Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Edwin2121992
Vandaag
om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
Vandaag
om 00:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Longtall203
16 July 2025, 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025
door
Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607
door
Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren.
door
bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes
door
klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225
door
Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale
door
Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange
door
tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool
door
Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem) (gelezen 3102 keer)
Lorre
Offline
Berichten: 28
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
«
Reactie #15 Gepost op:
24 February 2021, 19:21:55 »
Trouwens,
hoe verbind je de draadjes met de sporen? Wordt dat daarop gesoldeerd?
«
Laatst bewerkt op: 24 February 2021, 21:15:50 door Lorre
»
Gelogd
VvKan
Gast
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
«
Reactie #16 Gepost op:
24 February 2021, 22:26:59 »
Dat hangt van je zelf af. Voor een aantal merken rails zijn er ook railverbinders met draad eraan te koop. Dan haal je ergens de normale railverbinder met een tangetje van de railstaaf af en plaats je zo'n kant en klaar geval. Als je een beetje bedreven bent met solderen kun je meestal ook wel aan de railstaven solderen. Of je maakt voor de zekerheid een railverbinder los en soldeert daar eerst een draadje aan. Daarna zet je de railverbinder weer op zijn plaats.
Gelogd
Frank 123
Offline
Berichten: 6154
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
«
Reactie #17 Gepost op:
25 February 2021, 06:59:17 »
Als je zelf gaat solderen (stuk goedkoper en je kan zelf de draadlengte bepalen wat weer verbindingen en storingen scheelt) hou er dan rekening mee dat bij aantal merken de railverbinders van een metaal zijn dat zeer lastig te solderen is. Op de railstaaf gaat dit vrij makkelijk.
Op mijn baan heb ik alles op de onderzijde van die rails gesoldeerd. Heb er zelf ook voor gekozen om elk railstuk te voeden. Dit om te voorkomen dat ik stroomproblemen krijg mocht de railverbinder ergens slecht contact met de railstaaf maken. Maar dit is een persoonlijke keuze. Zou op grotere baan in iedergeval we meerdere voedingspunten maken.
Gr Frank
Gelogd
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
FHJ Seller
Offline
Berichten: 263
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
«
Reactie #18 Gepost op:
25 February 2021, 12:14:32 »
Aangezien je werkt met de z21 zou ik gaan voor de
Roco 10797 - Z21 multi LOOP module.
Zou de componenten bij een leverancier / producent houden.
Gelogd
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland
hgr
Offline
Berichten: 282
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
«
Reactie #19 Gepost op:
25 February 2021, 12:35:43 »
Alles van hetzelfde merk?
Dat is toch niet nodig.
Voor de prijs van die Roco kun je er 3 van bv Rosoft kopen en dan heb je nog bijna een tientje over.
Gelogd
Groeten
Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails
RBlok
Offline
Berichten: 449
Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
«
Reactie #20 Gepost op:
25 February 2021, 12:47:24 »
Idd. Recent ook Rosoft modules voor 2 keerlussen aangesloten. Kortsluitvrij en met terugmeldingen (ook apart aan te sluiten).
Rian
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26633
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
«
Reactie #21 Gepost op:
25 February 2021, 12:50:48 »
Ik zou ook niet weten waarom alles van dezelfde leverancier moet zijn. Een keerlusmodule is een zelfstandig werkend ding. Die gaat echt niet slechter functioneren als de centrale van een ander merk is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Frank 123
Offline
Berichten: 6154
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
«
Reactie #22 Gepost op:
25 February 2021, 13:15:15 »
Helemaal met de 2 voorgangers eens... geen enkele reden om hiervoor voor een fabrikant te kiezen. Hier Z21 centrale met Z21 boosters (dat werkt overigens wel heel lekker samen) maar de keerlusmodules en servo decoders van Rosoft en schakeldecoders van Digikeijs.
Werkt allemaal prima samen
Gelogd
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
VvKan
Gast
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
«
Reactie #23 Gepost op:
25 February 2021, 16:25:50 »
Als je hierboven de veelheid aan draden ziet en dat vergelijkt met het andere plaatje, dan heb je meteen één van de redenen om voor de Lenz te gaan. De wens of vraag naar bezetmelding is nergens te horen bij de vragensteller, dus dat gedeelte laat ik maar buiten beschouwing.
En dan heb ik het ook nog niet over de benodigde baanvaklengtes.
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8109
Re: Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)
«
Reactie #24 Gepost op:
25 February 2021, 16:30:39 »
Maar als je kortsluitvrij wilt schakelen wel de mooiste oplossing.
En die paar draden, ach dat is een keer aanleggen daarna heb je er geen omkijken meer naar.
En de baanvaaklengte is ook geen probleem. Die sensorstukjes kunnen kort zijn.
Gelogd
Gr.
Eric
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem)