BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Boekbesprekingen => Topic gestart door: Vislijn op 30 maart 2021, 11:47:40
-
Bij uitgeverij Uquilair verschijnt "binnenkort" het boek "Roef Ankersmit – Fotografie op het spoor".
https://railmagazine.nl/winkel/roef-ankersmit-fotografie-op-het-spoor/
Afgaand op het persbericht zouden er ruim 600 foto's in moeten staan van deze beroemde Nederlandse spoorfotograaf, vooral uit de periode 1955-1975 (voor mij persoonlijk nu net de hoogtijdagen van het Nederlandse spoor (y) ). Het leuke van de foto's van Ankersmit (en die van zijn 'collega' en vriend Van de Meene) vind ik dat ze niet alleen aandacht hebben voor de flitsende en prestigieuze intercity's en grote stations, maar juist ook voor rustieke nevenlijntjes en kleinschalige bedieningen door het hele land. Juist daardoor geven de foto's een heel mooi beeld van Nederland in die periode, ook niet-spoorliefhebbers met belangstelling voor de Nederlandse naoorlogse geschiedenis kunnen aan de foto's veel plezier beleven. Het waren wel hobbyfotografen, maar dan wel bijzonder goede.
Het boek bevat foto’s van de spoorwegen in Nederland die Roef Ankersmit vanaf 1955 heeft gemaakt. Daarbij ligt de nadruk op de eerste twintig jaar. De foto’s zijn ingedeeld op onderwerp en bij elke is een korte beschrijving opgenomen. Op deze wijze krijgt de lezer een, zij het fragmentarisch, beeld van hoe het spoor in die tijd functioneerde en was opgenomen in de omgeving.
De nadruk ligt op het goederenvervoer omdat dit in de loop der jaren grondig is veranderd. Het vervoer van stukgoederen is geheel van het spoor verdwenen, dat van wagenladingen komt nog maar heel beperkt voor en van alle rangeerstations is alleen het betrekkelijk nieuwe Kijfhoek overgebleven. Het vervoer van bulkladingen in complete treinen en containers is daarentegen flink toegenomen. Veel aandacht gaat uit naar kleine los-/laadplaatsen, aansluitingen en lijnen die niet meer bestaan.
Bij het reizigersvervoer wordt een aantal diensten getoond die in de loop der jaren veel veranderingen hebben ondergaan, niet alleen qua materieel maar ook qua dienstregeling.
Aan het einde van het boek staan foto’s van diverse onderwerpen, zowel wat betreft goederenvervoer als plaatselijke situaties die in de loop der jaren grondig zijn veranderd.
Dit alles wordt met zo’n 600 foto’s zichtbaar gemaakt, waarvan 500 stuks dateren van vóór 1975.
Ik ga het boek zeker bestellen. Hierboven zette ik binnenkort bewust tussen aanhalingstekens: mijn ervaring is dat dat begrip bij de uitgever nogal ruim wordt opgevat, het duurt in de praktijk vaak nog maanden voordat het boek wordt geleverd. Maar dan heb je ook iets moois. Nou ja, echt iets om naar uit te kijken.
-
Denk dat ik die maar ga bestellen (y) Ben ook een Ankersmit-fan.
-
Die ga ik ook bestellen, bedankt voor de link.
Groeten Arjen
-
hallo,
Ook ik ga hem (ongezien) bestellen!!
Weet zeker dat het een mooi boek is.
jandcargo
-
Hear hear.
Bestelling gaat direct de deur uit.
-
Zo, hier ook gelijk maar besteld. Dat wordt 'smikkelen en smullen geblazen' (dit vrij naar L. de Wolf, ooit domicilie houdende aan het Braamstruiksebinnenpad te F-land) ;D
Rob
-
Het was Lowieke de Vos, en de Bor de Wolf ;)
-
Het boek bevat ook verschillende kleurenopnames en is ingedeeld in verschillende thema's. Warm aanbevolen (y)
Er is 3,5 jaar aan gewerkt en het resultaat mag gezien worden.
-
Ik zag de foto van de cover ook al op facebook langs komen. Eerste gedachte die bij mij opkwam is dat dit Gouda is, gezien vanaf de kant Rotterdam/Den Haag, iemand die dit kan bevestigen?
-
Het was Lowieke de Vos, en de Bor de Wolf ;)
De leeftijd hè, dan krijg je dat.... ;). Maar het was dus idd Lowieke de 🦊.
-
Ik zag de foto van de cover ook al op facebook langs komen. Eerste gedachte die bij mij opkwam is dat dit Gouda is, gezien vanaf de kant Rotterdam/Den Haag, iemand die dit kan bevestigen?
