Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 21:11:33
Uhlenbrock Intellibox 3 door Olav
Vandaag om 21:02:03
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
Vandaag om 20:58:09
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bigboynl
Vandaag om 20:57:09
US diorama in H0 door Vroeger
Vandaag om 20:24:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:03:17
Wat spoor 1 brouwsels door Rob Ellerman
Vandaag om 20:01:47
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:36:34
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
  

Auteur Topic: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)  (gelezen 19408 keer)

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #30 Gepost op: 25 June 2021, 18:49:10 »
Dag Bart,

Kom hier vandaag voor het eerst.. bouwgenoot  ;). Ziet er goed en solide uit wat je maakt en hoe je stap voor stap hier mee om gaat. Ik heb goede ervaringen met het PECO spul.. Voor mijn zichtbare station besloten om toch zelfbouw er in te leggen. De PECO wissels en rails zijn eigenlijk zorgeloos. Eén waarschuwing: bij te kleine boogstralen hebben BEMO rijdende spullen wat last van de net te kleine railafstand van PECO ten opzichte van BEMO rails. Ik heb een minimale boogstraal van 40 cm aangehouden met PECO en dat gaat goed. Kleiner: BEMO gebruiken...

Qua elektriek: zorg voor veel sensoren in de baan om het automatisch rijden makkelijk te maken.... en de hele baan onder spanning: geen probleem, met ik met je eens.

Succes met het verder optuigen!

Eddy

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3484
    • modulebaan.nl
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #31 Gepost op: 26 June 2021, 09:41:42 »
Hallo Bart,

Dat wordt al een indrukwekkend geheel  (y)
Wat je nog kunt overwegen bij je schuif, is iets maken waardoor treinen die op de voorste sporen staan niet naar de grond duikelen als de schuif naar voren getrokken is, en een trein ineens gaat rijden.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #32 Gepost op: 04 July 2021, 21:12:38 »
Dank jullie wel voor de reacties en tips!

Vandaag was het zover, de eerste trein heeft de hele baan kunnen berijden. Natuurlijk onder het streng toeziende oog van Tijs :):


Omdat er op het kruiswissel steeds weer kortsluiting optrad, heb ik (na omdraaien van de polarisatie en meer probeersels) de polarisatie losgenomen. Hiermee was de kortsluiting verholpen, zelfs de twee-assige De 2/2 151 komt er zonder problemen overheen.  (y)

Een paar plaatjes nog? In de lus naar beneden:


Een overzicht van het geheel:


Hier moet toch een leuk stukje landschap te maken zijn? Dat wordt mijn volgende grote uitdaging:


De schuifbak laat ik voor nu even zoals deze is, het idee om misschien iets te maken tegen wegrollende treinen hou ik nog even vast. Sensoren heb ik niet ingebouwd omdat ik niet automatisch wil gaan rijden. Het blijft bij de Multimaus (misschien nog een tweede erbij voor de mini-machinist) en de wissels wil ik met tuimelschakelaars gaan omzetten, deze moeten in een tableau komen. Wordt vervolgd!

P.S. Aan de moddereters: Kan dit draadje naar banen en diorama's - subgedeelte RhB/FO - bevorderd worden? Alvast dank!
Groetjes, Bart

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17959
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #33 Gepost op: 04 July 2021, 21:13:48 »
Mooi mannen!! (y)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #34 Gepost op: 04 July 2021, 21:24:09 »
Één oog dicht houden en dan langs de baan kijken. Zo bekijk je een rijdende trein.  (y)
Ik heb al een trein

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #35 Gepost op: 04 July 2021, 22:27:03 »
Inderdaad, dat ziet er al heel profi uit!

Wat ik mij nog afvroeg: is het de bedoeling dat je in het midden van de baan staat?
Zo ja, is het dan de bedoeling dat de buitenkant van de baan de hoge zijde wordt?


Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

VvKan

  • Gast
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #36 Gepost op: 05 July 2021, 09:52:57 »
Omdat er op het kruiswissel steeds weer kortsluiting optrad, heb ik (na omdraaien van de polarisatie en meer probeersels) de polarisatie losgenomen.
Zonder polarisatie geen kortsluiting, dat is duidelijk.
Maar het zou toch wel moeten kunnen, ook al heb je zonder geen problemen.
Zou je het schema (of probeersels) kunnen laten zien ? Dan kan er nog eens met een scheef oog naar gekeken worden.  ;)

VvKan

  • Gast
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #37 Gepost op: 05 July 2021, 15:06:43 »
Het blijft bij de Multimaus (misschien nog een tweede erbij voor de mini-machinist) en de wissels wil ik met tuimelschakelaars gaan omzetten, deze moeten in een tableau komen.
Misschien toch ter overweging:  kijk eens naar de Lenz LW150, waarmee je een bediening kunt maken, zowel met tuimelschakelaars als met drukknopjes, je de stand van de wissel zichtbaar hebt  (ledjes)  en je tegelijkertijd toch ook met de muis wissels kunt bedienen.  Dus een tableau en multimuis.
Nadeel:  heb je wel wisseldecoders nodig.  Voordeel: voor als je later nog eens .........

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #38 Gepost op: 05 July 2021, 22:12:42 »
Wat ik mij nog afvroeg: is het de bedoeling dat je in het midden van de baan staat?
Zo ja, is het dan de bedoeling dat de buitenkant van de baan de hoge zijde wordt?

