BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Het stationsplein => Topic gestart door: Hans Reints op 24 maart 2021, 13:13:36
-
Komen ze in mei/juni per boot :angel:
Een van de grootste containerschepen ter wereld blokkeert Suezkanaal: enorme file
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ever-given-aground-suez-canal-605b2eadaf836.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ever-given-aground-suez-canal-605b2eadaf836.jpg)
Ik bedoel maar, kan nog dagen gaan duren!
-
Hebben ze zo'n groot schip nodig om die styreen stripjes en profielen naar Europa te krijgen? ;D ;D ;D ;D
Jeroen
-
Nee, ook kant-en-klare modellen en die nemen ruimte in ;D
Meer per trein via de shuttle naar Tilburg is de boodschap....
-
Zou een optie kunnen zijn. Helaas moeten de modellen eerst naar de voormalige DDR gestuurd , Sonneberg geloof ik, en dan naar het PIKO depot in Amersfoort! 8)
-
Komen ze in mei/juni per boot :angel:
Een van de grootste containerschepen ter wereld blokkeert Suezkanaal: enorme file
Ik bedoel maar, kan nog dagen gaan duren!
Bootje is al weer losgetrokken. Kom maar door met die loc!
-
Nee hoor zit nog steeds vast (24/03 @ 2200 NL tijd)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0735-605bac353b2a2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0735-605bac353b2a2.jpg)
-
Tja, als je met de wagen uitwijkt voor een konijn dat de baan oversteekt kom je met wat tegenslag tegen een boom terecht, als je als schipper uitwijkt in een kanaal voor een doflijn die voor je boot springt, zijn de resultaten iets anders ;D
-
Nee hoor zit nog steeds vast (24/03 @ 2200 NL tijd)
Toen ik meldde dat hij wel los was, had ik dat gebaseerd op een berichtje van de NOS. Die hebben dat later weer weggehaald. Hoe dan ook, die loc komt er wel.
-
Volgens een bericht op nu.nl kan het nog weken duren voordat ze dat schip los hebben. Zit met zijn bulb stevig in de oever.
-
... voor een konijn ...
Lijkt mij eerder een kameel (https://www.youtube.com/watch?v=nVINrHcQhEQ). ***. Of als het dan niet anders kan (https://www.youtube.com/watch?v=1pIkyAgamUQ).
Nieuwe IMO borden eventueel op te nemen in het IALA-A/B systeem, komen spontaan bij me op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CrossingCamels-605c6277706f6.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CrossingCamels-605c6277706f6.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Next15NM-605c627f8556b.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Next15NM-605c627f8556b.png)
Overigens is dit bijzonder sneu verhaal natuurlijk wel goed nieuws voor BV Nederland (en met namen regio Papendrecht). Eerst de doorvaart vrijmaken, peilen, corrigerende baggerwerkzaamheden, en daarna ook het zuidelijk deel van het Suezkanaal dubbel uitvoeren.
Jan-Peter
-
Laat BOKA maar goed op zijn straatje passen!
'VOLDOENDE BEWIJS DUMPING CHINESE BAGGERAARS'
Europese baggeraars verweren zich tegen de oprukkende concurrentie uit China, die Europa met dumpprijzen bestormt.
