Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door 741230
Vandaag om 18:22:29
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:20:55
3 januari NVBS oliebollenrit door marco
Vandaag om 18:06:58
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
upload deleten door Gerrit H
Vandaag om 17:21:33
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Dave.......
Vandaag om 17:05:10
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 16:42:31
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Remunj
Vandaag om 15:36:06
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 14:55:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 12:45:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
  

Auteur Topic: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld  (gelezen 4442 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #15 Gepost op: 28 February 2021, 20:59:19 »
Nog even over de paalafstand, ik heb hier een tekening van de NVM met informatie over diverse bovenleidingmasten.
Daar staat de afstand hart-op-hart van de Brabantse masten aangegeven als 113 mm. Dat is de H0 maat, omgerekend uit de grootbedrijfmaat.
De portalen van Miniworld hebben kennelijk al een toeslag vanwege de grotere hart-op-hart afstand van de sporen in model.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #16 Gepost op: 28 February 2021, 21:36:16 »
Inderdaad, de opzet is dat ze bij onderhoud aan een Y-hanger niet in het bereik van het andere spoor hoeven te komen. De schuine poot wijst dus altijd in dezelfde richting als de zijwaartse trekstang.

Weten jullie het zeker?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #17 Gepost op: 28 February 2021, 21:42:59 »
Waarom twijfel je daar aan? Wat zou een andere verklaring zijn?
Het is mij ooit verteld door een bovenleidingmonteur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VictorPM

  • Online Online
  • Berichten: 608
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #18 Gepost op: 01 March 2021, 21:52:56 »
Klopt, de hangsteunen waren vroeger, zeker in het tijdperk waarin de baan van Meino geplaatst is, symmetrisch Y-vormig.

Ik kom dagelijks van werk op weg naar huis hierlangs:
betonnen portaal

en naar aanleiding van discussie op de vorige pagina nog eens goed gekeken  :)

Het is hier dus zo, dat de oude betonnen boogportalen de nieuwe asymmetrische Y-hanger hebben,
en de wat recentere portalen met rechte staalprofielen nog de oude symmetrische Y-hanger :)
stalen portaal

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #19 Gepost op: 01 March 2021, 23:19:53 »
Waarom twijfel je daar aan? Wat zou een andere verklaring zijn?
Het is mij ooit verteld door een bovenleidingmonteur.

Omdat ik me niet kan voorstellen dat in onze tijd nog aan de bovenleiding boven het ene spoor gewerkt mag worden terwijl het andere in bedrijf is en/of de draad erboven onder spanning staat.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8010
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #20 Gepost op: 02 March 2021, 07:56:31 »
Of het nu nog steeds mag is ook mij onbekend, maar destijds was het 100% zeker de reden om de symmetrische Y hangsteunen te vervangen voor de asymmetrische variant.
Het uitgangspunt van deze discussie is de baan van Meino en die is gesitueerd in de jaren 50, destijds werden er alleen symmetrische Y hangsteunen gebruikt!
« Laatst bewerkt op: 02 March 2021, 07:58:08 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #21 Gepost op: 02 March 2021, 09:50:17 »
Ik volg de discussie nog steeds met interesse  ;D.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27037
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #22 Gepost op: 02 March 2021, 11:48:26 »
Omdat ik me niet kan voorstellen dat in onze tijd nog aan de bovenleiding boven het ene spoor gewerkt mag worden terwijl het andere in bedrijf is en/of de draad erboven onder spanning staat.
In deze tijd waarschijnlijk niet meer, maar toen die asymmetrische steunen werden ingevoerd kon dat nog wel. Ik heb zelf nog de tijd meegemaakt dat er aan de bovenleiding werd gesleuteld boven een spoor dat in bedrijf was. Met de spanning er op en op een geïsoleerde ladder. Als er een trein in aantocht was kwam het mannetje naar beneden en werd de ladder uit het spoor getild.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8010
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #23 Gepost op: 02 March 2021, 12:56:11 »
Oude situatie in 1989:


Bron: Screenshot uit video " De langste Trein Ter Wereld 26:35

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.