Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:59:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:49:03
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:57:53
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
  

Auteur Topic: Suez-kanaal geblokkeerd  (gelezen 6623 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12314
    • sleutelspoor
Suez-kanaal geblokkeerd
« Gepost op: 24 maart 2021, 13:13:36 »
Komen ze in mei/juni per boot  :angel:

Een van de grootste containerschepen ter wereld blokkeert Suezkanaal: enorme file


Ik bedoel maar, kan nog dagen gaan duren!
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2021, 13:24:27 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5142
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2021, 13:28:53 »
Hebben ze zo'n groot schip nodig om die styreen stripjes en profielen naar Europa te krijgen?  ;D ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5188
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2021, 13:54:17 »
Nee, ook kant-en-klare modellen en die nemen ruimte in ;D
Meer per trein via de shuttle naar Tilburg is de boodschap....
Groet, Frank

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12314
    • sleutelspoor
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2021, 14:01:06 »
Zou een optie kunnen zijn. Helaas moeten de modellen eerst naar de voormalige DDR gestuurd , Sonneberg geloof ik, en dan naar het PIKO depot in Amersfoort! 8)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4139
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2021, 15:57:50 »
Komen ze in mei/juni per boot  :angel:

Een van de grootste containerschepen ter wereld blokkeert Suezkanaal: enorme file

Ik bedoel maar, kan nog dagen gaan duren!

Bootje is al weer losgetrokken. Kom maar door met die loc!

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2021, 22:02:56 »
Nee hoor zit nog steeds vast (24/03 @ 2200 NL tijd)






« Laatst bewerkt op: 24 maart 2021, 22:17:41 door ArjanB »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2021, 07:47:14 »
Tja, als je met de wagen uitwijkt voor een konijn dat de baan oversteekt kom je met wat tegenslag tegen een boom terecht, als je als schipper uitwijkt in een kanaal voor een doflijn die voor je boot springt, zijn de resultaten iets anders  ;D

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4139
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2021, 08:48:48 »
Nee hoor zit nog steeds vast (24/03 @ 2200 NL tijd)

Toen ik meldde dat hij wel los was, had ik dat gebaseerd op een berichtje van de NOS. Die hebben dat later weer weggehaald. Hoe dan ook, die loc komt er wel.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25260
    • Pagina van klaas
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2021, 10:29:57 »
Volgens een bericht op nu.nl kan het nog weken duren voordat ze dat schip los hebben. Zit met zijn bulb stevig in de oever.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2282
  • Bnlx treinendokter.
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2021, 11:19:52 »
...  voor een konijn ...

Lijkt mij eerder een kameel. ***. Of als het dan niet anders kan.

Nieuwe IMO borden eventueel op te nemen in het IALA-A/B systeem, komen spontaan bij me op:



Overigens is dit bijzonder sneu verhaal natuurlijk wel goed nieuws voor BV Nederland (en met namen regio Papendrecht). Eerst de doorvaart vrijmaken, peilen, corrigerende baggerwerkzaamheden, en daarna ook het zuidelijk deel van het Suezkanaal dubbel uitvoeren.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12314
    • sleutelspoor
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2021, 11:25:23 »
Laat BOKA maar goed op zijn straatje passen!

'VOLDOENDE BEWIJS DUMPING CHINESE BAGGERAARS'

Europese baggeraars verweren zich tegen de oprukkende concurrentie uit China, die Europa met dumpprijzen bestormt.
Daar is volgens Pieter van Oord, CEO van het gelijknamige baggerbedrijf, onmogelijk tegenop te boksen, door de
megasteun vanuit de Chinese overheid. 'Het is naïef om onze markt open te houden voor Chinese staatsbedrijven, als de
VS en China de grens sluiten voor Europese baggeraars.' De baggersector, waarin onder meer de Nederlandse bedrijven
Van Oord en Boskalis grote spelers zijn, komt in actie omdat Chinese baggeraars voor het eerst inschrijven op projecten
in Europa, terwijl Europese baggeraars geen toegang krijgen tot de Chinese markt. Van Oord pleit om te beginnen voor
reciprociteit. 'De bedrijven zijn een verlengstuk van Beijing. Als de Chinese markt open gaat, gaat de Europese markt ook
open. Én we willen concurreren met échte bedrijven.' Van Oord beschuldigt de Chinese concurrenten bovendien van
prijsdumping. 'Bij de pricing strategy wordt eerst onder de kostprijs gewerkt. Daarvan hebben we nu in Duitsland de
eerste bewijzen. Chinese bedrijven moeten gewoon hun kosten goed maken en niet worden gesubsidieerd door de
Chinese overheid. We zijn bezig met een politieke lobby in Brussel en Berlijn, omdat het in eerste instantie om een groot
project in Duitsland gaat.' Over de uitkomst van de lobby is Van Oord behoorlijk optimistisch. 'De bewijzen dat hier sprake
is van prijsdumping zijn overtuigend aanwezig. Ik doe een beroep op Europese politici om niet naïef te zijn. Als we dit
toestaan, vernietigen we een maritieme baggerindustrie die wereldmarktleider is; de meest competitieve baggerbedrijven
komen uit Nederland en België. Soms zijn er projecten waar we kans hebben omdat klanten niet met Chinese
baggerbedrijven willen werken.' Bron: BNR Webredactie
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12314
    • sleutelspoor
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2021, 12:31:01 »
Om je een idee te geven wat daar nu aan de hand is.




