Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 21:33:45
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:13:28
helix n spoor door Joz
Vandaag om 21:02:26
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 20:52:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:31:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 20:18:20
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 20:09:55
Roco 2025 door Luc2000
Vandaag om 19:58:24
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:47:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 19:42:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 19:10:12
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
Vandaag om 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:49:37
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
  

Auteur Topic: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III  (gelezen 139085 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5619
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #300 Gepost op: 15 February 2023, 13:33:00 »
Is een mooie neutrale kleur voor de ondergrond lijkt me.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3156
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #301 Gepost op: 24 February 2023, 18:08:03 »
Ik heb wat Tillig Elite code 83 flexrails gekocht. De keuze hiervoor is simpel: de rail is mooier dan Märklin K-rail,
wat toch vrij lomp oogt, en met puko's tussen de bielzen vallen deze minder op als er eenmaal geballast is.

Nu vroeg ik mij het volgende af: je houdt aan beide kanten van de Tillig flexrail wat extra spoorstaaf over. Kan dit opgevuld worden?
Of is het de bedoeling dat de al bestaande bielzen wat verder uit elkaar schuift?


Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #302 Gepost op: 24 February 2023, 18:18:15 »
Als je flexrail gebruikt moet je altijd goed kijken naar hoeveel biels er op een bepaalde lengte rails verdeeld moet worden. Ligt die rails in een bocht dan speelt dat nog meer. Je kan die biels ook verschuiven dat is aan de ene kant handig maar soms ook moeilijk daardoor om mee te werken. Ik heb zelf Roco flexrail en die hebben een speciaal eindstuk voor flexrail. Dat zijn 3 bielsjes met een uitsparing aan een kant voor de rail verbinder. .
Dat kunnen doorschuiven van de railstaven t.ov. van de biels is heel makkelijk met leggen je hoeft dan in principe alleen het laatste stuk pas te maken en de rest van wat je wilt leggen schuif je gewoon aan/door.
« Laatst bewerkt op: 24 February 2023, 18:23:17 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6983
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #303 Gepost op: 25 February 2023, 09:12:31 »

Nu vroeg ik mij het volgende af: je houdt aan beide kanten van de Tillig flexrail wat extra spoorstaaf over. Kan dit opgevuld worden?


Ja, voor een euro koop je een bielsmat die je naar believen in stukken kan knippen.

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Zubeh%C3%B6r/Gleise/Tillig-85025/de/modell_24281.html

Gr, Ben.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3156
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #304 Gepost op: 25 February 2023, 12:16:06 »
Dank voor je antwoord Ben (y)

Hier kan ik verder mee. Gelijk even bestellen.

Als je flexrail gebruikt moet je altijd goed kijken naar hoeveel biels er op een bepaalde lengte rails verdeeld moet worden. Ligt die rails in een bocht dan speelt dat nog meer. Je kan die biels ook verschuiven dat is aan de ene kant handig maar soms ook moeilijk daardoor om mee te werken.
Erik,

Het gaat om dit stuk:


Het hele zichtbare (donker oranje) stuk wil ik met flex uitvoeren.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26578
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #305 Gepost op: 25 February 2023, 12:23:58 »
Ziet er indrukwekkend uit Bas  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3156
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #306 Gepost op: 25 February 2023, 12:26:08 »
Dank Wim (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #307 Gepost op: 25 February 2023, 19:58:40 »
Dat is een mooi stuk om met flexrail vloeiend aan te leggen Bas, dat zal vast een goed idee zijn.  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6546
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #308 Gepost op: 25 February 2023, 21:35:17 »
Vooral de tijd nemen om de felxrails te leggen Bas. En een set  flexrail spanners vindt ik eigenlijk onmisbaar (ik gebruik naast wissels alleen maar flex rails omdat Weinert niets anders heeft  ;D).



Gr Frank
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3156
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #309 Gepost op: 25 February 2023, 23:11:33 »
Flexrailspanners heb ik in huis. Ik heb een paar jaar geleden Gleisklammern van Forhmann besteld. Gelijk vier stuks. Kan altijd handig zijn ;)

Ik moet wel zeggen dat de Tillig flexrails dusdanig flexibel zijn dat ik ze op dit stuk nog niet gebruikt hebt.

De flexrails van Märklin zijn stug in vergelijking met Tillig. Daar heb ik ze wel gebruikt.

Dat is een mooi stuk om met flexrail vloeiend aan te leggen Bas, dat zal vast een goed idee zijn.  (y)

Als het maar mooi wordt, én functioneert ;)

Om het verschil tussen code 100 en code 83 te overbruggen gebruik ik deze raillassen:



En voor de puko-strips heb ik even wat ruimte gemaakt met een mesje in het kurk. Die kan ik er dan inzetten, beetje vastlijmen en dan kan de flexrail er overheen gelegd worden.



De puko-strips zijn vergelijkbaar als deze uit post #137:



En nog helemaal vergeten te melden; een 2e klasse Umbau is binnengekomen.



Hij oogt nog vrij schoon, maar dat gaat nog wel veranderen ;D
« Laatst bewerkt op: 25 February 2023, 23:23:42 door basjuh1981 »
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 889
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #310 Gepost op: 26 February 2023, 11:05:08 »
Om het verschil tussen code 100 en code 83 te overbruggen gebruik ik deze raillassen:



Die overgangsraillas moet dan waarschijnlijk wel andersom, het hoge deel aan de rail met het lage profiel.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3156
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #311 Gepost op: 26 February 2023, 13:23:37 »
Zo zit het goed, zie maar:

Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 889
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #312 Gepost op: 26 February 2023, 13:49:21 »
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3156
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #313 Gepost op: 26 February 2023, 17:16:03 »
Het lijkt er op :)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3156
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #314 Gepost op: 28 February 2023, 16:26:28 »
De pukostrip heb ik los in de "goot" gelegd en een draadje voor de stroom aan gesoldeerd.



Daarna getest met de V 200. De loc rijdt vlekkeloos door op het stuk waar de puko's liggen. Hierna kan ik de pukostrip vastlijmen met een beetje secondelijm. En kan ik de rest van de strips inbouwen.





Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal