Bij het lezen van de laatste antwoorden rees ineens de vraag bij me of keerlus F-B nu het traject F-B (buitenbocht) betreft of het F-A-B (deel binnenring) traject.Wat betreft de methode van de keerlus, lees ik toch veel tussen de regels door dat kortsluiting niet echt goed is voor electronica.
De simpelste oplossing is twee keerlusmodulen van Rosoft: https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-2904441/xTreme-Keerlus.htmlVoor 6 tientjes ben je klaar en je legt de modulen in de eerder genoemde twee secties:
De baan tussen A en D is nog korter dan tussen B en F (binnenkant baan). Dus als het tussen A en D kan, dan kan het zeker tussen B en F. Dan heb je dus maar 1 module nodig.
Bijna alle tegenstanders komen er bij vragen over bijvoorbeeld te korte lengtes of met name de draaischijf er dan wel weer op uit om toch maar te adviseren tot een module op basis van "kortsluitdetectie", omdat hun eigen absolute voorkeur niet tot de mogelijkheden behoort.
Volgens mij zitten er toch echt 2 keerlussen in dus zul je met 2 modules moeten werken, te plaatsen tussen A-D en B-F.Ga je namelijk van C via D en A dan kom je via B dus weer tegengesteld op C uit: keerlus dus.Ga je van B via F naar C dan kom je ook weer tegengesteld op B uit: keerlus nummer 2 dus.
Je kunt met 1 keerlus toe tussen B en C, maar zoals al aangegeven, dat is wel een heel kort stukje.Dit klopt dus niet. Met 1 kan het tussen B en C, maar anders heb je er twee nodig. Ook bij een draaischijf is een oplossing zonder "kortsluitdetectie" prima mogelijk en gebruik ik die ook. Heb nog nooit een keerlus oplossing gebruikt die werk met een kort en onschadelijke kortsluiting. Al wordt die door erkende bedrijven gewoon op de markt gebracht, en kun je ze dus ook prima gebruiken als dat wel je voorkeur heeft.
Dus als ik tussen B en C wel een verbinding maak, dan is dat de enige keerlus.
Van F over C naar D, dat kan goed staan of fout staan, omdat het normaal gesproken geen keerlus is
de oplossing met lichtsluisjes is nog simpeler en voordeliger. Kosten zijn ongeveer 10 à 15 euro per stuk
a/ tussen B en C zal niet lukken, vanwege de te korte lengte. Maar als ik het keerlusgedeelte verleng. zoals eerder aangegeven, heb ik er nog steeds maar één nodig
b/ misschien wel duizend verschillende mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld het aan/uitzetten van de spanning op het draaiende gedeelte en de polariteit wisselen (met handbediende) schakelaar(s) tot .......Ik heb het hier over het gebruik van een keerlusmodule, waarbij aangegeven wordt, dat de ene methode niet gecshikt is en de andere wel.Graag hoor ik wat jouw methode is, ben altijd nieuwsgierig.
Veroniek, Dat klopt tot op zekere hoogte. Als je dat stuk tussen B en C verlengt zodat je langste trein daar tussen pas heb je er 1 nodig. Maar je mag dit dus niet doen door van B via F naar C te gaan. Dan pak je een ander deel en heb je er dus 2 nodig. Teken het maar eens uit met de beide railstaven en geef de ene een rode en de andere een blauwe kleur
Al mijn opties zijn keerlus modules. Voor de draaischijf zit die in de decoder voor de draaischijf
Dus...