Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Minder wissels door Huup
Vandaag om 18:41:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:00:35
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:19:43
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
  

Auteur Topic: Suez-kanaal geblokkeerd  (gelezen 7634 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12477
    • sleutelspoor
Suez-kanaal geblokkeerd
« Gepost op: 24 March 2021, 13:13:36 »
Komen ze in mei/juni per boot  :angel:

Een van de grootste containerschepen ter wereld blokkeert Suezkanaal: enorme file


Ik bedoel maar, kan nog dagen gaan duren!
« Laatst bewerkt op: 24 March 2021, 13:24:27 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5382
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #1 Gepost op: 24 March 2021, 13:28:53 »
Hebben ze zo'n groot schip nodig om die styreen stripjes en profielen naar Europa te krijgen?  ;D ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #2 Gepost op: 24 March 2021, 13:54:17 »
Nee, ook kant-en-klare modellen en die nemen ruimte in ;D
Meer per trein via de shuttle naar Tilburg is de boodschap....
Groet, Frank

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12477
    • sleutelspoor
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #3 Gepost op: 24 March 2021, 14:01:06 »
Zou een optie kunnen zijn. Helaas moeten de modellen eerst naar de voormalige DDR gestuurd , Sonneberg geloof ik, en dan naar het PIKO depot in Amersfoort! 8)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4579
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #4 Gepost op: 24 March 2021, 15:57:50 »
Komen ze in mei/juni per boot  :angel:

Een van de grootste containerschepen ter wereld blokkeert Suezkanaal: enorme file

Ik bedoel maar, kan nog dagen gaan duren!

Bootje is al weer losgetrokken. Kom maar door met die loc!

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1638
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #5 Gepost op: 24 March 2021, 22:02:56 »
Nee hoor zit nog steeds vast (24/03 @ 2200 NL tijd)






« Laatst bewerkt op: 24 March 2021, 22:17:41 door ArjanB »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2700
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2021, 07:47:14 »
Tja, als je met de wagen uitwijkt voor een konijn dat de baan oversteekt kom je met wat tegenslag tegen een boom terecht, als je als schipper uitwijkt in een kanaal voor een doflijn die voor je boot springt, zijn de resultaten iets anders  ;D

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4579
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #7 Gepost op: 25 March 2021, 08:48:48 »
Nee hoor zit nog steeds vast (24/03 @ 2200 NL tijd)

Toen ik meldde dat hij wel los was, had ik dat gebaseerd op een berichtje van de NOS. Die hebben dat later weer weggehaald. Hoe dan ook, die loc komt er wel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26761
    • Pagina van klaas
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #8 Gepost op: 25 March 2021, 10:29:57 »
Volgens een bericht op nu.nl kan het nog weken duren voordat ze dat schip los hebben. Zit met zijn bulb stevig in de oever.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
  • Bnlx treinendokter.
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #9 Gepost op: 25 March 2021, 11:19:52 »
...  voor een konijn ...

Lijkt mij eerder een kameel. ***. Of als het dan niet anders kan.

Nieuwe IMO borden eventueel op te nemen in het IALA-A/B systeem, komen spontaan bij me op:



Overigens is dit bijzonder sneu verhaal natuurlijk wel goed nieuws voor BV Nederland (en met namen regio Papendrecht). Eerst de doorvaart vrijmaken, peilen, corrigerende baggerwerkzaamheden, en daarna ook het zuidelijk deel van het Suezkanaal dubbel uitvoeren.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12477
    • sleutelspoor
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #10 Gepost op: 25 March 2021, 11:25:23 »
Laat BOKA maar goed op zijn straatje passen!

'VOLDOENDE BEWIJS DUMPING CHINESE BAGGERAARS'

Europese baggeraars verweren zich tegen de oprukkende concurrentie uit China, die Europa met dumpprijzen bestormt.
Daar is volgens Pieter van Oord, CEO van het gelijknamige baggerbedrijf, onmogelijk tegenop te boksen, door de
megasteun vanuit de Chinese overheid. 'Het is naïef om onze markt open te houden voor Chinese staatsbedrijven, als de
VS en China de grens sluiten voor Europese baggeraars.' De baggersector, waarin onder meer de Nederlandse bedrijven
Van Oord en Boskalis grote spelers zijn, komt in actie omdat Chinese baggeraars voor het eerst inschrijven op projecten
in Europa, terwijl Europese baggeraars geen toegang krijgen tot de Chinese markt. Van Oord pleit om te beginnen voor
reciprociteit. 'De bedrijven zijn een verlengstuk van Beijing. Als de Chinese markt open gaat, gaat de Europese markt ook
open. Én we willen concurreren met échte bedrijven.' Van Oord beschuldigt de Chinese concurrenten bovendien van
prijsdumping. 'Bij de pricing strategy wordt eerst onder de kostprijs gewerkt. Daarvan hebben we nu in Duitsland de
eerste bewijzen. Chinese bedrijven moeten gewoon hun kosten goed maken en niet worden gesubsidieerd door de
Chinese overheid. We zijn bezig met een politieke lobby in Brussel en Berlijn, omdat het in eerste instantie om een groot
project in Duitsland gaat.' Over de uitkomst van de lobby is Van Oord behoorlijk optimistisch. 'De bewijzen dat hier sprake
is van prijsdumping zijn overtuigend aanwezig. Ik doe een beroep op Europese politici om niet naïef te zijn. Als we dit
toestaan, vernietigen we een maritieme baggerindustrie die wereldmarktleider is; de meest competitieve baggerbedrijven
komen uit Nederland en België. Soms zijn er projecten waar we kans hebben omdat klanten niet met Chinese
baggerbedrijven willen werken.' Bron: BNR Webredactie
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12477
    • sleutelspoor
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #11 Gepost op: 25 March 2021, 12:31:01 »
Om je een idee te geven wat daar nu aan de hand is.