Dat heb je goed gezien, 1957.
-
Nog steeds "verschijnt binnenkort"... Iemand iets gehoord over wanneer we het boek kunnen verwachten?
-
geduld, het komt (goed).
-
@Vislijn,
Bij Rail Magazine / Uquilair betekent "verschijnt binnenkort" meestal: "Er wordt aan gewerkt, we willen graag dat je het bestelt en het komt ooit wel een keer."
Als in RM wordt aangekondigd "zojuist verschenen" kan je het binnen een maand of twee maanden verwachten.
Oftewel: geduldig afwachten en je laten verrassen.
Grtz, Ton
-
Op de site van de NVBS werd vermeld -als ik me niet vergis- eind juli.
Ik hoop dat hun informatie nauwkeuriger is dan 'binnenkort'.
-
Heb ik al een tijd terug besteld. Als ik de positieve reacties zie ,net op tijd voor dat het uitverkocht is.
Gr
Brutus
-
Op de site van de NVBS werd vermeld -als ik me niet vergis- eind juli.
Je vergist je wel ;D
Op de site van de NVBS staat eind juni 2021. Ik vermoed dat die datum niet meer gehaald gaat worden.
Maar goed, als we er niet meer tijdens de zomervakantie van kunnen genieten dan hebben we misschien iets moois voor onder de kerstboom. ;)
Maakt mij niet uit, belangrijkste is dat het komt.
Grtz, Ton
-
Heb ik al een tijd terug besteld. Als ik de positieve reacties zie ,net op tijd voor dat het uitverkocht is.
Gr
Brutus
Dat zal zo'n vaart niet lopen hoor. Het fotoboek van Luud Albers heeft ook nog geruime tijd in diverse winkels gelegen. Dat zal met dit boek ook wel het geval zijn.
-
Sterker zelfs: van dat fotoboek van Albers is zelfs een tweede druk verschenen (die overigens nu nog steeds te koop is bij de uitgever) :D
Rob
-
Is dat nu niet printing on demand?
-
Nee. (https://railmagazine.nl/winkel/met-de-trein-door-nederland-1947-1986/)
Grtz, Ton
-
Zie het nu, dat zijn twee andere boeken.
-
Dank, heb het boek van Albers ook maar meteen besteld, wist niet dat dat nog/weer leverbaar was. Ben ik mooi zoet mee totdat het boek van Ankersmit komt :-)
-
Dat zal zo'n vaart niet lopen hoor. Het fotoboek van Luud Albers heeft ook nog geruime tijd in diverse winkels gelegen. Dat zal met dit boek ook wel het geval zijn.
Ah! Die heb ik ook. Twee keer.... ::)
Dat tweede exemplaar moet nog een keer verkocht worden...
-
Intussen begreep ik dat het boek met de foto's van R. Ankersmit verschijnt in week 38, dat is de week vanaf 20 september. Het is ongetwijfeld het lange wachten waard.
-
Klopt, het is nu in druk.
Grtz,
Wim
-
En vanaf 17 september te koop! Veel lees- en vooral kijkplezier :laugh:
-
Mag ik daar voorzichtig uit concluderen dat het boek morgen of begin volgende week bezorgd wordt bij diegenen die het vooruit besteld hebben?
Rob
-
hallo,
Ikben erg benieuwd na alle wachten.
groeten jandcargo
-
CKLX postte in het draadje "Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)..." dat hij het boek gisteren in zijn brievenbus heeft ontvangen!
-
Ha!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210921-102147a-61499bab50b90.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210921-102147a-61499bab50b90.jpg)
Vanmorgen op de deurmat. Dat wordt genieten vanavond!
-
Ik twijfel nog. Ik ben vooral geinteresseerd in het vroege kleurenwerk uit de jaren vijftig, en voor deze prijs is het niet iets wat ik even 'voor de heb' koop....
-
Na geklepper van de brievenbus en een harde plof op de deurmat is het grote genieten hier (ook) begonnen (y)
@Eelco: het zijn (natuurlijk) vooral z/w foto's, maar die zijn zeer het bekijken waard.
-
De postbode heeft weer geprobeerd een volledig intact pakket door onze brievenbus te duwen. Pakket beschadigd, maar boek gelukkig heel.
Was toch anders toen ik nog postbode was :). Zou ik voor op het matje zijn geroepen.
