Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door RedKing
Vandaag om 22:08:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 21:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09

Auteur Topic: Wel treinen ondanks sneeuw  (gelezen 36985 keer)

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #210 Gepost op: 11 February 2021, 20:10:17 »
Helemaal mee eens,
Maar als je dit draadje terug leest hebben verschillende mensen die een foutje maakte of iets niet wilde uitvoeren schijnbaar wel een kruisje achter hun naam  ???

Dus vandaar  :angel:
« Laatst bewerkt op: 13 February 2021, 18:51:43 door Bert van Gelder »

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #211 Gepost op: 11 February 2021, 20:16:04 »
Rik, begin draadje, heeft natuurlijk gelijk als hij zegt dat ze met man en macht proberen de boel draaiend te houden. Prorail aan de andere kant spreekt van het niet kunnen bereiken van storingplekken door het winerse weer. Duh. En valt een dag lang alle treinverkeer uit terwijl er al een week over de komende vorst werd gesproken. Naar aanleiding van dezelfde problemen in 2012 zouden er meer dit soort winterbestendige wissels worden aangelegd, dan wel verwarmingen die dit soort omstandigheden de baas zijn.
Toch niet gebeurd. Toch een dag zonder treinen en een dag met bijna zonder treinen en niemand die wist waar ze dan wel niet reden. En nog steeds gaat het maar door. NS mail schrijft: vrijdag meer treinen op het spoor. Er wordt gesproken van strenge winteromstandigheden. Duh.... In het grootste deel van het land vriest het alechts tot matig
Dat is het gepruts waar iedereen het over heeft, Rik. Niet over jouw werk, maar het beleidsmatig verkwanselen en vernachelen van het treinverkeer. Het systematisch voldoen aan de wet van de gemiddelde nood, die de minste investering vraagt en dus bij de kleinste uitschieter (minder dan - 1° of meer dan +25°) tot uitval leidt wegens beleidstechnisch gezien uitzonderlijke en extreme omstandigheden.
Ergens in de negentigers moesten mijn vriendin en ik van Utrecht naar Winterswijk. Normaal 2,5u, maar nu 4. Halve meter sneeuw, kraken dat t vroor. Maar we kwamen er wel.
Waarom niet de nacht voor de vorst de boel opgeknipt zoals nu? Waarom is er kennelijk geen draaiboek wat voorkomt dat heel nederland zonder treinen zit?
Rik roeit met de riemen die hij heeft. Hulde, want ik zou het niet willen met plastic koffiebekerroerhoutjes.
« Laatst bewerkt op: 11 February 2021, 20:23:34 door Huup »

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #212 Gepost op: 11 February 2021, 20:21:33 »
Wat ik er van begrijp is dat dat draaiboek er wel is, maar schijnbaar, althans daar lijkt het op, te laat wordt opgestart.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

• Offline Offline
« Reactie #213 Gepost op: 11 February 2021, 20:24:26 »
Das dan helemaal fraai......

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #214 Gepost op: 11 February 2021, 20:29:47 »
Eh ging dit draadje niet over treinen die wel reden ondanks de sneeuw? In plaats daarvan gaan we weer met modder gooien!

Dus kortom wie heeft vandaag in de trein gezeten die reed en wat was de ervaring. Wat ruimer: prachtige winterse plaatjes van treinen worstelend in de sneeuw.

Deze bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=XsVJ8PCV-0M

Freek J.

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #215 Gepost op: 11 February 2021, 20:57:39 »
Freek even goeie vrienden, maar het sneeuwt al 5 dagen niet meer  ;D ;D ;D
Dus als ze nu niet rijden dan.... is er schijnbaar geen mogelijkheid om de sneeuw van het spoor te halen?

En als de treinstellen ook niet tegen -5 graden kunnen terwijl het niet sneeuwt dan hebben we naast de sneeuw wisselstoringen nog een ander probleempje??

