Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Keerlus(en) / kortsluiting.  (gelezen 6903 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #45 Gepost op: 10 februari 2021, 14:47:11 »
Nou, ik vind het toch niet zo overdreven.  Laat ik even veronderstellen, dat ik er niet zoveel verstand van heb.  Dan heb ik een paar vraagtekens, wat draadjes aansluiten kan ik wel.
Voeding, wie wat waar welke en waar vandaan ?    Lichtsluis, waar vandaan, welke, op welke dingen moet ik letten of kiezen ?  Relais, ik zie duizenden voorbijkomen, wie wat waar waar welk ?  Dan hoop ik maar dat het schema voor mij duidelijk is, want de rest is abacadraba voor mij.

Maar je volgende opmerking, over het programmeren, ben ik het volledig mee eens.  De keuze van Arnold voor deze module is niet mijn keuze, maar ja, die is al aangeschaft.  Maar misschien zitten er nog extra dingen in die module, die hij kan gebruiken en waarop zijn keuze is gebaseerd.  Maar een keerlusmodule met een PC moeten instellen?   No way (bij mij).

En 2 wissels extra om van B naar E te kunnen, daar zal ik nog naar kijken, maar volgens mij kan dat zonder kunstgrepen helemaal niet, want daar zijn de afstanden veel te kort voor.  Als de loc net in dat stuk keerlus komt, rijdt hij er aan de andere kant alweer uit.  Maar misschien zou daar nog een truc op te verzinnen zijn.

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #46 Gepost op: 10 februari 2021, 14:54:48 »
Volgens mij kan het toch wel.
de wissel naast B noem ik Y,  die komt uit op wissel Z net voor wissel E.
Als ik dan het hele stuk F C B Y Z E A  en ook in de rechtdoor stand  F C Z E A  gewoon aan elkaar leg, dan heb ik zowel rechts (A - Y)  als links ( F - B) conflicterende polariteit.
Oplossing :  2 keerlusmodules of wat voor andere oplossing dan ook.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #47 Gepost op: 10 februari 2021, 15:05:40 »
Citaat
Leuk bedacht, en bijna analoog. Als je geen lichtsluisjes gebruikt (geen detectie toepast), gebruik je de wisselstanden zelf (of stroomkringen parallel eraan, in het meest knullige geval met parallel aan wisselstand geschakelde relais).

Heb ik ook bedacht maar heeft als groot nadeel dat wanneer je via B en C afbuigend naar F rijdt en je vergeet de wissels recht te zetten na het passeren van de trein je tegen kortsluiting bij F aanloopt.

Groeten,
Bert 

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #48 Gepost op: 10 februari 2021, 15:32:07 »
Nou, ik vind het toch niet zo overdreven.  Laat ik even veronderstellen, dat ik er niet zoveel verstand van heb.  Dan heb ik een paar vraagtekens, wat draadjes aansluiten kan ik wel.
Voeding, wie wat waar welke en waar vandaan ?    Lichtsluis, waar vandaan, welke, op welke dingen moet ik letten of kiezen ?  Relais, ik zie duizenden voorbijkomen, wie wat waar waar welk ?  Dan hoop ik maar dat het schema voor mij duidelijk is, want de rest is abacadraba voor mij.

Lichtsluisje van Huib Maaskant (zoals ik eerder al noemde); hij heeft daarbij alle benodigde elektronica rommel al uitgezocht en opgesomd, je hoeft zelf verder niets uit te zoeken (alleen wel zelf in elkaar solderen, dat zou voor iemand een probleem kunnen zijn). Voeding is bij deze sluis wel een aandachtspuntje want hij vraagt 12V = dus daar zul je in moeten voorzien. Ik heb een ringleiding 12V liggen dus voor mij is dat geen punt maar dat kan bij iemand anders inderdaad niet het geval zijn. Levert echter toch ook weer niet zo ontzettend veel moeilijkheden op volgens mij dus ook niet direct een showstopper. Maar ok. toegegeven, wel wat meer inspanning dan alleen een moduletje aansluiten.

Oplossing :  2 keerlusmodules of wat voor andere oplossing dan ook.

Inderdaad, dan zul je 2 modules moeten gebruiken. En dan simpelweg eentje tussen B en F en eentje tussen D en A (of eventueel doorlopend tot B) Je hebt dan gewoon het klassieke hondenbot met dubbele overloopwissels en we zijn dan meteen weer terug bij reactie 3 en 4 uit dit topic  ;D.

Groeten,
Bert

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #49 Gepost op: 10 februari 2021, 16:15:25 »
Dat had ik nou net even niet in de gaten.  Hadden we dus een heleboel achterwege kunnen laten. ;)
Maar ja, al doende leert men..

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #50 Gepost op: 10 februari 2021, 16:29:14 »
Was toch wel nuttig hoor. De oplossing die jij voor de bestaande situatie hebt bedacht met 1 module was mij (en anderen) ontgaan dus daar hebben we als het goed is allemaal wel weer wat van opgestoken. Ik hoop alleen dat het Arnold inmiddels niet helemaal duizelt en hij weer gillend terugverlangt naar zijn vroegere 3-rail systeem  ;D ;D

Groeten,
Bert

ArnoldRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #51 Gepost op: 10 februari 2021, 18:57:24 »
Vooropgesteld dat ik positief verbaasd ben over de reacties: de oplossingen, de gedachten daarachter, de discussies. En dat met respect naar elkaar (ik zie dat het wel eens anders in forums). Allen hartelijk dank!
Duizelig? Ja. Meer informatie dan ik af en toe kon behappen. Terug naar 3 rail? Nee. Mijn streven naar een Amerikaanse getinte baan, met vooral de diesels die Marklin ontbeert, blijft.
Tijdens de reacties groeide het idee om de voor de hand liggende keerlus B - C - die te kort is - te verlengen naar F. Drie Sporen naast elkaar.
Zou ik dan niet van alle gedonder af zijn ?!
Gezien jullie inspanningen om een oplossing te geven, vond ik die gedachte een beetje flauw.
Mijn ' dus:' wordt dan ook één van de geboden oplossingen. En dat is de 'groen - rode' oplossing. Twee keerlussen : één van B naar D via A incl het kopspoor. Eén van B naar F. Ik vind dat het duidelijkst. Bovendien geeft dat de minste complicaties als ik die baan wil wijzigen. Over de suggestie om ook een aansluiting te maken van bv C naar E (lastig gezien de afstand en zal meer vereisen in de praktijk dan alleen dat stukje rail leggen) denk ik serieus na.
Opties als lichtkluisjes neem ik even voor kennisgeving aan. Vooralsnog probeer ik de keuze te realiseren met de Digikeijs. Ik begrijp dat dan alleen de 'kortsluitingsmethode' toegepast kan worden? Andere methodes vragen volgens de handleiding van Digikeijs meer ruimte omdat er rail nodig is voor de detectie. Is dat ook de reden dat alleen volgens de kortsluitingsmethode aangesloten kan worden?
Kortom: wel veel opgestoken, maar ook weer vragen. Als iemand mij uitlegt waarom bij mijn keus alleen kortsluitingsdetectie kan worden toegepast, (los van de keuze van het merk van een module ?) kijk ik met tevredenheid terug op deze topic.
Top dame en heren!

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #52 Gepost op: 10 februari 2021, 19:56:32 »
Arnold,

Alleen bij de oplossing van Veroniek met 1 module zit je aan kortsluitingsdetectie vast. Dat komt omdat je (voor zover ik het begrijp) geen sensorsecties rechts naast B en C kunt aanleggen. Die heb je nodig om de polariteit om te kunnen schakelen voordat de overgang tussen B en C bereikt wordt als deze wissels afbuigend bereden worden en de botsende polariteit dus optreedt.

Als je echter inderdaad zoals je schrijft voor de optie met 2 modules gaat, dan kun je zowel in het groene als in het rode deel wel sensorsecties aanbrengen en kun je de modules dus ook op een andere wijze gebruiken. Het hele middengebied tussen F en D (inclusief B!) krijgt in dit geval dus dezelfde polariteit.

Groeten,
Bert

P.S. als je inderdaad naar 3 sporen richting F was gegaan was je inderdaad van alle "gedonder" af geweest. Dan had je een simpele keerlus gemaakt en had je daarin ook de mogelijkheid gehad om met sensorsecties te werken. Totdat je dan weer aan de rechterkant een oversteekje zou willen gaan maken om nogmaals van rijrichting te kunnen veranderen. Ook daar zou dan weer een nieuwe keerlus ontstaan  ;D 

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #53 Gepost op: 10 februari 2021, 19:57:58 »
Ho even.  Er werd van uit gegaan, dat de beschikbare lengtes, van met name B  C  F  binnendoor, te weinig zouden zijn.
Nu je kiest voor keerlussen in groen en in rood (wel 2 modules nodig) zou het best wel eens zo kunnen zijn, dat je wel voldoende lengtes hebt voor het systeem van 4 detectie-secties en een lang middenstuk. 
Maar wij kennen die lengtes niet en we kennen jouw wens voor een langste trein noet (die moet passen) en, maar dat weet ik niet zeker, misschien heeft ook de lengte van je loc's er nog invloed op. Dat zou je in de handleiding nog na kunnen kijken.

Voldoe je aan alle voorwaarden, dus heb je voldoende lengte, dan kun je dus ook een detectiesysteem  gebruiken zonder die "kortsluitdetectie".

Overigens zou de toevoeging van de 2 wissels wel handig zijn, omdat je anders een "verkeerd" rijdende trein nooit meer in de goede richting krijgt, behalve als je de loc aan de andere kant zet (of je zou hem achteruit moeten rijden).

PS  Bert was me al voor.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2021, 19:59:43 door VvKan. Reden: toevoeging »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #54 Gepost op: 10 februari 2021, 20:11:35 »
Citaat
....dus heb je voldoende lengte, dan kun je dus ook een detectiesysteem  gebruiken zonder die "kortsluitdetectie".

Dat klopt, dat had ik er even bij moeten zeggen.

Ik ben overigens nergens tegengekomen dat de sectie B C F binnendoor te kort zou zijn, alleen dat er tussen B en C geen enkele ruimte is. Ik kan de maten op de tekening niet goed lezen maar het lijkt mij flink lang te zijn dus ik kan me niet echt voorstellen dat deze sectie te kort zou zijn.

Groeten,
Bert

PS volgens mij kruisten de laatste twee posten elkaar en is mijn reactie een reactie op een reactie die nog niet helemaal doorgekomen was of zoiets  ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2021, 20:20:02 door Bert V »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #55 Gepost op: 10 februari 2021, 21:49:56 »
Mijn ' dus:' wordt dan ook één van de geboden oplossingen. En dat is de 'groen - rode' oplossing. Twee keerlussen : één van B naar D via A incl het kopspoor. Eén van B naar F. Ik vind dat het duidelijkst. Bovendien geeft dat de minste complicaties als ik die baan wil wijzigen....
Vooralsnog probeer ik de keuze te realiseren met de Digikeijs. Ik begrijp dat dan alleen de 'kortsluitingsmethode' toegepast kan worden? Andere methodes vragen volgens de handleiding van Digikeijs meer ruimte omdat er rail nodig is voor de detectie. Is dat ook de reden dat alleen volgens de kortsluitingsmethode aangesloten kan worden?
Kijk ook eens naar de keerlusmodule van LDT (Littfinski Datentechniek). Ook die gebruikt sensorstukjes voor het schakelen. En die hoeven maar 5cm lang te zijn. Dan blijft er meer dan genoeg ruimte over om je trein in het keerlusblok te krijgen.
Ik heb er twee in gebruik die al lang probleemloos werken. Hoef je niks voor in te stellen. Kwestie van op een paar plaatsen de rails isoleren en aansluiten.
Gr.
Eric

ArnoldRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #56 Gepost op: 11 februari 2021, 19:39:39 »
Ik zal de optie  LDT ook bekijken. Maar ik denk voldoende lengte te hebben voor langere inloop stukken.
Maar verder iedereen nogmaals bedankt voor de bijdrages.
Ik heb nog wel wat praktische vragen (zoals het isoleren van de wissel A) maar ik kijk eerst het forum even door. En de twee YouTube filmpjes.
Dank!

Tostinl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #57 Gepost op: 19 februari 2021, 11:37:49 »
Grappig om dit topic te lezen, het baanplan komt echt heel veel overeen met het plan die ik in anyrail heb gemaakt...

Ben wel benieuwd hoe dit idee in stand is gekomen...

Leuk baantje overigens  (y)