Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door sneek
Vandaag om 23:37:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:28:44
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
Vandaag om 23:22:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 23:20:24
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 23:13:33
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 22:55:55
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 22:50:57
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 22:47:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:29:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
Vandaag om 22:18:40
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain door Mark
Vandaag om 21:52:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:46:11
Marklin My world, motor heeft kuren door Hans.F
Vandaag om 21:40:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 21:39:15
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 21:36:25
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
Vandaag om 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
Vandaag om 20:58:00
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
  

Auteur Topic: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling  (gelezen 5693 keer)

Timekiller

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling
« Gepost op: 30 April 2021, 20:11:16 »
Beste mede forumgebruikers,

ben bezig met de opbouw van mijn nieuwe baan en de eerste testrondes worden gereden,

voor de stijgsporen heb ik een hellinghoek aangehouden tussen de 1 en 3 graden echter mijn ICE3 8 delig heeft hier moeite mee zodra ik 2 stellen ertussen uit haal wordt het makkelijker maar ik heb de hele baan juist zo ontworpen zodat die 8 delig in het station kan staan.  wat kan zijn de mogelijkheden om dit te verbeteren.

zelfde probleem onstaat ook met me NS1607 als ik er 6 IC rijtuigen aan vast hang
« Laatst bewerkt op: 02 May 2021, 14:41:24 door Bert van Gelder »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #1 Gepost op: 30 April 2021, 21:55:27 »
Waar blijft het exact hangen?

Als je namelijk zegt dat het tussen de 1 en 3 graden zit zou het ook nog wel eens meer kunnen zijn dan je denkt.
Zeker daar waar de hellingshoek veranderd.
De 1607 heeft sowieso maar aandrijving op 1 draaistel. Die heeft daar dus sowieso sneller last van. Truuk zou kunnen zijn nog wat meer gewicht leggen boven dat draaistel.
Waardoor de druk op de assen toeneemt en er wat meer tractie kan komen.

Belangrijkste tip, zeker als je met lange treinen wilt gaan rijden, houdt het op maximaal 2% stijging.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1290
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #2 Gepost op: 01 May 2021, 14:19:24 »

zelfde probleem onstaat ook met me NS1607 als ik er 6 IC rijtuigen aan vast hang

Beste tijddoder .........

Hier op een Zwitserse 3-rail modelbaan rijdt een SBB Re 460 met 11 EW IV rijtuigen moeiteloos de helling van 3% op. Dat moet jou 1607 ook kunnen.

Poosje geleden begon de lok moeite te krijgen de sleep de helling op te trekken en duwen.
Antislipbandjes waren al oud werden hard en glad.
 nieuwe ABSjes er onder en gaan met de banaan.

Dus kijk of je 1607 nieuwe slofjes nodig heeft geld ook voor je IC3.

Succes  (y)

Mvg, Johan
« Laatst bewerkt op: 01 May 2021, 14:21:31 door Blausee-Mitholz »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2971
  • Aachenau West
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #3 Gepost op: 01 May 2021, 14:27:34 »
3 graden is niet hetzelfde als 3%
3 graden komt volgens mij overeen met ongeveer 5% (en dat is heel steil).

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #4 Gepost op: 01 May 2021, 16:10:16 »
Hoe meet je die helling? In graden is nogal lastig te doen, percentage meten is makkelijker en ook meer gebruikelijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5123
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #5 Gepost op: 01 May 2021, 16:55:12 »
Ik vind dit een beetje onzin. Het is waar dat je bij het rekenen makkelijker af ben met percentages, maar met meten is het precies andersom.

Citaat
Hoe meet je die helling? In graden
Nou, je hangt een gewichtje aan een touwje en je plakt het touwtje aan je helling. Dan pak je een kleine gradenboog die houd je tegen de onderkant van je helling zodat het lijntje door het middelpunt loopt en dan kan de helling zo aflezen.... in graden.

Je hebt ook speciale apparaatjes die je op een oppervlakte kan neerzetten en die dan de graden tonen.

Hoe wil je percentages meten? Ik zou nog steeds mijn gradenboogje gebruiken en het resultaat omrekenen naar percentages met de tangens. Maar dan moet je dus meer doen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1290
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #6 Gepost op: 01 May 2021, 16:59:14 »
Heb de helling met de waterpas uitgericht en gesteld.

