Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Keerlus(en) / kortsluiting.  (gelezen 6904 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #15 Gepost op: 09 februari 2021, 09:30:14 »
Bij het lezen van de laatste antwoorden rees ineens de vraag bij me of keerlus F-B nu het traject F-B (buitenbocht) betreft of het F-A-B (deel binnenring) traject.

Wat betreft de methode van de keerlus, lees ik toch veel tussen de regels door dat kortsluiting niet echt goed is voor electronica.
A/  deel binnenring
B/ Natuurlijk is kortsluiting slecht voor electronica. Maar absoluut niet als je daar een speciaal apparaatje voor hebt om te voorkomen, dat andere aangesloten apparatuur, zoals centrale en decoders, ook maar iets merken van de detectie van kortsluiting.   Daar zijn al pagina's over volgeschreven.  De clou zit hem in het woord detectie.

Zie de opmerking van Klaas:   Je mag dat verhaal wat mij betreft afkorten tot: onschadelijke kortsluiting. ;D

En Klaas is een specialist, die er zelf proeven mee heeft gedaan.

En voor de rest is het een "discussie" over beter gezegd "standpunten - loopgraven - oorlog" tussen fervente tegenstanders  en voorstanders.  Bijna alle tegenstanders komen er bij vragen over bijvoorbeeld te korte lengtes of met name de draaischijf er dan wel weer op uit om toch maar te adviseren tot een module op basis van "kortsluitdetectie",  omdat hun eigen absolute voorkeur niet tot de mogelijkheden behoort.

DE door jou al aangeschafte module laat het ook duidelijk zien:  van methoden met allerlei detectiestukken tot kortsluitdetectie.  Hoe heet wil je de soep opgediend krijgen

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #16 Gepost op: 09 februari 2021, 09:34:19 »
De simpelste oplossing is twee keerlusmodulen van Rosoft: https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-2904441/xTreme-Keerlus.html
Voor 6 tientjes ben je klaar en je legt de modulen in de eerder genoemde twee secties:
De baan tussen A en D is nog korter dan tussen B en F (binnenkant baan).  Dus als het tussen A en D kan, dan kan het zeker tussen B en F.

 Dan heb je dus maar 1 module nodig.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #17 Gepost op: 09 februari 2021, 13:00:38 »
Volgens mij zitten er toch echt 2 keerlussen in dus zul je met 2 modules moeten werken, te plaatsen tussen A-D en B-F.
Ga je namelijk van C via D en A dan kom je via B dus weer tegengesteld op C uit: keerlus dus.
Ga je van B via F naar C dan kom je ook weer tegengesteld op B uit: keerlus nummer 2 dus.

Groeten,
Bert

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #18 Gepost op: 09 februari 2021, 13:20:45 »
Je kunt met 1 keerlus toe tussen B en C, maar zoals al aangegeven, dat is wel een heel kort stukje.
De baan tussen A en D is nog korter dan tussen B en F (binnenkant baan).  Dus als het tussen A en D kan, dan kan het zeker tussen B en F.

 Dan heb je dus maar 1 module nodig.
Dit klopt dus niet. Met 1 kan het tussen B en C, maar anders heb je er twee nodig. Tussen A en D en tussen B en F.
Als tussen A en D te klein is kun je overwegen om hem te doen tussen B en D waarbij A dan dus in de keerlus komt te liggen.
C en E blijven in alle gevallen buiten keerlus secties.

  Bijna alle tegenstanders komen er bij vragen over bijvoorbeeld te korte lengtes of met name de draaischijf er dan wel weer op uit om toch maar te adviseren tot een module op basis van "kortsluitdetectie",  omdat hun eigen absolute voorkeur niet tot de mogelijkheden behoort.


Ook bij een draaischijf is een oplossing zonder "kortsluitdetectie" prima mogelijk en gebruik ik die ook. Heb nog nooit een keerlus oplossing gebruikt die werk met een kort en onschadelijke kortsluiting. Al wordt die door erkende bedrijven gewoon op de markt gebracht, en kun je ze dus ook prima gebruiken als dat wel je voorkeur heeft.

Roelco

SanderG

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #19 Gepost op: 09 februari 2021, 13:40:32 »
Op YouTube zijn diverse instructies voor Peco wissels te vinden. Wellicht geven deze filmpjes antwoord op je vragen zoals wel of niet puntstuk polarisatie!

Zie bijv :
https://www.youtube.com/watch?v=TVnfs3yTUFM
https://www.youtube.com/watch?v=Et3vuedbZ98

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #20 Gepost op: 09 februari 2021, 13:57:42 »
Volgens mij zitten er toch echt 2 keerlussen in dus zul je met 2 modules moeten werken, te plaatsen tussen A-D en B-F.
Ga je namelijk van C via D en A dan kom je via B dus weer tegengesteld op C uit: keerlus dus.
Ga je van B via F naar C dan kom je ook weer tegengesteld op B uit: keerlus nummer 2 dus.
Als je tussen de wissels B en C even geen rails legt, waar zit dan een keerlus ? Geen.

