Aanstichter was naar mijn mening de SP, die zelfs een paar keer een "avondwake " hield in Groningen als de trein reed.
Hoe veilig het transport van chemische stoffen per spoor ook is (behoort te zijn), kan ik me de zorgen van gemeenten en omwonenden toch wel enigszins voorstellen. Heb er geen link van maar ik herinner me nog wel dat ongeluk van een aantal jaar geleden bij Gent, die ontspoorde ketelwagentrein met chemische producten. Waren geen leuke beelden. Ook was het vorig jaar of het jaar ervoor bijna raak op emplacement Waalhaven-zuid, wat daarna dagenlang gestremd was voor opruimen en veiligheidsonderzoek.De vergelijking met het wegtransport vind ik niet passen in dit topic, daar gaat het onderwerp immers helemaal niet over.
Lokale SP zeker? Die hebben zich in Beverwijk e.o. er ook zo hard voor gemaakt de ammoniaktreinen van DSM de nek om te draaien. Ik herinner mij nog een hele leuke discussie tussen een kennis, ooit werkzaam daar, en een promotor van de SP in een winkelstraat over werkgelegenheid waar de SP zich zo hard voor zou maken en de sluiting van DSM...
Al met al nemen de hoeveelheden spullen die we met z'n allen gebruiken toe, dus ook de hoeveelheden die vervoerd worden, en de bijbehorende risico's. Daar mag best over gepraat worden, ook ten koste van de trein.
Door inhaalverbod tussen 06:00 en 19:00 rijden er colonnes vrachtwagens achter elkaar aan, in een sukkeldrafje van 85 km/h. Leuk als je een afslag moet nemen en je kan er met moeite tussendoor wringen, met alle gevolgen van dien als een chauffeur even niet op zit te letten.
Wat betreft dat er tussendoor wringen,mensen in een auto moeten is leren dat wat beschaafder te doen met meer inachtneming voor de omgeving