Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Boek “Fotografie op het Spoor”, Roef Ankersmit. Boekbespreking.  (gelezen 13108 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Nieuw boek met foto's van R. Ankersmit
« Reactie #45 Gepost op: 22 september 2021, 08:09:56 »
Dank je Peter! Dat geeft een heel goede indruk!

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Nieuw boek met foto's van R. Ankersmit
« Reactie #46 Gepost op: 22 september 2021, 08:28:16 »
Met een beetje geluk is het boek vanaf vrijdag te beoordelen in Rijswijk.
Ik ben ook nieuwsgierig naar dat boek over het Zeeuwse spoor.
Vr. groeten,
Bob

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Nieuw boek met foto's van R. Ankersmit
« Reactie #47 Gepost op: 22 september 2021, 08:37:55 »

Om een indruk te geven heb ik een plaatje van hoe zo’n thema er uitziet. Meestal een halve pagina tekst aan inleiding en wat gegevens. Verder foto’s, veel foto’s, met een korte beschrijving van wat je ziet.



Ik vind het zijn prijs waard, voor mij althans. Ik moet er bij zeggen, dat ik (nog) niet heel veel fotoboeken heb, dus over de uniciteit van het materiaal kan ik geen uitspraak doen.

Hopelijk helpt dit bij de keuze voor al of niet bestellen.

Peter

Goede beschrijving, en tevens een mooi gebruik van het citaat-recht... (y)

Gr, Bert
Team moderatoren.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Nieuw boek met foto's van R. Ankersmit
« Reactie #48 Gepost op: 22 september 2021, 10:09:16 »
Ik ben ook nieuwsgierig naar dat boek over het Zeeuwse spoor.

Het grappige is dat ik die samen met het Ankersmit boek besteld heb (en het boek over de sikjes, dat scheelt weer verzendkosten  :angel:)
Ook dit boek vind ik erg mooi! Het is een vergelijkbaar boek als dat van Ankersmit en bevat een behoorlijke hoeveelheid foto's van Ankersmit.
Het beschrijft de gehele lijn van Vlissingen tot aan Roosendaal. De geschiedenis van de gehele lijn wordt beschreven met ook veel beeld materiaal.
Zelf had ik gehoopt dat er meer over de lijn naar Wemeldinge in zou staan maar dat is een tramlijn en daardoor komt die er bekaaid af.
Toch vind ik dit boek ook wel een aanrader!
« Laatst bewerkt op: 22 september 2021, 10:37:31 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Nieuw boek met foto's van R. Ankersmit
« Reactie #49 Gepost op: 22 september 2021, 11:53:03 »
Gisteravond heb ik het boek grotendeels doorgelezen en -gekeken en het is inderdaad erg mooi. Waar in het boek van Luud Albers (Met de trein door Nederland), dat ik recent heb aangeschaft, het zwaartepunt ligt bij de hoofdlijnen, de sneltreinen, de grote stations met al hun reizigers en dynamiek, heeft Ankersmit meer aandacht voor het goederenvervoer en dan vooral de kleinschalige bedieningen. Dat vind ik zelf juist het mooist. De compositie is meestal erg fraai. Vaak zie je een heel mooi perspectief van bijvoorbeeld waterwegen, kades of wisselstraten. De meeste foto's zijn heel sfeervol en er is, net als bij 'collega' Van de Meene, veel oog voor hoe de spoorlijn in het landschap is gesitueerd. Het materieel zelf is daarbij natuurlijk wel mooi in beeld gebracht, maar het is lang niet altijd de hoofdmoot van de foto.