Daar is volgens Pieter van Oord, CEO van het gelijknamige baggerbedrijf, onmogelijk tegenop te boksen, door de
megasteun vanuit de Chinese overheid. 'Het is naïef om onze markt open te houden voor Chinese staatsbedrijven, als de
VS en China de grens sluiten voor Europese baggeraars.' De baggersector, waarin onder meer de Nederlandse bedrijven
Van Oord en Boskalis grote spelers zijn, komt in actie omdat Chinese baggeraars voor het eerst inschrijven op projecten
in Europa, terwijl Europese baggeraars geen toegang krijgen tot de Chinese markt. Van Oord pleit om te beginnen voor
reciprociteit. 'De bedrijven zijn een verlengstuk van Beijing. Als de Chinese markt open gaat, gaat de Europese markt ook
open. Én we willen concurreren met échte bedrijven.' Van Oord beschuldigt de Chinese concurrenten bovendien van
prijsdumping. 'Bij de pricing strategy wordt eerst onder de kostprijs gewerkt. Daarvan hebben we nu in Duitsland de
eerste bewijzen. Chinese bedrijven moeten gewoon hun kosten goed maken en niet worden gesubsidieerd door de
Chinese overheid. We zijn bezig met een politieke lobby in Brussel en Berlijn, omdat het in eerste instantie om een groot
project in Duitsland gaat.' Over de uitkomst van de lobby is Van Oord behoorlijk optimistisch. 'De bewijzen dat hier sprake
is van prijsdumping zijn overtuigend aanwezig. Ik doe een beroep op Europese politici om niet naïef te zijn. Als we dit
toestaan, vernietigen we een maritieme baggerindustrie die wereldmarktleider is; de meest competitieve baggerbedrijven
komen uit Nederland en België. Soms zijn er projecten waar we kans hebben omdat klanten niet met Chinese
baggerbedrijven willen werken.' Bron: BNR Webredactie
-
Om je een idee te geven wat daar nu aan de hand is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/canal-charactristic-l-605c738bdaac8.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/canal-charactristic-l-605c738bdaac8.gif)
De doorsnede van het kanaal! Let even op de hoek van de glooiingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Diepgang-is-13-meter-605c73ef395d0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Diepgang-is-13-meter-605c73ef395d0.jpg)
De diepgang is 13 meter! Als de dat afzet tegen de hoek van de glooiing dan zie je gelijk dat de bulp zich als een tank heeft ingegraven. Het Achterschip met schroef en roer zal er ook wel niet ongeschonden vanaf komen.
-
Inderdaad denk je kanaal , gauw wat water erbij maar dit loopt in de miljoenen kuubs dus ook geen optie.Want als je zo kijkt moet er zo meer dan een meter water bij.
-
Vanuit een maritiem blik nog wat puntjes:
- Beide ankers zitten nog opgetrokken in de ankerkluis. Ik kan niet op het dek kijken, maar als de zeevast/stopper vrij komt dan zakt het anker een aantal decimeter (anker bungelt in de kluis). Bij het "klaar om te vallen", is het anker compleet buiten de ankerkluis, en is alleen de ketting nog in de ankerkluis. Het anker was waarschijnlijk niet klaar om te vallen om het schip af te remmen.
- De Ever Given is verplicht om één sleepboot direct in de buurt te hebben om bij eventuele problemen te kunnen assisteren (Slecht zicht vanaf de brug, Art 57, lid 4 RoN Suez canal). Waarschijnlijk was de sleepboot dus onder de omstandigheden (winderig) niet bij machte om Given op het rechte pad te houden. (Evenals een aantal van de 15 andere schepen in het convoy)
- De Ever Given heeft een geschiedenis met wind (ook in 2019, Hamburg) en zou dus moeten weten hoe/wanneer het schip extra hulp nodig heeft.
Bij kruis/economische vaart ligt de draaipunt van een schip op ongeveer 1/3 van de boeg, daar waar de brug ongeveer 'toevallig' zit. Economische vaart ligt voor de Ever Given zo dicht bij de 25kts, voor het gemak 45 km/u. Het hele schip is hier voor geoptimaliseerd, o.a. door milieueisen en kosten.
Om dit te bereiken zit er 1 hoofdmotor en 1 roer. Doordat de max. snelheid ruim onder de optimale snelheid ligt (7-8 kts), zal de roerwerking niet heel best zijn. Daarnaast is het draaipunt naar ongeveer midscheeps verplaatst, is de brug voor het draaipunt. Vergelijk het met een buschauffeur die hetzelfde zou rijden als in zijn luxeauto (terwijl de voertuigen slippen).
