Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Frank 123
Vandaag om 15:35:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 14:47:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III  (gelezen 102328 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5235
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #300 Gepost op: 15 February 2023, 13:33:00 »
Is een mooie neutrale kleur voor de ondergrond lijkt me.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #301 Gepost op: 24 February 2023, 18:08:03 »
Ik heb wat Tillig Elite code 83 flexrails gekocht. De keuze hiervoor is simpel: de rail is mooier dan Märklin K-rail,
wat toch vrij lomp oogt, en met puko's tussen de bielzen vallen deze minder op als er eenmaal geballast is.

Nu vroeg ik mij het volgende af: je houdt aan beide kanten van de Tillig flexrail wat extra spoorstaaf over. Kan dit opgevuld worden?
Of is het de bedoeling dat de al bestaande bielzen wat verder uit elkaar schuift?


Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #302 Gepost op: 24 February 2023, 18:18:15 »
Als je flexrail gebruikt moet je altijd goed kijken naar hoeveel biels er op een bepaalde lengte rails verdeeld moet worden. Ligt die rails in een bocht dan speelt dat nog meer. Je kan die biels ook verschuiven dat is aan de ene kant handig maar soms ook moeilijk daardoor om mee te werken. Ik heb zelf Roco flexrail en die hebben een speciaal eindstuk voor flexrail. Dat zijn 3 bielsjes met een uitsparing aan een kant voor de rail verbinder. .
Dat kunnen doorschuiven van de railstaven t.ov. van de biels is heel makkelijk met leggen je hoeft dan in principe alleen het laatste stuk pas te maken en de rest van wat je wilt leggen schuif je gewoon aan/door.
« Laatst bewerkt op: 24 February 2023, 18:23:17 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6730
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #303 Gepost op: 25 February 2023, 09:12:31 »

Nu vroeg ik mij het volgende af: je houdt aan beide kanten van de Tillig flexrail wat extra spoorstaaf over. Kan dit opgevuld worden?


Ja, voor een euro koop je een bielsmat die je naar believen in stukken kan knippen.

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Zubeh%C3%B6r/Gleise/Tillig-85025/de/modell_24281.html

Gr, Ben.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #304 Gepost op: 25 February 2023, 12:16:06 »
Dank voor je antwoord Ben (y)

Hier kan ik verder mee. Gelijk even bestellen.

Als je flexrail gebruikt moet je altijd goed kijken naar hoeveel biels er op een bepaalde lengte rails verdeeld moet worden. Ligt die rails in een bocht dan speelt dat nog meer. Je kan die biels ook verschuiven dat is aan de ene kant handig maar soms ook moeilijk daardoor om mee te werken.
Erik,

Het gaat om dit stuk:


Het hele zichtbare (donker oranje) stuk wil ik met flex uitvoeren.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 26096
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #305 Gepost op: 25 February 2023, 12:23:58 »
Ziet er indrukwekkend uit Bas  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #306 Gepost op: 25 February 2023, 12:26:08 »
Dank Wim (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #307 Gepost op: 25 February 2023, 19:58:40 »
Dat is een mooi stuk om met flexrail vloeiend aan te leggen Bas, dat zal vast een goed idee zijn.  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6207
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #308 Gepost op: 25 February 2023, 21:35:17 »
Vooral de tijd nemen om de felxrails te leggen Bas. En een set  flexrail spanners vindt ik eigenlijk onmisbaar (ik gebruik naast wissels alleen maar flex rails omdat Weinert niets anders heeft  ;D).



Gr Frank

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #309 Gepost op: 25 February 2023, 23:11:33 »
Flexrailspanners heb ik in huis. Ik heb een paar jaar geleden Gleisklammern van Forhmann besteld. Gelijk vier stuks. Kan altijd handig zijn ;)

Ik moet wel zeggen dat de Tillig flexrails dusdanig flexibel zijn dat ik ze op dit stuk nog niet gebruikt hebt.

De flexrails van Märklin zijn stug in vergelijking met Tillig. Daar heb ik ze wel gebruikt.

Dat is een mooi stuk om met flexrail vloeiend aan te leggen Bas, dat zal vast een goed idee zijn.  (y)

Als het maar mooi wordt, én functioneert ;)

Om het verschil tussen code 100 en code 83 te overbruggen gebruik ik deze raillassen:



En voor de puko-strips heb ik even wat ruimte gemaakt met een mesje in het kurk. Die kan ik er dan inzetten, beetje vastlijmen en dan kan de flexrail er overheen gelegd worden.



De puko-strips zijn vergelijkbaar als deze uit post #137:



En nog helemaal vergeten te melden; een 2e klasse Umbau is binnengekomen.



Hij oogt nog vrij schoon, maar dat gaat nog wel veranderen ;D
« Laatst bewerkt op: 25 February 2023, 23:23:42 door basjuh1981 »
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #310 Gepost op: 26 February 2023, 11:05:08 »
Om het verschil tussen code 100 en code 83 te overbruggen gebruik ik deze raillassen:



Die overgangsraillas moet dan waarschijnlijk wel andersom, het hoge deel aan de rail met het lage profiel.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #311 Gepost op: 26 February 2023, 13:23:37 »
Zo zit het goed, zie maar:

Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #312 Gepost op: 26 February 2023, 13:49:21 »
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #313 Gepost op: 26 February 2023, 17:16:03 »
Het lijkt er op :)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #314 Gepost op: 28 February 2023, 16:26:28 »
De pukostrip heb ik los in de "goot" gelegd en een draadje voor de stroom aan gesoldeerd.



Daarna getest met de V 200. De loc rijdt vlekkeloos door op het stuk waar de puko's liggen. Hierna kan ik de pukostrip vastlijmen met een beetje secondelijm. En kan ik de rest van de strips inbouwen.





Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal