Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Ben
Vandaag om 18:50:58
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:16:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eric B
Vandaag om 17:17:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
  

Auteur Topic: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling  (gelezen 5277 keer)

Timekiller

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling
« Gepost op: 30 April 2021, 20:11:16 »
Beste mede forumgebruikers,

ben bezig met de opbouw van mijn nieuwe baan en de eerste testrondes worden gereden,

voor de stijgsporen heb ik een hellinghoek aangehouden tussen de 1 en 3 graden echter mijn ICE3 8 delig heeft hier moeite mee zodra ik 2 stellen ertussen uit haal wordt het makkelijker maar ik heb de hele baan juist zo ontworpen zodat die 8 delig in het station kan staan.  wat kan zijn de mogelijkheden om dit te verbeteren.

zelfde probleem onstaat ook met me NS1607 als ik er 6 IC rijtuigen aan vast hang
« Laatst bewerkt op: 02 May 2021, 14:41:24 door Bert van Gelder »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #1 Gepost op: 30 April 2021, 21:55:27 »
Waar blijft het exact hangen?

Als je namelijk zegt dat het tussen de 1 en 3 graden zit zou het ook nog wel eens meer kunnen zijn dan je denkt.
Zeker daar waar de hellingshoek veranderd.
De 1607 heeft sowieso maar aandrijving op 1 draaistel. Die heeft daar dus sowieso sneller last van. Truuk zou kunnen zijn nog wat meer gewicht leggen boven dat draaistel.
Waardoor de druk op de assen toeneemt en er wat meer tractie kan komen.

Belangrijkste tip, zeker als je met lange treinen wilt gaan rijden, houdt het op maximaal 2% stijging.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1243
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #2 Gepost op: 01 May 2021, 14:19:24 »

zelfde probleem onstaat ook met me NS1607 als ik er 6 IC rijtuigen aan vast hang

Beste tijddoder .........

Hier op een Zwitserse 3-rail modelbaan rijdt een SBB Re 460 met 11 EW IV rijtuigen moeiteloos de helling van 3% op. Dat moet jou 1607 ook kunnen.

Poosje geleden begon de lok moeite te krijgen de sleep de helling op te trekken en duwen.
Antislipbandjes waren al oud werden hard en glad.
 nieuwe ABSjes er onder en gaan met de banaan.

Dus kijk of je 1607 nieuwe slofjes nodig heeft geld ook voor je IC3.

Succes  (y)

Mvg, Johan
« Laatst bewerkt op: 01 May 2021, 14:21:31 door Blausee-Mitholz »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2826
  • Aachenau West
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #3 Gepost op: 01 May 2021, 14:27:34 »
3 graden is niet hetzelfde als 3%
3 graden komt volgens mij overeen met ongeveer 5% (en dat is heel steil).

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #4 Gepost op: 01 May 2021, 16:10:16 »
Hoe meet je die helling? In graden is nogal lastig te doen, percentage meten is makkelijker en ook meer gebruikelijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #5 Gepost op: 01 May 2021, 16:55:12 »
Ik vind dit een beetje onzin. Het is waar dat je bij het rekenen makkelijker af ben met percentages, maar met meten is het precies andersom.

Citaat
Hoe meet je die helling? In graden
Nou, je hangt een gewichtje aan een touwje en je plakt het touwtje aan je helling. Dan pak je een kleine gradenboog die houd je tegen de onderkant van je helling zodat het lijntje door het middelpunt loopt en dan kan de helling zo aflezen.... in graden.

Je hebt ook speciale apparaatjes die je op een oppervlakte kan neerzetten en die dan de graden tonen.

Hoe wil je percentages meten? Ik zou nog steeds mijn gradenboogje gebruiken en het resultaat omrekenen naar percentages met de tangens. Maar dan moet je dus meer doen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1243
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #6 Gepost op: 01 May 2021, 16:59:14 »
Heb de helling met de waterpas uitgericht en gesteld.