Dus als ik tussen B en C wel een verbinding maak, dan is dat de enige keerlus. Maar die is te kort.  Als ik het "keerlus-deel" verleng zoals eerder aangegeven heb ik nog steeds maar 1 keerlus.  Van F over C naar D, dat kan goed staan of fout staan, omdat het normaal gesproken geen keerlus is      of    van F over  C naar B, wat altijd een keerlus is,.

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #21 Gepost op: 09 februari 2021, 14:04:33 »
Je kunt met 1 keerlus toe tussen B en C, maar zoals al aangegeven, dat is wel een heel kort stukje.Dit klopt dus niet. Met 1 kan het tussen B en C, maar anders heb je er twee nodig.

Ook bij een draaischijf is een oplossing zonder "kortsluitdetectie" prima mogelijk en gebruik ik die ook. Heb nog nooit een keerlus oplossing gebruikt die werk met een kort en onschadelijke kortsluiting. Al wordt die door erkende bedrijven gewoon op de markt gebracht, en kun je ze dus ook prima gebruiken als dat wel je voorkeur heeft.
a/  tussen B en C  zal niet lukken, vanwege de te korte lengte.  Maar als ik het keerlusgedeelte verleng. zoals eerder aangegeven, heb ik er nog steeds maar één nodig

b/ misschien wel duizend verschillende mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld het aan/uitzetten van de spanning op het draaiende gedeelte en de polariteit wisselen (met handbediende) schakelaar(s)  tot  .......
Ik heb het hier over het gebruik van een keerlusmodule, waarbij aangegeven wordt, dat de ene methode niet gecshikt is en de adere wel.

Graag hoor ik wat jouw methode is, ben altijd nieuwsgierig.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #22 Gepost op: 09 februari 2021, 14:29:00 »
Citaat
Dus als ik tussen B en C wel een verbinding maak, dan is dat de enige keerlus.

Nee, dat klopt niet. Als je daar een verbinding maakt dan is dat de enige plek met botsende polariteit maar creëer je twee keerlussen, eentje die begint en eindigt op B (wat er verder ook tussen zit) en eentje die begint en eindigt op C (idem). Hoe lang het stuk tussen B en C ook is, daar verandert niets aan. Het enige wat verandert is als je het gedeelte B-C zo lang kunt maken dat je langste trein erin past; dan kun je de botsende polariteit in dit stuk oplossen en heb je maar 1 module nodig.
De baan is gewoon een basis hondenbot met overloopwissels en de botsende polariteit kun je daar het makkelijkst bij de twee uiteinden oplossen.

Citaat
Van F over C naar D, dat kan goed staan of fout staan, omdat het normaal gesproken geen keerlus is

Klopt, maar als je bij D doorrijdt naar A en vervolgens naar B kom je toch echt weer tegengesteld op C uit en dat is dus wel een keerlus. Haal het stuk tussen B en F maar eens weg dan zie je vanaf C rechts een klassieke keerlus. Hetzelfde geldt als je het stuk tussen A en D weghaalt. Dan heb je links een klassieke keerlus vanaf B.

Groeten,
Bert

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #23 Gepost op: 09 februari 2021, 14:42:26 »
de oplossing met lichtsluisjes is nog simpeler en voordeliger. Kosten zijn ongeveer 10 à 15 euro per stuk
Dure lichtsluisjes ... Als je ali sluisjes neemt, scheelt dat toch snel een factor 10.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #24 Gepost op: 09 februari 2021, 14:56:44 »
a/  tussen B en C  zal niet lukken, vanwege de te korte lengte.  Maar als ik het keerlusgedeelte verleng. zoals eerder aangegeven, heb ik er nog steeds maar één nodig

Veroniek, Dat klopt tot op zekere hoogte. Als je dat stuk tussen B en C verlengt zodat je langste trein daar tussen pas heb je er 1 nodig. Maar je mag dit dus niet doen door van B via F naar C te gaan. Dan pak je een ander deel en heb je er dus 2 nodig. Teken het maar eens uit met de beide railstaven en geef de ene een rode en de andere een blauwe kleur ( of welke kleur je dan ook kiest ).

b/ misschien wel duizend verschillende mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld het aan/uitzetten van de spanning op het draaiende gedeelte en de polariteit wisselen (met handbediende) schakelaar(s)  tot  .......
Ik heb het hier over het gebruik van een keerlusmodule, waarbij aangegeven wordt, dat de ene methode niet gecshikt is en de andere wel.

