko 95657: NS/Cargo containerwagon, welke containers? door marco
Vandaag om 14:36:39
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 13:51:51
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Dennis1984
Vandaag om 13:30:21
BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951 door Rob Ellerman
Vandaag om 13:08:28
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 12:52:44
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 12:35:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 12:12:02
De bouw van Schellenbach door spoorzeven
Vandaag om 12:01:29
Testbaan door C-rails
Vandaag om 10:50:14
  

Auteur Topic: Nederdam, H0 1970 - 1990  (gelezen 38814 keer)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #210 Gepost op: 21 februari 2022, 19:21:06 »
Hallo pascaL,

Een loodsbediening staat los van het bedienen van de verhoogde kop en zijlading(VKZ) Ze hoeven dus ook niet aan elkaar vast te zitten. Al is dat in de praktijk vaak wel zo.
Bij de loods komen de goederen binnen via de vrachtwagen en gaan dan naar de wagens die voor de loods staan(of andersom)
Bij de VKZ komen de wagens zo te staan dat de vrachtwagenlaadvloer even hoog staat als de wagenvloer. je kunt dan met de heftruck zo van de een naar de ander rijden.
Ook voertuigen zoals tractoren kunnen makkelijk van de wagen op/af bij een VKZ.
Je zou het linker kopspoor nog 10 cm korter kunnen maken waardoor de ruimte voor zijlading met 10 cm toeneemt. je kunt dan ook een schuifwandwagen langs de VKZ plaatsen. Meestal zijn er weinig wagens voor een koplading dus dat spoor mag wel korter. tenzij er bij jou autotreinen aankomen.

succes jandcargo

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 5329
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #211 Gepost op: 21 februari 2022, 19:23:42 »
Die slinger ziet inderdaad niet uit Pascal, niet doen dus :)

Maar ik blijf bij mijn eerdere opmerking om dat spoor wat op te schuiven, om zo ruimte te creëren voor het verbreden van de bestrating.
Jij gaf aan dat door door de geometrie niet gaat, daar verschillen wij duidelijk van mening, met de door fabrikanten bedachte geometrie veeg ik persoonlijk mijn bips af, de rails moeten komen te liggen zoals ik het wil, niet zoals iemand anders bedacht heeft.
Past het niet met de standaard stukken, dan is er flexrail en/of de zaag/slijpschijf :)
De door Fleischmann aangehouden 63,5mm h.o.h. is aan de ruime kant, de NEM noemt bij recht spoor 52mm als minimum op stationsemplacementen en 46mm op de vrije baan.
Mijns inziens kan dat kopspoor naar de verhoogde kop-/zijlading dus nog een flink stuk opschuiven.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #212 Gepost op: 21 februari 2022, 20:02:07 »
Bedankt voor de tips.
Ik wil voor het stuk rails op de module overgang geen flex rail gebruiken.
Hier heb ik te veel problemen mee gehad.
Maar ik denk dat ik wel een oplossing heb gevonden. Een kort gebogen stuk rail op de overgang en dan de rest flex, zodat ik nog een beetje kan smokkelen om meer ruimte te creëren.
Even snel wat weggelegd en dat lijkt te kunnen. Ik blijf dan met twee opties over. ( eigenlijk 3) 1e foto, Loods naar achter ruimte gebruiken voor langer perron en smalle stuk ook verlengen.

2de foto, Loods op orginele plek, en alleen smalle stuk perron wat verlengen.
3de foto, alles verlengen en loods op orginele plek, wat inhoud kopspoor nog verder inkorten
( misschien nog voor het zicht de mooiste oplossing, bedoeling is dat waar doosje tegen muur staat straks een station komt, op laatste foto zijn zichtlijnen wat gebroken doordat het wat meer verspringt, en alles krijgt wat meer smoel)

De helling word natuurlijk breder.





Mvg Pascal

Nederdam

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 5329
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #213 Gepost op: 21 februari 2022, 20:15:14 »
Nog een beetje puzzelen en dan ben je er Pascal  (y)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #214 Gepost op: 22 februari 2022, 21:07:22 »
Inderdaad, beetje puzzelen en denk dat ik er nu ben.
Ik moet een beetje smokkelen met de lengte van het langere deel en de oprit, anders loopt dat verder over de tweede module.
Als het niet mooi oogt kan dat nog maar probeer het te vermijden.

Loods schuift wat op wat weer een mooiere doorkijk op levert, en wat ruimte aan de voorkant van de loods.







Mvg Pascal

Nederdam

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #215 Gepost op: 22 februari 2022, 23:59:17 »
 (y) (y)
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan in wording: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4368
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #216 Gepost op: 23 februari 2022, 08:30:47 »
Pascal, deze oplossing heeft wel een nadeel: in het echt zou je nooit een wisselverbinding voor de loods hebben. Naast een verhoogde kop- en zijlading kan dat wel.
Groet, Frank

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #217 Gepost op: 23 februari 2022, 13:12:52 »
Dat is mooi!