Mvg Johan

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2826
  • Aachenau West
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #7 Gepost op: 02 May 2021, 11:08:14 »
Waarom ingewikkeld met graden werken?
Je wilt een bepaalde hoogte overwinnen. Hoeveel lengte heb je daarvoor nodig als je niet steiler wilt dan 3%. Zo simpel is het.

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #8 Gepost op: 02 May 2021, 12:04:17 »
Hoe wil je percentages meten?
Over een afstand van 1 meter meet je het hoogteverschil in centimeters. Lijkt me veel eenvoudiger dan dat gedoe met een touwtje en een gradenboog. En ook nauwkeuriger.
In de echte wereld worden hellingen ook altijd in percentages gemeten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #9 Gepost op: 02 May 2021, 12:37:20 »
En er zijn ook App's voor de smartphone. Telefoon op de helling en aflezen maar.
No dress rehearsel, this is our life.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1243
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #10 Gepost op: 02 May 2021, 12:47:44 »
Juist ja Klaas en als je dan een strip maakt waar dat verval wat je wil hebben exact in maakt kun je eenvoudig met een waterpas de helling stellen.


Zo heb ik het gedaan strip van alu het verval in frezen (kan ook met hout hoor) en dan de waterpas er op, stellen maar.
3 cm op 1 meter (ik weet niet meer precies)

Mvg, Johan

P.s. op de waterpas is zwart tape geplakt om de overgang tussen trip en waterpas goed te kunnen zien

P.s.-2 zelfs na verhuizing nog redelijk waterpas zie ik (had ik nog niet gezien)
« Laatst bewerkt op: 02 May 2021, 12:52:25 door Blausee-Mitholz »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2826
  • Aachenau West
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #11 Gepost op: 02 May 2021, 13:26:50 »
Ik blijf het maar omslachtig vinden.

Stel je wilt een hoogteverschil van 12cm overbruggen en je helling niet steiler maken dan 3%. 3% betekent 3cm per 100cm. Voor 12cm heb je dan 4x 3cm dus 400cm = 4 meter lengte nodig (exclusief overgangsstukken!).

Bijkomend voordeel is dan dat je de lengte van de sporen in de bogen mee kan rekenen (als je de booglengte bepaalt). De helling in bogen is namelijk wat lastig te bepalen met een waterpas.

N.B.
3% helling is niet aan te raden naarmate de boogstraal kleiner wordt, omdat de rolweerstand toeneemt. Maar dat is een ander verhaal.

@Johan
Voordeel van jouw waterpasconstructie is dat je op iedere willekeurige plaats kunt vaststellen of de helling plaatselijk per ongeluk niet te steil is.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 02 May 2021, 13:34:04 door wob »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #12 Gepost op: 02 May 2021, 13:52:46 »
Over een afstand van 1 meter meet je het hoogteverschil in centimeters. Lijkt me veel eenvoudiger dan dat gedoe met een touwtje en een gradenboog. En ook nauwkeuriger.
Waar ik op doelde is dat je zoiets van te voren berekent in plaats van 'meet'. Als je een helling gaat aanleggen, meet je dan? of bereken je het dan? Ik heb nog nooit een helling nagemeten omdat ik van te voren al wist wat de hellingspercentage was.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2826
  • Aachenau West
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #13 Gepost op: 02 May 2021, 14:28:52 »
De hele discussie hoe te meten, in graden of percentages, begon naar aanleiding van de vraag van TS hoe het toch kwam dat z'n ICE3 de helling niet kon nemen.

Als hij inderdaad uitgegaan is van 3 graden, dan gaat het om een helling van 5%. Dan kan ik me voorstellen dat de helling gewoon te steil is voor de ICE3. Dat zou een antwoord kunnen zijn op zijn vraag.

(Of moet een helling van 5% gemakkelijk te nemen zijn en is er wat anders aan de hand?)

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling
« Reactie #14 Gepost op: 02 May 2021, 16:11:48 »
Interessant hoor, die discussie over hoe de helling te meten.
Maar ik ga nu even wachten tot Timekiller terugkomt met uitsluitsel over hoe de situatie nu werkelijk is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.