Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 21:14:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:57:38
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
Vandaag om 20:54:05
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 20:52:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 20:51:53
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
Vandaag om 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
Vandaag om 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
Vandaag om 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
Vandaag om 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:47:21
Probleem met inloggen door VAM65
Vandaag om 19:43:02
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
Vandaag om 19:18:38
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:06:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 18:49:12
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
  

Auteur Topic: Vertrekproces met stationschef  (gelezen 1709 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Vertrekproces met stationschef
« Gepost op: 06 May 2021, 09:47:52 »
Vroegâh hadden alle stations een stationschef. Wanneer een trein (goederen of personen) moest vertrekken van een station, toonde de stationschef de vertrekstaf (spiegelei) aan de machinist en dan mocht deze vertrekken. Uitgezonderd hierop waren sporen met seinen die voorzien waren van een wybertje (ruitvormige bord met groene rand).

Nu is mijn vraag, tot wanneer werd het vertrekproces uitgevoerd middels een stationschef?

Bij de klassieke beveiliging kan ik me dit goed voorstellen, aangezien elk station was voorzien van een treindienstleider. Maar later met de relaisbeveiliging (NX, Integra etc) was dit niet meer zo, en het treinverkeer werd ook steeds drukker etc.

Vriendelijke groet, Servé.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #1 Gepost op: 07 May 2021, 16:15:28 »
Stil hier...
Ik zal de vraag eens voorleggen aan Kniesoor.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #2 Gepost op: 07 May 2021, 16:33:04 »
Goeie, had ik inderdaad zelf ook kunnen doen...
Vriendelijke groet, Servé.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #3 Gepost op: 07 May 2021, 17:19:10 »
Een der laatste bolwerken der armseinen, rouwbrieven, en vertreklichtseinen in Nederland was emplacement Utrecht GE. Begin '80 er jaren ging hier alles nog op de klassieke manier.
Voor alle sporen was er maar één dubbelarmige seinpaal,  met een Hoofdsein en daaronder een Voorsein.
Om te voorkomen dat alle treinen tegelijk vertrokken, waren er bij elk spoor een vertreklichtsein (het bord erwtensoep) geplaatst waarmee de Treindienstleider het verttekbevel gaf aan de trein welke mocht vertrekken.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #4 Gepost op: 07 May 2021, 17:37:28 »
De stationschef deed dat helemaal niet, treinen laten vertrekken, was die man veel te hoog voor ;): de perronopzichter (popz) deed dat. Dat was de man/vrouw met het spiegelei totdat de conducteur die rol overnam.
Groet, Frank

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #5 Gepost op: 07 May 2021, 17:45:54 »
Vond hier wat: De Stationschef | Geschiedenis Van Best, maar heb geen idee welk jaar men beschrijft.

Jeroen