Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
16 July 2025, 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)  (gelezen 3102 keer)

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #15 Gepost op: 24 February 2021, 19:21:55 »
Trouwens,

hoe verbind je de draadjes met de sporen? Wordt dat daarop gesoldeerd?
« Laatst bewerkt op: 24 February 2021, 21:15:50 door Lorre »

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #16 Gepost op: 24 February 2021, 22:26:59 »
Dat hangt van je zelf af.  Voor een aantal merken rails zijn er ook railverbinders met draad eraan te koop. Dan haal je ergens de normale railverbinder met een tangetje van de railstaaf af en plaats je zo'n kant en klaar geval.  Als je een beetje bedreven bent met solderen kun je meestal ook wel aan de railstaven solderen.  Of je maakt voor de zekerheid een railverbinder los en soldeert daar eerst een draadje aan. Daarna zet je de railverbinder  weer op zijn plaats.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6154
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #17 Gepost op: 25 February 2021, 06:59:17 »
Als je zelf gaat solderen (stuk goedkoper en je kan zelf de draadlengte bepalen wat weer verbindingen en storingen scheelt) hou er dan rekening mee dat bij aantal merken de railverbinders van een metaal zijn dat zeer lastig te solderen is. Op de railstaaf gaat dit vrij makkelijk.

Op mijn baan heb ik alles op de onderzijde van die rails gesoldeerd. Heb er zelf ook voor gekozen om elk railstuk te voeden. Dit om te voorkomen dat ik stroomproblemen krijg mocht de railverbinder ergens slecht contact met de railstaaf maken. Maar dit is een persoonlijke keuze. Zou op grotere baan in iedergeval we meerdere voedingspunten maken.

Gr Frank

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #18 Gepost op: 25 February 2021, 12:14:32 »
Aangezien je werkt met de z21 zou ik gaan voor de

Roco 10797 - Z21 multi LOOP module.

Zou de componenten bij een leverancier / producent houden.


Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #19 Gepost op: 25 February 2021, 12:35:43 »
Alles van hetzelfde merk?

Dat is toch niet nodig.
Voor de prijs van die Roco kun je er 3 van bv Rosoft kopen en dan heb je nog bijna een tientje over.
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #20 Gepost op: 25 February 2021, 12:47:24 »
Idd. Recent ook Rosoft modules voor 2 keerlussen aangesloten. Kortsluitvrij en met terugmeldingen (ook apart aan te sluiten).



Rian


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #21 Gepost op: 25 February 2021, 12:50:48 »
Ik zou ook niet weten waarom alles van dezelfde leverancier moet zijn. Een keerlusmodule is een zelfstandig werkend ding. Die gaat echt niet slechter functioneren als de centrale van een ander merk is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6154
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #22 Gepost op: 25 February 2021, 13:15:15 »
Helemaal met de 2 voorgangers eens... geen enkele reden om hiervoor voor een fabrikant te kiezen. Hier Z21 centrale met Z21 boosters (dat werkt overigens wel heel lekker samen) maar de keerlusmodules en servo decoders van Rosoft en schakeldecoders van Digikeijs.

Werkt allemaal prima samen

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #23 Gepost op: 25 February 2021, 16:25:50 »
Als je hierboven de veelheid aan draden ziet en dat vergelijkt met het andere plaatje, dan heb je meteen één van de redenen om voor de Lenz te gaan.  De wens of vraag naar bezetmelding is nergens te horen bij de vragensteller, dus dat gedeelte laat ik maar buiten beschouwing.
En dan heb ik het ook nog niet over de benodigde baanvaklengtes.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« Reactie #24 Gepost op: 25 February 2021, 16:30:39 »
Maar als je kortsluitvrij wilt schakelen wel de mooiste oplossing.
En die paar draden, ach dat is een keer aanleggen daarna heb je er geen omkijken meer naar.
En de baanvaaklengte is ook geen probleem. Die sensorstukjes kunnen kort zijn.
Gr.
Eric