Je wordt er soms wel wat melancholiek van; wat was er in het Nederlandse landschap vroeger nog veel ruimte, vooral bij de foto's uit het hoge noorden valt dat op, je ziet hier en daar nog eindeloze verten op de achtergrond. En dan die lome sfeer op al die intussen verdwenen kleine stationnetjes met hun goederenspoor, losweg en goederenloods waar misschien maar één keer per dag een dieseltje met een paar wagens kwam. Al die raccordementen van bedrijven die toen nog een eigen spooraansluiting hadden. Al die details, die seinen, wisselstellers, een paar fietsen, kisten die klaarstaan om in de volgende trein te worden geladen, een enkele stortwagen op de achtergrond, het is allemaal heel inspirerend voor de modelbouwer. Mensen zie je op de foto's opvallend weinig, het is vooral stil en het lijkt vaak alsof iedereen net aan het middageten zit.

Edit: aan materieel zien we vooral veel diesellocomotieven en goederenwagens, vooral de liefhebbers van de 2400 komen aan hun trekken maar de 2200 is natuurlijk ook goed vertegenwoordigd, net als de Hippels en Sikken. Ook de dieselloc serie 450 komt meerdere keren voorbij. Er zijn ook veel mooie foto's bij van kolentreinen in Zuid-Limburg, getrokken door 2200 2300'en. Ook daar veel aandacht voor de infrastructuur, voor close-ups van locomotieven zonder context moet je niet bij Ankersmit zijn.

Er staat bijvoorbeeld ook een heel mooie foto in van een roodbruine 1200 in rust op een emplacement, die ik ook nog niet eerder had gezien. Ook turqoise 1100'en en blauwe 2400'en zijn in kleur te zien.

Prachtig boek dus, dikke aanrader wat mij betreft.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2021, 14:33:03 door Vislijn »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Nieuw boek met foto's van R. Ankersmit
« Reactie #50 Gepost op: 22 september 2021, 13:33:26 »
Tring…. (deurbel): de postbode. ‘Goedemiddag, ik dacht: ik zal maar even aanbellen want om dit (boekpakket, afz. Uquilair) gewoon door de bus heen te gooien, daar zal ie, ondanks de verpakking, waarschijnlijk niet beter van worden. Alstublieft en een fijne dag nog.’ Lang leve de ouderwetse postbode!!!  (y) (y) (y)

Rob
« Laatst bewerkt op: 22 september 2021, 14:10:50 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Nieuw boek met foto's van R. Ankersmit
« Reactie #51 Gepost op: 22 september 2021, 16:57:57 »
Kijk eens aan, er zijn er dus nog wel met gevoel voor beroeps ethiek  :)

Vanmiddag even bij de firma H te HHW langs gegaan en daar een exemplaar aangeschaft.

Eerste indruk ... prachtig, een mooie aanvulling op de andere foto boeken, waarbij in dit werk het zwaartepunt duidelijk bij het goederenvervoer ligt, met af en toe een leuke bijvangst.
Helaas geen foto's van mijn persoonlijk favoriete station Obdam, maar met de platen uit Alkmaar, Noord-Scharwoude en Warmenhuizen ben ik zeker blij :)

Ook de index op plaatsnaam is handig, naast de hoofdstukindeling naar soort vervoer.

@Eelco, toch maar een rib los (laten) zagen en bestellen, het is het waard in mijn ogen  ;D

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuw boek met foto's van R. Ankersmit
« Reactie #52 Gepost op: 22 september 2021, 17:02:23 »
Dank je Peter! Dat geeft een heel goede indruk!

Inderdaad. Wow, ja, die wil ik hebben. In Rijswijk maar eens kijken!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Nieuw boek met foto's van R. Ankersmit
« Reactie #53 Gepost op: 22 september 2021, 18:06:46 »
Ik ben ook nieuwsgierig naar dat boek over het Zeeuwse spoor.

Als je je niet stoort aan (veel) taalfouten, een paar onbegrijpelijk verhaspelde zinnen en een paar foutieve fotobijschriften, dan is het een boek dat zeker de moeite waard is.

