Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 07:29:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door Lucien
Vandaag om 07:22:19
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Frank 123
Vandaag om 06:54:14
Rail away door Eelco Storm
Vandaag om 06:29:49
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 05:57:51
Platine vraag door henk
Vandaag om 05:37:56
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Piko blauwe 1000 door Benelux795
03 December 2025, 23:38:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
03 December 2025, 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje door hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
03 December 2025, 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 December 2025, 15:26:11
  

Auteur Topic: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)  (gelezen 20521 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3227
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #15 Gepost op: 20 May 2021, 11:45:26 »
Hoi Bart,

Ziet er weer leuk uit! Goed bezig. Ik ben benieuwd naar je voortgang.

Groeten,
Rogier

Leolin

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #16 Gepost op: 20 May 2021, 14:04:03 »
hoi Bart,

bedankt voor de tips
Ho baan Van Zolderdam naar Nergenshuizen

Groet,
Leon.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #17 Gepost op: 23 May 2021, 16:35:29 »
Dank je Rogier, het is weer wat anders als veldspoor  ;)

Het plannen en vervolgens volgens dat plan bouwen zit me niet echt in het bloed. De grote lijnen wil wel maar wat kleinere zaken aangaat is het vaak meer "plan as you go". Zo is het nu ook: Het spoor op het laagste niveau krijgt een zijspoortje met een bijna vergeten losweg. Erheen zal een kleine weggetje voeren, mogelijk door een tunneltje, zodat mijn zoontje een paar auto's kwijt kan op de baan.  :)  Het zijspoortje ligt horizontaal naast het dalende hoofdspoor richting schaduwstation:


De grote lus is inmiddels helemaal uitgezaagd en kan op hoogte en vastgezet gaan worden. Na de lus is er ook nog een kleine verandering in het idee: Het stijgende spoor gaat in het hoofdspoor invoegen (op het rechte stuk of met een boogwissel kan beide) en niet pas in het station op het ovaal treffen:


Over het engels wissel twijfel ik nog een beetje, want ik weet niet of deze van Peco ontsporingsgevoelig zijn. Het alternatief zou een gewoon rechtsleidend wissel zijn.



Groetjes, Bart

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3227
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #18 Gepost op: 25 May 2021, 09:31:42 »
Leuk idee van die oude losweg, dat breekt het landschap een beetje én je kan een extra rijmogelijkheid creëren  (y).

Engelse wissels zijn in principe wel ontsporingsgevoelig, met Peco heb ik zelf geen ervaring maar ik verwacht dat het wel moet kunnen. Zeker in een station (je snelheid is lager en je kan er altijd bij mocht het misgaan).

Groeten,
Rogier

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #19 Gepost op: 25 May 2021, 10:55:42 »
Had in mijn oude baan 12 stuks kruiswissels, allemaal met servoaandrijving. Nooit een enkel probleem gehad, nog ontsporingen. Zonder problemen aan te bevelen dus...
Nu heb ik er nog twee in mijn baan...

Groeten

Bas

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #20 Gepost op: 25 May 2021, 21:59:18 »
@Rogier: Inderdaad, het idee is een extra rangeermogelijkheid, om een paar wagens/werkmaterieel te stallen of er juist af te halen. Leuke opgave voor de rangeerlocjes, komen die ook nog eens ergens  8)

@Bas: Dankjewel! Dan blijf ik bij dit plan, het mogelijke bezwaar dat inrijden over wissels in een afbuigende stand liever voorkomen wordt, speelt bij de RhB toch niet zo zeer als bij 1435mm spoorwegen  :)
Groetjes, Bart

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #21 Gepost op: 26 May 2021, 09:50:43 »
Bart

Als ik met een IC vanuit Basel/Interlaken het station Zürich inrijd, kom ik praktisch alleen maar over kruiswissels....