Mvg Johan

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2971
  • Aachenau West
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #7 Gepost op: 02 May 2021, 11:08:14 »
Waarom ingewikkeld met graden werken?
Je wilt een bepaalde hoogte overwinnen. Hoeveel lengte heb je daarvoor nodig als je niet steiler wilt dan 3%. Zo simpel is het.

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #8 Gepost op: 02 May 2021, 12:04:17 »
Hoe wil je percentages meten?
Over een afstand van 1 meter meet je het hoogteverschil in centimeters. Lijkt me veel eenvoudiger dan dat gedoe met een touwtje en een gradenboog. En ook nauwkeuriger.
In de echte wereld worden hellingen ook altijd in percentages gemeten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #9 Gepost op: 02 May 2021, 12:37:20 »
En er zijn ook App's voor de smartphone. Telefoon op de helling en aflezen maar.
No dress rehearsel, this is our life.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1290
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #10 Gepost op: 02 May 2021, 12:47:44 »
Juist ja Klaas en als je dan een strip maakt waar dat verval wat je wil hebben exact in maakt kun je eenvoudig met een waterpas de helling stellen.


Zo heb ik het gedaan strip van alu het verval in frezen (kan ook met hout hoor) en dan de waterpas er op, stellen maar.
3 cm op 1 meter (ik weet niet meer precies)

Mvg, Johan

P.s. op de waterpas is zwart tape geplakt om de overgang tussen trip en waterpas goed te kunnen zien

P.s.-2 zelfs na verhuizing nog redelijk waterpas zie ik (had ik nog niet gezien)
« Laatst bewerkt op: 02 May 2021, 12:52:25 door Blausee-Mitholz »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2971
  • Aachenau West
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #11 Gepost op: 02 May 2021, 13:26:50 »
Ik blijf het maar omslachtig vinden.

Stel je wilt een hoogteverschil van 12cm overbruggen en je helling niet steiler maken dan 3%. 3% betekent 3cm per 100cm. Voor 12cm heb je dan 4x 3cm dus 400cm = 4 meter lengte nodig (exclusief overgangsstukken!).

Bijkomend voordeel is dan dat je de lengte van de sporen in de bogen mee kan rekenen (als je de booglengte bepaalt). De helling in bogen is namelijk wat lastig te bepalen met een waterpas.

N.B.
3% helling is niet aan te raden naarmate de boogstraal kleiner wordt, omdat de rolweerstand toeneemt. Maar dat is een ander verhaal.

@Johan
Voordeel van jouw waterpasconstructie is dat je op iedere willekeurige plaats kunt vaststellen of de helling plaatselijk per ongeluk niet te steil is.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 02 May 2021, 13:34:04 door wob »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5123
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #12 Gepost op: 02 May 2021, 13:52:46 »
Over een afstand van 1 meter meet je het hoogteverschil in centimeters. Lijkt me veel eenvoudiger dan dat gedoe met een touwtje en een gradenboog. En ook nauwkeuriger.
Waar ik op doelde is dat je zoiets van te voren berekent in plaats van 'meet'. Als je een helling gaat aanleggen, meet je dan? of bereken je het dan? Ik heb nog nooit een helling nagemeten omdat ik van te voren al wist wat de hellingspercentage was.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2971
  • Aachenau West
Re: ICE3 Marklin heeft problemen met een helling
« Reactie #13 Gepost op: 02 May 2021, 14:28:52 »
De hele discussie hoe te meten, in graden of percentages, begon naar aanleiding van de vraag van TS hoe het toch kwam dat z'n ICE3 de helling niet kon nemen.

Als hij inderdaad uitgegaan is van 3 graden, dan gaat het om een helling van 5%. Dan kan ik me voorstellen dat de helling gewoon te steil is voor de ICE3. Dat zou een antwoord kunnen zijn op zijn vraag.

(Of moet een helling van 5% gemakkelijk te nemen zijn en is er wat anders aan de hand?)

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling
« Reactie #14 Gepost op: 02 May 2021, 16:11:48 »
Interessant hoor, die discussie over hoe de helling te meten.
Maar ik ga nu even wachten tot Timekiller terugkomt met uitsluitsel over hoe de situatie nu werkelijk is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.