Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Jeroen95
Vandaag om 19:27:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 19:23:02
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 19:18:35
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
  

Auteur Topic: Vertrekproces met stationschef  (gelezen 1717 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Vertrekproces met stationschef
« Gepost op: 06 May 2021, 09:47:52 »
Vroegâh hadden alle stations een stationschef. Wanneer een trein (goederen of personen) moest vertrekken van een station, toonde de stationschef de vertrekstaf (spiegelei) aan de machinist en dan mocht deze vertrekken. Uitgezonderd hierop waren sporen met seinen die voorzien waren van een wybertje (ruitvormige bord met groene rand).

Nu is mijn vraag, tot wanneer werd het vertrekproces uitgevoerd middels een stationschef?

Bij de klassieke beveiliging kan ik me dit goed voorstellen, aangezien elk station was voorzien van een treindienstleider. Maar later met de relaisbeveiliging (NX, Integra etc) was dit niet meer zo, en het treinverkeer werd ook steeds drukker etc.

Vriendelijke groet, Servé.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #1 Gepost op: 07 May 2021, 16:15:28 »
Stil hier...
Ik zal de vraag eens voorleggen aan Kniesoor.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #2 Gepost op: 07 May 2021, 16:33:04 »
Goeie, had ik inderdaad zelf ook kunnen doen...
Vriendelijke groet, Servé.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #3 Gepost op: 07 May 2021, 17:19:10 »
Een der laatste bolwerken der armseinen, rouwbrieven, en vertreklichtseinen in Nederland was emplacement Utrecht GE. Begin '80 er jaren ging hier alles nog op de klassieke manier.
Voor alle sporen was er maar één dubbelarmige seinpaal,  met een Hoofdsein en daaronder een Voorsein.
Om te voorkomen dat alle treinen tegelijk vertrokken, waren er bij elk spoor een vertreklichtsein (het bord erwtensoep) geplaatst waarmee de Treindienstleider het verttekbevel gaf aan de trein welke mocht vertrekken.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #4 Gepost op: 07 May 2021, 17:37:28 »
De stationschef deed dat helemaal niet, treinen laten vertrekken, was die man veel te hoog voor ;): de perronopzichter (popz) deed dat. Dat was de man/vrouw met het spiegelei totdat de conducteur die rol overnam.
Groet, Frank

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #5 Gepost op: 07 May 2021, 17:45:54 »
Vond hier wat: De Stationschef | Geschiedenis Van Best, maar heb geen idee welk jaar men beschrijft.

Jeroen