De Ever Given heeft twee boegschroeven. Om van de kanaal zijde af te sturen zal water vanuit het midden van het kanaal naar de kanaalzijde worden geduwd. De extra waterdruk door de kanaal zijde werkt als 'kussen' en helpt het schip van de zijkant weg te blijven. De boegschroeven werken beter bij langzamere vaart.
Zou de wachtswisseling op de brug van de Dagwacht (04:00-08:00) naar de Voormiddag wacht (08:00-12:00) om 07:40 een rol hebben gespeeld?
En nog een vraag; wat deed de kanaal loods?
Duidelijk is dat er aan boord van de Given meer aan de hand was dan een enkel probleem. En dat er verschillende personen aan boord ze zich echt rottig voelen, dit doe je niet voor je plezier (zelfs als er niemand gewond raakt of dat je iets kon veranderen).
Jan-Peter
-
https://www.nporadio1.nl/nieuws-en-co/onderwerpen/74352-2021-03-25-suez-kanaal-nog-niet-vrij-boskalis-aan-het-graven
Benieuwd wat de consequenties zullen zijn voor de levering van onze geliefde modellen.
In ieder geval zijn de MTE wagens de dans ontsprongen en worden nu uitgeleverd. :)
-
Nou als er binnen een paar dagen geen zicht is op een snelle opening dan moet alles om Afrika heen. Vervolgens komt iedereen tegelijk aan in NW Europa met congestie in de havens als gevolg. Dus reken maar op een maand of 2 vertraging op alles wat voor het kanaal ligt en misschien iets minder als schepen die nu uit Azië vertrekken rechtstreeks om Afrika heengaan.
Arjan
-
Elk zijn nadeel heeft ook zijn voordeel! Dit is een uitgelezen kans voor de russen, die dat dan ook doen, om de route "om de Noord" aan te prijzen. Volgens hun zeggen liggen de door atoomkracht aangedreven ijsbrekers al te wachten op klandizie. :D
Citaat uit Business insider:
Rusland grijpt de opstopping in het Suezkanaal inmiddels aan om de route via de Noordelijke IJszee tussen Azië en Europa als alternatief te promoten. Op Twitter maakte het Russische staatsbedrijf voor kernenergie Rosatom grapjes over de problemen in het Suezkanaal en wordt gezegd dat Russische nucleaire ijsbrekers klaar staan om de route via de Noordelijke IJszee open te houden voor scheepvaart.
einde citaat
-
En de zijderoute dan met de trein?
Daar ben ik voor.
Is toch al te weinig ijs bij het noordpoolgebied.
Groeten,
Jelmer
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Vandaag ergens artikel gelezen dat het grapje een 337 miljoen euro aan economische schade per uur.
De verzekeraar ( Alianz ), zal nu vermoed ik als een gek alle kleine lettertjes in het contract aan het nalezen zijn om die niet te moeten gaan uitbetalen. ;D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Grapje-van-de-mannen-van-Smit-605f0ef811b5e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Grapje-van-de-mannen-van-Smit-605f0ef811b5e.jpg)
;D ;D ;D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/canal-charactristic-l-606061be6552d.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/canal-charactristic-l-606061be6552d.gif)
Benaderingsformule:
Lengte in m x Opstuurhoek in gr. / 60 = Padbreedte in meters + breedte in meters
Vul in: Lengte in meters 400
Vul in: Opstuurhoek in graden 10
Vul in: Breedte in meters 60
Uitkomst Padbreedte in meters 126,6666667 (inclusief breedte in m)
Met dit plaatje en gegevens in gedachten zie je dus dat met bijna 16 meter diepgang achter je ongeveer een bevaarbare breedte hebt van een 180 meter. Grond ruiken is geen zeldzaamheid met een schip van deze grote en omvang. Stuurt het (container)schip ook nog eens belabberd, en dat komt voor want je hebt strak sturende schepen, dweilen en trage schepen. Een gegeven dat al zo oud is als de scheepvaart zelve. Alle ingrediënten voor een bakkie zijn hier dus aanwezig.