Inderdaad, bedienen doen we de baan vanuit het midden. Het is niet heel erg geschikt voor kijkers, maar zo was de ruimte naar ons (mijn) idee het best te gebruiken.

Zonder polarisatie geen kortsluiting, dat is duidelijk.
Maar het zou toch wel moeten kunnen, ook al heb je zonder geen problemen.
Zou je het schema (of probeersels) kunnen laten zien ? Dan kan er nog eens met een scheef oog naar gekeken worden.  ;)

Ik heb er zo geen plaatje bij en of de Peco-bijsluiter van de wissel nog ergens is...? Simpel gezegd heb ik het aangesloten (zoals de bijsluiter wilde **) alsof het twee losse wissels zijn. De wisselmotor die het linker tongenstel bedient, schakelt het rechter hartstuk - en omgekeerd. Na de kortsluiting heb ik de "plus en min" bij elke wisselmotor gewisseld (eerst één, toen beide), maar ook toen bleef de kortsluiting. Nadat ik de draadjes naar de hartstukken had losgeschroefd, was de kortsluiting weg. De kortsluiting was trouwens enkel bij het berijden van het kruiswissel, anders niet. Opvallend genoeg ook niet nadat ik de polarisatie had omgedraaid.

** = Nu schiet me te binnen: De Peco-bijsluiter wil dat je het hele wissel rondom voorziet van isolatie-raillassen. Ik ben een stout geweest  8) en heb enkel de raillassen bij de hartstukken van isolatie-raillassen voorzien. Net als bij gewone wissels.

Een Lenz LW150 of een bedieningstableau heb ik wel eens overwogen, maar voor nu blijft het bedienen van de wissels "ouderwets". Tuimelschakelaars die de wisselmotoren van Hoffmann aansturen, deze zaten al onder mijn vorige H0m baan.
Groetjes, Bart

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17959
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #39 Gepost op: 05 July 2021, 22:27:58 »
Misschien toch ter overweging:  kijk eens naar de Lenz LW150, waarmee je een bediening kunt maken, zowel met tuimelschakelaars als met drukknopjes, je de stand van de wissel zichtbaar hebt  (ledjes)  en je tegelijkertijd toch ook met de muis wissels kunt bedienen.  Dus een tableau en multimuis.
Nadeel:  heb je wel wisseldecoders nodig.  Voordeel: voor als je later nog eens .........

Die LW150 is best mooi maar kost incl die led set toch weer gauw 105 euro... moeten de schakelaars of drukknoppen nog bij dus dat kost wel behoorlijk wat. Vind het wel een mooie oplossing als je meer met een "stellpult" hebt als alleen een wissel omleggen met je handregelaar. Dat laatste vind ik zelf zeker een fijne methode :)

Een Lenz LW150 of een bedieningstableau heb ik wel eens overwogen, maar voor nu blijft het bedienen van de wissels "ouderwets". Tuimelschakelaars die de wisselmotoren van Hoffmann aansturen, deze zaten al onder mijn vorige H0m baan.

Waar uiteraard ook niks mis mee is :)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #40 Gepost op: 06 July 2021, 11:29:32 »
Ik zou toch echt nog even kijken naar die DKW: het zijn heel mooie wissels en die polariteit op de puntstukken heeft wel degelijk een meerwaarde; je kunt er nu nog gemakkelijk bij.
Als je ze loskoppelt van de relais heb je geen kortsluiting? Meet dan ook even of er spanning staat op die puntstukken, zo niet ligt het misschien aan de aansturing: misschien doen die relais niet wat ze moeten doen. En inderdaad, de puntstukken moeten met de tegenoverliggende wisseltongen meeschakelen.

Groeten Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #41 Gepost op: 06 July 2021, 12:43:53 »
Je hebt wel gelijk Michiel... Dus aangespoord door je opmerking er nog maar eens onder gedoken. Spanningsdraden losgenomen, wisselmotoren omgezet en de polarisatie wisselde keurig. Spanningsdraden opnieuw aangesloten en ook de polarisatie opnieuw aangesloten. Getest met analoog en de spanningszoeker, alles OK. Getest met digitaal: Het werkt!
Tot mijn schande moet ik toegeven dat ik geen idee heb waar de fout zat, maar het werkt en dat is het belangrijkste, toch?  8)
Groetjes, Bart

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2724
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #42 Gepost op: 06 July 2021, 13:25:38 »
Dat is uiteindelijk wel het belangrijkste inderdaad  (y). Als je er nu zeker van bent dat t goed ligt, kan je mooi door.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17959
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #43 Gepost op: 06 July 2021, 15:21:27 »
Als je m enkel omgezet hebt en de draden opnieuw hebt aangesloten kan het zijn dat je daarbij de polariteit omgewisseld hebt die daarvoor het probleem was... de + en de - zeg maar ;)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #44 Gepost op: 13 July 2021, 13:03:55 »
Euhm ja, ik denk dat ik door de kabelbomen het bedradingsbos niet meer zag  8)

Inmiddels een simpel bedieningstableau gemaakt, aangesloten en gemonteerd aan de baan, ook mijn zoontje kan er al goed mee overweg (y):


En nu de baan met rollend materieel. Toch wel fijn om weer te kunnen rijden en rangeren:


Aan de kopsporen van het station zijn omlaadpunten voor cement en dieselolie, en een losweg gepland. Op die laatste kunnen vrachtwagens containers van de trein overnemen, dus dat moet straatspoor worden. Maar nog niet zeker is, wat waar komt.
Groetjes, Bart