Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:39:15
Station Roodeschool door hervé
Vandaag om 23:29:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 23:09:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:04:24
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:03:05
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 22:55:41
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door sncf231e
Vandaag om 22:37:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:34:34
Verkoper beurs Houten door Wies
Vandaag om 22:22:43
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door wimk
Vandaag om 22:20:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 21:50:55
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
Vandaag om 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:24:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:21:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 21:16:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 20:44:55
Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 20:34:11
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
Vandaag om 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
Vandaag om 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
Vandaag om 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
Vandaag om 17:59:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
Vandaag om 16:32:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 15:53:08
Update: baan in de tropen door Jelmer
Vandaag om 15:38:16
  

Auteur Topic: Keerlus(en) / kortsluiting.  (gelezen 8499 keer)

ArnoldRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Keerlus(en) / kortsluiting.
« Gepost op: 08 February 2021, 18:56:18 »
Na de eerste perikelen met de Peco rails opgelost te hebben, heb ik inmiddels een baan. Een digitale treinbaan wel te verstaan. En de treintjes rijden.
Voor zover het een 'rondje' betreft, geen probleem.
Maar her en der zitten er wat wissels. Mijn 1e vraag is waarom mijn centrale (een DR5000) op tilt gaat (kortsluiting neem ik een) als ik een van de wissels aan dit rondje (A, D, F) omzet. En hoe kan ik dat voorkomen? En waarom heb ik kortsluiting terwijl de lok zelf daar nog niet is?
Mijn tweede vraag is welke keerlustrajecten in de baan zitten. Als (ex) 3 rail gebruiker was ik wat verwend. Nu moet ik me buigen over de polarisatie van wissels en trajecten. Maar welke stukken zijn dat in mijn baan? En maakt het uit of ik rechtsom dan wel linksom rij?
Ik hoor graag van jullie.
 
« Laatst bewerkt op: 08 February 2021, 18:59:45 door Bert van Gelder. Reden: Afbeelding »

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #1 Gepost op: 08 February 2021, 19:23:28 »
Vanwege de verbinding tussen B en C heb je 2 keerlusmodules nodig. Eén voor de spoorsectie tussen A en D en de andere voor de sectie tussen B en F.

Merk op dat je met de verbinding B-C wel treinen van linksom draaiend, rechtsom kan laten draaien. Maar je hebt geen verbinding die het omgekeerde kan bewerkstelligen.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2021, 19:25:53 door Hennik »

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4667
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #2 Gepost op: 08 February 2021, 19:37:22 »
Volgens mij heb je maar één keerlusmodule nodig, te weten tussen B en C. Zie hieronder, daar heb ik die verbinding weggehaald, en houd je een simpel ovaal over wat gedeeltelijk dubbelsporig is.



phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1964
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #3 Gepost op: 08 February 2021, 20:37:55 »
Ik ga mee met Hennik. Het stuk B-C is, zoals het nu getekend is, zo kort, dat het alleen goed werkt met hele korte treinen. In de andere gedeeltes kun je met langere treinen kwijt.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #4 Gepost op: 08 February 2021, 20:53:40 »
Een paar vragen zijn nog niet beantwoord: waarom er kortsluiting optreedt bij het omzetten van een wissel en of het uitmaakt welke kant er op gereden wordt.
Het antwoord op de eerste vraag is: omdat je bij het omzetten van de wissel stukken rail met elkaar gaat verbinden die een tegengestelde polariteit hebben. Kortsluiting dus ook als er geen lok in de buurt is.
Het antwoord op de tweede vraag is: nee, dat maakt niets uit. Bij digitaal verandert de rijrichting niet door polariteit om te draaien (zoals bij analoog het geval is) dus rijrichting staat helemaal los van de polariteit.

Zoals Dirk al aangeeft is het stuk tussen B en C veel te kort om iets zinnigs met ompoling te kunnen doen dus gewoon twee keerlusmodules : eentje tussen A en D en eentje tussen B en F. Als je nu ook nog een verbinding tussen B en E weet te realiseren dan is het probleem wat Hennik aankaartte over draaien van rijrichting ook opgelost.

Groeten,
Bert

ArnoldRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #5 Gepost op: 08 February 2021, 21:35:24 »
OK. Voor mij toch wel verrassend. B - C was mijn eerste gedachte, maar niet stil gestaan bij de korte overgang.
Dus als ik B-C niet doe, dan zijn A-D en B-F als keerlus aan de beur? . Maar waarom dan niet het stuk A-B?

De opmerkingen over het ontbreken van een optie B-E zijn terecht. Ik denk nog even na over deze optie. Heb twee wissels besteld in Engeland, maar zou bijna spijt krijgen over de keuze van Peco ipv bv  Tillig. Ze liggen vast ergens bij een douanier... Wat duurt dat..

Wat betreft de kortsluiting begrijp ik de opmerkingen. En dat geldt dan ook voor wissel A? Ook als ik deze omgooi naar het opstelspoor heb ik kortsluiting. Dat had ik dan niet verwacht

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #6 Gepost op: 08 February 2021, 21:41:16 »
Als je kortsluiting krijgt bij het omgooien van wissel A, dan heeft dat niets te maken met het keerlusprobleem. Weet je zeker dat je achter de puntstukken isolaties hebt aangebracht in de rails? Dat is wel nodig bij een Peco-wissel.
Reinier

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #7 Gepost op: 08 February 2021, 21:52:51 »
Op de eerste plaats de keerlus.
Beschouw F tot B als keerlus.  Dan dien je bij F de rail aan beide kanten te isoleren en ook bij B.  In het stuk C naar E  moet ook een dubbele isolatie zitten.  Dan heb je de gedefinieerde keerlus geïsoleerd van de rest van de baan.  De puntstukken van de wissels F en B dien je te polariseren aan de "normale" polariteit van de baanspanning.  Het puntstuk van wissel C dien je te polariseren met de keerlusaansluiting.
Heb je geen Electrofrog, dan hoef je niet te polariseren.
Dan is de vraag of het railvak F - B  of F - C  lang genoeg is om hierin secties aan te brengen, of niet.  Daar hangt de keuze van een type keerlusmodule van af.

Ik ga er van uit, dat er niet genoeg ruimte is, dus ik adviseer om een keerlusmodule te kiezen die werkt op basis van de zogeheten "kortsluitdetectie".  Niet schrikken, als het een goede is veroorzaakt die absoluut geen kortsluiting.   Ik adviseer de Lenz LK200 als uiterst betrouwbaar.

Wat betreft kortsluiting bij wissel A: je hebt het puntstuk waarschijnlijk niet geïsoleerd ten opzichte van de rest.  Dwz dat je na de korte railstukjes van wissel A  naar H  en aan de andere kant naar B een isolatie moet toepassen.  Of je hebt het railstuk A - H verkeerdom aangesloten.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2021, 11:25:09 door VvKan »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #8 Gepost op: 08 February 2021, 21:58:53 »
Niet schrikken, als het een goede is veroorzaakt die absoluut geen kortsluiting.   Ik adviseer de Lenz LK200 als uiterst betrouwbaar.
Elke keerlusmodule die werkt op basis van kortsluitdetectie veroorzaakt een kortsluiting. Weliswaar heel kort (bij de LK200 maar 5 microseconden), maar het is en blijft een kortsluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #9 Gepost op: 08 February 2021, 22:35:16 »
Om het voor jezelf inzichtelijk te maken kun je het beste even met een rood potlood of rode stift één van beide railstaven markeren bijvoorbeeld de buitenste van het ovaal. Trek die vervolgens door via de diverse wissels en dan zie je dat het tussen B en C zal gaan botsen.

Ik gebruik voor mijn keerlussen overigens de lichtsluisjes van Huib Maaskant. Neemt heel weinig ruimte in en werkt perfect zonder enige kortsluiting.

Groeten,
Bert

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #10 Gepost op: 08 February 2021, 22:49:03 »
Elke keerlusmodule die werkt op basis van kortsluitdetectie veroorzaakt een kortsluiting. Weliswaar heel kort (bij de LK200 maar 5 microseconden), maar het is en blijft een kortsluiting.
Je hebt nog steeds helemaal gelijk.
 Ik zal het tweede gebruik van het woord kortsluiting, dus : "als het een goede is veroorzaakt die absoluut geen kortsluiting" vervangen door:
 als het een goede is veroorzaakt die geen uitvallen van de centrale met de melding kortsluiting of overbelasting, veroorzaakt ook geen schade aan de centrale, noch aan de decoders, noch aan de wielen en stroomafnemers van de stroomafnemende unit, die over de isolatie rijdt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #11 Gepost op: 08 February 2021, 23:39:26 »
Je mag dat verhaal wat mij betreft afkorten tot: onschadelijke kortsluiting. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ArnoldRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #12 Gepost op: 09 February 2021, 00:37:12 »
Bij het lezen van de laatste antwoorden rees ineens de vraag bij me of keerlus F-B nu het traject F-B (buitenbocht) betreft of het F-A-B (deel binnenring) traject.

De wissel A was inderdaad niet geïsoleerd. Dank voor de tip.

Wat betreft de methode van de keerlus, lees ik toch veel tussen de regels door dat kortsluiting niet echt goed is voor electronica.Ik ben in het bezit van een module: die van Digikeijs. (Centrale en loco net ook) Niet de eenvoudigste want ik heb inderdaad ook die van Lenz bestudeerd. En ook die van Rosoft lijkt me een goede keus. De (2e hands) DR5013 van Digikeijs heeft veel mogelijkheden, maar is niet eenvoudig. Heeft ook kortsluitingsdetectie, maar ook de optie om te ompolen voordat de trein het traject opgaat. Dat laatste neemt ruimte in beslag en ik neem aan dat daarom door enkele van jullie wordt geadviseerd voor de kortsluiting te gaan.

Arnold

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6878
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #13 Gepost op: 09 February 2021, 08:16:42 »
De simpelste oplossing is twee keerlusmodulen van Rosoft: https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-2904441/xTreme-Keerlus.html
Voor 6 tientjes ben je klaar en je legt de modulen in de eerder genoemde twee secties:


Eén voor de spoorsectie tussen A en D en de andere voor de sectie tussen B en F.


Gr, Ben.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #14 Gepost op: 09 February 2021, 08:29:42 »
Niet om te zeuren hoor maar de oplossing met lichtsluisjes is nog simpeler en voordeliger. Kosten zijn ongeveer 10 à 15 euro per stuk en je hoeft alleen maar de secties aan beide kanten dubbelzijdig te isoleren. Dat is alles, het is niet nodig om de keerlus in meerdere delen op te splitsen.
Van twee kanten berijdbaar en gewoon op een bezetmelder aan te sluiten. Appeltje, eitje  ;D

Groeten,
Bert