Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

roco maus 2 door henk
Vandaag om 20:31:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 20:20:33
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
  

Auteur Topic: Keerlus(en) / kortsluiting.  (gelezen 8244 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #30 Gepost op: 09 February 2021, 16:32:19 »
Wat al eerder geopperd is.
Een keerlusmodule tussen B en F en eentje tussen A en D.
Om meer lengte te krijgen zou je het stuk A naar D kunnen uitbreiden tot: van B via A naar D. Het kopspoortje naar H neem je dan op in de lus.
zo dus:
« Laatst bewerkt op: 09 February 2021, 16:51:00 door Klaas Zondervan. Reden: afbeelding toegevoegd »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #31 Gepost op: 09 February 2021, 16:33:20 »
Ik verklaar Veroniek als winnaar van deze discussie  (y)
Maar de topicstarter mag natuurlijk ook zijn eigen mening vormen.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #32 Gepost op: 09 February 2021, 17:20:18 »

Dus.


Goed gezien Veroniek. (y)

Gr, Ben.

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #33 Gepost op: 09 February 2021, 17:22:23 »
Om meer lengte te krijgen zou je het stuk A naar D kunnen uitbreiden tot: van B via A naar D. Het kopspoortje naar H neem je dan op in de lus.
zo dus:
Ja, maar waarom 2 keerlussen/modules als één voldoende is ?

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #34 Gepost op: 09 February 2021, 19:26:18 »
Ik bedacht me inderdaad later dat het ook met 1 zou kunnen en dat je inderdaad gelijk had.

Maar dan moet het wel bij die ene verbinding blijven. Als je naar 2 keerlussen gaat dan kun je wat makkelijker ook nog wat meer verbindingen maken zoals de B E waar over gesproken is. Maar als je bij deze ene verbinding blijft dan kun je inderdaad met 1 keerlus module toe.

Je kunt dan doen zoals jij aangeeft, wissel van B, via C tot F.
Of het rode deel van de tekening van Klaas, maar dan wissel B ook in die keerlus opnemen.

Je pakt dan eigenlijk toch gewoon het deel van B naar C, maar verlengt die aan 1 kant, of bij wissel C of bij wissel B zolang als je nodig hebt voor de benodigde langste trein.


Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 09 February 2021, 19:31:22 door rjr »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #35 Gepost op: 09 February 2021, 20:56:03 »
Ja, maar waarom 2 keerlussen/modules als één voldoende is ?
Ik ging uit van zo groot mogelijke lengte van het keerlustraject. Maar als jouw oplossing lang genoeg is kan dat ook.
Of het idee van Roelco om in mijn tekening de rode door te trekken in wissel B. Dan kan de groene vervallen.
Kortom, er zijn meer mogelijke oplossingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #36 Gepost op: 09 February 2021, 21:47:58 »
Of het idee van Roelco om in mijn tekening de rode door te trekken in wissel B. Dan kan de groene vervallen.
Dat zou ook kunnen natuurlijk, of zo nodig zelfs rood plus wissel B en het groene stuk. Dan is er in ieder geval geen probleem met treinlengte, als  van F tot en met wissel C toch te kort zou zijn.

Mijn voorkeur gaat er altijd naar uit de keerlus te leggen waar die zit, maar in dit geval zou jouw oplossing (of zelfs de versie rood + groen) misschien nog wel makkelijker zijn. Meerdere keuze mogelijkheden dus.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #37 Gepost op: 10 February 2021, 08:48:06 »
De voorgestelde oplossing werkt volgens mij alleen bij de methode van detectie van kortsluiting of zie ik dat verkeerd?

Er is echter denk ik nog een veel eenvoudiger oplossing zonder keerlusmodule mogelijk. Je neemt inderdaad het stuk F - C (inclusief wissel C) als gedeelte waar de polariteit gewisseld kan worden. Je zet een lichtsluisje over de verbinding tussen B en C. Standaard zet je de polariteit op het ovaal zodat je wanneer B en C rechtdoor staan overal gewoon kunt doorrijden. Zet je B en C op afbuigend (kan ook gecombineerd op 1 adres) dan detecteert de lichtsluis de trein (maakt niet uit van welke kant die komt), schakelt een relais om waardoor de polariteit van het gedeelte F -C omgedraaid wordt. Is de laatste wagon de scheiding tussen B en C gepasseerd valt het relais weer af en staat de polariteit weer op de beginstand zodat er bij F geen probleem ontstaat.

Groeten,
Bert

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #38 Gepost op: 10 February 2021, 09:00:44 »
Als je met eenvoudiger bedoelt:  voeding voor de electronica, lichtsluis, relais, bekabeling en verstand hoe dat in elkaar gezet moet worden, ja, dan heb je gelijk.  Dat is dan een stuk makkelijker dan een keerlusmodule en 4 draadjes.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #39 Gepost op: 10 February 2021, 09:58:21 »
.....of zo nodig zelfs rood plus wissel B en het groene stuk.
Dat lijkt me niet handig. dan krijg je een keersectie met halverwege nog een in/uitgang. Dat gaat werken bij keerlusmodules op kortsluitdetectie, maar bij modules met aanmeldsecties wordt het vrijwel ondoenlijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #40 Gepost op: 10 February 2021, 10:19:42 »
Klopt voor de methode kortsluitdetectie.  Maar waar wil je bij jouw optie de detectie stukken A B D en E leggen ?  Daar ben ik niet zo in thuis en zie ik niet zo gauw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #41 Gepost op: 10 February 2021, 11:01:14 »
In de optie "rood" die doorloopt in wissel B, kun je dat wissel aanmeldsectie A maken (of E, als je van de andere kant telt)

O nee, ik zie nu dat dat helemaal niet kan, omdat de beide takken van wissel B tegengestelde polariteit hebben.
Hetzelfde geldt voor jouw optie, die kan ook alleen maar met kortsluitdetectie.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2021, 11:04:04 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #42 Gepost op: 10 February 2021, 11:31:42 »
Misschien als eindconclusie aan Arnold:  de digikeys instellen op de optie kortsluitdetectie, 2 draadjes vanaf de baanspanning (voeding), 2 draadjes naar het keerlusstuk, klaar.
(PS dit kan ook direct naast de baan)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #43 Gepost op: 10 February 2021, 14:00:12 »
Als je met eenvoudiger bedoelt:  voeding voor de electronica, lichtsluis, relais, bekabeling en verstand hoe dat in elkaar gezet moet worden, ja, dan heb je gelijk.  Dat is dan een stuk makkelijker dan een keerlusmodule en 4 draadjes.
Nou, overdrijven is ook een vak. Wat je nodig hebt zijn twee voedingsdraadjes voor de lichtsluis, twee baanspanningsdraadjes naar de lichtsluis en twee draadjes van de lichtsluis naar de keerlussectie. Het enige wat er dan nog bij komt is dat je bij het relais (dat op de lichtsluis zit) twee paar pootjes kruislings moet doorverbinden. Niet bepaald rocket science hoor, zeker niet met het schema van Huib Maaskant erbij. Maar goed, letterlijk genomen is dat inderdaad niet eenvoudiger.
Daar staat dan weer tegenover dat je geen PC hoeft aan te sluiten, drivers en software te installeren en te programmeren om alle instellingen goed te zetten  ;) :)
Voor mij zou het belangrijkste voordeel zijn dat er geen kortsluitingsdetectie nodig is maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Arnold ziet dat wellicht helemaal anders.
Wat voor Arnold nog wel van belang is, is om zich goed te realiseren dat deze oplossing alleen in het huidige plan werkt. Als hij besluit om toch een verbinding te maken tussen B en E om linksom rijdende treinen ook weer rechtsom te kunnen laten rijden is dat niet meer het geval.

Groeten,
Bert

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #44 Gepost op: 10 February 2021, 14:43:48 »
Zet je B en C op afbuigend (kan ook gecombineerd op 1 adres) dan detecteert de lichtsluis de trein (maakt niet uit van welke kant die komt), schakelt een relais om waardoor de polariteit van het gedeelte F -C omgedraaid wordt. Is de laatste wagon de scheiding tussen B en C gepasseerd valt het relais weer af en staat de polariteit weer op de beginstand zodat er bij F geen probleem ontstaat.
Leuk bedacht, en bijna analoog. Als je geen lichtsluisjes gebruikt (geen detectie toepast), gebruik je de wisselstanden zelf (of stroomkringen parallel eraan, in het meest knullige geval met parallel aan wisselstand geschakelde relais).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail