Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Line-up foto's van modellen door arnout
Vandaag om 15:13:53
Projekt 083-338 door Rick
Vandaag om 15:12:08
5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok door Pjotr kramer
Vandaag om 15:08:24
Corona en modelbouw door Arjan6511
Vandaag om 14:57:13
De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad? door André82
Vandaag om 14:39:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:38:50
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Aford
Vandaag om 14:38:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Peter Kleton
Vandaag om 14:31:22
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 14:15:21
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door R v/d Hoven
Vandaag om 14:11:30
K40 Chinese lasersnijder 300x200 door MOVisser
Vandaag om 14:07:39
Frans loodsje et cetera door NS1220
Vandaag om 14:05:34
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door arnout
Vandaag om 14:04:54
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 13:46:20
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Bert V
Vandaag om 13:25:48
Gezamenlijk vertalen handleiding van Roco z21 Start door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Aford
Vandaag om 12:57:55
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 12:55:30
Klein Duits kopstationnetje door Scratchbuilt
Vandaag om 12:36:36
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Eegtrain
Vandaag om 12:02:58
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Karst Drenth
Vandaag om 11:16:15
Verlichting maken in huisjes door Aford
Vandaag om 11:01:53
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door Edgy
Vandaag om 11:01:49
NS 2801 van MK modelbouwstudio door Wil uut Drenthe
Vandaag om 10:21:07
Werkend diorama: een steenfabriek in 0e door spoorijzer
Vandaag om 09:52:55
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door 008200
Vandaag om 09:47:46
Plaats hier een plaatje van uw bouwsels (trams). door hrp
Vandaag om 09:45:44
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 09:42:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
Vandaag om 09:36:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:19
  

Auteur Topic: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld  (gelezen 1512 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20800
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2021, 20:59:19 »
Nog even over de paalafstand, ik heb hier een tekening van de NVM met informatie over diverse bovenleidingmasten.
Daar staat de afstand hart-op-hart van de Brabantse masten aangegeven als 113 mm. Dat is de H0 maat, omgerekend uit de grootbedrijfmaat.
De portalen van Miniworld hebben kennelijk al een toeslag vanwege de grotere hart-op-hart afstand van de sporen in model.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2021, 21:36:16 »
Inderdaad, de opzet is dat ze bij onderhoud aan een Y-hanger niet in het bereik van het andere spoor hoeven te komen. De schuine poot wijst dus altijd in dezelfde richting als de zijwaartse trekstang.

Weten jullie het zeker?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20800
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #17 Gepost op: 28 februari 2021, 21:42:59 »
Waarom twijfel je daar aan? Wat zou een andere verklaring zijn?
Het is mij ooit verteld door een bovenleidingmonteur.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #18 Gepost op: 01 maart 2021, 21:52:56 »
Klopt, de hangsteunen waren vroeger, zeker in het tijdperk waarin de baan van Meino geplaatst is, symmetrisch Y-vormig.

Ik kom dagelijks van werk op weg naar huis hierlangs:
betonnen portaal

en naar aanleiding van discussie op de vorige pagina nog eens goed gekeken  :)

Het is hier dus zo, dat de oude betonnen boogportalen de nieuwe asymmetrische Y-hanger hebben,
en de wat recentere portalen met rechte staalprofielen nog de oude symmetrische Y-hanger :)
stalen portaal

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #19 Gepost op: 01 maart 2021, 23:19:53 »
Waarom twijfel je daar aan? Wat zou een andere verklaring zijn?
Het is mij ooit verteld door een bovenleidingmonteur.

Omdat ik me niet kan voorstellen dat in onze tijd nog aan de bovenleiding boven het ene spoor gewerkt mag worden terwijl het andere in bedrijf is en/of de draad erboven onder spanning staat.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #20 Gepost op: 02 maart 2021, 07:56:31 »
Of het nu nog steeds mag is ook mij onbekend, maar destijds was het 100% zeker de reden om de symmetrische Y hangsteunen te vervangen voor de asymmetrische variant.
Het uitgangspunt van deze discussie is de baan van Meino en die is gesitueerd in de jaren 50, destijds werden er alleen symmetrische Y hangsteunen gebruikt!
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 07:58:08 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #21 Gepost op: 02 maart 2021, 09:50:17 »
Ik volg de discussie nog steeds met interesse  ;D.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20800
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #22 Gepost op: 02 maart 2021, 11:48:26 »
Omdat ik me niet kan voorstellen dat in onze tijd nog aan de bovenleiding boven het ene spoor gewerkt mag worden terwijl het andere in bedrijf is en/of de draad erboven onder spanning staat.
In deze tijd waarschijnlijk niet meer, maar toen die asymmetrische steunen werden ingevoerd kon dat nog wel. Ik heb zelf nog de tijd meegemaakt dat er aan de bovenleiding werd gesleuteld boven een spoor dat in bedrijf was. Met de spanning er op en op een geïsoleerde ladder. Als er een trein in aantocht was kwam het mannetje naar beneden en werd de ladder uit het spoor getild.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #23 Gepost op: 02 maart 2021, 12:56:11 »
Oude situatie in 1989:


Bron: Screenshot uit video " De langste Trein Ter Wereld 26:35

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.