Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 21026 werkt niet goed door Blausee-Mitholz
Vandaag om 06:47:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 05:03:41
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:08:03
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Remco vM
Vandaag om 00:00:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
05 November 2025, 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
05 November 2025, 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
05 November 2025, 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
05 November 2025, 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 12:48:18
  

Auteur Topic: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute  (gelezen 14477 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #60 Gepost op: 12 February 2021, 13:14:38 »
@Eric B
Als je de foto's goed bekijkt zie dat de sneeuwschuiver LOS staat voor de 2498
Alleen de 2200 en de 6400en kunnen met de sneeuwschuiver rijden
Niet helemaal waar,
tenminste 2 sikken zijn in 1959 ook aangepast geweest voor sneeuwschuivers, te weten de 212 voor standplaats Alkmaar en de 244 voor Leeuwarden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #61 Gepost op: 12 February 2021, 13:24:22 »
Heeft een Sik voldoende tractie om een sneeuwschuiver vooruit te duwen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #62 Gepost op: 12 February 2021, 13:29:51 »
Geen idee, ik weet alleen dat de wijziging ervoor is uitgevoerd :)

Al is het denk ik wel een gevalletje van wat snelheid maken, daarna duwt het met 21 ton ookwel door natuurlijk.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7815
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #63 Gepost op: 12 February 2021, 14:55:36 »


Sikkenboek van Martin van Oostrom, pag. 189 midden, de 325 in het groene livrei, met gele bevestigingen voor de sneeuwschuiver op de bufferbalk, gefotografeerd op 19-10-1969 te Hoorn, door A.E.E. van Donselaar.

Vraag is, is dat een aanpassing voor de sneeuwschuiver zoals op de 2205 gebruikt is, die na de winter van '62/'63 geleverd zijn, of voor de oudere uitvoering?
Afgelopen week ergens een foto uit 1960 gezien, van een Sik, met sneeuwschuiver in actie,
Kan hem alleen niet meer terugvinden ...  :(
« Laatst bewerkt op: 12 February 2021, 15:09:08 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8585
  • Spoor N
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #64 Gepost op: 12 February 2021, 15:01:42 »
Staat die niet in hetzelfde boek want ik denk dat ik weet welke foto je bedoelt?  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11734
    • Mijn fotoarchief
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #65 Gepost op: 12 February 2021, 15:09:03 »
De SHM 48 (ex-Hoogovens) is in de jaren zeventig op verzoek van NS ook voorzien van ophang ogen voor een sneeuwschuiver. In 1979 heeft de 48 in dier voege ook het baanvak Hoorn - Medemblik sneeuwvrij gemaakt. En op verzoek van NS ook het baanvak Hoorn - Purmerend. Zo fluisterde kapitein Kniesoor mij in. Zal er zo de plaatjes even bij zoeken.

Edit:


« Laatst bewerkt op: 12 February 2021, 15:25:26 door ingenium secundus »

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6290
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #66 Gepost op: 12 February 2021, 15:12:57 »
Heeft een Sik voldoende tractie om een sneeuwschuiver vooruit te duwen?
Kennelijk hebben ze het zo gedaan.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7815
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #67 Gepost op: 12 February 2021, 15:13:27 »
Staat die niet in hetzelfde boek want ik denk dat ik weet welke foto je bedoelt?  :P
Nee, die is het niet Rick, dat is een mooie scherpe en goed belichte foto uit jan. 1963, onderaan op pag. 172.
Die ik bedoel is van veel mindere kwaliteit en straalt ook meer 'dramatiek' uit.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #68 Gepost op: 12 February 2021, 21:45:27 »
Heeft een Sik voldoende tractie om een sneeuwschuiver vooruit te duwen?
Dat betwijfel ik, het was woensdag bij ons al aardig glibberen op her en der een paar cm sneeuw. Met je massa kom je natuurlijk wel een eind, maar ik betwijfel of je een beetje een serieuze hoeveelheid sneeuw weg krijgt. Zodra je namelijk zelf op een laagje sneeuw staat, ben je een redelijk deel van je tractie kwijt. En je hebt maar zo'n 10 ton aslast dus het is ook nog wel een klein beetje gewaagd; je komt natuurlijk makkelijker omhoog dan met een zware loc.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #69 Gepost op: 12 February 2021, 21:52:29 »
De 244 heeft in de winter 1963 de gehele lijn Leeuwarden Staveren vrijgeschoven, dat ging prima terwijl er ook nog een Dg achter het dappere sikje hing (y)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #70 Gepost op: 12 February 2021, 22:31:05 »
En het verhaal van de Zaanstraat was dat nadat het onderhoudsbedrijf daar vertrokken was en het pand leeg was komen te staan het Spoorwegmuseum daar een tijdje sporen gehuurd heeft om materieel te stallen.

Tja, ik heb ze zien binnenkomen, maar in dec 2010 heb ik  ze er ook weer net zo hard uit zien gaan vanwege de winterse omstandigheden. En daarmee werden mijn gesproken woorden tijdens  het "afscheidfeest" de waarheid. "Fool if you think it's over".
Van de facturering v/d werkzaamheden, Odh, in de Zaanstraat weet je volgens mij wel meer van. 

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 12 February 2021, 22:38:15 door Freek Jonkers »

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7815
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #71 Gepost op: 13 February 2021, 08:06:37 »
De 244 heeft in de winter 1963 de gehele lijn Leeuwarden Staveren vrijgeschoven, dat ging prima terwijl er ook nog een Dg achter het dappere sikje hing (y)
Dg met brandende kachel en warme koffie/chocolademelk :) (en misschien wel een flesje Beerenburg)  ;)
« Laatst bewerkt op: 13 February 2021, 17:29:33 door Bert van Gelder. Reden: Sub niet leesbaar op kleine schermen.. »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3366
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #72 Gepost op: 13 February 2021, 08:18:18 »
Onderschat Sikken niet qua trekkracht. Ik heb ze zien en horen rangeren met zo’n 15 klassieke zandwagens en lange houten rongenwagens over het zuidelijkste spoor op Groningen NTM. Dat spoor lag maar een paar meter van de Koeriersterweg af. Het ging gepaard met veel lawaai, het rangeerdeel moest door een krappe S-boog, maar de Sik kreeg de boel wel in beweging.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7815
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #73 Gepost op: 13 February 2021, 08:32:49 »
Sleepvermogen op vlakke baan bij 10km/u = 480 ton.
Bij helling en/of hogere snelheid neemt dit af.
Bron: Sikkenboek Martin van Oostrom.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
« Reactie #74 Gepost op: 13 February 2021, 17:08:39 »
Onderschat Sikken niet qua trekkracht. Ik heb ze zien en horen rangeren met zo’n 15 klassieke zandwagens en lange houten rongenwagens over het zuidelijkste spoor op Groningen NTM. Dat spoor lag maar een paar meter van de Koeriersterweg af. Het ging gepaard met veel lawaai, het rangeerdeel moest door een krappe S-boog, maar de Sik kreeg de boel wel in beweging.

Wolter
Ja, allemaal hardstikke leuk zolang het droog is, maar een beetje slecht bereden spoor en wat vocht en er is niks meer over van die trekkracht  ;D