Dit geeft mooi aan dat als het te hard waait, er met dergelijke schepen niet meer door een "smal kanaal" gevaren zou mogen worden.
Bij windvlagen met uitschieters boven de 20m/sec heb je als de wind haaks op de vaarrichting staat, pakweg 400 ton dwarskracht op het schip. Dit geeft een behoorlijke opstuurhoek! En met 20 graden opsturen zit je al op boven de 200 meter padbreedte. Vaar je in konvooi met een vaste snelheid, zoals in het Suez kanaal, dan zal je als beheerder van het kanaal je richtlijnen moeten aanpassen. Onder deze omstandigheden is het dan niet meer verantwoord. Zeker niet als de passage zonder sleepboten gebeurd. De hierboven geschetste omstandigheden bevestigd wel wat ik al vermoede, het schip is sneller gaan varen daar de opstuurhoek te groot werd. Alleen met behulp van voldoende sleepbootkracht kan je ongestraft de vaart verhogen, met het risico dat als het fout gaat je dan ook goed omhoog loopt. De commerciële druk op een schip om toch te varen onder zulke omstandigheden moet eigenlijk ook gestraft worden.
-
De oorzaak is bekend!!:
(https://live.staticflickr.com/65535/51077817248_02f0f89f1e_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kPzaxw)ce3d492e-67ff-436d-966c-669610dfe66f (https://flic.kr/p/2kPzaxw) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
;D ;D
-
Gelukkig varen ze weer.....
(https://abload.de/img/varenx8j2r.jpg) (https://abload.de/image.php?img=varenx8j2r.jpg)
Bron: maschaps.com
-
Had je maar voor de helft zekerheid :angel:
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210328-WA0007-606086bea452d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210328-WA0007-606086bea452d.jpg)
De oplossing is nabij (y)
Groeten Arjen
-
Die piramide is leuk. Egyptenaren hebben wel ervaring met het opstapelen van blokken. ;D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AltijdGroen-doosjesboot-6061bf151d05f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AltijdGroen-doosjesboot-6061bf151d05f.jpg)
Er wordt nu met theoretisch 280 t (Alp Guard) + 153 t (Carlo Magno) aan die doosjesboot getrokken. UTC 10:27
-
En hij schijnt los te zijn!
https://www.ad.nl/buitenland/vastgelopen-containerschip-in-suezkanaal-helemaal-los-scheepsverkeer-kan-worden-hervat~a1ffff565/
Koen
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot-2021-03-29-Ship-EVER-GIVEN-Suez-Incident-Freeing-24h-Live-Tracking-Stream-6061e10f1e222.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot-2021-03-29-Ship-EVER-GIVEN-Suez-Incident-Freeing-24h-Live-Tracking-Stream-6061e10f1e222.jpg)
-
Nu nog even de bodem gladstrijken, en we kunnen weer terug naar business as usual.
Zal nog wel even duren voordat we eind-conclusie gaan horen. Maritieme inspecteurs nemen graag de tijd voor het onderzoek (2-3 jaar).
Jan-Peter
-
(y) (y) (y) (y) (y) (y)
-
Dat waren wel die Hollanders
https://youtu.be/_Xc-oY-fk_8?t=46 (https://youtu.be/_Xc-oY-fk_8?t=46)
-
Nee dat waren wel de mannen van SMIT.
Baggerboeren liften daarop mee.
-
Nog altijd …….. Hollands glorie (y) 8)
Mvg, Johan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AltijdGroen-doosjesboot-dringen-6061f477e7901.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AltijdGroen-doosjesboot-dringen-6061f477e7901.jpg)
AltijdGroen doosjesboot dringen
En denk er om, niet voordringen.