Grtz, ton

Reeks77

  • Online Online
  • Berichten: 1348
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Nieuw boek met foto's van R. Ankersmit
« Reactie #54 Gepost op: 22 september 2021, 21:22:48 »
Ik heb het boek ook , het is voor mij en voor anderen herkenbaar , want als je een typische opname van Ankersmit tegenkomt , is het meestal een omgeving waar alles op zijn plaats valt , vaak dat ene of dat typische aan een foto  maakt een ´Ankersmit´ opname zo herkenbaar .
Hulde voor dit boek , van mij mag er meer van dit soort boekwerken komen ,zoals mijn onderschrift staat , klein beginnen , groot uitpakken !!.
Dat heeft Roef Ankersmit met zijn  boek wel bewezen.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Boek “Fotografie op het Spoor”, Roef Ankersmit. Boekbespreking.
« Reactie #55 Gepost op: 25 september 2021, 14:24:26 »
Inderdaad een prachtig boek.
Ook het boek over de zeeuwse lijn gekocht.

Toch zou het handiger zijn als de uitgever wat voorbeeld pagina's toont, dat zal meer mensen over de streep trekken..
Bij sommige uitgevers zie je dat.





Bovenste boek is over de Zeeuwse Lijn.
Vr. groeten,
Bob

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5280
    • grootspoorfoto's
Re: Boek “Fotografie op het Spoor”, Roef Ankersmit. Boekbespreking.
« Reactie #56 Gepost op: 01 oktober 2021, 15:09:55 »
@Peter en @Bob thanks voor de "preview". Heb het boek van Roef gisteren gekocht, kwam vandaag binnen en kan niet anders zeggen dan dikke aanrader. Hoewel mijn focus meer op latere periodes ligt is het genieten en een mooi doorkijkje hoe het spoorvervoer eruit zag voor ik rond liep op de planeet  ;D.
Voor grootspoorfoto's zie site

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Boek “Fotografie op het Spoor”, Roef Ankersmit. Boekbespreking.
« Reactie #57 Gepost op: 01 oktober 2021, 16:41:40 »
heel mooi foto archief door de tijd heen in boekformaat. Al dagen aan het bladeren en ontdek steeds weer een wetenswaardigheid.
En ....een mooie handleiding voor treinsamenstellingen op de modelbaan, en voor fabrikanten om nog meer NS materieel in model uit te brengen. De5 enz...

10 sterren ********** voor deze uitgave.

gr
Brutus

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3084
    • Mijn Flickr pagina
Re: Boek “Fotografie op het Spoor”, Roef Ankersmit. Boekbespreking.
« Reactie #58 Gepost op: 01 oktober 2021, 16:50:06 »
Op dit boek heb ik 36 jaar gewacht!!  8)
Roef Ankersmit is, samen met Kees van de Meene voor mij de grote inspirator in de hobby geweest!
In de jaren 80 ontdekte ik hun foto's in Op de Rails en in de schaarse boeken.
Vooral de gedocumenteerde infrastructuur is van grote waarde gebleken in de geschiedschrijving van NS.
Vooral mede door hun foto's ben ik een groot liefhebber van klassieke beveiliging en de andere infra (t/m de jaren 80).

Wat het boek betreft: Zeer mooie foto's al vind ik sommige oude kleurenfoto's erg korrelig, oorzaak daarvan zou ik niet weten.

Ik kan hier ook niet verzwijgen dat ik weleens naast Roef heb gestaan terwijl wij de klassieke beveiliging
op het S-Bahn station Hamburg Blankenese stonden te fotograferen! ;D

gr Ed.


Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Boek “Fotografie op het Spoor”, Roef Ankersmit. Boekbespreking.
« Reactie #59 Gepost op: 01 oktober 2021, 19:10:31 »
al vind ik sommige oude kleurenfoto's erg korrelig, oorzaak daarvan zou ik niet weten.

Vergankelijkheid van het fotomateriaal. Veel kleurendia's/negatieven hebben de tand des tijds slecht doorstaan. Was ook redelijk merkafhankelijk. De dure merken zijn beter bewaard, de goedkopere merken... Goedkoop was ook toen duurkoop. En jongemannen als de onlangs overleden Luud Albers en de nu nog levende Roef Ankersmit en Kees van de Meene, hadden geen royaal budget  ;)