De doorsnede van het kanaal! Let even op de hoek van de glooiingen.




De diepgang is 13 meter! Als de dat afzet tegen de hoek van de glooiing dan zie je gelijk dat de bulp zich als een tank heeft ingegraven. Het Achterschip met schroef en roer zal er ook wel niet ongeschonden vanaf komen.
« Laatst bewerkt op: 25 March 2021, 12:32:40 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #12 Gepost op: 25 March 2021, 18:01:02 »
Inderdaad denk je kanaal , gauw wat water erbij maar dit loopt in de miljoenen kuubs dus ook geen optie.Want als je zo kijkt moet er zo meer dan een meter water bij.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
  • Bnlx treinendokter.
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #13 Gepost op: 25 March 2021, 22:33:29 »
Vanuit een maritiem blik nog wat puntjes:

- Beide ankers zitten nog opgetrokken in de ankerkluis. Ik kan niet op het dek kijken, maar als de zeevast/stopper vrij komt dan zakt het anker een aantal decimeter (anker bungelt in de kluis). Bij het "klaar om te vallen", is het anker compleet buiten de ankerkluis, en is alleen de ketting nog in de ankerkluis. Het anker was waarschijnlijk niet klaar om te vallen om het schip af te remmen.
- De Ever Given is verplicht om één sleepboot direct in de buurt te hebben om bij eventuele problemen te kunnen assisteren (Slecht zicht vanaf de brug, Art 57, lid 4 RoN Suez canal). Waarschijnlijk was de sleepboot dus onder de omstandigheden (winderig) niet bij machte om Given op het rechte pad te houden. (Evenals een aantal van de 15 andere schepen in het convoy)
- De Ever Given heeft een geschiedenis met wind (ook in 2019, Hamburg) en zou dus moeten weten hoe/wanneer het schip extra hulp nodig heeft.

Bij kruis/economische vaart ligt de draaipunt van een schip op ongeveer 1/3 van de boeg, daar waar de brug ongeveer 'toevallig' zit. Economische vaart ligt voor de Ever Given zo dicht bij de 25kts, voor het gemak 45 km/u. Het hele schip is hier voor geoptimaliseerd, o.a. door milieueisen en kosten.
Om dit te bereiken zit er 1 hoofdmotor en 1 roer. Doordat de max. snelheid ruim onder de optimale snelheid ligt (7-8 kts), zal de roerwerking niet heel best zijn. Daarnaast is het draaipunt naar ongeveer midscheeps verplaatst, is de brug voor het draaipunt. Vergelijk het met een buschauffeur die hetzelfde zou rijden als in zijn luxeauto (terwijl de voertuigen slippen).

De Ever Given heeft twee boegschroeven. Om van de kanaal zijde af te sturen zal water vanuit het midden van het kanaal naar de kanaalzijde worden geduwd. De extra waterdruk door de kanaal zijde werkt als 'kussen' en helpt het schip van de zijkant weg te blijven. De boegschroeven werken beter bij langzamere vaart.

Zou de wachtswisseling op de brug van de Dagwacht (04:00-08:00) naar de Voormiddag wacht (08:00-12:00) om 07:40 een rol hebben gespeeld?

En nog een vraag; wat deed de kanaal loods?

Duidelijk is dat er aan boord van de Given meer aan de hand was dan een enkel probleem. En dat er verschillende personen aan boord ze zich echt rottig voelen, dit doe je niet voor je plezier (zelfs als er niemand gewond raakt of dat je iets kon veranderen).
Jan-Peter

« Laatst bewerkt op: 25 March 2021, 22:37:13 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Suez-kanaal nog niet vrij, Boskalis aan het graven
« Reactie #14 Gepost op: 25 March 2021, 23:01:27 »
https://www.nporadio1.nl/nieuws-en-co/onderwerpen/74352-2021-03-25-suez-kanaal-nog-niet-vrij-boskalis-aan-het-graven

Benieuwd wat de consequenties zullen zijn voor de levering van onze geliefde modellen.
In ieder geval zijn de MTE wagens de dans ontsprongen en worden nu uitgeleverd.  :)