Ik heb namelijk gisteren besloten dat ik, omdat de reizigerstreinen die ik wil gaan gebruiken niet zo lang zijn, ik die sporen +/- 20 cm inkort.
Als ik dat bij de evenwijdige goederen sporen ook doe, dan houd ik daar wat meer ruimte voor scenery over (en dat is toch mijn hoofddoel).
Gevolg hiervan is dat ik beide wissels naar rechts op moet schuiven, omdat ik ander niet meer kan omlopen.
ze komen hierdoor (bijna) naast de verhoogde kop en zijlading te liggen.
deze module gaat dus weer naar de hobbyruimte voor het nodige sloop en soldeer werk.

Als het meezit komen deze week de RX16 stekkers en pluggen ook binnen, dus dan kan ik die ook gelijk monteren en alles op een nette en betrouwbare manier van stroom voorzien.
Ik heb inmiddels al beugeltjes gemaakt om de plug in te monteren onder de module.
de voeding zal dmv een 7 aderige kabel, voorzien van een RX16 7 pins stekker,  vanaf niveau -1 komen.
elke module krijg een aparte kabel vanaf het lager gelegen niveau.
Mvg Pascal

Nederdam

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #218 Gepost op: 23 februari 2022, 21:57:33 »
Zo gezegd zo gedaan.

Eerst slopen


Dan weer opbouwen







Onder het mom van “less is more” lijkt het nu  beter te kloppen.
Alle proporties kloppen nu beter voor mijn gevoel.
Vannacht alles laten drogen,
morgen de zaag in de module overgang en de Elektra opnieuw aanleggen.
Mvg Pascal

Nederdam

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 5329
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #219 Gepost op: 23 februari 2022, 22:02:33 »
't Moet eerst slechteren voor 't ken beteren' plegen we hier te zeggen Pascal, maar ik geloof dat dat bij jou ook opgaat  (y)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #220 Gepost op: 23 februari 2022, 22:08:17 »
Moet bekennen dat ik eerst dacht, ondanks alle goedbedoelde opmerkingen, ik laat het lekker zo.
Was wel even klaar met solderen etc en ik was al zo lekker bezig,
maar de opmerkingen hebben me toch aan het twijfelen gebracht.
Achteraf ook erg blij met het verbeterde resultaat.

Ik moet dus voortaan gelijk luisteren  ;D
Mvg Pascal

Nederdam

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 2140
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #221 Gepost op: 23 februari 2022, 22:08:57 »
Naast een verhoogde kop- en zijlading kan dat wel.

Waarom zou het daar wel kunnen..? In beide gevallen kom je toch in conflict met voor laden/lossen opgestelde wagons?

Overigens gebeurd het wel; zie hieronder na kort google'n. Ik heb mij altijd afgevraagd hoeveel hinder je daar in de operatie van hebt, of dat indien er reeds wordt geladen/gelost, dat dit kort wordt stilgelegd mocht de wisselverbinding nodig zijn voor rangeren.


https://www.nieuwsuitdelden.nl/nieuws/de-geschiedenis-van-delden-in-beeldgoederenloods-emplacement-delden

Of bedoel je met naast, nog net zo dat dat je niet beschikbare lengtes van de loskade in de weg zit? Zoals Geldermalsen:


https://www.trainsandtrucks.nl/imageTable.php?lang=NL&imageID=2334
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2022, 22:16:02 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4368
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #222 Gepost op: 24 februari 2022, 09:29:57 »
Inderdaad, was niet geheel helder. Overigens is Geldermalsen een (zeldzaam) voorbeeld van een spoor aan beide zijden van de loods.
Groet, Frank

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #223 Gepost op: 25 februari 2022, 17:29:24 »
Hallo pascal,

LIjkt mij helemaal OK zo!
Die overloopwissels is niet ideaal maar dat is de praktijk ook niet altijd.
Succes  jandcargo

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
Re: Nederdam, H0 1970 - 1990
« Reactie #224 Gepost op: 25 februari 2022, 19:28:00 »
Bedankt.
Kwam er gisteren achter dat haastige spoed zelden …..
Ik had zonder dat ik het in de gaten alles 180 gedraaid en zo vastgelijmd.
Tot ik er gisteren achter kwam dat de isolatie stukken in de common ground kant zaten.
Gisteren dus alles weer losgemaakt,gedraaid en opnieuw gelijmd
Kijken of ik dit weekend het soldeerwerk af kan maken.
Mvg Pascal

Nederdam