Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
Vandaag om 19:56:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door basjuh1981
Vandaag om 19:48:26
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 19:40:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
Vandaag om 19:33:19
Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 19:26:26
Gezocht decals wit op transparant door prutser
Vandaag om 19:14:33
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
Vandaag om 18:58:29
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:50:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:11:46
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
  

Auteur Topic: 2400 in Duitsland?  (gelezen 9963 keer)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #15 Gepost op: 25 January 2014, 13:51:49 »
Het is volgens mij wel zo dat na een bepaalde datum alleen nog 2200 en 2400 loks met A-sein nog in Duitsland mochten komen. Was volgens mij ergens in de jaren 70 dus als je uit gaat van tijdperk 3 is het geen probleem.
Dat staat in het boek over de DE-series 2200/2300 en 2400/2500 van Sicco Dierdorp en Davy Beumer.

Groet Peter,

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 728
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #16 Gepost op: 25 January 2014, 16:01:41 »
Dank voor de reacties tot nu toe!
@spoorzeven: op je foto van kaldenkirchen staan 2x een 2200. Deze kwamen vaker over de grens (bentheim, emmerich, kaldenkirchen, ...). Mijn vraag ging specifiek over de 2400 serie.

Groet
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #17 Gepost op: 25 January 2014, 16:05:11 »
Niet alleen een A frontsein maar ook ATB werd vereist. De lage nrs. van de serie 2200, dus van 2201 tot 2225 werden zowel met ATB als A frontsein uitgerust. Waarschijnlijk kwamen er daardoor na  ong. 1970 geen 2400 meer op Duitse hoofdgrenslijnen. De 2200'n reden nog geruime tijd het erts, kolen en staal vervoer tot Emmerich en ook wel Bentheim.

Gr. Fred.

lokpaint

  • Gast
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #18 Gepost op: 25 January 2014, 16:22:52 »
Dank voor de reacties tot nu toe!
@spoorzeven: op je foto van kaldenkirchen staan 2x een 2200. Deze kwamen vaker over de grens (bentheim, emmerich, kaldenkirchen, ...). Mijn vraag ging specifiek over de 2400 serie.

Groet
Nico

Op de bovenste foto zie ik toch echt een stel 2400 op het rangeerterrein van Kaldenkirchen richting Venlo rijden.

Bart

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 728
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #19 Gepost op: 25 January 2014, 16:43:00 »
You're right Bart!
Ik bedoelde alleen het onderste plaatje, maar schreef dat niet expliciet.
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #20 Gepost op: 25 January 2014, 16:56:18 »
Hallo;

Ik heb er geen foto's van maar op het baanvak tussen Aken en Simpelveld reden, naast Duits materieel, zowel de DEII als de 2200/2400 [ophalen nieuwe rijtuigen bij Talbot in Aken, ook dubbeldekkers].

Groet

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3654
    • Flickr
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #21 Gepost op: 25 January 2014, 17:02:23 »
Niet alleen een A frontsein maar ook ATB werd vereist. De lage nrs. van de serie 2200, dus van 2201 tot 2225 werden zowel met ATB als A frontsein uitgerust. Waarschijnlijk kwamen er daardoor na  ong. 1970 geen 2400 meer op Duitse hoofdgrenslijnen. De 2200'n reden nog geruime tijd het erts, kolen en staal vervoer tot Emmerich en ook wel Bentheim.

Je haalt nu e.e.a. door elkaar. Het hebben van ATB heeft uiteraard niks te maken met toelating naar Duitsland, maar alleen met het feit dat op het traject waar de genoemde ertstreinen reden ATB verplicht was in de locomotieven, die óók een A-sein moesten hebben, en dat dan wel voor inzet naar Emmerich.

En over Emmerich gesproken: hier reden de 2400-en, met A-sein, natuurlijk het langst in de normale dienst, tot in 1990

groeten Sicco

ijzeren rijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #22 Gepost op: 25 January 2014, 17:16:53 »
vanaf indienstneming hebben de series 2200 en 2400 het vervoer verzorgd over de ijzeren rijn dus ook het lijngedeelte roermond-herkenbosch-vlodrop-vlodrop grens-dalheim (Duitsland). vanaf tachtigere jaren reden over het traject ook belgische en duitse lokomotieven.

groet coen

Dewey

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #23 Gepost op: 25 January 2014, 19:30:12 »
In de jaren 60' namen Duitse locs de treinen over in Nieuweschans van de NS. Dit gebeurde vaak met een V60. De 2400 was wel heer en meester in de omgeving Winschoten.

Groeten Dewey

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3872
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #24 Gepost op: 25 January 2014, 19:48:18 »
Geen beste plaat;

NS 2450 te Kranenburg,
29 maart 1976.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4078
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #25 Gepost op: 25 January 2014, 21:58:00 »
Je haalt nu e.e.a. door elkaar. Het hebben van ATB heeft uiteraard niks te maken met toelating naar Duitsland, maar alleen met het feit dat op het traject waar de genoemde ertstreinen reden ATB verplicht was in de locomotieven, die óók een A-sein moesten hebben, en dat dan wel voor inzet naar Emmerich.

En over Emmerich gesproken: hier reden de 2400-en, met A-sein, natuurlijk het langst in de normale dienst, tot in 1990

groeten Sicco
De truuk is natuurlijk dat de ATB aanwezig moet zijn op de voorste lok, en dat voor het 3e frontsein natuurlijk precies hetzelfde geldt.

Dus als je locomotieven voorziet van beide, dan hou je díe voorop en kan daarachter elke lok mee in multiple bedrijf en hoef je die lokken daar niet voor aan te passen  ;)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3654
    • Flickr
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #26 Gepost op: 25 January 2014, 22:00:06 »
joh!  ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4078
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #27 Gepost op: 25 January 2014, 22:10:34 »
Ja, jij wist dat wel natuurlijk, maar ik vond het wel leuk om het nog even te benadrukken  ;D

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1038
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #28 Gepost op: 26 January 2014, 13:22:52 »
(Bijna)iedereen alweer de 2400-den vergeten die de containertreinen Ede-Wageningen - Emmerich v.v. reden?
2400-boek Uquilair ( M. van Oostrom) blz 202 - inzettabel 1990
en een foto van een trein uit Kaldenkirchen + 2467 op pagina 157
2200 + 2400 boek van Sicco Dierdorp & David Beumer - blz 281

Raymond v/d Hoven
« Laatst bewerkt op: 26 January 2014, 13:31:06 door R v/d Hoven »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3654
    • Flickr
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #29 Gepost op: 26 January 2014, 13:25:28 »
Nee hoor

En over Emmerich gesproken: hier reden de 2400-en, met A-sein, natuurlijk het langst in de normale dienst, tot in 1990