Graag hoor ik wat jouw methode is, ben altijd nieuwsgierig.
Al mijn opties zijn keerlus modules. Voor de draaischijf zit die in de decoder voor de draaischijf die, bij een 180 graden draai ook automatisch de polariteit omgooit. Waarbij je zelf kunt bepalen waar dat punt precies is. Voor anderen punten op de baan kun je werken met verschillende zaken zoals de al eerder aangeven lichtsluizen, of in mijn geval reed contacten, of met verschillende punten van stroomdetectie. Komt in elk geval nergens handwerk aan te pas, en alles blijft continue gevoed.

Voor de draaischijf kun je ook werken met magneet en reed contacten, eventueel in samenwerken met lichtsluizen. Magneet onder de brug met wat reed contacten die de polariteit omgooit. En je hebt je eigen "keerlus module"

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #25 Gepost op: 09 februari 2021, 15:39:05 »
Veroniek, Dat klopt tot op zekere hoogte. Als je dat stuk tussen B en C verlengt zodat je langste trein daar tussen pas heb je er 1 nodig. Maar je mag dit dus niet doen door van B via F naar C te gaan. Dan pak je een ander deel en heb je er dus 2 nodig. Teken het maar eens uit met de beide railstaven en geef de ene een rode en de andere een blauwe kleur
Volg even deze route:  A  B  F  C  E  D  A.  Zit daar iets van een keerlus in ?  Nee, daar kunnen we het snel over eens zijn.

Volg de route : A  B  F  C  B  A .  Zit daar een keerlus in ?  Ja, daar kunnen we het snel over eens zijn.  Dus ook over deze route andersom.  Waar zit de keerlus:  in het stuk BC.  Ook daarover zijn we het wel eens.

Nu ga ik het keerlusstuk verlengen en dezelfde 2 routes rijden. Het keerlusstuk begint bij F en eindigt tussen C en B  aan de ene poot van C  en tussen C en E  aan de andere poot van C.

1e route: A  B  F   begin keerlus   C  einde keerlus  E  D  A  .  De keerlus kent 2 toestanden a/ de polariteit stond goed, dus er gebeurde niks     B/  de polariteit stond fout, de module schakelde deze in de juiste stand.  Dus geen enkel probleem, ook niet bij andersom rijden.

2e route:   A  B  F  begin keerlus  C  einde keerlus  B  A    Wederom met de 2 toestanden, maar met 1 verschil  a/ de polariteit stond goed, dus er gebeurt bij het begin niks, maar aan het eind tussen C en B  wordt omgeschakeld    b/  de polariteit stond fout, dus bij F wordt omgeschakled    en aan het eind tussen C en B  wordt weer omgeschakeld.  In andere richting rijdend soortgelijk.
Hetzelfde geldt voor de route A  B  begin keerlus  C  einde keerlus  F  B  A .

Dus wat is het probleem ?  Van B via F naar C  zit in beide rijwegen, dus wat is daar mis mee ?

 Bij andere ontwerpen, waarbij tegelijkertijd meer treinen de keerlus zouden kunnen inrijden is het een ander geval. Maar daar is hier geen sprake van, dat kan en mag niet, dat zou onzinnig zijn en leiden tot een botsing.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2021, 15:51:46 door VvKan. Reden: correctie »

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #26 Gepost op: 09 februari 2021, 15:48:12 »
Al mijn opties zijn keerlus modules. Voor de draaischijf zit die in de decoder voor de draaischijf
Zoals gezegd: vele mogelijkheden , dus ook geïntegreerd in de decoder voor de draaischijf. Dan is de polariteitswissel softwarematig in te stellen  (uitvoering via relais of electronisch ?)  of je gebruikt een draaischijfdecoder (alleen voor aansturing draaien)  in combi met een keerlusmodule.

ArnoldRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #27 Gepost op: 09 februari 2021, 15:55:14 »
Om een bescheiden bijdrage aan de discussie te leveren heb ik de baan met twee kleurtjes ingekleurd. Waarbij het bevestigt wat de meesten ook concludeerden. In principe is de keerlus alleen B-C. Alleen te klein. Dus...

« Laatst bewerkt op: 09 februari 2021, 15:58:57 door Bert van Gelder »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #28 Gepost op: 09 februari 2021, 16:09:20 »
Dus...
Wat al eerder geopperd is.
Een keerlusmodule tussen B en F en eentje tussen A en D.

EN:
Het stuk spoor tussen B-C, B-A en het kopspoor gelijkpolen met de twee bovenste sporen. Ander houdt je nog kortsluiting  :angel:

Echt meer is er niet nodig om zonder complexe zaken dit op te lossen.
Is gewoon het klassieke hondebot met een verbinding in het midden.
Al 100.00 keer opgelost op de bekende manier.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2021, 16:14:53 door Remunj »
Gr.
Eric

VvKan

  • Gast
Re: Keerlus(en) / kortsluiting.
« Reactie #29 Gepost op: 09 februari 2021, 16:23:16 »