Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Looney Tunes
Vandaag om 22:10:03
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: 2400 in Duitsland?  (gelezen 9853 keer)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #15 Gepost op: 25 January 2014, 13:51:49 »
Het is volgens mij wel zo dat na een bepaalde datum alleen nog 2200 en 2400 loks met A-sein nog in Duitsland mochten komen. Was volgens mij ergens in de jaren 70 dus als je uit gaat van tijdperk 3 is het geen probleem.
Dat staat in het boek over de DE-series 2200/2300 en 2400/2500 van Sicco Dierdorp en Davy Beumer.

Groet Peter,

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #16 Gepost op: 25 January 2014, 16:01:41 »
Dank voor de reacties tot nu toe!
@spoorzeven: op je foto van kaldenkirchen staan 2x een 2200. Deze kwamen vaker over de grens (bentheim, emmerich, kaldenkirchen, ...). Mijn vraag ging specifiek over de 2400 serie.

Groet
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #17 Gepost op: 25 January 2014, 16:05:11 »
Niet alleen een A frontsein maar ook ATB werd vereist. De lage nrs. van de serie 2200, dus van 2201 tot 2225 werden zowel met ATB als A frontsein uitgerust. Waarschijnlijk kwamen er daardoor na  ong. 1970 geen 2400 meer op Duitse hoofdgrenslijnen. De 2200'n reden nog geruime tijd het erts, kolen en staal vervoer tot Emmerich en ook wel Bentheim.

Gr. Fred.

lokpaint

  • Gast
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #18 Gepost op: 25 January 2014, 16:22:52 »
Dank voor de reacties tot nu toe!
@spoorzeven: op je foto van kaldenkirchen staan 2x een 2200. Deze kwamen vaker over de grens (bentheim, emmerich, kaldenkirchen, ...). Mijn vraag ging specifiek over de 2400 serie.

Groet
Nico

Op de bovenste foto zie ik toch echt een stel 2400 op het rangeerterrein van Kaldenkirchen richting Venlo rijden.

Bart

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #19 Gepost op: 25 January 2014, 16:43:00 »
You're right Bart!
Ik bedoelde alleen het onderste plaatje, maar schreef dat niet expliciet.
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #20 Gepost op: 25 January 2014, 16:56:18 »
Hallo;

Ik heb er geen foto's van maar op het baanvak tussen Aken en Simpelveld reden, naast Duits materieel, zowel de DEII als de 2200/2400 [ophalen nieuwe rijtuigen bij Talbot in Aken, ook dubbeldekkers].

Groet

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3622
    • Flickr
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #21 Gepost op: 25 January 2014, 17:02:23 »
Niet alleen een A frontsein maar ook ATB werd vereist. De lage nrs. van de serie 2200, dus van 2201 tot 2225 werden zowel met ATB als A frontsein uitgerust. Waarschijnlijk kwamen er daardoor na  ong. 1970 geen 2400 meer op Duitse hoofdgrenslijnen. De 2200'n reden nog geruime tijd het erts, kolen en staal vervoer tot Emmerich en ook wel Bentheim.

Je haalt nu e.e.a. door elkaar. Het hebben van ATB heeft uiteraard niks te maken met toelating naar Duitsland, maar alleen met het feit dat op het traject waar de genoemde ertstreinen reden ATB verplicht was in de locomotieven, die óók een A-sein moesten hebben, en dat dan wel voor inzet naar Emmerich.

En over Emmerich gesproken: hier reden de 2400-en, met A-sein, natuurlijk het langst in de normale dienst, tot in 1990

groeten Sicco

ijzeren rijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #22 Gepost op: 25 January 2014, 17:16:53 »
vanaf indienstneming hebben de series 2200 en 2400 het vervoer verzorgd over de ijzeren rijn dus ook het lijngedeelte roermond-herkenbosch-vlodrop-vlodrop grens-dalheim (Duitsland). vanaf tachtigere jaren reden over het traject ook belgische en duitse lokomotieven.

groet coen

Dewey

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #23 Gepost op: 25 January 2014, 19:30:12 »
In de jaren 60' namen Duitse locs de treinen over in Nieuweschans van de NS. Dit gebeurde vaak met een V60. De 2400 was wel heer en meester in de omgeving Winschoten.

Groeten Dewey

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #24 Gepost op: 25 January 2014, 19:48:18 »
Geen beste plaat;

NS 2450 te Kranenburg,
29 maart 1976.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4069
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #25 Gepost op: 25 January 2014, 21:58:00 »
Je haalt nu e.e.a. door elkaar. Het hebben van ATB heeft uiteraard niks te maken met toelating naar Duitsland, maar alleen met het feit dat op het traject waar de genoemde ertstreinen reden ATB verplicht was in de locomotieven, die óók een A-sein moesten hebben, en dat dan wel voor inzet naar Emmerich.

En over Emmerich gesproken: hier reden de 2400-en, met A-sein, natuurlijk het langst in de normale dienst, tot in 1990

groeten Sicco
De truuk is natuurlijk dat de ATB aanwezig moet zijn op de voorste lok, en dat voor het 3e frontsein natuurlijk precies hetzelfde geldt.

Dus als je locomotieven voorziet van beide, dan hou je díe voorop en kan daarachter elke lok mee in multiple bedrijf en hoef je die lokken daar niet voor aan te passen  ;)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3622
    • Flickr
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #26 Gepost op: 25 January 2014, 22:00:06 »
joh!  ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4069
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #27 Gepost op: 25 January 2014, 22:10:34 »
Ja, jij wist dat wel natuurlijk, maar ik vond het wel leuk om het nog even te benadrukken  ;D

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #28 Gepost op: 26 January 2014, 13:22:52 »
(Bijna)iedereen alweer de 2400-den vergeten die de containertreinen Ede-Wageningen - Emmerich v.v. reden?
2400-boek Uquilair ( M. van Oostrom) blz 202 - inzettabel 1990
en een foto van een trein uit Kaldenkirchen + 2467 op pagina 157
2200 + 2400 boek van Sicco Dierdorp & David Beumer - blz 281

Raymond v/d Hoven
« Laatst bewerkt op: 26 January 2014, 13:31:06 door R v/d Hoven »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3622
    • Flickr
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #29 Gepost op: 26 January 2014, 13:25:28 »
Nee hoor

En over Emmerich gesproken: hier reden de 2400-en, met A-sein, natuurlijk het langst in de normale dienst, tot in 1990