-
Net ook even in gebladerd. Prachtige foto uit vervlogen tijden. Mooie bron van inspiratie
-
Eelco: tijdens de lunchpauze even vluchtig doorgebladerd, er staan nog best aardig wat vroege kleurenfoto's uit de jaren 50 in, waarvan ik de meeste nog niet eerder had gezien.
Prachtig boek!
-
Boek ook hier in de brievenbus gevonden. (y)
Was uiteindelijk toch wel het lange wachten waard.
-
Zou iemand een foto van zo’n oude kleurenfoto kunnen posten?
-
Vanmiddag opgehaald bij de boekhandel, mooi boek met mooie foto's
Echt zijn geld waard
Erwin
-
Ook hier is ie binnen! (en pas zondag besteld) ;D absoluut een heel mooi boek waar ik erg blij mee ben!
-
Dat mag niet zonder toestemming van de uitgever. Staat duidelijk in het boek (zoals altijd eigenlijk).
Ik doelde op een schuin genomen foto van een opengeslagen boek. Dat mag vast wel.
-
Niet opnieuw de discussie gaan voeren a.u.b., maar als je hieraan voldoet, mag het (citaatrecht)…
Indien er van een citaat gebruik gemaakt wordt, dient er sprake te zijn van een goede bronvermelding:
- Titel werk waaruit het citaat is genomen.
- Auteur.
- Uitgever.
- Evt. ISBN nummer.
Het citaat dient niet te groot te zijn. Gebruik van een werk enkel dat deel wat nodig is om je standpunt duidelijk te maken. Het gebruiken van een volledige foto mag, maar indien je het met slechts een deel van de foto kan doen is dat een nettere oplossing.
Uit: “Forumregels”
-
Ik twijfel ook, zou hem eerst eens willen doorbladeren.
Is er geen zogenaamd inkijkexemplaar op het internet waar een paar pagina's te zien zijn?
Stephan.
-
Stephan,
Je zou dit weekend in Rijswijk kunnen gaan kijken in de stand van Rail Magazine. Daar hebben ze vast wel een paar exemplaren liggen.
Grtz, Ton
-
Mijn eerste indruk is zeer positief. ik heb het boek besteld omdat er veel aandacht voor het goederenvervoer in zou staan. Dat klopt helemaal. Zeer veel afbeeldingen die mij veel wijzer maken over hoe het er vroeger aan toeging en hoe het er uit zag op los- en laadplaatsen e.d. Veel foto’s zijn in zwart-wit, maar ook een redelijk aantal is in kleur. Het boek is thematisch ingedeeld; zie de inhoudsopgave hieronder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E988CA77-54C8-4764-81A7-4A1F0E40F4C5-614a5153b4350.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/E988CA77-54C8-4764-81A7-4A1F0E40F4C5-614a5153b4350.jpg)
Om een indruk te geven heb ik een plaatje van hoe zo’n thema er uitziet. Meestal een halve pagina tekst aan inleiding en wat gegevens. Verder foto’s, veel foto’s, met een korte beschrijving van wat je ziet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/F0122C14-8B70-4487-A822-2FF963A5D2F0-614a522ecded6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/F0122C14-8B70-4487-A822-2FF963A5D2F0-614a522ecded6.jpg)
Ik vind het zijn prijs waard, voor mij althans. Ik moet er bij zeggen, dat ik (nog) niet heel veel fotoboeken heb, dus over de uniciteit van het materiaal kan ik geen uitspraak doen.
Hopelijk helpt dit bij de keuze voor al of niet bestellen.
Peter
-
Dank je Peter! Dat geeft een heel goede indruk!
-
Met een beetje geluk is het boek vanaf vrijdag te beoordelen in Rijswijk.
Ik ben ook nieuwsgierig naar dat boek over het Zeeuwse spoor.
-
Om een indruk te geven heb ik een plaatje van hoe zo’n thema er uitziet. Meestal een halve pagina tekst aan inleiding en wat gegevens. Verder foto’s, veel foto’s, met een korte beschrijving van wat je ziet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/F0122C14-8B70-4487-A822-2FF963A5D2F0-614a522ecded6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/F0122C14-8B70-4487-A822-2FF963A5D2F0-614a522ecded6.jpg)
Ik vind het zijn prijs waard, voor mij althans. Ik moet er bij zeggen, dat ik (nog) niet heel veel fotoboeken heb, dus over de uniciteit van het materiaal kan ik geen uitspraak doen.
Hopelijk helpt dit bij de keuze voor al of niet bestellen.
Peter
Goede beschrijving, en tevens een mooi gebruik van het citaat-recht... (y)
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
Ik ben ook nieuwsgierig naar dat boek over het Zeeuwse spoor.
Het grappige is dat ik die samen met het Ankersmit boek besteld heb (en het boek over de sikjes, dat scheelt weer verzendkosten :angel:)
Ook dit boek vind ik erg mooi! Het is een vergelijkbaar boek als dat van Ankersmit en bevat een behoorlijke hoeveelheid foto's van Ankersmit.
Het beschrijft de gehele lijn van Vlissingen tot aan Roosendaal. De geschiedenis van de gehele lijn wordt beschreven met ook veel beeld materiaal.
Zelf had ik gehoopt dat er meer over de lijn naar Wemeldinge in zou staan maar dat is een tramlijn en daardoor komt die er bekaaid af.
Toch vind ik dit boek ook wel een aanrader!
-
Gisteravond heb ik het boek grotendeels doorgelezen en -gekeken en het is inderdaad erg mooi. Waar in het boek van Luud Albers (Met de trein door Nederland), dat ik recent heb aangeschaft, het zwaartepunt ligt bij de hoofdlijnen, de sneltreinen, de grote stations met al hun reizigers en dynamiek, heeft Ankersmit meer aandacht voor het goederenvervoer en dan vooral de kleinschalige bedieningen. Dat vind ik zelf juist het mooist. De compositie is meestal erg fraai. Vaak zie je een heel mooi perspectief van bijvoorbeeld waterwegen, kades of wisselstraten. De meeste foto's zijn heel sfeervol en er is, net als bij 'collega' Van de Meene, veel oog voor hoe de spoorlijn in het landschap is gesitueerd. Het materieel zelf is daarbij natuurlijk wel mooi in beeld gebracht, maar het is lang niet altijd de hoofdmoot van de foto.
Je wordt er soms wel wat melancholiek van; wat was er in het Nederlandse landschap vroeger nog veel ruimte, vooral bij de foto's uit het hoge noorden valt dat op, je ziet hier en daar nog eindeloze verten op de achtergrond. En dan die lome sfeer op al die intussen verdwenen kleine stationnetjes met hun goederenspoor, losweg en goederenloods waar misschien maar één keer per dag een dieseltje met een paar wagens kwam. Al die raccordementen van bedrijven die toen nog een eigen spooraansluiting hadden. Al die details, die seinen, wisselstellers, een paar fietsen, kisten die klaarstaan om in de volgende trein te worden geladen, een enkele stortwagen op de achtergrond, het is allemaal heel inspirerend voor de modelbouwer. Mensen zie je op de foto's opvallend weinig, het is vooral stil en het lijkt vaak alsof iedereen net aan het middageten zit.
Edit: aan materieel zien we vooral veel diesellocomotieven en goederenwagens, vooral de liefhebbers van de 2400 komen aan hun trekken maar de 2200 is natuurlijk ook goed vertegenwoordigd, net als de Hippels en Sikken. Ook de dieselloc serie 450 komt meerdere keren voorbij. Er zijn ook veel mooie foto's bij van kolentreinen in Zuid-Limburg, getrokken door 2200 2300'en. Ook daar veel aandacht voor de infrastructuur, voor close-ups van locomotieven zonder context moet je niet bij Ankersmit zijn.
Er staat bijvoorbeeld ook een heel mooie foto in van een roodbruine 1200 in rust op een emplacement, die ik ook nog niet eerder had gezien. Ook turqoise 1100'en en blauwe 2400'en zijn in kleur te zien.
Prachtig boek dus, dikke aanrader wat mij betreft.
-
Tring…. (deurbel): de postbode. ‘Goedemiddag, ik dacht: ik zal maar even aanbellen want om dit (boekpakket, afz. Uquilair) gewoon door de bus heen te gooien, daar zal ie, ondanks de verpakking, waarschijnlijk niet beter van worden. Alstublieft en een fijne dag nog.’ Lang leve de ouderwetse postbode!!! (y) (y) (y)
Rob
-
Kijk eens aan, er zijn er dus nog wel met gevoel voor beroeps ethiek :)
Vanmiddag even bij de firma H te HHW langs gegaan en daar een exemplaar aangeschaft.
Eerste indruk ... prachtig, een mooie aanvulling op de andere foto boeken, waarbij in dit werk het zwaartepunt duidelijk bij het goederenvervoer ligt, met af en toe een leuke bijvangst.
Helaas geen foto's van mijn persoonlijk favoriete station Obdam, maar met de platen uit Alkmaar, Noord-Scharwoude en Warmenhuizen ben ik zeker blij :)
Ook de index op plaatsnaam is handig, naast de hoofdstukindeling naar soort vervoer.
