Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:02:19
Piko 2025
door
Railpassie
Vandaag
om 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
Vandaag
om 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:44:15
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
Vandaag
om 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Eric B
Vandaag
om 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:14:40
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 21:11:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dion
Vandaag
om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren.
door
bellejt
Vandaag
om 19:17:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
Vandaag
om 18:15:23
Lima plan E bankjes
door
klusser
Vandaag
om 18:02:28
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
Jip
Vandaag
om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale
door
Hirschsprung
Vandaag
om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
Jelmer
Vandaag
om 13:06:06
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
robin binsbergen
Vandaag
om 12:39:39
Bauarbeiten im gange
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:29:54
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 10:19:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Vertrekproces met stationschef
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Vertrekproces met stationschef (gelezen 1535 keer)
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1768
Niks kan tippen aan een E1700
Vertrekproces met stationschef
«
Gepost op:
06 May 2021, 09:47:52 »
Vroegâh hadden alle stations een stationschef. Wanneer een trein (goederen of personen) moest vertrekken van een station, toonde de stationschef de vertrekstaf (spiegelei) aan de machinist en dan mocht deze vertrekken. Uitgezonderd hierop waren sporen met seinen die voorzien waren van een
wybertje
(ruitvormige bord met groene rand).
Nu is mijn vraag, tot wanneer werd het vertrekproces uitgevoerd middels een stationschef?
Bij de klassieke beveiliging kan ik me dit goed voorstellen, aangezien elk station was voorzien van een treindienstleider. Maar later met de relaisbeveiliging (NX, Integra etc) was dit niet meer zo, en het treinverkeer werd ook steeds drukker etc.
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10759
Re: Vertrekproces met stationschef
«
Reactie #1 Gepost op:
07 May 2021, 16:15:28 »
Stil hier...
Ik zal de vraag eens voorleggen aan Kniesoor.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1768
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Vertrekproces met stationschef
«
Reactie #2 Gepost op:
07 May 2021, 16:33:04 »
Goeie, had ik inderdaad zelf ook kunnen doen...
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Dwergsein
Offline
Berichten: 709
Re: Vertrekproces met stationschef
«
Reactie #3 Gepost op:
07 May 2021, 17:19:10 »
Een der laatste bolwerken der armseinen, rouwbrieven, en vertreklichtseinen in Nederland was emplacement Utrecht GE. Begin '80 er jaren ging hier alles nog op de klassieke manier.
Voor alle sporen was er maar één dubbelarmige seinpaal, met een Hoofdsein en daaronder een Voorsein.
Om te voorkomen dat alle treinen tegelijk vertrokken, waren er bij elk spoor een vertreklichtsein (het bord erwtensoep) geplaatst waarmee de Treindienstleider het verttekbevel gaf aan de trein welke mocht vertrekken.
Gelogd
spoorzeven
Offline
Berichten: 5555
Re: Vertrekproces met stationschef
«
Reactie #4 Gepost op:
07 May 2021, 17:37:28 »
De stationschef deed dat helemaal niet, treinen laten vertrekken, was die man veel te hoog voor
: de perronopzichter (popz) deed dat. Dat was de man/vrouw met het spiegelei totdat de conducteur die rol overnam.
Gelogd
Groet, Frank
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8595
Re: Vertrekproces met stationschef
«
Reactie #5 Gepost op:
07 May 2021, 17:45:54 »
Vond hier wat:
De Stationschef | Geschiedenis Van Best
, maar heb geen idee welk jaar men beschrijft.
Gelogd
Jeroen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Vertrekproces met stationschef