Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 21:38:08
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:24:34
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 21:23:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 21:12:19
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:04:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:44:57
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
  

Auteur Topic: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld  (gelezen 3572 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2021, 20:59:19 »
Nog even over de paalafstand, ik heb hier een tekening van de NVM met informatie over diverse bovenleidingmasten.
Daar staat de afstand hart-op-hart van de Brabantse masten aangegeven als 113 mm. Dat is de H0 maat, omgerekend uit de grootbedrijfmaat.
De portalen van Miniworld hebben kennelijk al een toeslag vanwege de grotere hart-op-hart afstand van de sporen in model.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2021, 21:36:16 »
Inderdaad, de opzet is dat ze bij onderhoud aan een Y-hanger niet in het bereik van het andere spoor hoeven te komen. De schuine poot wijst dus altijd in dezelfde richting als de zijwaartse trekstang.

Weten jullie het zeker?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #17 Gepost op: 28 februari 2021, 21:42:59 »
Waarom twijfel je daar aan? Wat zou een andere verklaring zijn?
Het is mij ooit verteld door een bovenleidingmonteur.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #18 Gepost op: 01 maart 2021, 21:52:56 »
Klopt, de hangsteunen waren vroeger, zeker in het tijdperk waarin de baan van Meino geplaatst is, symmetrisch Y-vormig.

Ik kom dagelijks van werk op weg naar huis hierlangs:
betonnen portaal

en naar aanleiding van discussie op de vorige pagina nog eens goed gekeken  :)

Het is hier dus zo, dat de oude betonnen boogportalen de nieuwe asymmetrische Y-hanger hebben,
en de wat recentere portalen met rechte staalprofielen nog de oude symmetrische Y-hanger :)
stalen portaal

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #19 Gepost op: 01 maart 2021, 23:19:53 »
Waarom twijfel je daar aan? Wat zou een andere verklaring zijn?
Het is mij ooit verteld door een bovenleidingmonteur.

Omdat ik me niet kan voorstellen dat in onze tijd nog aan de bovenleiding boven het ene spoor gewerkt mag worden terwijl het andere in bedrijf is en/of de draad erboven onder spanning staat.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #20 Gepost op: 02 maart 2021, 07:56:31 »
Of het nu nog steeds mag is ook mij onbekend, maar destijds was het 100% zeker de reden om de symmetrische Y hangsteunen te vervangen voor de asymmetrische variant.
Het uitgangspunt van deze discussie is de baan van Meino en die is gesitueerd in de jaren 50, destijds werden er alleen symmetrische Y hangsteunen gebruikt!
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 07:58:08 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #21 Gepost op: 02 maart 2021, 09:50:17 »
Ik volg de discussie nog steeds met interesse  ;D.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #22 Gepost op: 02 maart 2021, 11:48:26 »
Omdat ik me niet kan voorstellen dat in onze tijd nog aan de bovenleiding boven het ene spoor gewerkt mag worden terwijl het andere in bedrijf is en/of de draad erboven onder spanning staat.
In deze tijd waarschijnlijk niet meer, maar toen die asymmetrische steunen werden ingevoerd kon dat nog wel. Ik heb zelf nog de tijd meegemaakt dat er aan de bovenleiding werd gesleuteld boven een spoor dat in bedrijf was. Met de spanning er op en op een geïsoleerde ladder. Als er een trein in aantocht was kwam het mannetje naar beneden en werd de ladder uit het spoor getild.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #23 Gepost op: 02 maart 2021, 12:56:11 »
Oude situatie in 1989:


Bron: Screenshot uit video " De langste Trein Ter Wereld 26:35

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.