-
.. (y)...vraagt om diepgaand onderzoek, als ze ,aar niet van 2 walletetjes eten :angel:
-
Nou de Nederlandse baggeraars hebben in elk geval al een voorsprong voor de aanbestediging als ze ooit besluiten parallel het huidige kanaal een tweede te leggen, zodat er gelijktijdig over de ganse lengte in 2 richtingen gevaren kan worden ;D
-
van wikipedia:
Uitbreiding in 2014/2015[bewerken | brontekst bewerken]
In oktober 2014 kreeg een consortium van Boskalis, Van Oord, NMDC en Jan De Nul Group en een consortium van Dredging International (DEME) en Great Lakes Dredge & Dock Company een contract van de Suez Canal Authority voor de uitbreiding van het Suezkanaal. De werkzaamheden begonnen in 2014 en werden eind juli 2015 afgerond.[3] Het 'nieuwe' kanaal ligt deels parallel aan het 'oude' kanaal en is circa 50 kilometer lang zodat schepen elkaar vrij kunnen passeren. Ook zijn een aantal bestaande secties verbreed en verdiept tot een diepte van 24 meter. De baggerwerkzaamheden werden uitgevoerd door in totaal 25 snijkopzuigers.[4] Het contract van het eerste consortium had een totale waarde van $ 1,5 miljard waarbij ieder consortiumlid een aandeel had van een kwart. De contractwaarde van het tweede consortium bedroeg $ 540 miljoen, waarbij Dredging International een aandeel had van 75%.
Op 6 augustus 2015 huldigde de Egyptische president Abdelfattah al-Sisi de tweede vaargeul van het Suezkanaal in. De uiteindelijke kostprijs bedroeg bijna acht miljard euro, opgehaald bij het volk. President Sisi verwacht – op termijn – dit bedrag elk jaar terug te verdienen.[5] Voor 2023 worden de kanaalopbrengsten geschat op $ 13,2 miljard, in vergelijking tot $ 5,5 miljard in 2014.
die klus is dus geklaard door de 4 grootste baggeraars ter wereld! alleen dit stukje dus net niet blijkbaar.... denk dat het geld op was als het 4x meer kost dan wat je origineel had gecontracteerd.
-
Het breedste schip ter wereld, Pioneering Spirit, 124 meter breed, en dus 2x de breedte van de Ever Given, kan de haveningang van de Maasvlakte zelfs bij lange na niet blokkeren. Ook in de lengte niet. Best groot daar.
Zojuist vertrokken en vaart nu voor de kust bij Den Haag.
(https://live.staticflickr.com/65535/51001501574_08c42fa8f9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kGQ2y3)Schermopname (36) (https://flic.kr/p/2kGQ2y3) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
1276
-
Het schip ligt nog steeds voor de kust bij Kijkduin en blokkeert helemaal niks.
DP TRAILS >1NM CPA
(https://live.staticflickr.com/65535/51002632074_f0ba18689d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2kGVPBq)Schermopname (40) (https://flic.kr/p/2kGVPBq) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
1335
-
https://www.vgtv.no/video/216094/drama-i-norskehavet-en-skadet
Is iets anders als het Suezkanaal, maar zo komen je bestelde goederen ook niet aan!
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/eenmslift-hendrika-pict-606d6fe26cf50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/eenmslift-hendrika-pict-606d6fe26cf50.jpg)
Gaat toch niet helemaal goed. Sleepboot en giek zijn al overboord!
-
Het groene bootje hebben ze gelukkig weer teruggevonden :)
https://youtu.be/9uW9JVCu1H4
-
als het dan toch over bootjes hebben:
zo leg je dus een bootje aan: filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=egrRwhGeZO0)
en zo dus niet: filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=jNJAbKAcxK8)
en dit doe je als je douche kapot is: filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=rKVCiXpfNsE)
-
Leuk ook dat commentaar van tante Bep op de kant, daar letten ze ook echt op ;D
Haulover filmpjes zijn ook leuk, die kijk ik wel vaker (y) Ook leuk als ze het lokale schoon laten zien tussendoor ;D Alleen wel telkens de verbazing dat Amerikanen een zwemvest echt onzin vinden, of ze het nu zelf zijn of hun kids. Echt bizar :-X
-
Ik denk dat onze verbazing recht evenredig is aan de Amerikaanse verbazing dat er in Nederland geen fietshelm plicht is.
