Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 14:05:49
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 13:48:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 13:29:35
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 12:43:13
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
  

Auteur Topic: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)  (gelezen 2643 keer)

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Gepost op: 21 februari 2021, 22:04:56 »
hallo allemaal,

ik wil jullie graag een probleem voorleggen.
Waarschijnlijk gaan jullie meteen weten wat het probleem is.
Ik krijg namelijk telkens kortsluiting als ik de rails van mijn baan aansluit op 2 bepaalde plaatsen. In bijgevoegde foto's staat een witte staaf bij de plek. Voor de duidelijkheid. De rails liggen allemaal plat, maar op sommige plekken gaan ze later in de hoogte.
Iemand die kan helpen?
Ter info: ik gebruik de z21start en wlan muis. Piko A rails.




Foto van iets dichterbij

« Laatst bewerkt op: 21 februari 2021, 22:21:28 door Bert van Gelder »

gijsk

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2021, 22:11:43 »
Yep, op beide punten ontstaat een keerlus als je de rails daar aansluit. Zie dit artikel in de encyclopedie. Bijvoorbeeld voor het staafje linksachter, vanaf je trein rechtsonder kun je zowel "linksom" als "rechtsom" naar de andere kant van je baan, en dan "omgekeerd" terugkomen. De stroom doet dat ook, en zo ontstaat kortsluiting.

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2021, 22:15:27 »
ok,
 bedankt!
 
maar hoe krijg ik het dan voor mekaar dat de trein in beide richtingen rijdt?
Begrijp je?
Dat hij eens van links en dan eens van rechts voorbij het - nog niet bestaande - station rijdt?
Want dat zou toch moeten lukken?
Of niet?
En lukt dat wel als ik A van beide weglaat? Niet dus, veronderstel ik
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2021, 22:17:09 door Lorre »

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 4674
Re: kortsluiting op de baan
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2021, 22:26:53 »
Keerlus-module toepassen in de keerlus.

Deze zet de keerlus sectie goed voor de binnenkomende trein, wisselt de polarisering als de trein en in staat zodat deze er weer zonder kortsluiting uit kan rijden.

Ps ook als je digitaal rijdt heb je met een polarisatie te maken (eenvoudig gezegd, 1 railstaaf is - de ander +). Als je dat in jouw plan bekijkt zie je dat de - aansluit op de +. Dus kortsluiting.


Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2021, 22:32:08 »
ik rij digitaal ja,

dus een keerlus-module? Wat is dat dan in de praktijk en waar zet ik die exact?
Of kan je me doorverwijzen naar een uitleg? Ik ben namelijk geen specialist ter zake...
Maar alvast bedankt om me duidelijk te maken waar het probleem ligt

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2021, 22:35:49 »
Kijk hier eens:

Avontuur in Miniatuur

Gr, Bert

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2021, 22:40:25 »
Hallo,

Ik geef je als advies eens te gaan lezen de vragen en antwoorden die op dit forum zijn gegeven door heel veel gebruikers m.b.t. de keerlusproblematiek. Als je “ keerlus” hier in de zoekmachine intypt heb je een avond nodig om het allemaal te lezen.  Verder zou ik je adviseren je eens “ in te lezen” wat een keerlus is en hoe op te lossen. Het is idd het “ +” en “-“ met elkaar verbinden, wat dus niet kan. Hoe dit op te lossen? Er zijn vele honderden die dit hebben opgelost. Lees maar en veel succes daarmee.

Fred
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2021, 22:45:40 »
thx, doe ik!

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2021, 17:30:11 »
ok,

ik heb een groot aantal draden en artikels doorploegd over keerlussen en bijhorende -modules. Allemaal nieuwe zaken voor mij eerlijk gezegd. Heel interessant maar niet altijd even eenvoudig.
Ik weet dat er al omstandig over gedebatteerd is, dus daarom slechts 2 korte vragen, met het risico dat ik op mijn donder krijg:
1/ ik ga voor de LK200 van Lenz, goed idee?
2/ hoe krijgt die zijn voeding? Kan ik die daarvoor aansluiten op mijn Roco z21? Of niet, en moet dat op een afzonderlijke trafo/versterker?

sorry, twee vragen met enkele bijvragen... :)

« Laatst bewerkt op: 24 februari 2021, 17:47:52 door Lorre »

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2021, 17:46:49 »
Hallo Lorre,

Als het de bedoeling is dat je later simpelweg een deel van de baan omhoogtrekt om over het onderliggende gedeelte te rijden dan vrees ik dat je heel erg steile hellingen gaat krijgen. Daar zou ik nog wel flink aandacht aan besteden.

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2021, 17:51:17 »
Dag Paul,

daar heb je volledig gelijk in. En dat is inderdaad een van de zaken die ik aan het bekijken ben.
Als ik de 3%-regel volg, lukt het niet, dus misschien laat ik een van de keerlussen schieten (of allebei).
Ik zie niet in hoe ik dat probleem anders ga kunnen oplossen.
Ik had graag van beide kanten kunnen aanrijden, maar misschien moet ik dat idee op een bepaald moment laten schieten.
Dit is nog maar een testfase.
Zou wel jammer zijn van de aangekochte module als ik die niet kan gebruiken, dat ook weer...

Lorre
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2021, 17:53:16 door Lorre »

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2021, 17:56:06 »
Lorre, hier de link naar de gebruiksaanwijzing inclusief aansluitschema voor de Lenz keerlusmodule LK200: https://www.lenz-elektronik.de/src/pdf/b_12200.pdf

De voeding komt gewoon vanuit de rails aan een kant van de keerlus. Succes ermee.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2021, 18:01:02 »
Dankuwel Wies,

die had ik ook gezien, maar ik was een beetje in de war met de volgende tekening:



Die maken een verbinding met een "versterker". Dus dat is geen noodzaak?
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2021, 18:02:47 door Lorre »

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2021, 18:02:17 »
1/ ik ga voor de LK200 van Lenz, goed idee?
2/ hoe krijgt die zijn voeding? Kan ik die daarvoor aansluiten op mijn Roco z21? Of niet, en moet dat op een afzonderlijke trafo/versterker?
1/ goed idee
2/ 2 draadjes van de "gewone" baanspanning, dus dat kan van de centrale maar ook direct van de rails naast de keerlus, of van een ringleiding.  Dat is dan de voedingsspanning.  En 2 draadjes naar de keerlus.  Klaar.  Wel 2x2 isolaties aanbrengen.

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2021, 18:04:18 »
Hallo,

bedankt voor de snelle antwoorden!
Bespaart me alweer eens enkele uren van opzoekwerk :)

Lorre