Ze zijn erg duur in onderhoud, en daarom is ook de snelheid in Zürich ipv 40 km/h teruggebracht naar 30 km/h. Beetje slijtage veminderen aan wissels en rolmateriaal. Er zijn ook nog stations met kruiswissels in de hoofdbaan, die natuurlijk niet met baanvaksnelheid in afbuigende stand bereden worden ;-) Dit is bijvoorbeeld Burgdorf:




Kruiswissels kun je dus gewoon gebruiken. Ik heb met de Peco's alleen maar goede ervaringen gemaakt voor HOm. Alleen de wissels links en rechts heb ik voor digitaal gebruik aangepast.

Groeten uit Zwitserland

Bas




Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #22 Gepost op: 20 June 2021, 20:35:36 »
Prachtige plaatjes Bas, zulke wisselstraten zijn meer dan indrukwekkend!

Inmiddels zijn we alweer een maand verder :o en er is bij vlagen wel wat gebeurd, zo is de lus in ruwbouw klaar:


Op de achtergrond is te zien dat het station op plankdragers komt te liggen. Het aansluitende deel boven de sporen naar het schaduwstation ligt losjes op z'n plek, dit wordt pas vastgemaakt wanneer het station definitief op z'n plek ligt.
 Op de voorgrond zullen de sporen van het ovaal en de stijgende lijn vanuit de lus verschijnen en elkaar bij het bochtwissel ontmoeten:


Nogmaals een stukje van de lus en de plaat voor het station met daarop enkele rails, een eerste ideetje van hoe het moet worden:


Inmiddels is het station klaar maar ik heb verzuimd daar foto's van te maken. Het proefrijden met rijtuigen over de wissels en kruiswissel ging goed.
Wel kan ik en plaatje de onderzijde bieden 8), waar de wisselmotoren en stroomvoerende draden gemonteerd zijn. De bedrading voor de bediening van de wisselmotoren zelf ontbreekt nog:


Tussendoor is de helft van de sporen in de schuifbak gelegd. Het handmatig aansluiten op het toegangsspoor werkt goed, tenminste met een paar rijtuigen. Binnenkort volgt het échte testen:
Groetjes, Bart

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1717
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #23 Gepost op: 21 June 2021, 07:08:09 »
Hoi,

Leuk draadje dit, ik had er nog nooit naar gekeken. Je bedenkt slimme oplossingen en die truc met de wieltjes onder je schuifplank is erg slim (die ga ik vast eens van je lenen)!

Groet, Gert-Jan

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3227
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #24 Gepost op: 21 June 2021, 12:58:42 »
Ziet er netjes uit Bart! Zo zie je maar dat je, zonder al te veel te plannen, erg mooie dingen kan maken  (y)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #25 Gepost op: 24 June 2021, 21:26:27 »
Bedankt beiden! Vandaag een kleine mijlpaal, de eerste trein kon proefrijden:


Overzicht over het schaduwstation, werkt netjes maar je moet wel goed opletten dat de rails aansluiten, want anders... 8):


En het station ligt, waardoor het sporenplan nu zichtbaar is. Niet te missen is de boven het schaduwstation hangende LED-verlichting (uitschakel-en dimbaar):


De volgende stappen zijn het station testen, het ovaal aanleggen en het stijgende baanvak afmaken.
Groetjes, Bart

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18512
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #26 Gepost op: 24 June 2021, 23:30:35 »
 (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3227
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #27 Gepost op: 25 June 2021, 09:47:21 »
Netjes!

Wat betreft je schaduwstation, je zou misschien dmv een schuifje de bak vast kunnen zetten? Eventueel zou je dat kunnen gebruiken voor stroomtoevoer naar 1 spoor.

Groeten,
Rogier

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #28 Gepost op: 25 June 2021, 13:08:08 »
Met dat idee van een schuifje o.i.d. heb ik al gespeeld, maar eerst maar eens kijken hoe het gaat tijdens "normaal" bedrijf met rijdende treinen. Omdat ik digitaal rijd is de stroomtoevoer niet van belang, alle sporen staan voortdurend op spanning.  :)
Groetjes, Bart

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3227
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #29 Gepost op: 25 June 2021, 14:33:05 »
Klopt, maar persoonlijk vind ik het altijd een prettige gedachte dat datgene wat niet moet rijden ook geen stroom heeft  ;D