Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco ns 309 ac>dc
door
hmmglaser
Vandaag
om 22:41:43
Opstelbaan
door
HenkN
Vandaag
om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 22:08:42
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316
door
RedKing
Vandaag
om 22:08:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 21:55:42
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Vroeger
Vandaag
om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Frank 123
Vandaag
om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
AP3737
Vandaag
om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns
door
prutser
Vandaag
om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
AP3737
Vandaag
om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:49:05
Database software
door
AlbertG
Vandaag
om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paulus1201
Vandaag
om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:30:23
Witmoosdorf
door
Bert55
Vandaag
om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI
door
Joz
Vandaag
om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen
door
Wesley J
Vandaag
om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
R1954
Vandaag
om 17:16:53
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Falkenberg
Vandaag
om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Jeronimos
Vandaag
om 15:29:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Vertrekproces met stationschef
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Vertrekproces met stationschef (gelezen 1576 keer)
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1768
Niks kan tippen aan een E1700
Vertrekproces met stationschef
«
Gepost op:
06 May 2021, 09:47:52 »
Vroegâh hadden alle stations een stationschef. Wanneer een trein (goederen of personen) moest vertrekken van een station, toonde de stationschef de vertrekstaf (spiegelei) aan de machinist en dan mocht deze vertrekken. Uitgezonderd hierop waren sporen met seinen die voorzien waren van een
wybertje
(ruitvormige bord met groene rand).
Nu is mijn vraag, tot wanneer werd het vertrekproces uitgevoerd middels een stationschef?
Bij de klassieke beveiliging kan ik me dit goed voorstellen, aangezien elk station was voorzien van een treindienstleider. Maar later met de relaisbeveiliging (NX, Integra etc) was dit niet meer zo, en het treinverkeer werd ook steeds drukker etc.
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10770
Re: Vertrekproces met stationschef
«
Reactie #1 Gepost op:
07 May 2021, 16:15:28 »
Stil hier...
Ik zal de vraag eens voorleggen aan Kniesoor.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1768
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Vertrekproces met stationschef
«
Reactie #2 Gepost op:
07 May 2021, 16:33:04 »
Goeie, had ik inderdaad zelf ook kunnen doen...
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Dwergsein
Offline
Berichten: 709
Re: Vertrekproces met stationschef
«
Reactie #3 Gepost op:
07 May 2021, 17:19:10 »
Een der laatste bolwerken der armseinen, rouwbrieven, en vertreklichtseinen in Nederland was emplacement Utrecht GE. Begin '80 er jaren ging hier alles nog op de klassieke manier.
Voor alle sporen was er maar één dubbelarmige seinpaal, met een Hoofdsein en daaronder een Voorsein.
Om te voorkomen dat alle treinen tegelijk vertrokken, waren er bij elk spoor een vertreklichtsein (het bord erwtensoep) geplaatst waarmee de Treindienstleider het verttekbevel gaf aan de trein welke mocht vertrekken.
Gelogd
spoorzeven
Offline
Berichten: 5582
Re: Vertrekproces met stationschef
«
Reactie #4 Gepost op:
07 May 2021, 17:37:28 »
De stationschef deed dat helemaal niet, treinen laten vertrekken, was die man veel te hoog voor
: de perronopzichter (popz) deed dat. Dat was de man/vrouw met het spiegelei totdat de conducteur die rol overnam.
Gelogd
Groet, Frank
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8604
Re: Vertrekproces met stationschef
«
Reactie #5 Gepost op:
07 May 2021, 17:45:54 »
Vond hier wat:
De Stationschef | Geschiedenis Van Best
, maar heb geen idee welk jaar men beschrijft.
Gelogd
Jeroen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Vertrekproces met stationschef