Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 12:40:07
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Paulogic
Vandaag om 12:37:59
Modeltreinenbeurzen door Eric B
Vandaag om 12:30:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:26:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:24:06
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 12:16:52
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 11:41:34
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 11:26:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 11:14:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 11:02:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 10:52:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 10:50:39
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:26:39
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 10:26:09
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 09:46:14
Dampflok-Museum Hermeskeil door Montanbahn
Vandaag om 09:12:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Martijn193
Vandaag om 08:46:32
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
Vandaag om 08:40:08
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 08:34:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:00
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:28:37
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
  

Auteur Topic: Vraag over problemen met Roco-trams op kruisingen van Atlas  (gelezen 3608 keer)

C.Holtman

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Vraag over problemen met Roco-trams op kruisingen van Atlas
« Gepost op: 05 March 2021, 09:10:47 »
Ik heb voor mijn H0 trambaan twee negentig graden kruisingen (code 100) van Atlas aangeschaft: de Roco trams hebben problemen met deze, achter elkaar geplaatste, kruisingen. Ze lopen ergens tegenaan. Heeft iemand ervaring met dit probleem en nog beter: een eventuele oplossing ervan? Met vriendelijke groet, Dolph
« Laatst bewerkt op: 05 March 2021, 22:59:22 door 44 »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Tramwegen
« Reactie #1 Gepost op: 05 March 2021, 09:32:15 »
Als je de tram handmatig over de kruisingen beweegt, kan je dan vaststellen welk punt van welk draaistel de oorzaak is?
Ik begrijp dat meer Roco's het euvel hebben?
En wanneer ze de andere 'poot' van een kruising passeren?
Misschien is filmpje verduidelijkend.

Succes.
Ronald
Groet,
      Ronald

locofiel

  • Gast
Re: Tramwegen
« Reactie #2 Gepost op: 05 March 2021, 10:19:17 »
Vraagje:

Is het rollend materieel voorzien van code 83 (ROCO-norm), dus 2,1 mm hoog?
Hoewel deze over de code 100 (2,5 mm) zou moeten, kan dit juist je parten spelen, doordat de wielstellen teveel zijdelingse speling kunnen hebben.
In dat geval moet je de "flens" geleiders iets naar binnen stellen, om de juiste opening te krijgen.


Gr,

Dirk

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26855
    • Pagina van klaas
Re: Tramwegen
« Reactie #3 Gepost op: 05 March 2021, 10:25:29 »
Is het rollend materieel voorzien van code 83 (ROCO-norm), dus 2,1 mm hoog?
Van deze vraag snap ik helemaal niets. Code 83 of code 100 in het railmateriaal zou niks uit mogen maken.
Dolph, heb je de binnenmaat van de wielstellen al gecontroleerd?
Maat B in NEM310
« Laatst bewerkt op: 05 March 2021, 10:27:15 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: Tramwegen
« Reactie #4 Gepost op: 05 March 2021, 10:28:56 »
Dat laaste is een goede opmerking (ik heb Klaas overigens nog nooit op een slechte opmerking betrapt  8)).
De Roco-draaistellen zijn zo gemaakt dat de wielen over de assen kunnen schuiven waardoor je eenvoudig van een h0 en h0m tram kunt maken.
No dress rehearsel, this is our life.

locofiel

  • Gast
Re: Tramwegen
« Reactie #5 Gepost op: 05 March 2021, 10:33:25 »
Marc, dat (H0 vs H0m) was mij niet bekend.
Mijn indruk was, dat doordat de wielstellen bij code 100 (berekend opdikkende flenzen) bij het passeren van de kruising, teveel heen en weer zouden schuiven, waardoor zetelen het binnengedeelte van de kruising zouden lopen.

Weer wat geleerd  ;) (y)

Gr,

Dirk

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26855
    • Pagina van klaas
Re: Tramwegen
« Reactie #6 Gepost op: 05 March 2021, 10:49:04 »
Dirk, misschien moet je je eigen schrijfsel even nalezen. Wat zijn opdikkende flenzen? En wat zijn zetelen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

C.Holtman

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Tramwegen
« Reactie #7 Gepost op: 05 March 2021, 11:57:29 »
Heren, dank voor de boeiende discussie. Ik ga het gedrag over de railgeleiders eens goed bestuderen. Met vriendelijke groet, Dolph

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2172
Re: Tramwegen
« Reactie #8 Gepost op: 05 March 2021, 15:43:58 »
De kortste klap is om even met je schuifmaat te kijken wat de afstand tussen de wielen is. Dat zou maximaal 14,7 mm mogen zijn in H0. Wrschnlk staan ze iets te ver uit elkaar. Het gaat maar om tienden, dat zie je met het blote oog niet. Tik de wielen wat dichter naar elkaar toe en probeer het nog eens. Check de nem-norm wat de afstand minimaal moet zijn.

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3047
    • Zwetdorf in model
Re: Tramwegen
« Reactie #9 Gepost op: 05 March 2021, 16:10:03 »
Zie hier, een zeer nuttige uitleg en ja daar heb je een schuifmaat voor nodig:

Van deze vraag snap ik helemaal niets. Code 83 of code 100 in het railmateriaal zou niks uit mogen maken.
Dolph, heb je de binnenmaat van de wielstellen al gecontroleerd?
Maat B in NEM310

Groeten,

Christoph

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26855
    • Pagina van klaas
Re: Tramwegen
« Reactie #10 Gepost op: 05 March 2021, 16:13:24 »
Als het een Roco model is zullen de wielen eerder te krap dan te wijd staan. Roco zet wielstellen nog steeds op de oude maat van 14,3 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hans1958

  • Gast
Re: Tramwegen
« Reactie #11 Gepost op: 05 March 2021, 16:39:03 »
Ik kan je vertellen dat ik een nieuwe Dapo railreiniger heb waar code 83 wielen onder zaten, nou op mijn code 100 rails was dat een ramp.
De ene ontsporing na de andere.
Ik heb er ander wielen ondergezet (toevallig had ik nog gloednieuwe lima wielen liggen) en probleem opgelost.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Tramwegen
« Reactie #12 Gepost op: 05 March 2021, 17:30:57 »
Code 83 wielen? Er bestaat geen codering voor wielen waarin 83 in voorkomt. Dat is een aanduiding voor rails gebaseerd op 1/100 van inches maal de code. RP25/NEM 310 betreft de wielen.

hans1958

  • Gast
Re: Tramwegen
« Reactie #13 Gepost op: 05 March 2021, 17:37:38 »
echt wel ook code 70 ,code 100 etc

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Tramwegen
« Reactie #14 Gepost op: 05 March 2021, 18:21:27 »
Echt wel? Ik zou toch eens in de encyclopedie lezen. Railhoogte en wielflenzen. Gevalletje klok en klepel ;) ;)