Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 22:32:52
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:09:34
Hoek van Holland - Warschau, samenstelling in model. Welke rijtuigen? door Rob68
Vandaag om 21:58:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:54:45
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 21:52:38
Wat is een redelijk goedkope dcc sein decoder? door meino
Vandaag om 21:49:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:35:30
De Hofstraat in Eindhoven (1:160) door Mitchell
Vandaag om 21:26:48
Train o Matic smart power pack door Sven
Vandaag om 21:21:30
MaTrix 2026 door W. Thomas
Vandaag om 21:00:50
Slijptrein door Eelco Storm
Vandaag om 20:48:15
Treinen afstellen door Hans1963
Vandaag om 20:43:24
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
Vandaag om 20:40:29
Diesellok DB221 donor motor door Freddy
Vandaag om 20:36:12
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 20:35:13
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 20:00:04
Minitrix wissels verbranden door Patrick1977
Vandaag om 19:54:43
Digikeijs DR5000 Centrale, vragen en antwoorden door Ben
Vandaag om 19:36:57
Modelspoordagen VERPLAATST naar 7 & 8 maart 2026 door WimC
Vandaag om 19:20:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:16:12
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 19:12:41
stroomdoorvoer k rails door schipcas
Vandaag om 18:58:54
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:15:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 18:00:19
Thanks, Chat door WimC
Vandaag om 17:52:51
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Bert54
Vandaag om 17:06:35
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:42:17
Botsing bij SGB 29-12-2025 door Reinier Z.
Vandaag om 16:39:35
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:42:34
DJV's andere "Lego" project in plusminus 1:18. door Sven
Vandaag om 15:23:19

Auteur Topic: BMB-Module: “Corfe Castle Station”  (gelezen 135877 keer)

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #570 Gepost op: 25 November 2025, 18:38:31 »
Na een fantastisch rijweekend op Spoorzuid in Helmond, is het even afkicken. De voorbereiding op zo’n beurs, en vooral de twee lange beursdagen gaan je niet in de koude kleren zitten als je bijna 72 jaar bent. Het is al bij al best wel vermoeiend. Maar de gezelligheid met je ModuleBaan genoten en de vele contacten met mede- exposanten en beursbezoekers maken het allemaal meer dan goed.

Er is trouwens wel wat werk aan de winkel. Op een wissel op de FY is de aansluiting op een wissel niet goed. De locomotieven hebben moeite om over dit wissel te rijden. Op de overgang tussen de twee module-delen is de overgang niet vlak (genoeg) en bij de overgang naar de rechter BB zit een diepe kuil in het achterste spoor. Daarnaast ga ik de isolatie op de BB’n anders maken. De gebruikte iso-lasjes bleken niet te voldoen om de railstukken spanningsloos te zetten.

Tenslotte kreeg ik van Sofie - het jongste nieuwe lid van de BMB ModuleBaan - de door haar ontwikkelde elektronische DC/DCC schakeling. Deze moet uiteraard ingebouwd worden.

Hieronder foto’s van Corfe Castle zoals te zien was in Helmond.

Gr, Hans

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #571 Gepost op: 25 November 2025, 19:19:24 »
Dank voor dit verslag...

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 14 feb (Namac) en 21 februari (treinen) ben ik weer in Houten.

Hans van de Burgt

• Online Online
« Reactie #572 Gepost op: 25 November 2025, 22:53:11 »
Met het oog op het transport naar de Swanage Railway in Dorset komend jaar, zal een groot gedeelte van de module thuis moeten blijven. De zijplaten, achterwand en hemel van de modulekast bijvoorbeeld gaan niet mee. Ook zal een van de BB'en vervangen worden door een kleine Fiddle Yard van 900 bij 560mm. Hierop komen vier korte afstelsporen.

Op deze manier ontstaat er voldoende rangeermogelijkheid. Zowel aan de linker, als aan de rechterzijde kunnen korte treinen of losse locs een plekje krijgen.

Omdat de hemel ontbreekt overweeg ik een lichte constructie te maken boven de bak met daarop een LED strip.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

• Online Online
« Reactie #573 Gepost op: 05 December 2025, 12:17:02 »
Ik heb de schakeling van Sofie onder mijn bak gemonteerd. In plaats van een Arduino Uno heb ik een Arduino Nano gebruikt die ik op een terminalboard heb geprikt. De schroefverbindingen lijken me onder mijn bakken iets bedrijfszekerder dan de Dupont stekkertjes.

De schakeling werkt voortreffelijk. Het is nu mogelijk om met mijn Roco-muis of iPad met Z21 App de rijspanning van DC (Fleischmann trafo) om te zetten naar DCC (YaMoRC YD7001). Het is dus erg eenvoudig om mijn oude analoge Nederlandse treinen op dezelfde baan te laten rijden als mijn digitale Britse treinen.

Wil je ook zo'n schakeling, neem dan contact op met Sofie.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 05 December 2025, 12:21:56 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

• Online Online
« Reactie #574 Gepost op: 06 January 2026, 12:32:23 »

Omdat ik Corfe Castle thuis inzet als een brancheline (Wat de Swanage Railway natuurlijk is), heb ik wel wat echte BL locjes nodig. Hier zie je mijn verzameling “schatjes”.

V.l.n.r…
- BR Beattie Well
- Peckett W4
- Southern Railway P Class
- Southern Railway O2 Class
- SECR Terrier

Gr, Hans
-

Hans van de Burgt

• Online Online
« Reactie #575 Gepost op: 06 January 2026, 21:03:49 »

Inmiddels sta ik officieel vermeld op de website van de Swanage Railway als deelnemer aan hun Railway Weekend op 11 & 12 april. Mijn baantje zal te zien zijn in een tent op het stationsterrein bij Corfe Castle Station.

Zie: https://www.swanagerailway.co.uk/events/view/model-railway-weekend

Gr, Hans

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #576 Gepost op: 06 January 2026, 22:12:06 »

Omdat ik Corfe Castle thuis inzet als een brancheline (Wat de Swanage Railway natuurlijk is), heb ik wel wat echte BL locjes nodig. Hier zie je mijn verzameling “schatjes”.

V.l.n.r…
- BR Beattie Well
- Peckett W4
- Southern Railway P Class
- Southern Railway O2 Class
- SECR Terrier

Gr, Hans
-

Rijdt die O2 bij jou nou een beetje? Nogal wisselende ervaringen op RM Web
Maar: Leuk setje zo bij elkaar

Grtz Gerard

Hans van de Burgt

• Online Online
« Reactie #577 Gepost op: 06 January 2026, 22:15:08 »
@Gerard,

Geen problemen mee. Ik heb er zo’n gate stock bij, zodat ik hem ook als duwloc kan inzetten.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

• Online Online
« Reactie #578 Gepost op: Vandaag om 14:48:05 »
Ik kreeg onderstaande mail van de organisator van het “Rail Weekend” van de Swanage Railway op 11 & 12 april. (De vertaalde versie).

Gr, Hans

——————————

Geachte exposant,

Hoe is uw liefde voor treinen begonnen? Misschien door een bezoek aan uw lokale museumspoorlijn, of begon het allemaal op een kerst- of verjaardagsochtend toen u uw eerste treinset uitpakte. Hoe het ook begon, wij weten dat voor veel mensen de passie voor modelspoor en het grote voorbeeld hand in hand gaan.

Dit was precies de gedachtegang toen wij de mogelijkheden voor een modelspoorevenement bij de Swanage Railway bespraken.

Modelspoorevenementen worden steeds populairder bij museumspoorwegen. De Bluebell Railway, Spa Valley Railway en de Great Central Railway – om er slechts enkele te noemen – organiseren allemaal succesvolle en goed bezochte evenementen. Tijdens onze eerste planningsfase hebben wij gesproken met onze goede vrienden van Model Railway Solutions (MRS) in Poole, die ruime ervaring hebben met het organiseren, hosten en bezoeken van tentoonstellingen. Zij waren bijzonder enthousiast over onze plannen en wij waren verheugd een sponsoraanbod voor het evenement van hen te mogen ontvangen, dat wij uiteraard met dank hebben aanvaard. Met hun steun en uitgebreide expertise hebben wij er alle vertrouwen in dat wij een succesvol eerste evenement kunnen neerzetten, met hopelijk een vaste plaats op onze jaarlijkse evenementenkalender.

In een vroeg stadium vroegen wij ons af: “Hoe moeilijk kan het zijn om een modelspoortentoonstelling te organiseren?” Dat bleek al snel onderschat! Wat ons evenement onderscheidt van een traditionele tentoonstelling, is dat de layouts en handelaren niet op één locatie zijn samengebracht. In plaats daarvan hebben wij gekozen voor een opzet waarbij zij verspreid zijn over onze vier hoofdstations langs de lijn, evenals Harmans Cross Village Hall. Een van onze grootste uitdagingen is het beperkte aantal overdekte ruimtes; zoals iedereen weet, gaan delicate en gedetailleerde modelbanen niet goed samen met wind en regen.

Om dit te ondervangen, worden layouts opgesteld onder de overkapping van Swanage Station en in de stationshal, evenals in zowel de Up- als Down-wachtruimtes op Harmans Cross Station en in de Village Hall. Op Corfe Castle Station zullen layouts te vinden zijn in het stationsgebouw, in de wachtruimte van het Down Platform en in een grote tent in de rangeer-/kijkzone. Onze vrienden van het Purbeck Mining Museum (PMM) zullen daarnaast meerdere layouts hosten in hun hoofdzaal bovenaan de mijnschacht, waar ook hun vaste layouts in bedrijf te zien zijn. Bovendien zijn er plannen voor een bezoekende rijdende miniatuurspoorbaan, die hopelijk onderaan de mijnschacht bij het PMM wordt opgesteld. Er zal dus op beide dagen volop te zien en te beleven zijn.

Naast de tentoonstelling vindt op beide dagen ook de populaire Class 08 Driver Experience plaats op Swanage Station. Hierbij krijgen deelnemers de kans om de Class 08 te rijden van Swanage Station tot het einde van de rangeersporen (binnen de stationsgrenzen) en weer terug. Wie weet inspireert dit wel de volgende generatie vrijwilligers!

Handelsstands zullen aanwezig zijn op Swanage en Corfe Castle, met verdere stands gepland in Harmans Cross Village Hall en in Norden. Bezoekers wordt dus aangeraden hun portemonnee mee te nemen.

Wij hopen u van harte te mogen verwelkomen bij wat een uniek en bijzonder evenement belooft te worden.

Met vriendelijke groet,

Charlie Rogers
Vrijwilliger Operations Department – Stoker
Lid Social Media Team
Coördinator Model Railway Weekend