Doel:€250.00
Donaties:€77.50

Per saldo:€-172.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Falkenberg
Vandaag om 10:01:55
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Karst Drenth
Vandaag om 10:01:53
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Aford
Vandaag om 09:57:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:52:30
SLT in H0 voor Kleindrecht door Met een sik
Vandaag om 09:50:00
DR4018 werkt niet goed door Cees van Stiphout
Vandaag om 09:49:52
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door nkob
Vandaag om 09:30:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Chris Westerduin
Vandaag om 09:27:25
LDT RS8 nieuwe uitvoering met oranje sticker door Arnold
Vandaag om 09:26:38
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door VFR
Vandaag om 09:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
Vandaag om 09:05:14
Toon hier je (model)treinfoto's door hrp
Vandaag om 08:58:51
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
Vandaag om 08:52:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 08:51:50
Baan in Los Angeles door Misha
Vandaag om 08:51:26
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 08:49:08
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door henk
Vandaag om 08:36:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 08:35:18
LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986) door Arnold van Heyst
Vandaag om 08:15:33
Update: baan in de tropen door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:09:57
Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale? door bask185
Vandaag om 07:40:15
NS baan in Las Vegas door AndrevdG
Vandaag om 07:37:16
The Summer of 69 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:51:19
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rondje_HO
Vandaag om 00:16:58
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Kaptein Koek
Vandaag om 00:16:36
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 00:10:56
Beslissen hoe er aan te beginnen ... door bask185
Vandaag om 00:03:39
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door roadster36
17 april 2021, 23:44:55
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Fritsprt
17 april 2021, 23:25:48
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
17 april 2021, 22:57:08
  

Auteur Topic: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld  (gelezen 1506 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20792
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2021, 20:59:19 »
Nog even over de paalafstand, ik heb hier een tekening van de NVM met informatie over diverse bovenleidingmasten.
Daar staat de afstand hart-op-hart van de Brabantse masten aangegeven als 113 mm. Dat is de H0 maat, omgerekend uit de grootbedrijfmaat.
De portalen van Miniworld hebben kennelijk al een toeslag vanwege de grotere hart-op-hart afstand van de sporen in model.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2021, 21:36:16 »
Inderdaad, de opzet is dat ze bij onderhoud aan een Y-hanger niet in het bereik van het andere spoor hoeven te komen. De schuine poot wijst dus altijd in dezelfde richting als de zijwaartse trekstang.

Weten jullie het zeker?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20792
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #17 Gepost op: 28 februari 2021, 21:42:59 »
Waarom twijfel je daar aan? Wat zou een andere verklaring zijn?
Het is mij ooit verteld door een bovenleidingmonteur.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 317
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #18 Gepost op: 01 maart 2021, 21:52:56 »
Klopt, de hangsteunen waren vroeger, zeker in het tijdperk waarin de baan van Meino geplaatst is, symmetrisch Y-vormig.

Ik kom dagelijks van werk op weg naar huis hierlangs:
betonnen portaal

en naar aanleiding van discussie op de vorige pagina nog eens goed gekeken  :)

Het is hier dus zo, dat de oude betonnen boogportalen de nieuwe asymmetrische Y-hanger hebben,
en de wat recentere portalen met rechte staalprofielen nog de oude symmetrische Y-hanger :)
stalen portaal

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #19 Gepost op: 01 maart 2021, 23:19:53 »
Waarom twijfel je daar aan? Wat zou een andere verklaring zijn?
Het is mij ooit verteld door een bovenleidingmonteur.

Omdat ik me niet kan voorstellen dat in onze tijd nog aan de bovenleiding boven het ene spoor gewerkt mag worden terwijl het andere in bedrijf is en/of de draad erboven onder spanning staat.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4496
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #20 Gepost op: 02 maart 2021, 07:56:31 »
Of het nu nog steeds mag is ook mij onbekend, maar destijds was het 100% zeker de reden om de symmetrische Y hangsteunen te vervangen voor de asymmetrische variant.
Het uitgangspunt van deze discussie is de baan van Meino en die is gesitueerd in de jaren 50, destijds werden er alleen symmetrische Y hangsteunen gebruikt!
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 07:58:08 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1141
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #21 Gepost op: 02 maart 2021, 09:50:17 »
Ik volg de discussie nog steeds met interesse  ;D.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20792
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #22 Gepost op: 02 maart 2021, 11:48:26 »
Omdat ik me niet kan voorstellen dat in onze tijd nog aan de bovenleiding boven het ene spoor gewerkt mag worden terwijl het andere in bedrijf is en/of de draad erboven onder spanning staat.
In deze tijd waarschijnlijk niet meer, maar toen die asymmetrische steunen werden ingevoerd kon dat nog wel. Ik heb zelf nog de tijd meegemaakt dat er aan de bovenleiding werd gesleuteld boven een spoor dat in bedrijf was. Met de spanning er op en op een geïsoleerde ladder. Als er een trein in aantocht was kwam het mannetje naar beneden en werd de ladder uit het spoor getild.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4496
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #23 Gepost op: 02 maart 2021, 12:56:11 »
Oude situatie in 1989:


Bron: Screenshot uit video " De langste Trein Ter Wereld 26:35

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.