In een land met zoveel water als Nederland is een zwemvest en schoolzwemmen even natuurlijk als de Amerikaanse apathie over fietsershelmloos fietsen. Zo erg dat Nederlandse kinderfilms fietsscenes mijdt of zelfs dubbel schiet; met en zonder helm....
Uiteindelijk komt het op neer met welke risico's je opgroeit en welke natuurlijk worden aanvaardt. Een Afrikaanse collega vondt het opmerkelijk dat ik vrolijk bleef drijven in de Shell Nigeria zwemtest terwijl hij direct richting de zwembadvloer verdween. (We zijn allemaal gelijkwaardig, maar niet hetzelfde. Dat zou een saaie boel worden :angel:) De opmerking van mij tijdens de theorie ;D, veiligheidslaarzen uit en vrolijk blijven dopperen tot dat je wordt op gepikt viel volledig in de verkeerde aarde. (Hypothermie is geen issue voor de Niger delta, zwembaden in NL zijn kouder)
Jan-Peter
-
Leuk ook dat commentaar van tante Bep op de kant, daar letten ze ook echt op ;D
Haulover filmpjes zijn ook leuk, die kijk ik wel vaker (y) Ook leuk als ze het lokale schoon laten zien tussendoor ;D Alleen wel telkens de verbazing dat Amerikanen een zwemvest echt onzin vinden, of ze het nu zelf zijn of hun kids. Echt bizar :-X
ja, maar tante beb heeft natuurlijk wel gelijk (los van het feit dat ik die binnenvaartschippers die de schroef er op laten staan in de sluis ook @$^@*& vind). wat een stel klungelaars. touwtje in je hand om over de bolder te leggen? pikhaak van onder de bank halen? wa is da? ;D
zelf kan ik uren kijken naar de loodsbootjes van het eerste filmpje. ik heb menig uurtje daar langs de haven gezeten (met of zonder vriendinnetjes) ;D. mijn lagere school was daar een paar honderd meter vandaan en uiteraard ben ik ook vaak genoeg mee geweest als ze naar buiten gingen. maar ik blijf het knap vinden hoe ze telkens met een *** gang naar binnen komen en dan even draaien alsof het een winkelwagentje in de jumbo is. ik doe het ze niet na.
sowieso vindt ik het spannend hoe ze daar in Miami de haven uit moeten. ik voor zelf altijd de haven uit waar die loodsbootjes van het eerste filmpje varen, en hoewel het daar best kan stromen en je wel even op moet letten of er geen grote jongen aan komt, is dat toch minder spannend dan die Miami havenmond. maar als het dan zo'n havenmond is dan ook nog dronken en zonder zwemvest... tja, we houden het dan maar op natuurlijke selectie.
Ik denk dat onze verbazing recht evenredig is aan de Amerikaanse verbazing dat er in Nederland geen fietshelm plicht is.
ja, maar je ziet daar dan ook amper fietsen ;) in mijn eerste week dat ik daar studeerde vroeg ik een fiets te leen om even naar de supermarkt te gaan. een hoop gelach was het antwoord. dichtstbijzijnde supermarkt was 10 kilometer.. en dat was in een grote stad ;D en aangezien de gemiddelde amerikaan ook autorijd als dat ze varen is een helm daar geen luxe.
-
Over hoe buitenlanders soms tegen ons aan kijken is dit een site : https://stuffdutchpeoplelike.com/
-
Ever Given, leuk om te weten!
https://www.youtube.com/watch?v=fDZ7ozObvx4&t=121s