Ik ga als niet kenner maar even terug in mijn warme hokje, voor ik ontspoor in 🤬 onzin 😌
« Laatst bewerkt op: 11 February 2021, 21:04:04 door barry1972 »

henk

• Offline Offline
« Reactie #216 Gepost op: 11 February 2021, 21:08:11 »
Hier 3,5 dag, maar ik begin me ook wel te verbazen. Die wissels kunnen nu toch wel ontdooid en afgeschrobt zijn. Waaien doet het ook niet meer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

• Offline Offline
« Reactie #217 Gepost op: 11 February 2021, 21:27:23 »
Het is geen modder gooien, hoor Freek. Simpel dingen zien en vergelijken. Het is ook niet alleen ProRail die zo handelt. Het gebeurt bij vrijwel elk ov-bedrijf.
Ploeterde ik jaren geleden met mn fiets door een halve, en soms meer, meter sneeuw naar mn werk bij het GVU, werd er niet uitgerukt. Vervolgens wel chauffeurs met bussen naar de eindpunten sturen om te vertellen aan mogelijke passagiers dat de bus niet kan rijden vanwege de sneeuw.
Driemaal raden wat zo een reiziger dan terugzegt. Precies.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #218 Gepost op: 11 February 2021, 21:28:39 »
Citaat
Vrijdag meer treinen op het spoor

Beste meneer B,

Vrijdag voegen we weer nieuwe treinen toe aan onze dienstregeling. Daarmee rijden vrijdag op alle trajecten Sprinters en een aantal Intercity's. Ook de internationale treinen rijden weer.

In tegenstelling tot afgelopen dagen gaan de Intercity’s meer rijden en hun oorspronkelijke route afleggen. Daardoor verwachten we dat er meer plaats is voor mensen die noodzakelijke reizen maken. Echter, doordat er in toaal minder treinen rijden dan reizigers van ons gewend zijn, kan het soms druk zijn in de trein. We herhalen de oproep van de overheid: reis vanwege het coronavirus alleen als het noodzakelijk is.

We werken continu door om het spoor sneeuw- en ijsvrij te maken en te houden. Inmiddels zijn veel opstelterreinen weer bereikbaar, en kunnen treinen van en naar de onderhoudsbedrijven voor controles, herstellingen en onderhoud. Zo komen er gelukkig steeds meer treinen beschikbaar voor onze reizigers. Treinen en spoor zijn gevoelig voor winterse invloeden, en dus blijft het strenge winterweer invloed houden op onze dienstregeling. De komende dagen hebben we te maken met strenge vorst in de nacht waardoor er problemen kunnen ontstaan, bijvoorbeeld door rijpvorming aan de bovenleidingen.
Bron: Mailing van NS aan abonnementshouders
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

• Offline Offline
« Reactie #219 Gepost op: 11 February 2021, 21:33:09 »
Die mail dus inderdaad. Rijpvorming snachts. Lastig. Ik begreep van een spoorman dat daarom snachts vaak werd doorgereden. Dan viel de rijpvorming mee.
Als rijp, dan voorspel ik voor morgen tot een uur of twaalf, een, geen treinen.

Duimen dat het anders is.

Hlv53

• Offline Offline
« Reactie #220 Gepost op: 11 February 2021, 21:36:51 »
Ok, t vroor een beetje...toch gewoon gereden maandag.

Dwergsein

• Offline Offline
« Reactie #221 Gepost op: 11 February 2021, 21:45:47 »
Rijpvorming snachts. Lastig. Ik begreep van een spoorman dat daarom snachts vaak werd doorgereden. Dan viel de rijpvorming mee.

Er is al dagen geen rijpvorming van enige betekenis, als het hard vriest is de lucht erg droog. Anders zou alles elke ochtend wel wit zijn van de rijp.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #222 Gepost op: 11 February 2021, 21:51:24 »
Hier 3,5 dag, maar ik begin me ook wel te verbazen. Die wissels kunnen nu toch wel ontdooid en afgeschrobt zijn. Waaien doet het ook niet meer.

Zal wel de lockdown zijn, er zijn nu zo weinig reizigers dat er bijna niet hoeft te worden gereden en de sporen dus niet schoon gereden worden.

Stephan.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #223 Gepost op: 11 February 2021, 22:09:30 »
Freek even goeie vrienden, maar het sneeuwt al 5 dagen niet meer  ;D ;D ;D
Dus als ze nu niet rijden dan.... is er schijnbaar geen mogelijkheid om de sneeuw van het spoor te halen?
Nee, maar de stuifsneeuw was er wel tot vanochtend. De sneeuw was dit keer behoorlijk ongewoon extreem droog stuifspul vergeleken met de gemiddelde sneeuwbui met plaksneeuw.
http://www.m-voorloop.nl/benelux/voorbij-stuiven-sneeuw-wormerpad.jpg

Zo ziet dat er uit als een SNG op volle snelheid voorbijstuift. Het nadeel is dat het, eenmaal in de lucht, vaak bevriest op een oppervlak (En dat kan elk oppervlak zijn).