De doorsnede van het kanaal! Let even op de hoek van de glooiingen.




De diepgang is 13 meter! Als de dat afzet tegen de hoek van de glooiing dan zie je gelijk dat de bulp zich als een tank heeft ingegraven. Het Achterschip met schroef en roer zal er ook wel niet ongeschonden vanaf komen.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2021, 12:32:40 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #12 Gepost op: 25 maart 2021, 18:01:02 »
Inderdaad denk je kanaal , gauw wat water erbij maar dit loopt in de miljoenen kuubs dus ook geen optie.Want als je zo kijkt moet er zo meer dan een meter water bij.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2282
  • Bnlx treinendokter.
Re: Suez-kanaal geblokkeerd
« Reactie #13 Gepost op: 25 maart 2021, 22:33:29 »
Vanuit een maritiem blik nog wat puntjes:

- Beide ankers zitten nog opgetrokken in de ankerkluis. Ik kan niet op het dek kijken, maar als de zeevast/stopper vrij komt dan zakt het anker een aantal decimeter (anker bungelt in de kluis). Bij het "klaar om te vallen", is het anker compleet buiten de ankerkluis, en is alleen de ketting nog in de ankerkluis. Het anker was waarschijnlijk niet klaar om te vallen om het schip af te remmen.
- De Ever Given is verplicht om één sleepboot direct in de buurt te hebben om bij eventuele problemen te kunnen assisteren (Slecht zicht vanaf de brug, Art 57, lid 4 RoN Suez canal). Waarschijnlijk was de sleepboot dus onder de omstandigheden (winderig) niet bij machte om Given op het rechte pad te houden. (Evenals een aantal van de 15 andere schepen in het convoy)
- De Ever Given heeft een geschiedenis met wind (ook in 2019, Hamburg) en zou dus moeten weten hoe/wanneer het schip extra hulp nodig heeft.

Bij kruis/economische vaart ligt de draaipunt van een schip op ongeveer 1/3 van de boeg, daar waar de brug ongeveer 'toevallig' zit. Economische vaart ligt voor de Ever Given zo dicht bij de 25kts, voor het gemak 45 km/u. Het hele schip is hier voor geoptimaliseerd, o.a. door milieueisen en kosten.
Om dit te bereiken zit er 1 hoofdmotor en 1 roer. Doordat de max. snelheid ruim onder de optimale snelheid ligt (7-8 kts), zal de roerwerking niet heel best zijn. Daarnaast is het draaipunt naar ongeveer midscheeps verplaatst, is de brug voor het draaipunt. Vergelijk het met een buschauffeur die hetzelfde zou rijden als in zijn luxeauto (terwijl de voertuigen slippen).

De Ever Given heeft twee boegschroeven. Om van de kanaal zijde af te sturen zal water vanuit het midden van het kanaal naar de kanaalzijde worden geduwd. De extra waterdruk door de kanaal zijde werkt als 'kussen' en helpt het schip van de zijkant weg te blijven. De boegschroeven werken beter bij langzamere vaart.

Zou de wachtswisseling op de brug van de Dagwacht (04:00-08:00) naar de Voormiddag wacht (08:00-12:00) om 07:40 een rol hebben gespeeld?

En nog een vraag; wat deed de kanaal loods?

Duidelijk is dat er aan boord van de Given meer aan de hand was dan een enkel probleem. En dat er verschillende personen aan boord ze zich echt rottig voelen, dit doe je niet voor je plezier (zelfs als er niemand gewond raakt of dat je iets kon veranderen).
Jan-Peter

« Laatst bewerkt op: 25 maart 2021, 22:37:13 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1020
Suez-kanaal nog niet vrij, Boskalis aan het graven
« Reactie #14 Gepost op: 25 maart 2021, 23:01:27 »
https://www.nporadio1.nl/nieuws-en-co/onderwerpen/74352-2021-03-25-suez-kanaal-nog-niet-vrij-boskalis-aan-het-graven

Benieuwd wat de consequenties zullen zijn voor de levering van onze geliefde modellen.
In ieder geval zijn de MTE wagens de dans ontsprongen en worden nu uitgeleverd.  :)