@Eelco, toch maar een rib los (laten) zagen en bestellen, het is het waard in mijn ogen ;D
-
Dank je Peter! Dat geeft een heel goede indruk!
Inderdaad. Wow, ja, die wil ik hebben. In Rijswijk maar eens kijken!
Reinout
-
Ik ben ook nieuwsgierig naar dat boek over het Zeeuwse spoor.
Als je je niet stoort aan (veel) taalfouten, een paar onbegrijpelijk verhaspelde zinnen en een paar foutieve fotobijschriften, dan is het een boek dat zeker de moeite waard is.
Grtz, ton
-
Ik heb het boek ook , het is voor mij en voor anderen herkenbaar , want als je een typische opname van Ankersmit tegenkomt , is het meestal een omgeving waar alles op zijn plaats valt , vaak dat ene of dat typische aan een foto maakt een ´Ankersmit´ opname zo herkenbaar .
Hulde voor dit boek , van mij mag er meer van dit soort boekwerken komen ,zoals mijn onderschrift staat , klein beginnen , groot uitpakken !!.
Dat heeft Roef Ankersmit met zijn boek wel bewezen.
-
Inderdaad een prachtig boek.
Ook het boek over de zeeuwse lijn gekocht.
Toch zou het handiger zijn als de uitgever wat voorbeeld pagina's toont, dat zal meer mensen over de streep trekken..
Bij sommige uitgevers zie je dat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210925-141804-614f1485679ff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210925-141804-614f1485679ff.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210925-141735-614f148567467.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210925-141735-614f148567467.jpg)
Bovenste boek is over de Zeeuwse Lijn.
-
@Peter en @Bob thanks voor de "preview". Heb het boek van Roef gisteren gekocht, kwam vandaag binnen en kan niet anders zeggen dan dikke aanrader. Hoewel mijn focus meer op latere periodes ligt is het genieten en een mooi doorkijkje hoe het spoorvervoer eruit zag voor ik rond liep op de planeet ;D.
-
heel mooi foto archief door de tijd heen in boekformaat. Al dagen aan het bladeren en ontdek steeds weer een wetenswaardigheid.
En ....een mooie handleiding voor treinsamenstellingen op de modelbaan, en voor fabrikanten om nog meer NS materieel in model uit te brengen. De5 enz...
10 sterren ********** voor deze uitgave.
gr
Brutus
-
Op dit boek heb ik 36 jaar gewacht!! 8)
Roef Ankersmit is, samen met Kees van de Meene voor mij de grote inspirator in de hobby geweest!
In de jaren 80 ontdekte ik hun foto's in Op de Rails en in de schaarse boeken.
Vooral de gedocumenteerde infrastructuur is van grote waarde gebleken in de geschiedschrijving van NS.
Vooral mede door hun foto's ben ik een groot liefhebber van klassieke beveiliging en de andere infra (t/m de jaren 80).
Wat het boek betreft: Zeer mooie foto's al vind ik sommige oude kleurenfoto's erg korrelig, oorzaak daarvan zou ik niet weten.
Ik kan hier ook niet verzwijgen dat ik weleens naast Roef heb gestaan terwijl wij de klassieke beveiliging
op het S-Bahn station Hamburg Blankenese stonden te fotograferen! ;D
gr Ed.
-
al vind ik sommige oude kleurenfoto's erg korrelig, oorzaak daarvan zou ik niet weten.
Vergankelijkheid van het fotomateriaal. Veel kleurendia's/negatieven hebben de tand des tijds slecht doorstaan. Was ook redelijk merkafhankelijk. De dure merken zijn beter bewaard, de goedkopere merken... Goedkoop was ook toen duurkoop. En jongemannen als de onlangs overleden Luud Albers en de nu nog levende Roef Ankersmit en Kees van de Meene, hadden geen royaal budget ;)
-
Dat kan ik bevestigen, aangezien ik hetzelfde materiaal heb gezien voor ons 2200/2400-boek. Ik vind dat ze er nog best wat moois van hebben weten te maken.
-
Het was ook wat Albers mij vertelde toen ik met mijn boek bezig was. Maar inderdaad, dit drietal heeft fraaie kleurenopnames gemaakt waar we gelukkig nog steeds van kunnen genieten (y)
-
Even hier een heel dikke laag stof vanaf blazen. Ik kwam dit nog tegen:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/14105066/bekende-spoorfotograaf-roef-ankersmit-bezoekt-na-ruim-halve-eeuw-weer-zijn-drentse-fotoplekken
-
Leuk interview! Bedankt voor de link.