De dichtheid wordt daardoor enorm. Hetzelfde met platgereden sneeuw: verse sneeuw ploeg je gemakkelijk doorheen, maar als de laag eronder maar vaak genoeg geplet is, wordt die keihard, glad en enorm dicht. Schuivers krijgen het niet meer weg en zout heeft er amper invloed op als het niet stevig ingereden wordt.

Ik weet niet of je wel eens op een perron zo'n sneeuwklont hebt weg willen trappen? Ik heb het in 2012 of zo geprobeerd en het bezuurd. De dichtheid is zo krankzinnig hoog dat het gewicht enorm toegenomen is. En dat hangt dus ook aan treinen zelf, zit in de wissel-mechanieken...

Daar komt dan nog het platteland-effect bij. Ik fiets ook deze week gewoon naar m'n werk: in de steden, waar de wind wervelt en obstakels treft, was het maandag, dinsdag en woensdag een pittige opgave, met afnemende intensiteit naarmate de week vorderde. Eenmaal de stad uit was het fietspad echter vrijwel helemaal schoon. Echter, waar de wind toch een obstakel trof, waren er nog wel eens 'probleempjes', zoals dit sneeuwduin van 1,2 meter hoog wat ik op het fietspad trof, hier gefotografeerd in de avond bij meer licht.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/probleempje-2.jpg

Ik twijfel er niet aan dat menig trein dit soort zaken bij perrons tegen is gekomen, want het perron zag er zondag zo uit:

http://www.m-voorloop.nl/benelux/purmerend-ns-2.jpg
De harde wind heeft heel veel zaken extreem afgekoeld vóórdat het begon te sneeuwen. Samen met de poedersneeuw in combinatie met de harde wind, zal het in veel wissels nog steeds een keiharde bedoening zijn die je echt niet even wegbikt.
Het is geen modder gooien, hoor Freek. Simpel dingen zien en vergelijken. Het is ook niet alleen ProRail die zo handelt. Het gebeurt bij vrijwel elk ov-bedrijf.
Ploeterde ik jaren geleden met mn fiets door een halve, en soms meer, meter sneeuw naar mn werk bij het GVU, werd er niet uitgerukt. Vervolgens wel chauffeurs met bussen naar de eindpunten sturen om te vertellen aan mogelijke passagiers dat de bus niet kan rijden vanwege de sneeuw.
Hier was er afgelopen zondag geen houden aan. De avondklok maakte het strooien van de avond ervoor praktisch nutteloos. Het natte zout wat de gemeente hier gebruikt is dan weliswaar vrij zwaar, maar het was zo hard aan het waaien dat het geen zin had.
De wegen waren dus bedekt met zo'n 10 tot 15 centimeter sneeuw en menig auto had al vastgezeten of zat vast, laat staan bussen...
Die mail dus inderdaad. Rijpvorming snachts. Lastig. Ik begreep van een spoorman dat daarom snachts vaak werd doorgereden. Dan viel de rijpvorming mee.
Vanochtend was ik helaas net te laat: ik zag dat de richting Hoorn bezet was, trok nog een sprint op de fiets, maar helaas, de overweg sloot al, waarna een hevig vonkende SLT me voorbijkwam. Hopende op hetzelfde uit de tegenrichting was ik wat teleurgesteld dat die trein amper vonkte.

Toen ik pakweg 30 minuten later in 't Twiske enkele foto's stond te maken, kwam de opvolgende trein wél met hevig vuurwerk voorbij, zo duidelijk dat ik dat eerder hoorde dan zag.

@ prutser: hier wordt geen andere dienstregeling gereden vanwege de avondklok of andere maatregelen hoor... De enige geschrapte diensten zijn de extra intercities. Het winterweer heeft alle intercities op 'mijn' lijn (Zaandam - Enkhuizen) voorlopig de nek omgedraaid, verder is er, op opgeheven treinen nu door het winterweer, niets veranderd door corona.

Huup

• Offline Offline
« Reactie #224 Gepost op: 11 February 2021, 22:40:06 »
Menno, in de stad was gestrooid en geveegd, en de bussen konden gewoon naar de eindpunten rijden....